Vi Bilägares forum

Zebralagen - obevakade övergångsställen

Zebralagen - obevakade övergångsställen

Favorit i repris men kan vara värt att diskutera igen med tanke på det som hände nu med dödskörningen av polisen.

Diskuteras mycket i dagens Ring P1 med Emmy Rasper.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=1120

Jag kan nog tycka att många fotgängare i Stockholm inte ser sig för utan bara kliver ut, lite obehaglig när man kör bil och sikten är dåligt.

Men också att planeringen av övergångsställena inte är bra, dom flesta är ju från tiden innan Zebralagen kom till. Ofta saknas t.ex. bra ljus och även tveksamt när obevakadade övergångsställen används på vägar där det är +30 km/h.

Uppdaterat: 2016-01-07 11:21

Kommentarer

Inte bara i Stockholm som fotgängare har det beteendet, Vidstige... Och nu på vintern när det är mörkt så är det ju ännu svårare att se en mörkklädd fotgängare utan reflexer (det normala) och går då denne och stirrar ner i sin mobil samtidigt som han svänger ut på övergångsstället så kan vad som helst hända, tyvärr. Nåt som har blivit impopulärt, och speciellt bland yngre tycker jag, är att försöka få ögonkontakt med bilföraren INNAN man kliver ut i gatan. Det var nåt som vi gamlingar fick lära oss att ögonkontakt i trafiken var synnerligen viktigt för att undvika olyckor. Men antagligen hinner man väl inte för då kan man missa nåt nytt på FB...

Uppdaterat: 2016-01-07 11:36

Vad folk tenderar att glömma bort är att innan zebralagen kom till var att bilister väldigt sällan stannade för att släppa över fotgängarna, de behövde ju inte.

Inte heller optimalt även om olyckorna var färre...

Det är väl bara att konstatera att så länge det inte finns trafikljus så kommer det att bli kontroverser mellan bilister och fotgängare, där bilisterna i slutänden kommer att dra det kortaste strået, som alltid.

Det kommer säkert en nödlösning, som sedan blir permanent, typ jättefartgupp före och efter alla obevakade övergångsställen...

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Jo men visst har det blivit bättre? Jag minns för några år sedan då det var mer regel än undantag att promenerare gick rakt ut i trafiken på övergångsstället utan att ens vrida på huvudet. Jag frågade en bekant med det beteendet och han upplyste mig om att det "minsann var bilförarens skyldighet att lämna honom företräde!"

"Och på din gravsten ska det stå, här vilar en man som höll på sin rätt!" Han glodde bara ilsket på mig.

Men nu tycker jag det verkar som flera ser sig för innan de går ut, men visst finns det undantag och värst är cyklister som bara kör över helt utan att kolla om det är fritt. De får ju inte ens cykla på övergångsställen!

Uppdaterat: 2016-01-07 12:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu är det dessutom blankpolerat framför många övergångsställen, dvs det är snorhalt och svårt att stanna. Sen om dom pushar för att vi ska ha friktionsdäck istället för dubbdäck så kan man ju undra om det är rätt tänkt i förhållande till Zebra-lagen vintertid.

Uppdaterat: 2016-01-07 12:38

Sedan en massa olyckor inträffade pga att folk trodde sig ha rätt att bara kliva ut i gatan togs många övergångsställen bort. På det sättet blir ju färre påkörda på övergångsställen. ..

Man fräste bort vita strecken men lämnade vita kantstenar kvar vilket förstås är förvirrande.

Nu kan det vara långt mellan övergångsställen och ofta på "fel" plats.

Uppdaterat: 2016-01-07 12:49
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag har heller inga problem med lagen i sig - bara med fotgängare som helt struntar i trafiksituationen utan bara kliver rätt ut och gärna utan att kolla trafiken ens. Dom lever verkligen farligt speciellt när man som bilförare inte kan förutse deras beteende vilket faktiskt man förekomma. Jag stannar gärna om jag har en chans och speciellt för fotgängare som förstått detta med att samverka i trafiken. För ingen vill ju medvetet köra på och skada en annan människa.

