Ämnesraden fick säkert pulsen att öka hos några men tänkte passa på att skriva några rader om min senaste fordonsinköp, en elscooter.
Det var lite av en spontanköp men hade hört från kompisarna att det är ett väldigt roligt sätt att ta sig fram på, samt hade en tanke att kanske slippa åka t-bana den sista sträckan till jobbet när vädret tillåter.
Så....köpet föll på en XIaomi Mi M365
När det gäller sparkcyklar så är min erfarenhet av dessa rätt obefintlig, men man kunde ju åka skateboard som ung och klarade även av att stå på en snowboard för några år sedan, så balansen finns ju där.
Ligger under 100 kilosstrecket så maxvikten på 100KG klarar jag också av.
Första intrycket av skotern är bra, skulle säga att denna modell kvalar in mellan budget och premium ;-).
Bra ihopsatt, snygg design och kostar någonstans mellan de billigaste och de dyrare.
Körmässigt så skulle jag säga att vem som helst med normal balans och som t.ex. kan åka skidor eller cykla kommer klara av att köra den.
Två körlägen finns, ett ECO och ett vanligt.
Med Eco så tar det längre tid att komma upp i fart och någon längre toppfart, men du kommer enligt uppgift de 30km som listas enligt specifikationen.
Men standardläge så är det betydligt roligare, men på bekostnad av räckvidd (max 20km)
Det blev inte så mkt körande till jobbet som jag trodde, det var lite meckigt att ta med den på tåget (är lite bekväm).
Men det har blivit desto mer småturer till affären istället för att ta bilen och när man hälsar på folk och vill köra lite sightseeing.
Testade att laborera lite med olika programvaror för att få den att gå lite snabbare, men det blev ofta på bekostnad av körkänsla. Den gick visserligen snabbare och kom snabbare upp i hastighet, men körningen blev ryckigare och bromsarna (skivbromsar) och motorbroms fungerade inte lika bra som i "orginal" utförande.
Efter ca 30 mil på skotern så har jag gjort följande förändringar.
Köpt en plastpricka till styrstången för att köra den stabilare och få bort ett knarrande ljud.
Köpt en krok att hänga matkassen på samt ett skivbromslås.
Visst, det slår inte min MC när det gäller att ha kul men elscootern är verkligen riktigt rolig att köra och man småler lite hela tiden när man susar fram med den.
Bidrar med ett trevligt kort när jag besöker en svensk stad och njuter av en glass.
OBS: Den dedikerade glasshållaren är standardutrustning ;-)
Kommentarer
Ny "mobilitet" är alltid spännande. :-) Är det hjälmtvång i och med elmotorn?
Dessa scooters betraktas väl i stort sett som elcyklar så nåt hjälmtvång finns säkert inte även om det är att rekommendera.
Nej, det är inte hjämtvång på personer över 15 år även om som Pi säger är att rekommendera.
Värt att flika in är att bromsarna på de olika skotrarna är rätt olika konstruerade, denna har ett riktigt bromshandtag och en skivbroms. Många saknar detta och förlitar sig endast på elmotorns bromsförmåga eller att man ställer sig på bakskärmen (som även går på denna som backup).
En egen skoter slänger man väl inte på trotoaren eller släpper var som helst, som man gör med hyrskotrarna.
Dom har ju ett stöd och de flesta ställer dom på detta, det gäller ju även hyrskotrarna.
Men det finns ju en del som inte bryr sig om någon annan än sig själv, så jag väntar med spänning på när folk blir ersättningsskyldiga för om dom inte behandlat sin hyrskoter med respekt.
Det finns ju tillfällen då man skulle vilja ha ett eget alternativ till lokalbussen. Kan handla om att man står med husvagn 15 km från centrum och vill kunna åka in och ta en öl t ex. Har dock ännu ej sett någon över 40-strecket åka på något eldrivet (scooter, bräda, hjul etc) med ett undantag - Carl Bildt. Dessutom har jag gett mig 17 på att inte på något sätt (medvetet) gynna regimen i Kina.
