Vi Bilägares forum

Husbilar - värt att veta och värt att se

Husbilar - värt att veta och värt att se

Hej vänner,

Tänkte spinna vidare från nyheten på huvudsidan om husbilar, vi är kanske några här som är "i vägen - på vägen" under sommarhalvåret?

Har haft husbil i några år, först en begagnad för att testa, ville först hyra, men det var svårt att hitta något vettigt, antingen sweindyrt eller så var det lite trötta bilar för nästan ockerpris.

Vi gillade det direkt och har varit runt på allt möjligt i vårt avlånga land, nära turer över en helg, semester, från Skåne till Lappland, lite evenemang som Skid-VM i Falun, Vasaloppet, både sommar och vinter, lite konserter osv.

Fördelar enligt mig:
- Enkelt att dra iväg, vi har den klar under sommarhalvåret, packa lite kläder, svänga förbi Ica och plocka upp en kasse mat och iväg, alternativt köper man något på vägen, mat finns som tur är även i mindre byar...
- Vi har allt vi behöver för att kunna bo vart som helst, värme, varmvatten, toa, dusch, kyl, frys, ugn, spis, TV, internet, halvskinn, tempurmadrasser, plats för fyra åkande och sovande och gott om plats och lastutrymme, både fysiskt och viktmässigt.
- Ställplatser är vårt val, enklare typ av "camping" som kan vara lite vad som helst, en plats på en parkering med stora rutor helt utan service till nästan camping med fullservice. Ofta inne i städer för att kunna använda köpingen och restauranger eller vid gästhamnar som kan vara både citynära eller ute vid någon enkel hamn.
- Husbilen är en personbil och får därför köras som en sådan, alltså 120 på motorväg som tillåter det, även om jag föredrar att maxa typ 100, främst för komfortens skull men också för att förbrukningen ökar radikalt med ökad hastighet, det är ju en lagårdsvägg längst fram ;-)

Nackdelar då?
- Man blir lite fast, har man parkerat så har man... jämfört med husvagn då man har dragbilen fri. Vi går eller cyklar, eller om man är på en camping så drar vi ur kabeln och vevar upp stödbenen och åker ändå...
- Mindre med plats än husvagn, husbilen är smalare och har en förarhytt som inte husvagnen har.
- Vi har blivit en fordonsgrupp som motverkas i en del städer och kommuner, kan till viss del förstå dem, men det är nog egentligen ett konstgjort problem. Dock finns många kommuner eller städer som är mycket bra istället och vi kan välja att åka dit vi är välkomna!
- Ganska dyrt, både i inköp, drift, värdeminskning osv, man bor mycket på hotell för pengarna det kostar, men hotell ligger å andra sidan inte överallt.

Finns säkert massor mer som är plus och minus, men lite av mina punkter.

Vi har en Adria Sonic Supreme -15, en 7.40 lång husbil, med 150hk motor och automatlåda och 4250kg som totalvikt.

Sorry för romanen...
Är vi fler husbilister här?

Uppdaterat: 2017-05-11 15:41
*Robban

Kommentarer

Jag hoppas på att bli en husbilist i sommar då jag (och frun) har hyrt oss en Roadcar 640 (plåtis) i tre veckor för en långtur till Nordkapp och Lofoten.

Faller det väl ut så är det inte otroligt att det kan bli ett köp vartefter, men då troligen en plåtis. :-)

Uppdaterat: 2017-05-11 15:46
Power to the people

Plåtisar är lite coolt, hade vi inte så höga krav på bekvämlighet och att vi åker en del på vintern så skulle jag gärna ha en plåtis.

Det är lite mer kompromiss med plåtis, men mycket smidigare att fara omkring med. Lycksam resa!

Uppdaterat: 2017-05-11 15:49
*Robban

Tack! En plåtis jag har fastnat lite extra för är Vantourer For 4. Med tält på taket känns det som en klar flirt med VW California, och klart rymligare - dessutom är priset nästan samma för en California som en Vantourer vilket gör mitt val ännu lättare.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-05-11 15:58
Power to the people

Ja, Californian är trång eftersom den inte har förhöjt tak utan lever på att man fäller upp "tältet" när man skall vara i bilen, men den blir tystare och smidigare än de förhöjda Fiat som oftast plåtisarna bygger på.

Jag skulle inte heller valt en California.

Den där såg luftig ut, är det två sängplatser uppe i "tältet"?

