Jag funderar på att köpa en elcykel och det finns ju en del att välja på.
Jag har ingen lust att lägga några fantasisummor på den så jag har tittat på Clas Ohlson för ca 9000 och Biltemas för någon tusing mindre.
Sedan finns ju även lösa hjul att ersätta framhjulet med på bef. cykel. Då kan man ju få ända upp till olagliga 1500 W!
Finns det några erfarenheter ni kan förmedla är jag tacksam.
Erfarenhet av elcykel?
Uppdaterat: 2015-09-16 16:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Kommentarer
Känns väl lite kategoriskt, Kloten.
Har köpt flera Biltemacyklar och man får naturligtvis i viss mån vad man betalar för som i många andra sammanhang men jag har då fått lite mer än jag betalat för tycker jag. När cykeln sen blir stulen känns det ju heller inte lika surt ;-)
Och borrmaskiner och skruvdragare; det är klart att det inte är något för den som jobbar med det men för oss som bara använder den då och då räcker det väl till för jobbet.
Har ingen aning hur det är med elcyklarna och har heller inga planer på att köpa nån då jag cyklar för motionens skull men om man vill komma till jobbet utan att vara svettig låter det som en bra idé.
En stor missuppfattning enligt min mening är att man väljer en elcykel för att "slippa" cykla. Så behöver det absolut inte vara utan snarare tvärtom. Jag cyklar väldigt mycket mera sen jag köpte en elcykel och "sporten" är att göra av med så lite elenergi i batteriet som möjligt men skulle det vara väldigt backigt eller mycket motvind så vet man ändå att man kommer hem utan att vara helt slutkörd.
Att elkonvertera en vanlig cykel är ofta ingen bra idé eftersom bl a framgaffeln och ramen på en elcykel är förstärka för att klara av framhjulsdriften (om man har sådan). Nackdelen med elcykeln är vikten vilken kan bli rätt uppenbar men cyklar man "på riktigt" så får man ju ännu mera träning på det sättet...:) På min elcykel så kan man bl a se hur mycket inmatad effekt som används momentant så via den angivelsen kan man ju se till att använda batteriet så lite som möjligt om man är intresserad av detta - vilket jag personligen ofta är. Men grejen är den att som relativt otränad så vågar man ändå sig ut på lite längre turer som man knappast gjort annars för skulle orken trots allt tryta så kan man ju få hjälp under hemvägen. Och turerna blir gärna längre och längre ju mera tränad man är men man har fortfarande "säkerhetsbältet" kvar - d v s man kan ta till mera hjälp av elmotorn om man trots allt överskattat konditionen och blivit lite för trött.
Jo nog kan de vara farliga, men förhoppningsfullt är cykelryttaren mer skärpt när inte all tankeverksamhet går ut på att få så mycket kraft som möjligt till pedalen.
Men det är klart att monterar man ett 1,5 kw utbytesframhjul på den vanliga cykeln blir det ju klart farligt, då kan det gå i 70km/tim!
Det blir ännu farligare än de 98cc lättviktarna som kom före WWII och då var det ju ingen stark trafik precis.
Men det vore kul om någon köpt en elcykel och kunde tala om sina erfarenheter.
Det finns ett inlägg ovanför ditt. Sen är frågan vad du vill veta...
Tack Pi, jo främst hur mycket pengar man ska spendera, alltså vadet är för kvalite' på cykeln.
Vad har du för modell?
Jag köpte en elcykel förra året från Ikea för 6000 kr som såldes i några utvalda varuhus (Älmhult, Uppsala, Jönköping). Samma cykel säljer sportvaruhuset XXL under namnet Diavelo Pure för ca 15000 kr. Enligt rykten skall Ikea sälja den i år igen (i sommar). Blir priset detsamma så är den nog oslagbart prisvärd. Cykeln har batteriet integrerat i ramen vilket gör viktfördelningen perfekt. Cykeln har fungerat helt problemfritt.
Nu under våren har Biltema börjat sälja en mountainbike-liknande elcykel för 10000 kr, med exakt samma ramintegrerade batteri som Ikeas och Diavelos ( =samma tillverkare ). Skillnaden mot Ikeacykeln är att biltemas är bakhjulsdriven samt har dämpad framgaffel.