Uppdaterat: 2016-01-07 12:49

I grund och botten en stollig lag där den som kom på den hade otur i sitt tänkande...

Andemeningen är rätt så OK, att vi skall värna om den oskyddade trafikanten MEN informationskampanjen som följde efter lagen fick folk att tro att nu var det bara att gå för bilarna skulle ju stanna. Lagen satte självbevarelsedriften ut spel.

Prestigelös, jag ser också fram mot rejäla farthinder vid övergångsställen så att fotgängaren och cyklisten får kämpa lite innan de kan ta sig ut i vägen ;-)

Reflexer, kan det vara något att ha? Kanske titta upp som PI sa?

I min bok så släpper jag mer än gärna över gångare som tittar upp och som syns eftersom de då spelar på samma planhalva.

De som radiostyrt bara går rakt mot ett övergångsställe med blicken fäst på sin mobil och gärna utan reflexer tutar jag på, mest för att få lite ögonkontakt och reaktion! Drygt? Ja visst!!

Samma sak där, att man tänker efter en sekund som gångare, skall jag passera en ganska lågtrafikerad väg så inte f-n ser jag till att stoppa en bil eller ännu värre en buss eller lastbil, utan då väljer jag att markera att jag inte tänker gå över för att sedan gå över bakom denna bil. För mig kostar det inget att stå still i två sekunder, men vad kostar en omstart för en långtradare? (Ducce eller Gäsp??)

Uppdaterat: 2016-01-07 12:49
*Robban
Nfaa skrev:

Jag är för zebralagen. Då går det ju att komma över vägen som gående. Har man uppmärksamhet som bilist är det inga problem att se när någon är på väg över.

Jag är också för Zebralagen men tycker man borde ha gått igenom alla obevakade övergångsställena i Sverige innan lagändringen. För att det ska funka ska dom vara väl upplysta och inte vara obevakade när hastigheten överstiger 30, eller möjligen 40. Det är också problematiskt vintertid när vädret och/eller bristande underhåll gör att det är snorhalt framför. Det är också problem när folk tar regeln som en rättighet utan motprestation (se sig för innan man går över). Vi har också problem med cyklister som bara cyklar över utan förvarning.

Uppdaterat: 2016-01-07 12:56

Zebralagen är det inget fel på, den finns ju dessutom i samtliga de europeiska länder jag kört i, vilket är några stycken.....

Fotgängarna litar blint på att man kan stanna, det är enda problemet.....

För stanna ska man, även om en person står still vid kanten.....

Redan för 35 är sen brände jag min första uppkörning på en tant som stod och väntade....

Att vintertid misslyckas att få stopp händer ju, men där polisen körde på igår var inte halt, gatorna i hela stan var torra, snön och halkan från i tisdags började söder om .....

Man kan ju även misslyckas med uppmärksamheten, så lite mer självbevarelsedrift vore påkallad hos fotgängarna.

Det jävligaste jag kan se är vuxna som går rakt ut i sällskap av barn, vilket föredöme.....

Uppdaterat: 2016-01-07 13:54

duccedriver, vilka länder i Europa menar du har en zebralag liknanden den svenska?

Uppdaterat: 2016-01-07 14:04

Tyskland, frankrike, spanien, grekland, tjeckien, polen, österrike, ungern, kroatien, slovakien, danmark, norge.......

Italien är jag osäker på, men tror det är så där också.

Jag brukar titta på trafikregler när jag ska till ett nytt land, bra att ha koll. .

Dessa har jag kört i, men det gälker säkert i fler .

Uppdaterat: 2016-01-07 14:12

Hmm, jag har hört att zebarlagen är unik för Sverige. Men det kanske var för några år sen då.

