Tittade just på presentationen av Extreme-E som startar i helgen. Sänds på Eurosport
Ett väldigt intressant projekt kan jag tycka som både gillar motorsport och brinner för hållbarhet.
Bilarna är enhetsbilar, dubbla elmotorer på totalt 550 hk, vikt 1650kg. Det är en ganska stor bil som är byggd för off-road racing.
De kommer att tävla med två chaufförer som kör halva racet var med förarbyte i halvtid.
Det som är unikt för att vara racing är att varje team består av en man och en kvinna som skall dela på körningen.
Vidare så kommer all logistik ske med ett fartyg som kommer att åka till de olika platserna som de skall tävla på, med all utrustning, förnödenheter, bilar, depå, ström osv.
Ström ja, all ström som skall användas till bilarna kommer från en vätgasgenerator som de har med sig ombord.
Projektet har dragit till sig ganska välkända namn som:
Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Jensen Button, Ganassi, Andretti, ABT för att ta några stallchefer och en del ganska kända förare... Carlos Sainz, Johan Kristoffersson, Mattias Ekström, Timmy Hansen, Sebastian Loeb, Claudia Hurtgen, Mikaela Åhlin-Kottulinsky för att ta de som är kända för mig.
Serien har också som mål att lyfta klimatförändringar och miljöproblem och kommer att tävla på platser som har eller kommer att få stor påverkan av ökad temperatur och fortsatt naturskövling.
Det kommer även vara med olika marin, klimat och miljöforskare som kommer att ha fartyget som bas under resan och bedriva forskning på platserna de besöker.
Första platsen, nu i helgen, är Alula, Saudiarabien, ett land som representerar höga temperaturer och ökenutbredning, områden som kommer att få stora problem med extrema temperaturer och vattenförsörjning under de kommande 10-20 åren och som kommer att påverka livet mycket för ca 700000 människor
Andra platsen, Lac Rose, Senegal, ett område som har stor påverkan på det marina ekosystemen som kommer påverka människor som lever där. De är även väldigt hårt utsatta vid ökade havsnivåer och extremväder som gör att landmassan kommer erodera ut i vattnet.
Tredje platsen, Kangerlussuaq, Grönland. Klimatförändringarna gör att temperaturökningen där är ungefär dubbelt som den globala uppvärmningen vilket starkt påverkar avsmältningen av glaciärisen som skapar havshöjning och påverkar livet för flera hoppade arter som isbjörn och ringsäl.
Fjärde platsen, Pará, Brasilien. Den tropiska regnskogen är starkt hotad av avskogning och bränder, något som påverkar hela planetens upptag av CO2. Det ger också stora utmaningar för utrotade arter, habitat och biologisk mångfald.
Femte platsen, Tierra Del Fuego, Argentina. Sydligaste spetsen av sydamerika är hotad av snabbt smältande glaciärer, tinande permafrost och rubbningar i ekosystemet där av.
Ett intressant projekt, sedan får vi se om det också blir intressant racing. Det kommer vara ett antal olika heat under både lördag och söndag, en mix av rallycross och rally raid, med en bana på ett antal kilometer som varje förare i teamet kör varsitt varv.
Ser fram mot att se vad detta är, racing eller hållbarhetsprojekt.
Kommentarer
Har kollat på detta i helgen, en ganska välgjort produktion och även tävlingsupplägget var bra.
Fram till det blev heat så fungerade det väldigt bra, med ett varv var mellan förarna i teamet, med byte efter ett 8,8km långt varv i två kvalheat där den sammanlagda tiden räknades.
Våra svenska förare gjorde det bra, speciellt anorna och Timmy, Mattias hade oflyt när Claudia rullade i första kvalet.
När väl heaten började så var det bara spännande i 40 sekunder till någon var först ut på tredje rakan, efter det var dammet så kraftigt att inget kunde ändra så länge ingen gjorde något misstag.
Och som så många gånger förr, i alla möjliga och omöjliga klasser genom åren, när dammet lagt sig stod Johan Kristoffersson där längst upp på pallen...
Detta efter imponerande kört genom kurva tre både i semi och i final
Var det något att se? Ja, det kan nog bli bättre på banor som inte är omöjligt dammiga.
Nytt försök i slutet av maj
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.