Det finns faktiskt ett par tyska premium modeller, dom kostar upp emot 10K och är därför inte de vanligaste man ser på gatorna.
Men fortsätter jag nyttja den såhär mycket som jag gör idag så blir det nog något i den klassen.
Och förstår helt vad du menar med Kina, det satt långt inne innan jag slog till på just detta just därför att det är Xiamoi.
Kanske inte främst för att inte gynna regimen men mer ur ett säkerhet och kvalitetsperspektiv.
Även om det inte är någon konditionsträning direkt så är det lite balansträning och är riktigt kul. Det passar sådana som mig och Carl Bildt som är över 40 ;-)
Denna modell av Xiaomi vann testet i senast AMS. Jag köpte en elspark till pojken för nått år sedan på Hobbex. Minns inte märket men den var billig, typ 800 spänn. Var riktigt stark och perfekt att låta honom åka 6-700m bort till Pizzerian och köpa mat. Men den höll inte så länge, det var något i elektroniken som gav upp så den bara tvärdog efter man hade kört 10-talet meter efter laddning.
Min stora farhåga var just laddningen av den. Man har ju läst mängder av såna där hoverboards som börjat brinna och ibland exploderat under laddning.
@FXX, förstår exakt vad du menar med laddningen. Och det var därför jag väntade rätt länge med att köpa en tills den testats rejält.
Detta är ju inte någon Andersson variant från netonnet men heller inte någon premiumvariant så känner mig hyffsat säker. Men man kan aldrig veta.
Det är dock en modell som vunnit lite designawards och skruvats isär av många entusiaster, men det är ju ingen garanti.
Min håller fortfarande ihop efter ett 30 tal mil och rätt hård körning, just luftfyllda däck gör det bekvämt att hoppa ner från trottoarkanterna. Nackdelen är lite som dom nämner i många forum, att punkterade däck är lite meckiga att laga.
Men man får med en uppsättning extradäck med slang i paketet, rätt trevligt.
Läste en tråd på Flashback, om hur det var att stjäla en hyrskoter, och om det gick att få igång den sen. De är ju utrustade med GPS och går att spåra. Men nån påstod sig ha 3 st hemma i garderoben, och det hade inte dykt upp nån för att hämta dom.
Man blir ju lite frågande till varför någon har 3 st hemma i en garderob.
Sen är det väl rätt självklart att dom är svåra att spåra om dom finns i en stängd garderob, en GPS tracker måste ha kontakt med satelliter om det inte är så att den har assistans av telefonnätet.
https://www.seat.com/company/easy-mobility-cars/future-today/exs-kickscooter.html
Å ena sidan är det kul att biltillverkare hakar på en trend osv, men kan samtidigt känna att det där med badge engineering ofta är dåligt.
I detta fallet är det en Segway variant som kostar runt 4-5000.
Om Seat varit seriösa så tycker jag dom borde integrerat det bättre med bilen (dedikerade hållare, app intregration i SEATs app) osv.
Kul initiativ och hyffsat ok el-skooter, men känns lite snabbt utfört för att få lite publicitet.
Har du lampa på skotern ?? Mötte igår mitt på dagen en skoter med en irriterande lampa. Den var mycket stark och blinkade i otakt, typ blink blink........blink...... Jag har inte sett nån hyrskoter med nått liknande. Lampan var irriterande redan på flera hundra meters håll, typ som att åka mot en stoboskoplampa. Hoppas dåren inte åker runt med den när det börjar mörkna.
Ja, det sitter en LED lampa framtill, lyser rätt ok faktiskt och i fast sken.
Baktill så är det lampa och bromsljus.
Har sett dom där som blinkar, gillar tanken på det då det gör att man syns. Men måste ju vara otroligt jobbigt att se på.
Frågan är om det är lagligt, låter mer som något hemmatweak.
Har däremot sett sådana som blinkar baktill, men är osäker på om det är någon moddad variant eller standard.
Låter mer som något som är löst eller på G att gå sönder.