Biltemas billigare modeller, liksom Clas Ohlsons känns som billigt kina-skräp i jämförelse.
@Pi Bra val. Låter som ett Robert system då..
;-)
Min elcykel är en högst vanlig standardmodell - en Marvil E-Motion Comfort köpt på Intersport. Cykeln har fungerat bra frånsett en viktig detalj - ekrarna i bakhjulet har gått av vid flera tillfällen trots att jag inte är nån direkt tungviktare samt att cykeln gått på slät asfaltväg när det skett. Lyckligtvis har Intersport-butiken varit väldigt välvilligt inställd till mina reklamationer och efter den 3:e gången jag lämnade in cykeln så beslutade man sig att ekra om cykeln med bättre ekrar och med ett annat "ekrings-system" som förhoppningsvis skall lösa problemet en gång för alla.
F ö har allt fungerat OK och cykeln var "fullt" utrustad vid leveransen. Gillar särskilt fartreglaget/färddatorn och då att man bl a kan finreglera när elhjälpen skall slå till via de 9 olika stegen. Normalt kör jag numera runt steg 3 men vid mera utmanande vägar eller motvindar så kan det bli steg 4 eller t o m 5 under kortare sträckor. Idag, efter att ha trampat elcykel ett tag, så kanske jag skulle funderat över en mera avancerad cykel och gärna med bakhjulsdrift via centralt placerad motor eftersom man då också kan dra nytta av cykelns växlar mera - men cykeln pris lär lätt fördubblas med de kraven. För den som är intresserad hittade jag denna "test" - http://www.mynewsdesk.com/se/dalakraft/pressreleases/16-elcyklar-i-stort-test-992564
Som sagt - fartreglaget gillar jag och det går att stega upp/ner som man vill. Ofta är det bara 3-stegade fartreglage och då måste man gå igenom sekvensen 1-2-3 för att sen nå 1:an igen. LED-belysning är det också så den lär inte ta mycket energi. Sen kan man slå på bakgrundsbelysning på displayen om man cyklar när det är lite mörkare. Färddatorn mäter total distans, tripp, aktuell hastighet, max hastighet, medelhastighet (på tripp-distansen) och yttertemperaturen - om jag minns rätt ...:) Batteriet är låsbart och det kan laddas både löst eller om det sitter i cykeln. Som längst har jag tagit mig drygt 7 mil på en laddning men då användes benkraften till stor del och eldriften fick hjälpa till vid lite brantare backar och motvind - samt kanske lite extra när man börjat bli lite trött. Så långt skall man absolut inte räkna med att batteriet räcker om man är lite smålat och tar hjälp relativt ofta.
Kan komplettera med att det i min cykel sitter LiIon-celler från Panasonic av typen 18650 - alltså samma typ som sitter i Tesla...:)
Men för den som har valmöjligheten så skulle jag nog hellre rekommendera att välja en cykel med LiFePO4-batterier - även kallade Litium järn-fosfat. Tror mera på dom när det gäller livslängden jämfört med LiIon och batteriet är ju den svaga punkten helt klart - och relativt dyrt att ersätta. Sen skall man försöka långtidsförvara batteriet ungefär halvladdat för då behålls kapaciteten bäst långsiktigt - man skall alltså INTE hålla det full-laddat hela vintern som vissa elcykelmärken och cykelhandlare rekommenderar. Det kunde gälla med andra batterityper men inte med Litium-baserade. Sen skulle jag personligen vara lite försiktig med att välja ett batteri med en väldigt speciell form - typ de som är integrerade i ramen. Risken är stor att det blir svårt att få tag i ett exakt likadant om några år när det första är förbrukat. Visst är det bra att få ner tyngdpunkten och visst ser det snyggt ut men fundera över hur enkelt det blir att ersätta senare...
