Jag är lite förvånad över att ingen här har krävt att VW ska ta ansvar för utsläppen från sina transporter från Tyskland till Sverige.
Det jag tänker på är förstås fartyget de inte kom fram till Södertälje med utan det hamnade i Oskarshamn.
Ytterligare utsläpp från VW
Uppdaterat: 2018-08-05 20:24
Kommentarer
Ja det är ju skandal att inte VW såg till att styrmannen på båten de anlitade höll sig nykter!
Man ska väl ta ansvar för hela kedjan? Från barnen i koboltgruvan till eluttaget?
Ja att inte kunna hålla sig nykter med ett sånt ansvar är skandal! Annars tycker jag VW är en trevlig bil och med en av dom renaste dieselarna som man testat.
Jag tror att biltillverkaren, oavsett vem det är, har mycket liten kontroll över distributionskedjan till kund.
Men det vore intressant att få reda på hur det kan komma sig att en ansvarig för ett fartyg blir så packad att sådant här händer.
Och det måste väl finnas en andreman som kan ta över?
Nu hände ju samma sak igen utanför Råå, men där blev ju som väl är inga oljesläpp.
Det är väl inte helt omöjligt att befälhavaren ombord regelbundet är onykter så att de som är omkring inte reagerar på det och tror att allt fungerar som vanligt. Jag har ingen aning om hur mycket "förarinputs" som behövs i såna där mackapärer. Min spontana känsla är att det dröjer en stund från det att man gör något till att färden påverkas så nån sekunds extra reaktionstid borde inte påverka alltför mycket. Absolut ingen ursäkt för att köra packad, förstås.
Ev någon grad fel på navigeringen blir inte mycket men i långa loppet är du flera hundra meter ur kurs. Att vara onykter med sådant stort ansvar är inte OK.
Tyvärr så förekommer det.
Ett flytande parkeringsgarage med 1325 bilar! Det mest förvånande är väl att det överhuvudtaget går att navigera en sådan plåtlåda.
Det är ju pluttlitet jämfört med jättarna. Wallenius äger fartyg som kan ta 8.000 bilar.
Jag skulle vilja se hur man lastar detta, och hur lång tid det tar.
X antal årsedan var ett av deras största fartyg i Gbg och jagg var tvungen att kolla.
Det var STORT!
Mäktigt med alla bilar som stod uppställda efter att körts av fartyget.
Du vill inte se din nya bil köras av båten i hamnen, man får vara glad om motorn hinner få upp oljetrycket innan det bär iväg med full mutter.
Idag är dock många bilar satta i ett rangerläge från fabrik, dom går inte att köra fort, hörde också att vägmätaren inte tickar, vet ej om det är sant.
När jag jobbade med nybilsleverans för många år sen, hade de flesta bilar gått 2-3,5 mil när dom anlände till bilhallen.
Jaha, det stämmer bra med firmans nya Volvo när de kom, men de hade ju inte åkt båt. Eller?
Har setts filmer och bilder via en jag känner som jobbar på fartyg, när de råkade ut för en monstervåg från mindre optimalt håll.
Det var lite som detta, och stora båtar som också fraktades låg opp och ned, köket på fartyget var en redig röra och så alla utrymmen som gym etc.
https://youtu.be/KUgDsq4xwFg
Företag övrigt känns det konstigt om de skull ge gasen i botten. Det är för många bilar i rörelse och parkerade som skall iväg.
https://youtu.be/T0H8TgWX-lY
Det där ser ju lugnt och sansat ut tycker jag. Fatta vilket jobb att lasta och lossa 8.000 bilar. Pust.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.