Måste bara tillägga att det verkligen är sanslöst kul med el-skooter, trodde inte riktigt på att jag skulle tycka det men ser verkligen nyttan med den och hade jag bott i en storstad och haft ett bra och smidigt lås hade det varit givet att äga en.
Nån som inte kan ha varit i verkligheten, har ju godkänt blinkande bakljus på cyklar.
Bak är det ju helt ok tänker jag, det lyser ju inte särskilt starkt. Och blinkningar kan ju fånga folks uppmärksamhet, tänker på Saab eller vilket märke det var som ville (eller kanske fick till) att om man bromsade hårt så blinkar bromsljuset.
Läste på lite om den el-skootern jag har och det visar sig att den blinkar rött baktill när man bromsar. Inget jag tänkt på.
Men blinkande ljus framtill låter lite konstigt.
Blinkade "vitt" ljus framtill är definitivt inte tillåtet - däremot är blinkande bakljus under vissa förhållanden godkänt (minst 200 blinkningar/minut) - https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Cykel/
Vore bättre med fast sken, fokusera på en blinkande lampa i mörker är mycket svårare, blinkande när man bromsar var en mycket bättre ide.
Jag har inte brytt mig om denna tråd eftersom jag inte bor i en storstad och vi knappt har detta fenomen.
Har ju dock varit i Stockholm och Göteborg och sett alla elsparcyklar som står överallt. Man hyr den en snabbis och dumpar den vart man vill.
I Kalmar däremot som är en ganska liten stad i jämförelse har så vitt jag vet inga sådana firmor som hyr ut där man bara kan köra och lämna den vart man vill.
Men däremot ser jag allt fler som köpt sina egna och kör omkring och det går fort!
Nåja, "fort" är relativt, men de åker omkring på cykel och gångbanor och där är 25 hm/h ganska snabbt med tanke på att de inte låter. Räcker med att någon gångtrafikant kliver lite åt sidan helt oväntat så får dom en sparkcykel i ryggen.
Absolut, samma gäller ju för elmopeder, cyklar och elcyklar, det finns en ökad risk för att gångtrafikanter blir påkörda.
Att gående kör hörlurar och stirrar i en telefon gör inte saken bättre.
Men precis som med cykel så ska ringklocka finnas monterad och man får självklart anpassa hastigheten och vara uppmärksam.
Jag tycker mig uppleva vara mer uppmärksam på en elskooter då jag inte behöver fokusera på att trampa, sen så är bromsarna riktigt bra på just den jag har.
Kvalitet på bromsar diffar dock stort på de olika modellerna
Testa vetja, tycker man om saker på hjul, har normalt balanssinne så kommer man älska en elskooter.
Tänkte testa en elscooter i Göteborg, men jag var bara där i en vecka och man behövde skaffa nån app, registrera sig osv så jag brydde mig inte då jag ändå inte kan utnyttja samma i Kalmar.
En annan sak som slog mig var, tänk om jag plockar upp en elscooter från gatan, betalar och kör iväg, men den bara har några procent batteri kvar? Vad gör man då? Krånglar med återbetalning eller hur funkar det?
Kommer dock inte köpa någon egen då jag har en elmoppe dom går 50 km/h så den känns roligare att använda.
Både elskooter och elmoped har sin charm, nackdelen med mopeden är att den är lite bulkig att få in i bagagen. Skotern är bara att fälla ihop om man vill ha med den på resan.
När det rör batteritorsk på elskooter så tar du bara en ny som har bättre laddning, appen ger dig en indikation på hur mkt batteri som finns kvar i skootern.
Trist bara om det inte finns någon i närheten...
Gällande elmoped så kan min gå 6 mil på en laddning. Det är riktigt rejält om du frågar mig. Det borde täcka i princip alla möjliga scenarion för en moppe. Måste vara extremt ovanligt att man kör längre.
@bejje
I storstäderna finns dom överallt, dom står parkerade på dom mest dumma ställena.
