Ni som hört o sett nyheterna vet att Transportstyrelsen vill döda 2 takts motorerna på båtarna.
Vist förstår jag deras tänk med miljön, men för många ink mig själv blir det nog ingen båt alls om den blir förbjuden, eller så får jag utöva civil olydnad och åka iaf, för vem ska kolla att min båt har en 2 takts motor ?? Min båt/motor finns inte registrerad nån stans, om nu inte försäkringsbolaget har nån rapporteringskrav till myndigheterna, men då får man väl åka oförsäkrat, det är vad jag vet inget försäkringskrav på fritidsbåt.
Min båt utan motor kanske är värd 5000:- med motor 20.000:- Jag kör upp 60-100 liter per sommar.
Att för denna båt, och det lilla åkandet köpa en ny motor för 70.000:- är en utopi för mig.
Kommentarer
Det är väl bara ett förslag från någon snedseglande miljömuppe än så länge.
Men det finns många förslag från dessa som vissa PK gärna offrar många pengar på att förverkliga.
Jag befinner mig i ungefär samma sits som du Rikard, båten är kanske värd något mer men motorn väsentligt mindre. Ett problem med en fyrtaktare är dock tyngden som skulle ta bort alltför mycket fart.
När det gäller försäkring så är det ju riktigt att det inte krävs för en mindre fritidsbåt, men tänk på vad som skulle hända om du råkar ut för en olycka och det vid sjöförklaringen anses att du är skyldig!
Du kan få gå från hus och hem och riskerar att aldrig komma på fötter!
Ansvarighetsförsäkring måste man ha för att sova lugnt!
Vi är nog många som sitter i precis samma sits som Rikard och saabnisse så vi får hoppas att man tar förnuftet tillfånga och lägger förslaget i det gröna arkiv där det hör hemma.
Bara en nyfiken fråga, så båtsnurror skall vara undantagna eftersom det är miljömuppigt? Okej att detta är ett forum för motorheads, men var skall vi dra gränsen för att minska utsläpp?
Robban - såvitt jag vet så får man köra gamla bilar på de flesta ställen i Sverige så varför skulle inte gamla båtmotorer också få puttra vidare - dom få timmar per år som de flesta körs ? Och det blir orimliga kostnader att byta motor på en äldre båt.
Robban. De flesta som åker mycket båt har redan bytt motor, bränsleekonomin och komforten är ju mycket bättre med 4 taktarna, jag skulle direkt skaffa bättre grejer om vi vore flitiga båtåkare. Men vi åker vanligtvis tvärs över sjön till den andra ön, drygt en km, för det finns fina bad och friluftsområden i gamla nerlagda sandtag. Vi kan åka dit med bil också, men det är 6 mil enkel resa att åka runt, så vi får väga 12 mil/1.5 tim i bil mot 10 min t o r med båten.
Med bränslepriserna kommer 2 taktarna döda sig själva vad det lider, och som sagt, de som utför den stora mängden åkande har redan bytt.
Nästa steg blir äldre mopeder, sedan kommer turen till veteranbilarna.
...och gräsklippare, grästrimmers, motorsågar - ja, det finns mycket man kan förbjuda om bara den onda viljan finns....
Jag har fyra tvåtaktare i garaget, tre motorcyklar och en grästrimmer. Har faktiskt funderat på att skaffa ytterligare någon gammal tvåtaktsmc för att jag gillar dem.
Den där rekommendationen från Trafikverket att ersätta en fossil motor med en annan känns inte helt genomtänkt. Hur länge tänker de att den nya är rumsfäig?
Det transportstyrelsen säger i sin kampanj "Ett renare kölvatten" är att de rekommenderar byte från tvåtaktare till annan teknik av miljöskäl. De kan alltså acceptera elmotor.
Visst Mäkinen. Transportstyrelsen säger att båtägare bör byta till "en nyare 2-taktsmotor, en 4-taktsmotor eller en elmotor". Se källa.
Så här på Västkusten kommer man ingenvart utan en större motor och då finns i princip inget el-alternativ. Därav min kritik att byta fossil mot fossil. Att köra en större tvåtaktsmotor på alkylat tror jag inte heller funkar pga den volym som behövs.
Källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/ett-renare-kolvatten/
Jag har inget problem med mitt kölvatten, sen jag lagade en otät list till ena fönstret i ruffen har jag inget kölvatten alls, kölen är snustorr.