Vill man frakta den på en cykelhållare så kan det ställa till lite bekymmer för den är relativt hög så den kommer lätt alltför långt ner mot marken - och dessutom är den relativt tung (typ 23 kg). Vi löste fraktproblemet genom att köpa ett sånt här ställ som man enkelt hakar på dragkroken - http://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/lasta-och-dra/cykelhallare/cykelhallare-for-dragkrok-pa25542sv
Kan rekommenderas och det går att fälla bakåt med cyklarna på så att man kan öppna bakluckan på kombibilen. Dessutom är stället fastlåst vid bilen och cyklarna fastlåsta vid stället. Lite trångt blir det med en elcykel men det går om man vänder cyklarna rätt. Det finns nog lite rymligare ställ (eller 3-cyklarsvarianten) speciellt för elcyklar men vi har en elcykel och en lite lättare hybridcykel och det går bra bara man lär sig hur man skall placera cyklarna.
Pi,pratade med en Marvilägare som var jättenöjd,hon hade bara cykeln,bilen var såld..
Däremot hade hon alltid med sig ett extrabatteri då hon brukade köra 2*3 mil,(batteriet kostade 5000).
Skulle batteripacket ge upp kan man ofta "refurbisha"sitt dåliga med nya celler.
Har med 18650 ,tror det är kanske 30st,har sett Panasonic för 5€ styck,dock ej med lödöron,vet ej hur det är byggt ännu.(finns celler med integrerat batteriskydd,vanligt till ficklampor,tror dock inte att dessa används ofta till batteripacken)
http://batterifix.dk/el-cykler/23-elcykel-batteri-renovering.html
Navmotor fram är grymt käckt när kedjan hoppat ,och på vintern när det är halt,2 hjulsdrivet o fulldubbat är en upplevelse när det gäller framkomlighet.
Tack för era synpunkter.
Jag var inne på en sajt: http://elcykelguiden.se/marken.php och där är i princip alla märken, som inte har Bosch elsystem och kostar under 20000:-, skräp.
Nu tänker jag inte betala några sådana summor, det kan man kanske göra om man cyklar väldigt mycket året om, men det gör inte jag.
Jag ska bara ha den som motionscykel och glida omkring och glänsa i naturen och elassistansen behövs för att jag inte ska riskera att bli övertränad. :o)
På Ebay finns ju en hel del konverteringskit bl.a. 1000W för mellan 3000-5000:- inkl batteri och reglerutrustning. Det är ju ett sätt att bygga om en fungerande cykel av bra kvalitet.
Och det är ju trevligt med lite högre effekt än de ynka 250W som är det lagliga.
Ja - dom är duktiga att ta betalt för batterier - det är väl det tråkiga med detta fortskaffningsmedel. Om det tagit slut så är ju alternativet att köpa ett komplett batteripaket med hållare från Ebay och byta allt men vill man bara ha ett batteri som passar i "originalhållaren" så är det antagligen lite knepigare att hitta rätt. I värsta fall behöver man också byta laddaren om man köper ett helt nytt paket inkl hållare via Ebay. Hur pass enkelt det är att öppna batteripaketet och byta cellerna vet jag inte för jag har inte testat att öppna det - sen sitter det väl typ 30 -- 40 celler i paketet så alldeles gratis är ju inte heller detta - i alla fall om man vill ha kvalitetsceller.
@saabnisse: Varför överdimensionera motoreffekten ? Det innebär ju att du måste ha batterier som tål denna effekt vilket inte blir billigt. Dessutom är det i allra högsta grad olagligt och läs det jag skrev tidigare att det finns stor risk för rambrott på standardcyklar med alltför mycket effekt - i alla fall om det sitter i framhjulet och även 250 W kan knäcka en vanlig cykelram. Prova först en vanlig, godkänd 250 W-cykel - jag tror att den fungerar mycket bättre än du kan föreställa dig. Med tanke på att du säger "ynka" så tror jag inte du testat nån sån cykel. Och är det en riktigt brant uppförsbacke så matar i alla fall min motor in betydligt mycket mera än 250 W om det behövs . Vill du åka fortare så rekommenderar jag en MC istället...:)
Håller med Pi fullt ut; en 250W navmotor räcker gott och väl. Jag köpte min på Team Sportia för ca 12.000:- för några år sedan och är mycket nöjd. Har ännu inte lyckats köra slut på batteriet, men det har ju å andra sidan inte varit tal om några 7-mila etapper.... Och som Pi skriver; en bra färddator är guld värd, speciellt när det blir lite enformigt under cykelturen;-)
Jodå jag har varit inne på el-mc också, den här t.ex. http://www.ebay.com/itm/135Kph-8Kw-Electric-e-Bike-Bicycle-KIT-8000w-72v-LiFePO4-Motorized-Motor-/251932001958?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item3aa85146a6
Men det är kanske att ta i.
