Igår på Stockholmsnytt presenterades nya vagnar som ska ersätta de befintliga med tiden.
Man ska inte sitta i vagnen, utan stå, det finns ett fåtal sittplatser, men det är mest för folk som inte kan stå. Prido ett är att få in så mycket folk som möjligt.
Det finns inga platser alls där man sitter mot varandra, utan bara några med ryggstödet mot väggen och öppen yta framför.
Jag åker sällan tunnelbana, men nån gång när man ska till stan, då är det enklare att ställa bilen i förorten och ta tuben sista biten.
Det är ingen lång bit, tar 21 minuter till T-centralen.
Men mitt intresse för att stå och gunga i 21 minuter är absolut noll. Ska kollektivtrafiken vara ett alternativ för mig ska det vara skapligt bekvämt.
Så i framtiden blir det nog bilen hela vägen, nån hundring mera i p- avgift jämfört med de 64:- tunnelbanan kostar är det värt.
Kommentarer
Jäkla gnällande på er storstadsbor.
Var glad att det finns ett bra utbyggt kollektivtrafiksystem :)
Och får dom gröna balkongbönderna från Söder fortsätta styra så får du snart betala en tusenlapp för att parkera bilen några timmar.
Och merparten av trafiklederna kommer bli ombyggda expresscykelvägar.
Rikard överdriver lite, det finns fortfarande en del sittplatser. Men jag hade nog också gärna sett ännu fler, men kanske inte så många som i de gamla.
Finns väl sådana där öglor i taket man kan stoppa in huvudet i å dingla i den hela resan.
Det löser även på sikt problemet med att det är för mycket folk som orsakar en massa föroreningar i Stockholm.
Jag reagerade som Rikard på inslaget. Nu kanske de nya tågen går mjukare än de gamla, men det brukar inte vara speciellt skönt att försöka stå emot alla ryck vid fartökning eller inbromsning.
Problemet med kollektivtrafiksnätet i Tjockhult är att det saknar ringleder. Ska man från en förort till en annan får man välja mellan sightseeingbuss eller att åka in till centrum och byta. Det är ju nackdelen med att de fick för sig att stan skulle ligga i en sjö. Vattnet är i vägen så fort nåt ska göras.
De sa nåt på nyheterna i morse om att X2-tågen är osäkra. Tydligen kan man öppna dörrarna på dem även på den sida där det inte finns någon perrong. Tog det 20 år att upptäcka?
Dum i hela huvudet det är ordet för den kommunal planeringen i många fall.
Ingen nyhet. Finns en anledning till att lokförare på X2 och loktåg normalt ropar ut att avstigning sker på höger/vänster sida. Det är naturligtvis inte en idiotsäker rutin, men så har det varit under lång tid.
"Enligt SJ kommer alla X2000-tåg ha bytt dörrar inom tre år. Per Wictorsson, som är intressepolitisk chef på Synskadades Riksförbund, tycker att det är för lång tid.
– Vi kan ju inte vänta i tre år naturligtvis. Det här måste ju åtgärdas omgående. Eftersom det här sätter ju människor i livsfara om man kliver ut åt fel håll. Det kan inte vara någon omöjlighet, det måste gå att lösa."
https://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=83&grupp=10974&artikel=7327606
Jag kan i det här fallet försvara Region Stockholm att man har valt en kontinental säteskonfiguration på de nya tunnelbananetågen C30. Vid rusningstid mellan Liljeholmen-Tekniska Högskolan är det så fullsmockat att man oftast får vänta på nästa tåg när jag kliver på vid Slussen. Golvytan på C20 vagnarna och de ännu äldre vagnarna är dåligt utnyttjad utrymmesmässigt. Åker tunnelbana 2 gånger i veckan när jag behöver ta mig in till kontoret.
Ska man vara korekt så var det inte en balkongbonde som stolt pressenterade vagnarna, utan en Moderat, tror han benämns trafiklandstingsborgarråd.
Hans tänk verkade vara "mest för pengarna"
Balkongböndetna hänger nog glatt på, de kommer nog med en motion att folk ska få ta med sig cykeln när tågen är så rymliga.