Uppdaterat: 2017-05-11 16:03
*Robban

Yes, "två" sängplatser ska det vara enligt broschyren. Vuxna över 25 år kanske inte gör sig besväret, men för barn lär det fungera ypperligt. Däremot hade jag gärna sett att man började bygga plåtisar på nya VW Crafter så man kunde få nya förarstödssystem, ex autobroms och adaptiv farthållare. Men det kanske hittar in kommande Ducato-modeller.

Uppdaterat: 2017-05-11 17:52
Power to the people

Finns ju de som är byggda på MB Sprinter så... Med alla hjälpsystem och även sidvindshjälp.

Uppdaterat: 2017-05-11 18:26
*Robban

Ja, det är mycket intressant med en husbil. Vi funderar på att börja med en begagnad. Vad ska man se efter om man tittar på en äldre (rejält gammal)? Mycket fukt??

Uppdaterat: 2017-05-15 17:14

Fukt, gasolläckage, att kyl och värme fungerar, att chassiet och motor känns ok, mycket annat går att fixa med lite enkla medel som kuddar, madrasser går att byta. Det behöver inte vara fukt bara för att den är gammal, beror mycket på hur den förvarats och använts.

Äldre bilar brukar inte ha problem med lastvikt, men annars är det en fälla, nyare är ofta generöst överviktade vilket gör att lastvikten blir liten innan man kommer upp i totalvikten.

Uppdaterat: 2017-05-15 19:01
*Robban

Hej, jag leker också med tanken på en husbil i framtiden. Men man blir ju rent skrämd med tanke på alla avgifter som tas ut när man kör en husbil, speciellt om det är över 7 meter och 3,5 ton. Extra dyra broavgifter, motorvägsavg, m,m.

Och vad tror ni händer husbilsbranchen efter Bonus-Malus? Skatten spås bli hutlös dyr för en större vagn.

Uppdaterat: 2017-05-15 19:03
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Axel, det finns kostnader idag men säkert kommer de att öka med tiden.

Fordonsskatten är skev då den är schabloniserad, bilens grundchassie är certifierat utifrån konstens alla regler. Den färdiga bilen har ingen nytta av detta utan den är beräknad via sin vikt och sedan utöver det uppräknad eftersom varje husbilstillverkare inte han typa varje modell då det är relativt små serier av varje variant av chassie, påbyggnad, motortyp och effekt.

Hur som helst, skatten går att hantera, vi har årsskatt på typ 9000kr, men vi har den bara påställd när vi åker, om man har den avställd i 14 dagar så räknas skatten dag för dag. Försäkringen hänger med på samma, dag för dag vid påställning.

Avgifterna är oftast baserad på 3,5t och 6 meter, då går den som en personbil. En meter till kostar typ det dubbla på färjan till Gotland.

Så, ja, det kostar en del att ha husbil, men det är ändå värdeminskningen som är den största kostnaden, men vem vet, det kanske blir ett uppsving med nästan nya husbilar om det blir bonus/malus, fast handen på hjärtat, om det kostar ett antal tusen i årsskatt extra, vilket kanske blir en tusing under den rullande tiden på en husbil som kostar 750-1000Kkr ärnog ingen dealbreaker.

Uppdaterat: 2017-05-15 19:45
*Robban

Jag tycker det är intressant när ni pratar om förbrukning på era personbilar, en husbil drar ju en del mer.

Min har dragit 10,3 över de 1100 mil som vi kört den och jag kan tycka att det är ganska ok för en 4,2 ton (säg runt 4 ton normalt) container som är 3m hög och 2,40 bred och driven av en 150hk diesel och automatlåda (hmmm, robotlåda då...)

Jag tror att man skulle komma mer lite om man valt samma bil men med 180hk och manuell låda.

Uppdaterat: 2017-05-28 19:51
*Robban

http://www.husbilhusvagn.se/nyheter/25-000-ar-i-skatt-pa-husbil

Kan man dra regeringen inför rätta för ocker? Lagen finns ju.

Uppdaterat: 2017-06-06 18:10
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare
Axel61 skrev:

Kan man dra regeringen inför rätta för ocker? Lagen finns ju.

Det finns olika sätt. Du kan t ex söka audiens hos Påven i Rom och be honom utfärda en bannbulla mot GD:n för Skatteverket. Han blir därmed utesluten från Nattvarden och får inte begravas i vigd jord när det är dags. Ett hårt straff.

Uppdaterat: 2017-06-06 18:48
Mycket vatten har runnit under hjulen...