Men jag tror inte att en riktig cykel från 1950-talet tar stryk av en motor i framhjulet, absolut inte av 250W.
Men det finns ju 500 och 800 W också och det finns även elmotor i bakhjul.
Men däremot kan det ju vara lite vågat att montera i de skräpcyklar som började tillverkas från 1970-talet och framåt.
Det var då man övergav den klassiska krom/molybden/stållegeringen som också kallades "flygstål" i ramen och ersatte med låglegerat "bonnjärn" typ SS 141312.
Det märkliga var att det inte enbart var för att spara några kronor i materialkostnad utan för att det var enklare att automatsvetsa det nya materialet, den tidigare legeringen svetslöddes oftast med muffade hylsor som stöd. Man ser lätt skillnaden på äldre cyklar med muffar, ofta med stiliserade "vingar" uppe vid gaffelhuvudet.
Man kan ju jämföra med de "lättviktare" med inbyggda motorer på 98cc och ca 2000W som kom på 1930-talet och som ofta hamnade i standardcyklar som ibland förstärktes något. men inte alltid.
Det anses f.ö. att det var dessa lättviktare som medverkade till att säden spreds bättre än bönderna lyckades med och minskade inaveln på landsbygden på 1930-talet. :o)
Det går också att jämföra med de påhängsmotorer som kom på 1950-talet (de hade visserligen funnits trettio år tidigare) och var urtypen till mopeden, de var ju klenare, bara ca 600W, men de flesta cyklar på den tiden höll, trots vibrationer och ibland sidohängda motorer på endast två av bakgaffelbenen!
Det finns faktiskt kvar exemplar än idag ca 60 år senare med glada entusiaster på mopedträffar.
Men på en modern cykel hade det säkert inte gått, de hade nog spruckit i materialet.
Jag har några femtiotalscyklar, ett par i bra skick som skulle kunna motoriseras, den ena har f.ö. varit det en gång med en hjulmotor bak, en Cyclemaster, som finns kvar, dock i ganska dåligt skick.
Har ni några kommentarer till sajten "elcykelguiden" som jag var inne på?
T.ex. deras åsikt om Marvil: "Billiga kinesiska elcyklar oärligt sålda under eget namn med kass hemsida och inga som helst anspråk på bra kvalité eller garantier. Vi rekommenderar INTE dessa elcyklar"!
Det är sådana uttalanden som man blir fundersam över, dessutom när de inte rekommenderar något under 20000:-!
Kanske lite onödigt att riskera sitt körkort pga en olaglig elcykel.
Marvil är ju "aningen" mer känt än tex Monark Crescent,skulle inte vara direkt misstänksam ang deras kunnande när det gäller cyklar.
Vilken cykel är inte tillverkad i Kina idag - i alla fall i rimliga prisklasser ? Provkörde även Crescent och några andra innan jag handlade men jag trivdes bäst med Marvil och till synes ser den välgjord ut - i alla fall i jämförelse med konkurrenter i samma prisklass och billigare. Dock var det som sagt problem med ekringen men det har nog löst sig via en tillmötesgående cykelhandlare (Intersport). Dessa cyklar säljs ju via cykelhandeln och inte via halvsuspekta näthandlare och just en elcykel vill i alla fall jag personligen köpa hos en handlare i min närhet för att t ex tvingas skicka iväg den för service lär bli dyrbart. F ö verkar Elcykelguiden rätt kräsen på vad som är OK så jag är en aning avvaktande till deras bedömningar.
ENTJ1, risken att bli av med kortet är nog minimal, dels finns det knappt några riktiga poliser kvar, de flesta ersätts ju av plåtdito, dels syns inte skillnaden på hur många watt motorn levererar och dels har de annat att göra än kolla laglydigheten hos en elcyklist!
