Men detta har vi inte hört så mycket om än. Som vanligt är Toyota/Lexus med i detta. Lexus visade ju upp modellen LF30, just i den sitter det en sådan motor inbyggd i hjulen eller rättare sagt 2, en i varje hjul beroende på hur många hjul som ska driva. Så det är många framöver som vill vara leverantörer till bilindustrin i omställningen till eldrift, där är han nog inte ensam Elon Musk att han vill hjälpa andra(tjäna pengar menar han). Undrar när vi får läsa mer om detta. Mazda Subaru Suzuki har ju också blivit tätt knutna till Toyota i övergången till eldrift.
Även Mazdas finansbolag har ju tagits över av Toyotas finansbolag, så när du köper en Mazda betalar du till Toyota, iallafall i USA. Undrar ändå om Toyota är påväg att svälja Mazda i omställningen till eldrift, detsamma gäller Suzuki och Subaru. Blir spännande att se vad som händer framöver.
Kommentarer
Yamaha gjorde V8:an som satt i Volvo S80, Volvon med bäst ljud någonsin.
Ja, men det är ju ingen Toyota/Lexus. Håll dig till tråden;-)
Det köps/sammanslås mycket nu för tiden. Läste igår att det inte heter ABB längre, utan Hitachi ABB.
Kanske därför elmaskinerna bytt namn till Hikoki ?? ABB ville inte tillverka skruvdragare.
Helt OT det oxå...ursäkta.
Ja hjulmotorer är ju inte direkt någon nyhet, Porsche hade det för mer än 120 år sedan.
Problemet är ju att få ner den ofjädrade vikten, något som Michelin löste med sin hjulmotor för åtskilliga år sedan.
Det vore intressant att se hur Toyota löst det!
Toyota har ju en elbil för kinesiska marknaden. Vet inte hur den är konfigurerad.
Nej, jag tyckte inte att det var någon särskilt bra video när det gäller hjulmotorer.
Mest reklam för Yamahas elmotor, men det finns mängder av elmotorer från mängder fabrikat där den ena påstås bättre än den andra!
Bättre på vad? Det finns mängder av parametrar att ta hänsyn till.
Men det jag var mest intresserad av är hur fjädring och dämpning sker och hur stor del av hjulet som är ofjädrad?
På de reklamfilmer och reklamsidor jag sett av Lexus LF30 finns inte någonstans någon teknisk förklaring hur man löst detta och fjädring/dämpning lär verkligen behövas eftersom man inte kostat på några däck utan endast ett tunt gummiband runt fälgen!
Kan Shogun hitta någon information om detta är jag tacksam!
Som en info är här motsvarande beskrivning av Michelin Active Wheel som presenterades för 16 år sedan men som jag bara sett i några experimentfordon.
http://www.ecoprofile.se/thread-1151-Michelin-Active-Wheel.html
Så här fungerar Protean Electrics hjulmotor, där har man tydligen struntat helt i ofjädrad vikt och det kan man ju göra om det bara är långsamtgående fordon det gäller, men det skulle knappast fungera på Lexus!
https://www.nyteknik.se/fordon/film-sa-har-fungerar-protean-electrics-hjulmotor-6976962#6976966
Nu när Shogun för tillfället är förhindrad att svara undrar jag om någon annan känner till något om Lexus hjulmotorer?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.