Hej på er!
Jag skulle uppskatta lite råd och erfarenheter utifrån det problem vi nu ställts inför...
Det gäller ett bilköp vi gjorde i fredags av en större bilfirma i Karlstad, Wafab Bil.
Vi köpte en nästan ny Kia Sportage -15 för ca 250 000 kr och av annonsen på Blocket OCH säljaren framgick att bilen hade gått 350 mil totalt, ett av de säljargument säljaren tog fram främst var just att bilen var i stort sett helt ny. Körsträckan 350 mil stod senare även på två olika köpekontrakt.
Vi bestämde oss hur som helst för att köpa bilen då den såg fin ut.
Vi fick vänta en vecka på leverans men kontrollerade inte körsträckan innan vi körde iväg vilket vi kanske borde ha gjort men med tanke på att det är en större bilfirma i Karlstad/Värmland så litade vi nog på att deras uppgifter stämde.
Väl hemma dagen efter köpet så ser vi att bilen i själva verket gått närmare 760 mil, dvs mer än dubbla den angivna körsträckan.
Vi tog direkt kontakt med Wafab via mail igår och fick svar per telefon idag på förmiddagen.
De erkände att det var de som gjort fel och att säljaren felaktigt uppgivit fel körsträcka och skrivit fel i köpekontraktet. Den riktiga körsträckan vid köpet var egentligen 730 mil. De kunde tänka sig att kompensera oss för missförståndet och sade att de erbjöd 4 kr per mil (!) utöver 350 mil, en summa på 1500 kr. De gjorde även en jämförelse på en bilförmedlings-hemsida, Bilpriser.se, hur mycket det skulle skilja i pris mellan en bil som gått 350 mil och en som gått det dubbla och kom fram till den summan.
Jag anser inte att det går att jämföra på detta sätt då man klart uppgivit i annonsen att körsträckan är 350 mil, detta har som sagt även säljaren uppgett vid provkörning och försäljning och även skrivit i slutkontraktet. Man har då sålt en vara utifrån falska uppgifter i min mening.
Jag kontaktades först av en säljare på Wafab då den person som sålde bilen till oss var på semester. Denne sade bland annat "Ni skulle ju köpt bilen för samma pris ändå även fast den hade gått 750 mil.", ett ganska anmärkningsvärt uttalande kan tyckas då det liksom inte har med saken att göra i detta fall. Säljaren sade även att Wafab kunde tänka sig att köpa tillbaka bilen då den inte skulle bli svår att sälja till någon annan i stället.
Jag blev sedan hänvisad till VD:n för Wafab Bil för vidare diskussioner om hur vi ställde oss till deras "erbjudande" om 1500 kr.
Min sambo kontaktade senare VD:n per telefon. Vi angav då ett vad jag kan tycka absolut skäligt förslag, att Wafab skulle kompensera oss för det inträffade med en uppsättning vinterdäck på fälg, i förhållande till det inträffade borde detta inte vara för mycket begärt kan tyckas. Denne var trevlig och korrekt och uppgav att Wafab gjort fel men hänvisade då till ovan nämnda jämförelse på bilförmedlings-hemsida, där han såg att värdeminskningen med 400 mil extra körsträcka var 1700 kr. Han sade även att det inte var möjligt för Wafab att bekosta några vinterdäck då det bara handlade om några hundra mil som felaktigt angivits. Han kunde dock höja deras "erbjudande" till 3000 kr, längre än så kunde han inte sträcka sig. Även VD:n påtalade flera gånger att de i stället kunde ta tillbaka bilen och även hjälpa oss att hitta en annan bil om vi skulle vilja det. (Lite omvänd psykologi?). Bilen är dock en Special Edition och inte helt lätt att få tag i, vilket Wafab säkert förstår.
Vad anser Ni om detta?
Vilka rättigheter har vi som konsument i detta fall och vad borde vara rimligt att begära från Wafab Bil?
Stort tack på förhand!
/Matti
Share on Facebook
Kommentarer
4:- per mil är nog någon slags branschstandard och det går åt båda håll.
Jag ska ju byta in min bil i januari och det går inte exakt bestämma hur långt den har gått tills dess.
Jag får 300 fria mil sedan får jag betala 4:- för varje mil utöver det när jag byter in min bil.