När det gäller Monark och Crescent är det ju märken med hundraåriga traditioner, Marvil är väl inte särskilt gammalt och känt.
Pi, jo Elcykelguiden är ju lite märklig, som jag skrev tidigare, verkar de ju spola allt under 20000:-.
Men det blir nog en ombyggnadssats på 500 W från Ebay till någon av mina gamla velocipeder.
Det är ju inte konstigare att folket på "Elcykelguiden" rekommenderar dyra cyklar än att samma sak sker med bilrekommendationer här. Dessutom ska man satsa på gamla beprövade märken och historisk teknik.
Batterier är dyrt av flera anledningar. Det sker enormt mycket utveckling på den sidan och det kostar pengar. Ett stort problem med batterier är att få någon att frakta dem från fabriken till konsumenten. De senaste åren har kraven från fraktbolagen blivit extremt mycket hårdare vad gäller hur många batterier man får frakta tillsammans. Det driver också upp priset. Tyvärr fuskas det en del med att oseriösa aktörer inte deklarerar vad de skickar så de som försöker följa uppställda regler drabbas av inkomstbortfall.
Det går att klara sig med relativt lite utlägg om man har en fungerande cykel, Ett 500w hjul med kotroller för ca 2000:- på Ebay och tre blyaccar från Biltema för ca 1100:-.
Ok accarna kräver att man svetsar ihop en lämplig burk och den väger ju ca tolv kg laddad, men ganska billigt ändå?
Glöm blyackar - de har alltför högt inre motstånd och vid högt effektuttag så får du bara ut en mindre del av kapaciteten jämfört med Li-baserade ackar. Och 12 kg är jäkligt tungt på pakethållaren... Köp nåt som fungerar istället. Och kostar framhjulet 2000 kr hos leverantören så blir det ca: 2600 kr om du får "momsa" det i tullen - sen kanske det även är tull på dessa delar (det vet jag inte). Men som sagt - med en blyack blir den oanvändbar och du har definitivt ingen nytta av 500 W kontra 250 W.
Jodå blyaccar fungerar, men det blir ju lite trist med tre st, svårt att få balans i ramen, (varför pakethållaren?) bättre kanske att gå upp 1000W hjul och till fyra accar, 48 V. Då kan man göra en pung med två accar på vardera bakre nedre gaffelbenet, det bör ge bra balans.
Jag har personligen rätt många års erfarenhet av drivackar av olika typer och olika applikationer och skulle personligen aldrig kunna tänka mig att köra tunga blyackar på en elcykel - av olika anledningar varav jag nämnt de viktigaste. Nån elcykel får du knappast - snarare ett bojsänke. Kan säga att redan de 23--25 kg som många elcyklar väger idag är relativt tungt. Och 1000 W på relativt små blyackar.... big no,no... Spara pengarna för blyackarna och välj en modernare batterityp - alltså LiIon eller ännu hellre LiFePO4. Och nöj dig med 250 W - då kan du kanske få till nåt som fungerar hyfsat och som du dessutom orkar trampa. Med moderna Li-baserade ackar kan du ta ut ca: 80 % av ackens kapacitet innan det är dags att ladda - men blyckar max ca: 30 % med de högre effektuttag som är aktuella här. Och en Li-baserad ack har generellt mycket lägre inre motstånd (Ri) vilket innebär att du kan mata in högre effekt i elmotorn. Med högre Ri så blir den inmatade effekten lägre och värmeutvecklingen i acken högre. Men det är givetvis du som väljer men det är tråkigt att slänga ut pengar på fel grejor.
Jo naturligtvis kan man lägga ner det tredubbla i pengar på Li-batterier, men blyaccar har jag redan och det är ju värt ett prov.
Men jag kommer nog att nöja mig med en växlad hubmotor på 500W.
Det går ju att komplettera med bättre batterier senare.
Nu är en elcykel inhandlad. Det blev en helt vanlig cykel från Clas Ohlson som den här veckan lämnar 1000:- rabatt till Clubmedlemmar.