5 minuter väntan jämfört med att de flesta alltid ska stå och åka?
Nu har jag 10 minuters promenad från jobbet till yttersta tunnelbanehållplatsen och ska sällan närmre stan så jag lider oftast inte av det.
Lösningen på att det är fullt överallt, borde vara att nån behörig säjer "STOPP, det är fullt här nu, det behövs inte fler personer i den här regionen"
Det borde finnas hur mycket erfarenhet som helst på klotet om överbefolkade städer och vad det innebär. Varför inte påbörja en ny stad på nån mysig plats där det är ledigt.
Just nu handlar allt bara om stordrift, få in så många som möjligt på en så lite yta som möjligt, för att kunna använda befintliga vägar och kollektivtrafik........där det redan är fullt.
Man börjar snart med en ny tunnelbana, klar 2035. Men bostäderna den ska betjäna finns redan eller håller på att byggas nu.
Det är ju som att jag skulle beställa en ny bil med leverans om 4 månader, men räknar med att åka till Göteborg nästa vecka i den.
Något fler får stå och åka jämfört med tidigare. Men jag håller med, man blir ju inte mer sugen på att åka tunnelbana i lågtrafik nu.
Rikard, den nya staden skulle ju omedelbart få samma problem, förutsatt att någon vill flytta dit. Där finns ju ingenting från början. Innan det blir lönsamt att bygga någon spårbunden trafik skulle invånarna få sitta i oändligabilköer tills invånarantalet kommit upp i kanske några 100 tusen. Den möjliga fördelen är att det skulle vara lättare att få till ett rationellt transportsystem om hela staden byggdes samtidigt. Men då får man ju inte heller utöka senare.
Därmed inte sagt att det inte skulle gå att bygga infrastruktur snabbare än vad som görs idag. Men en ny stad är knappast lösningen. Det är ju inte det absoluta antalet personer i staden/regionen som avgör, det är ju resandemönster och transportsystem i förhållande till befolkningen. Stockholm är ju knappt en storstad med internationella mått.
Snarare 30 år vad det gäller X2 och som någon skrev har det ”alltid” varit så på loktåg.
Tiden går fort när man har roligt.
Tycker det var alldeles nyligen jag jagade sensorer för att mäta vibrationer i hjulställen.
Har helt missat nyheten men det är ju helt rätt med mer ståplatser i min värld.
Jag åker 15 minuter t-bana nästan varje dag och jag står alltid, förstår inte varför folk väljer att sätta sig i säten som rengörs på djupet 2 gånger om året.
Självklart ska det finnas säten för människor som är i behov av det, att vara lat kvalar inte in på det.
Sen är det stor skillnad på de nya t-banevagnarna och de gamla som körs idag, de gamla är rätt ryckiga, men även där finns det ju nu vaknat som konverterats och har uteslutande ståplatser.
Helt rätt att folk får börja använda sina ben och bränna några extra kalorier på att stå.
Instämmer helt!
Jag jobbar inom kollektivtrafiken och jag vet vad de där sätena utsätts för och sätter mig därför aldrig i ett när jag åker privat eller vistas i kupén.
Stora epidemiolgiska studier visar att ju fler timmar du uppger att du sitter per dag desto högre är din risk att dö i förtid. Sittandet är det nya stora folkhälsproblemet. Med andra ord skall du ta varje chans du får att stå upp :)
.
+1. Stå och trängas på en tunnelbanevagn går helt bort för min del.
Så här stod i en artikel om vagnarna:
"Tanken är att skapa en ”attraktiv miljö” så att fler ställer bilen och väljer tunnelbanan. Samtidigt har sittplatserna blivit färre i syfte att få in fler resenärer."
Hur attraktivt tror de att är att stå på en trång tunnelbana jämfört med att sitta i en bekväm bil och kunna lyssna på vad man vill när man vill?
Kör alltid bil in till stan. Åker man in på kvällar så kan man stå i P-hus för 50:- mellan 18-24. För det mesta brukar det gå att hitta parkering på gatan också förutom runt Sergels Torg och Regeringsgatan.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.