Så jag åker vidare utan ångest för kölvattnet.
Jo jag vet att man kan tolka ordet kölvatten på flera vis, men jag har alltid tolkat det som vattnet i botten av båten, vid kölen eller kölsvinet som det också kallas.
Slagvatten?
Motorgräsklippare vore i alla fall nåt att se över.
Tre minuters arbete med motorgräsklippare släpper ut lika mycket koloxid som en timmes bilkörning i 100 km/h.
Detta enligt Naturskyddsföreningen.
Kanske vore på sin plats med skatterabatter på elklippare också.
Visst är 2-taktare bra ibland, men det är ju verkligen lågt hängande frukt så att säga att sluta med motortypen i tex gräsklippare. De känns verkligen som från en svunnen tid.
Är väl lite 1800-tal att klippa gräset manuellt när det finns Husqvarna Automowers o.dyl. som sköter gräsklippandet medans man tar en öl.
Ja visst är det magiskt att bara slänga sig ner med en öl i näven och sitta och på den lille som automatiskt klipper gräset.
+100
Men även om robotklippare blir allt vanligare är väl motorklippare vanligast och finns ju eldrivna men oftast drivna av fyrtaktsmotorer.
Tvåtakt är väl väldigt sällsynt utom på trimmer och röjsågar.
Sedan har vi alla motorsågar, där finns inte mycket fyrtakt!
Vi företag har köpt 2 veckor sen med en helt ny röjsåg med 2 taktare, 2,2 kW och 51,7 cc tillverkning från fabrik den 2019 november.
Trams 1
Var har du fått det ifrån?
https://batmiljo.se/batagare-2/2-taktare-vs-4-taktare/
http://spbi.se/wp-content/uploads/2018/08/Fr%C3%A5gor-Svar-om-alkylatbensin-2018-12-11-slutlig.pdf
https://transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Miljo-och-halsa/Batliv-och-miljo-fritidsbatar/Ny-motor-eller-alkylat/
Men det är ju skillnad på gamla och nya 2-taktare. De äldre är där man brukar prata om att 1/4 del går oförbränd rätt ut i luft eller vatten
Man är upprörd när man avslutar med "1".
(Alltså missar att trycka ner shift för utropstecken.)
;-)
Javisst Benny och 1/4 är ju ännu värre än 1/3?
Det är en mängd smörja som dessa miljöpoliser inbillar sig utan att först ta reda på vad som gäller.
Men det är riktigt att det släpptes en mängd smörja från äldre tvåtaktsmotorer och allra mest från äldre kulor med öppet vevhus, men det är länge sedan.
Och det är länge sedan det blandades 4-5% olja i bensinen som endast delvis förbrändes.
Utsläppen från en modern tvåtaktare är marginellt större än från fyrtaktaren och den största nackdelen är att fyrtaktaren ofta har upp till dubbla vikten jämfört med tvåtaktaren i samma effektklass.
Tvåtaktsmotorn är långt från överspelad, den har stor utvecklingspotential och kommer att finnas länge, kanske längre än fyrtaktaren!
Ja och det är minst 25 år gamla snurror som Transportstyrelsen hävdar bör bytas ut.
Men åter - de allra flesta utombordare bränner bara några få liter bensin varje sommar så deras miljöpåverkan borde rimligen vara relativt liten.
Nej @Saabnisse, 1/4 är mindre än de påstådda 1/3 som inlägget tidigare pratade om, 25% vs 33%
Sen är väl frågan om vad man menar med miljöpåverkan, de länkarna jag gav tycker jag beskriver det rätt bra. Det handlar knappast om att rädda klimatet i detta fall utan det finns andra aspekter.
Alla 95 oktan blyfri med 2 takt olja häller i bensin med 2% blanda som är till lövblås och röjsåg utom gågräsklippare, åkgräsklippare och snöslunga är större motor använder 4 takt endast 100% bensin.
Javisst, dessa gamla båtmotorer är ju veteraner och går inte speciellt många timmar om året.
Jag har själv en ganska stor snurra som snart är femtio år, men den har inte varit igång på flera år.
Mest teknikhistoria!
Men jag vet ju att det finns teknikfientliga, historielösa miljötalibaner som enbart ser det negativa i allt mekaniskt och om det brummar och ryker är det ju förskräckligt!
