Är det någon som xenonkonverterat sitt helljus på sin Toyota Prius?
Antingen själv eller låtit Toyotaverkstaden göra det, hur stor upplever ni skillnaden före och efter? Är det värt att göra det, Toyota här vill ha drygt 2400 kr, vad landar det på om man gör det sälv och vad kan ni isof tipsa om för kit?
Eller är det helt enkelt mycket bättre med ett par extraljus? Tycker personligen att extraljusen styggar till bilen en hel del, där av funderingarna ovan.
Kommentarer
Har nyligen skaffat en prius, eftersom det är en executive gissar jag att jag har samma ljusuppsättning som du. Men det har inte varit mycket mörker än, tänkte testa lite nu i kväll hur halvljuset står sig, men då jag jobbar udda tider och rätt nordligt så blir det en hel del helljus under den mörka halvan av året.
Frågan är om det är värt 2400 kr, svårt att uppskatta hur mycket en konvertering skulle ge.
Har du förresten nått tips på hur man kan ta reda på om man har en T1 eller en T2 version?
Ja, ska strax in på service så får passa på att fråga då.
Som jag fattat det heter paketen B1 och B2 när det är buisness och T1 och T2 i vårt fall. Alla executive är ju inte lika utrustade, med och utan solpanel tex och även radar till farthållaren tror jag, har iaf sett i annonser att de kallar de mest utrustade T2, ska fråga även det när det blir service, har gissat att jag har en T2. Det enda jag "saknar" är JBL och "LKA" Lane keep assistent (eller vad det heter), men det har jag inte sett på någon bil i Sverige. Det är iaf knappen på ratten under "radarn" som kan ha funktionen att bilen håller sig inom de vita markeringarna på vägen.
2400 för att få Xenon....låter som ett riktigt bra pris i mina öron. Tror det är värt varenda krona.
Trodde faktiskt inte att det gick att konvertera lagligt. Och de priser jag sett för "ful" installationer brukar kosta en del.
Nja, det är endast helljuset alltså.
Halvljuset får man inte ändra vad jag vet.
leifer, eller alla andra som har erfarenhet av prius. Laddas ditt batteri helt fullt? Jag får aldrig mitt batteri helt fullt, de översta eller de två översta sträcken fylls aldrig. Är detta normalt eller är det något någon inställning kan påverka eller ett tecken på minskat kapacitet i batteripacken? Tycket att det laddas upp ganska snabbt men reagerar på att det alltid stoppar i ovan nämnda läge även om laddningen fortgår.
Nej, det är säkert inget fel, tänkte om det kunde vara en indikation på att man inte har full kapacitet längre. Men hur som helst är jag väldigt nöjd med förbrukningen så jag kan leva med om det inte är full kapacitet. 0.46 i medel sedan köpet. De 60 första milen var 0.45 och 80 km/h i medel fart (köpte på distans), så likt dig (en annan tråd) så kan jag inte klaga på förbrukningen på "motorväg". Kör också med 15 ", det tråkiga är att det följde med 16 " vinterhjul, lite udda med det var fina däck så man får väl leva med dem några vintrar:)
Den aktiva farthållaren ballade ur ett par ggr när jag körde i regn, något som du upplevt? Varningstrekant och avbruten farthållning som följd.
Nu har jag läst din uppdatering. Jag har sett det "vanliga" batteriet, ser inte större ut än ett kraftigt MC batteri, men det är klart sköter det inga starter lär det inte behövas så mycket kräm.
I normal läge fungerade farthållaren trots regnet, men i det aktiva läget så balla den ur ett fler tal ggr under regnet och fungerade felfritt (vid samma tillfälle) när det inte regnade, så jag antog att det inte var värre än att regnet störde radarn, trist om det skulle vara något fel, men det kändes väl kopplat till regnet. Frågan är om det kan finnas någon justering att göra...får väl försöka att komma ihåg det vid service.
Kan du något knep för att få fram storleken på HDn? Får endast fram att det är 78 % ledigt...men inte 78 % av vad. Har inte fått någon bok till navigatorn så det är lite trial and error, men får väl beställa en om jag inte får fram allt jag vill.
Även sommardäcken var nära nog nya så det dröjer nog några år innan det blir lågenergidäck, Fast möjligt att det redan är det, bara kollat att det är Kumoh och då blev jag inte så intresserad av att läsa mer, inget märke jag skulle välja själv, men får alltså duga, knappast någon banbil vi har iaf:)
Behövs båda batterierna i startögonblicket? Över drev väl lite, men inte är det ett stort batteri, ungefär hälften av ett ordinärt volvobatteri.
Nä, jag har ingen USB så vitt jag kunnat se hittills, men att rispa in en vanlig CD gick bra och ganska snabbt, när jag hört ca 3 låtar så var skivan inlagd och kvarvarande utrymme minskade från 78 % till 77 % kvar av utrymmet. Har för mig att en normal CD brukar ta upp ca 650 MB så det borde innebära att HDn inte är så liten. Och en del är ju vigd åt navigatorn.
Har du soltak på din? Funderar på hur effektiv den här fjärrstyrda ACn kan vara, max 3 minuter ska den kunna gå, känns ju inte som om den hinner påverka klimatet från sahara till sibirien precis, men i kombination med den soldrivna ventilationen kanske den ger effekt? Någon erfarenhet? Idén känns ju onekligen intressant när det är en sommar som denna om man måste parkera mitt i solen, fast ganska opraktiskt om man själv måste stå i solen och räkna ner de 3 minutrarna.
Lite besviken över att min inte har JBL högtalarna, men det kanske inte är någon jätte skillnad, tur att det var bluetooth strömning iaf,
Var har du sett att den är på 20 G? Eller står det i några papper du har?
Blir fortfarande förvånad varje gång jag tankar hur lite soppa det går i, första gångerna var jag säker på att pumpen bara slagit ifrån, är inte van att det bara går i 15-20 liter när tanken är halv:) Väldigt nöjd att det inte blev någon diesel bil, dels för att jag eller frun förr eller senare skulle tanka i fel pump men även skönt att nu ha lägre förbrukning i en automat än det i praktiken är troligt att ha med en diesel, dels för att slippa framtida partikelfilterbyte, men dock med avsaknad av drag, men det har vi på V70n iaf, men inte riktigt lika roligt att rulla in på statoil med den...
Halvlitern i stan får man helt klart vara nöjd med, själv kör jag inte så stor del stadskörning, mer blir det för frun som jobbar mitt i centrum, själv passerar jag bara och vid udda tider, funderade därför ett tag på om diesel skulle vara bättre, men ångrar inte valet. Hade iof gärna haft bränslevärmare.
Vet du om Toyota haft några rostproblem just på prius? Har lite märklig rost på passagerardörren, i nedersta kanten och lite på insidan, eller vet du om Toyota fixat något på garantin eller goodwill? Har tänkt att ta tag i detta innan vintern och i värsta fall får man väl stå för kalast själv. Ser inte ut som det varit någon skada på dörren tidigare så att den skulle vara lagad just där, ser inte ompackad ut heller.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.