8000:- för en riktigt snygg blå modell av det välkända märket "Off Corse" ( :oD )är inte så dyrt. Den har inte gått många hundra meter än, men den verkar ganska välbyggd, det enda negativa är att den är lite liten, alltså avståndet mellan styre och sadel är lite kort. Cykeln var färdigmonterad, men gummihandtagen på styret, som är försedda med en (onödig) stödvalk, var felmonterade och behövde vridas 180 grader och det krävde en avsevärd kraft.
Sedan är framlyktan monterad direkt på frambromsens monteringsskruv och det förhindrar användandet av cykelkorg.
Här behövs en liten omkonstruktion som flyttar lyktan åt sidan eller kanske ett fäste på korgen?
Sedan behövs två nycklar som båda måste sitta i under färd, en för hjullåset och en för batterilåset/strömbrytaren.
Det enda negativa är egentligen manualen eller instruktionsboken som följer med, den är lite väl kortfattad och saknar en hel del information som man nu får gissa sig till.
Här borde Clas Ohlson ta en titt på den utförliga manual som t.ex. Biltema erbjuder till sina elcyklar.
Jag återkommer när jag får lite mer erfarenhet av cykeln.
Då håller vi tummarna för att det blir bra. Min Marvil E-Motion Komfort snurrar på alldeles utmärkt - och den är rätt hög i ramen samt har cykelkorg som standard. Skulle jag handla idag så skulle jag nog kolla på Biltemas senaste med motorn bak och batteriet integrerat i ramen. Ser prisvärd ut och motorn på bakhjulet tror jag är att föredra. Allra bäst med motor i vevpartiet men då blir cykeln avsevärt dyrare. Det jag saknar är skivbromsar eftersom dessa är avsevärt mycket effektivare än navbroms + fälgbromsar.
Ja vi får se vad jag tycker.
Här hittade jag en test av precis den här cykeln och i den färgen
http://www.dinside.no/928368/duell-rimelige-el-sykler-fra-biltema-og-clas-ohlson
Det var denna Biltemacykel som såg rätt intressant ut i mina ögon - http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Elcykel/Elcykel-MTB-29-2000036008/
Den har f ö samma display/reglage som min Marvil.
Jo den är nog kul, men jag vill ha en cykel för civiliserat bruk även om jag bor på vischan. Skärmar, pakethållare, cykelkorg för pilsnern och kantarellerna är ett måste.
Men det är en nackdel med batteriet så högt upp som ger hög tyngdpunkt.
Jag ska se om man kan göra en konstruktion så småningom med ett batteri under nedre, bakre gaffelröret på var sida-dubbel batterieffekt.
Och så ska jag undersöka om det går att flytta rotationssensorn från vevpartiet till bakhjulet, då kan man få motorhjälp utan att trampa!
Ja nu har jag haft tillfälle att trampa några mil och jag upptäcker att latheten blir alltmer utpräglad.
När man fått upp farten och lägger i sexans effektläge räcker det ju att veva lite sakta och bekvämt utan att ta i och då blir det ju som att åka moped i 25km/t?
Jes, bensin? Du menar väl en dieselkragg?
Faktum är att den inte behöver mycket laddning, går längre än jag trodde.
Enda felet är att det är en citycykel ( vem fan vill cykla i stan?) , den har en lite för tvär gaffelvinkel och det gör den lite onödigt vinglig, framhjulet borde sitta 1 dm längre fram!
Jo Skeppshults cykel är säkert bättre än den jag köpt, men med tanke på vad Clas Ohlsons cykel kostar får jag säkert tre stycken för samma pengar.
Och alla märkta delar på den här cykeln står det Shimano på.
Sedan lär det vara så att Shimano tillverkar förskräckligt många saker i Kina!
Det mesta av Shimanos prylar tillverkas faktiskt i Malaysia.
Dock tillverkas "High-end"-sortimentet i Japan.
Ok, då importerar väl kineserna Shimanodelarna till min kinacykel från Malaysia?
Jag tvivlar!
Tobo har inte helt fel om man säger så..
Skulle vara mycket förvånad om inte Shimano tillverkar också cykeldelar i sina Kina-fabriker...
Ja speciellt de delar det står P.R.C. på!
Folk i allmänhet tänker inte på vart deras grejor kommer ifrån, vaddå?