Tror att de gjort helt korrekt och summan stämmer ganska bra med milbaserad värdeminskning.
3000:- är ett riktigt bra erbjudande och täcker mer än väl däck och service för de extra milen (service ca 1,2:- per mil och däck ca 1:- per mil).
Möjligt att det är så, men i detta fall handlar det ju inte om det utan att Wafab Bil helt felaktigt uppgett en mätarställning som inte stämmer överens enligt annons och köpeavtal.
Jag tycker du fått ett bra erbjudande och då är det inte mycket att bråka om.
Din begäran är faktiskt ganska orimlig.
Gällande min begäran så tycker jag absolut inte det, och erbjudandet i sin tur får man ta ställning till. Det är dock intressant att höra vad ni här på forumet är av för åsikt...
Jag skulle ha låtit dem ta tillbaka bilen. Det råder ingen brist på bilar i Sverige. Ni hittar utan vidare en annan. Behåller ni bilen så kommer ni att gräma er och känna er lurade tycks det av hur du beskriver det hela.
Som en parentes var jag själv tvungen att sätta lite press just på det företaget i samband med ett dödsfall och ett återtag av en bil. De resonerade utifrån att de "var ett stort företag" och var att lita på. Tror dock att jag gjort affärer med avsevärt större företag och var inte direkt imponerad.
Håller med om att Wafabs erbjudanden är fullt rimliga. Visst är det tråkigt att känna sig lurad, men de har ju faktiskt erkänt sitt misstag! Så länge de är villiga att köpa tillbaka bilen har ni ett dåligt förhandlingsläge för kompensation. Kanske kan ni kompromissa så att ni får ett riktigt bra pris på en uppsättning vinterdäck på fälg? Erbjuder de ett pris som är 3000 kr lägre än deras inköpspris så är det ju värt mer än 3000 kr för er, utan att det för dem kostar mer.
Vill ni inte låta köpet gå tillbaka är ni väl innerst inne nöjda med bilen och priset, trots att den gått 400 mil längre än vad som uppgivits.
Mkt handlar väl om priset man betalade var ett bra pris tycker jag. Är det så att 250tkr är ett bra pris för bilen med 350 mil på mätaren så lär det fortfarande vara ett bra pris med 730 mil, plus att ni får 3000 för att dom klantat sig.
Känner ni å andra sidan att priset inte är speciellt bra och att ni kan köpa en liknande bil för ett bättre pris någonstans så är det ju bara att byta in bilen igen, tycker det visar på en god vilja att bolaget gett Er 2 st alternativ.
Det ligger kanske lite i det som pinjong skriver också, känner ni Er lurade, även med den deal ni blivit erbjudna, så lämna tillbaka bilen.
Tack för era tankar och åsikter...
Vi får fundera på om det känns rätt att behålla bilen utifrån de förutsättningar som finns, sedan är det förslag som du kommer med "Muskorv" inte så dumt, det kanske de kan acceptera om vi väljer att behålla bilen.
Uppskattar svaren och utläggen, bra med lite idéer från tredje man.
Behåll bilen om ni är nöjda. 350 mil mer är inte någon längre sträcka. 3000 kr låter väl rimligt.
Oskickligt av en bilhandlare att dra till sig missnöje från en kund pga en sådan enkel sak som att de inte läst av mätarställningen.
Det är möjligt att 4 kr milen är någon vedertagen standard - Men tycker ändå att de kunde bjudit på mer !
Man kan inte riktigt säg att 350 mil är "lika mycket på alla bilar" - En bil som gått 13100 mil eller 13500 mil.......ja där låter 4 kr milen rimligare än på en bil som gått 760 mil istället för 360 mil. För er som tycker det låter konstigt så kan ni ju dra det till sin spets. Skulle ni godkänt 1200 kr om ni glatt var på väg att hämta ut er splitternya bil (0 MIL)................och det visar sig att någon kört 400 mil med den ?
Nä......skulle inte tro det !
.....
Om det var en demobil kan jag tycka att 4 kr per mil var alldeles för lite, eftersom de kan gå ganska hårt när en hel del olika personer varit ute och testkört. 3 000 kr låter rimligt om det inte varit en demobil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.