Just elskootrar visar verkligen tydligt att vissa behöver regler och inte kan tänka, speciellt inte på andra.
Där skulle elskooterbolagen vara lite polis, ser som att någon lämnar sin skooter på ett uppenbart dåligt ställe (som framför en rulltrappa eller liknande) så får man en varning.
Tre sådana och kontot spärras.
Inte svårt att implementera och hade löst en del problem.
Som den tekniknörd man trots sin ålder är så skulle det absolut vara kul att testa och i mitt fall i så fall äga en egen för främst turer i omgivningen - bor typ 1--2 km ifrån ett stort köpcenter. Men dels kan man ju inte köpa allt som rör sig och dels är det som vanligt att man funderar över stöldrisken när man parkerat framför ICA Maxi eller vart man nu åkt.. Fordon saknas som sagt inte och man hinner ju inte nyttja dom man redan har ens...
Det är verkligen superkul @Pi. Jag tar själv elskootern till affären och en bra ryggsäck att packa varorna i när jag kan.
Utmaningen kan ibland ligga i att parkera dom säkert som du beskriver, men det finns lås att köpa men det krävs att man gräver lite för att hitta rätt.
Vissa har en elektronisk låsning men är mer för ett fysiskt då man ser att den är låst.
För 4-5000tkr så får man en hyffsat kompetent elskooter.
Man kan också köra en sådan 2001a skoter/vespa för 1000:-
Den går 80 men jag puttrar som regel på kring 50.
20 mil på en tank.
En gammal gubbig T-Rex som behövde en förgasar rengöring sedan ok.
Dotterns otrimmade går 55 och den drar typ 0,49 för hon har alltid gasen i botten och klarar knappt 12 mil på tanken.
Svensk lag= strypt och förstörd.
Intressant att sparkarna kallas el-skooter egentligen, det är ju en el-sparkcykel.
För mig är en elscooter en elektrisk variant på en Monarscoot.
De där som förvaras på cykelbanor är kickbikes.
Kärt men även oönskat barn delar väldigt många namn verkar det som.
Det du kallar kickbikes kallas vanligtvis el-scooter konstigt nog vilket är lite missvisande.
Tror att de flesta kallar säger elmoped när man pratar om en skoter som går på el.
Kan köpa att el-sparkcykel är ett lite långt ord även el-kickbike, men el-spark hade ju kanske funkat....
Eller som Stig Helmer skulle sagt "we call it a kick"
Jag kommer nog inte köpa någon el-sparcykel (för att vara tydlig med namn). Fördelen med min elmoppe är att den klarar en last inklusive föraren på 200 KG, så jag kan utan minsta problem trots att jag väger runt 90 KG, lasta på den fetaste ryggsäck jag hittar och lasta den full med matvaror.
Misstänker att det med åtminstone vissa el-sparkcyklar kan vara ett problem.
Absolut @bejje, när det gäller att frakta saker så krävs det bra balans och att man är villig att anta utmaningen.
Jag har köpt en liten krok som sitter nedanför styren. Räcker för en mindre kasse samt att jag kör ryggan. Men det är ju bara så mkt som får plats och så ska man kunna balansera sakerna.
Tror maxvikten är 100kg på just denna el-sparken och 120kg på pro modellen, så det är en begränsning.
Låter olämpligt med en PRO-modell. Risk för lårbenshalsbrott...
PRO-modell! Japp där finns det möjlighet till utveckling.
En el-rollator med ståbräda och vips har man en fyrhjulig elspark!
Apropå scooters så kom jag ikapp en kvinna på promenad-scooter idag. Jag kom alltså bakifrån i en kurva med min kundvagn och kvinnan hade tagit kurvan för tvärt och fastnat i en monter som sålde fredagsmysbrickor för 99 kr. Hon hittade inte backen och satt ohjälpligt fast. Jag hittade snabbt en annan fil och gick om på innern. Regelvidrigt kanske men lösgodis för 5 kr/hg lockade längre fram.
Hahaha, fredagshumor :)
Hahaha, kreativt :-)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.