Vi startade ett par tvåtaktare i garaget idag och för mig som mångårig hobbymotorist är det alltid en speciell känsla att höra en motor som inte hoppar över att tända vartannat varv.
Kan bara hålla med @L.Mäkinen, det är verkligen ett speciellt ljud som för egen del för tankarna tillbaka till tonåren och den nyfunna känslan av frihet med moped.
2-taktarna har sin charm, inget snack om den saken.
Javisst är det kul och jag har alltid fascinerats av tvåtaktarna t.ex. Garellis dubbelkolv och DKW med 3-6 och 4-8 och deras "Ladepump".
Och så är ju nästan alla stora fartygsmotorer av tvåtakttyp.
För att inte tala om gamle fars Saab 92 och 93an som jag sjönk ner i baksätet och ville helst ingen skulle se mig.
Men nu är det väl ett fränt ljud men inte då.
Den ena vi startade är en mc som var en dröm i tonåren, en RD350. Jag skulle inte köpa en för vad de kostar idag, men det är ändå en speciell maskin. Visst hade en RG500 gamma smällt högre, men det är för nostalgisk prislapp på dem.
Principen med 2-takt är inte död, Koenigseggs nya motor med fria ventiler lär gå i 2-taktsläge vid lägre belastning och varvtal!
Evinrude har tagit fram en 2-takts utombordsmotor som är väl så miljövänlig som en 4-taktare. Vi lär få se fler designer kring detta vad det lider. Man har mindre rörliga delar i en 2-taktare, man byter ingen olja varje år.....
http://www.evinrudenation.com/owner-zone/understanding-the-e-tec-fuel-injector-by-bill-grannis/
Däremot är jag väl inte så där förtjust över 20 år gamla 2-taktare på sjön.... Eller röjsågar, gräsklippare....
Transportstyrelsen vill få bort gamla 2-takts utombordare. Anledningen är att de släpper ut en del av den oljeblandade bensinen oförbränt i sjön, vilket är en stor nackdel för miljön. Det har alltså inte varit tal om att förbjuda 2-taktsmotorer generellt, så exemplen med röjsågar, gräsklippare etc saknar giltighet i denna fråga.
Nu var det ju inte det jag skrev - om du nu syftade på #39. Men jag hävdar att "röjsågar, gräsklippare etc" med fördel kan köpas med 4-taktsmotorer - och köras på alkylatbensin och då vore det mycket vunnet. En tvåtakts röjsåg eller gräsklippare är passé.
Nja en fyrtakts röjsåg eller motorsåg med lite effekt i motorn blir väl ganska tung om det skall vara en fyrtaktare. Förövrigt är det väl alkylatbensin med lite olja i i Aspen tvåtakts bensinen.
https://www.honda.se/lawn-and-garden/products/brushcutters/brushcutters/specifications.html#umk425ue
Me du är ju såååå ute :)
Skall ju vara batteridrivet.
Jag har bådadera, men bensinaren luktar bättre.
Och mycket enklare att fylla på en halvliter bensin.
Än att klicka i ett batteri??? Dricker du tran nu? ;-)
Men det måste ju laddas med en massa ström från kolkraft. Lär snart behövas massa Polsk kolkraftsström för att ladda alla batterierna :)
I alla fall har jag läst det på ViB...
Får se om detta funkar...
Det gjorde det inte, men: https://acegif.com/wp-content/uploads/thumbs-up-10.gif
Röjsågar för proffsanvändning i skogsbruk kommer aldrig att bli aktuellt, för långsam acceleration vid gaspådrag.
Däremot hoppas vi på bättre batterier, man kan säga att tillverkarna har kommit halvvägs!
Äsch 2-takt lär inte försvinna i första taget. Kolla bara på snöskotrar. 4-taktsskotrar har funnits rätt länge men verkar inte slå riktigt.
Nej varför ha en motor som lever halva sitt liv som kompressor?
Och som Mäkinen får jag också lust att starta RD350n i garaget!
Audi, ref. #43,
Vad ska en sådan användas till, grässtrån som inte är för grova?
1/3del av effekten (0,72kW) hos en 2-takt men samma vikt (6,4kg)!
Nej jag har 2,2kW på mina röjsågar och det går åt om man ska ha den till like grövre sly.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.