Uppdaterat: 2016-01-07 14:20

Mitt problem med zebralagen är folk som står och hänger på Herr Gårman-skyltens stolpe utan att ha för avsikt att ta sig över vägen. Man tvingas sänka sin hastighet i onödan och använder mer energi än om de hade hållit sig till en annan stolpe.

Uppdaterat: 2016-01-07 14:53

Kunde tro att även denna tråd skulle få sig en släng av autobroms-hat...

Uppdaterat: 2016-01-07 15:25
*Robban

Lite inspiration...

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-01-07 15:30

Var i malmö när jag räknade upp länder.

När jag kom till helsingborg träffade jag min polske kollega, dubbelkollade med honom så jag hade rätt om polen.

"Ja samma,men dom skita i..."

Uppdaterat: 2016-01-07 15:51

Hur som helst är det guld med automat när man ska stanna för fotgängare, nåt som klart underlättar i stadsmiljö. Men antar att även polisen har det.

Uppdaterat: 2016-01-07 16:52

Det måste vara i slutet av 60 talet eller början på 70 talet som Beatlles gick över övergångsrstället på Abby Road, tacka fan att bilisterna stannade när sådana celebriteter korsar gatan, ett djävla bra band enligt mig.

Uppdaterat: 2016-01-07 17:01
Lås inga trådar.

Övergångsstället där olyckan hände har mittrefug, av det nya "moderna" slaget utan vägmärke D2 'påbjuden körbana'. Mycket svårare att se! I mörker, med snö och is på vägbanan och för förare med begränsad lokalkännedom blir det mest bara förvillande. Uttolkningen av regelverket i domstol och av försäkringsbolag är inte heller entydig. Vid vilken bredd och vilket utförande på refugen ska respektive sida om refugen anses vara separata övergångsställen?

Uppdaterat: 2016-01-08 07:19

Läste igår att det är en ökänd 50-väg där folk notoriskt kör för fort. Folk som bor i området har länge försökt göra nåt åt detta men ingenting har gjorts. Varken sänkning av hastighetsgräns eller införade av bevakat övergångsställe (trafikljus). Ett annat förslag var att bygga en tunnel för fotgängare. Man kunde också tänka sig att man sätter upp fartkameror.

Sett sånt här förut på mindre orter, inte sällan är det frågan om vägar som är onödigt breda och raka, inbjuder till fortkörning.

Uppdaterat: 2016-01-08 08:46

Ja, det där med mittrefug utan att det är ett övergångsställe är ett ofog. Fotgängare kan få för sig att det är ett övergångsställe, men det är det alltså inte. Livsfarligt!

Vi har såna nyanlagda hemmavid på 60- och 70väg.

Har ingen bra bild nu, men det ser ut som på bilden nedan med utan "ränderna", bara mittrefugen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-01-08 08:47
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Hultarn, intressant att det inte är någon öppen del för cyklister, eftersom det är kombinerad gång- och cykelbana på andra sidan på bilden...

Det innebär att cyklister behöver leda cykeln över övergångsstället... egentligen ;-)

Intressant gulmarkering på kantstenen...

Uppdaterat: 2016-01-08 09:43
*Robban

Robban: jo, bilden är lånad från en person som ondgjorde sig just över det du lade märke till: cykelbanan blev plötsligt övergångsställe. Kan bara hålla med, mycket märkligt. Förmodligen har nån skrivbordsnisse tänkt att de ska tvingas kliva av cykeln.

Ska se om jag kan ta en bild av hur det ser ut på vägen hemmavid, ska strax ge mig av.

Uppdaterat: 2016-01-08 10:33
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Precis ett sånt ställe som vidstige tänker sig, dock inte brett men tidigare 70-sträcka..,

Norra infarten till stan från e6, alle' med tätt mellan träden dessutom som gör att det kan vara svårt att se fotgängare i tid.

Uppdaterat: 2016-01-08 10:35