- Dator, TV, stereo, mobilen.... nej, det är inget Kina-skit.
- OK.... ska vi titta i dem?
Faktum är ju att det faktiskt går att producera kvalitet i Kina, och det till lägre pris. Sen spelar ju förstås priset in, nånstans ska besparingen tas.
Lycka till med (El-) cyklandet, saabnisse! :-)
Har också en Off Course elcykel. Köpt 2009-2010 och rullar fortfarande utan problem. Det skiljer sig nog lite mellan den som säljs på clasohlsson och den jag har. Har bytt batteri en gång hittills runt 2012, men då fick jag ett ny på goodwill av verkstaden som levererade cykeln. Det som hände var att batteriet tvär dog efter ca. 5 min cykling fast den var fulladdat.
Använder idag cykeln till pendling, 2 mil t/r.
Något att tänka på är att kolla till skruvarna på "pakethållaren" då vibrationer och batteriet kan få skruvarna att lossna lite grann.
Tack för rådet, Jag ska kolla skruvarna.
Nu är framlyktan flyttad, det visade sig vara enklare än jag först trodde. Den var placerad på frambromsens centrumskruv och sitter numera på bromsens vänstra oks fästskruv, Det enda som behövdes var en distans på ca 10 mm på centrumskruven som annars blev för lång.
Hej, vi är några studenter som har ett projekt om att utforma en laddstolpe för elcyklar. Vi är hemskt tacksamma om ni skulle vilja lägga 2 min och gå in på denna undersökning (länken) och svara på dessa frågor.
https://sv.surveymonkey.com/r/BSS3CF3
Skulle ni ha några frågor kan ni skriva dem nedanför. Tack på förhand!
/Studenterna på Jönköping university, school of engineering.
Nytt fr o m nyår dvs om ett par dagar 1 jan 2016 är att elcyklarna får vara på 1kw samtidigt som de kommer att klassas som moped klass 2. Därmed krävs både förarbevis och trafikförsäkring. Däremot räcker det med cykelhjälm.
Läs mer på NY TEKNIK: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/article3928990.ece
Det gäller en ny kategori elcyklar.
De tidigare med max effekt 250W räknas fortfarande som cyklar. Men jag tycker att även förare av dessa, liksom f.ö. alla cyklister borde ha hjälm.
Självfallet bör ALLA cyklister ha en cykelhjälm även om jag personligen slarvar med det i tio fall av tio. Sedan kan man ifrågasätta hur effektiv en cykelhjälm är som mer har en liknelse med ett äggskal och väger ett par hekton. Vore bättre att sätta en riktig moped- alt MC-hjälm på cyklisterna liksom ett effektivt ryggskydd. Har själv råkat ut för en svår cykelolycka för 15 år sedan när jag i 50 km/h krockade med en kvinna med barnvagn och fick föras i ambulans i ilfart då de misstänkte att jag knäckt ryggraden. Men några knäckta revben och ett brutet nyckelben så fick jag lämna sjukhuset ett par veckor senare.
Det finns ju en krockkudde för cyklister som består av en krage och är lämplig för de som är för rädda för att håret blir skrynkligt under en hjälm.
http://www.hovding.se/
Personligen tycker jag det är bättre med skrynkligt hår (mitt är bara 3mm och slätt!) än trasig skalle, men man har ju olika värderingar förstås.
Uppfinnarna har fått utmärkelsen "Årets hjulklapp" av Motormännen.
Nu har det dock kommit en del kritik mot kudden.
http://www.radron.se/artiklar/Uppblasbara-cykelhjalmen-klarar-inte-sakerhetsstandarden/
Men jag tror nog den är bättre än en bar skalle utan någon form av skydd.
Huvudet i sig kan ju vara värt att vårda... eller skydda. Men minst lika viktigt är det med ryggraden. Samt även axlar, armbågar och knän. Varför inte införa krav på MC skyddskläder på cyklisterna? Det är ju du och jag som skattebetalare som får vara med och betala för kalaset för alla trafikolyckor/olycksfall.
Axlar, armbågar och knän går oftast att reparera relativt enkelt, ryggen kan vara knepigare, men huvudet, där blir det ofta skador som medför skrotning!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.