Jag noterade idag att VW marknadsandel växer med ytterligare 20% till nästan 30% marknadsandel under januari 2016! Volvo tappar 4% enheter medan toyota tappar ytterligare 20!% av sin försäljning inkl lexus!!!
- Vad beror VW uppskruvade försäljningstakt och toyota / lexus försäljningstapp på? Är vi bilköpare imponerade av VW bilar eller misstror vi riskokarnas reklamkampanjer?
Kommentarer
Nu har jag inte kontrollerat uppgifterna men 20% upp låter lite i högsta laget. Kanske AL kan verifiera det, eller källa?
Om nu så är fallet så tror JAG att det beror på följande:
VW's ökning beror på en övertro på VW's produkter samt lite "skygglappar" på.
Toyotas fall beror på dels för "utstickande"yttre design samt för lågmäld design invändigt. Materialval och detaljer i kupén har inte heller riktigt den kvalitetskänsla som förväntas av världens största biltillverkare.
Nej. marknadsandelen växer inte med så mycket. Du tittar på siffror över ökad försäljning, men marknaden växer också. Dock en ökning, men bara 0.25 procentenheter. Lexus ökar med 0.1 procentenheter medan Toyota tappar 0.4 procentenheter. Samtliga siffror avser helår 2015. Materialet finns här:
http://www.bilsweden.se/publikationer/pressmeddelanden/definitiva-nyregistreringar-under-2015
Ja om ni kommer ihåg tråden jag skapade så är det Avensis som är problemet för Toyota, plats 66 nu, snart utanför listan.
c k, vilken marknad talar du om? Sverige, norden, EU, Europa, USA, Asien eller världsmarknaden?
På den länken finns också totala siffror. VW har sålt 6000 fler bilar 2015 än 2014. Toyota 1000 fler, men eftersom marknaden växt innebär det lägre marknadsandel. Lexus 500 bilar upp, vilket får betraktas som bra även om marknadsandelen inte blir så mycket större. Tittar man på VW-gruppen som helhet är det väl Audi som backar lite, 0,2 procentenheter. Men det är överlag små marknadsförändringar.
Jag tror alla pratar om den statistik Bilsweden publicerade precis nyss om Januari 2016 försäljning. Så en del kommentarer borde nog rensas.
Junkers, Avensis ligger på plats 32 och ökade med 10,47% år 2015, Plats 66 är Toyota Verso som ökade med 3%
Här är statistiken från Bil Sweden för januari 2016 som c k hänvisar till.
http://www.bilsweden.se/storage/cms/5807c1fb45d945d281897350588d53a0/8de46900e12242ac8af319af0e4f75a1/PDF/D63B8E53B3AFE376DE65DD375BA2D3F0F12669E1/topplistanjan16.PDF?MediaArchive_ForceDownload=true&PropertyName=File1&ValueIndex=0
Statistik från första försäljningsmånaden ska tolkas försiktigt och med en skopa förnuft.
Edit: Där tryckte jag på knappen strax efter c k.
...och märk väl så är detta inte försäljningssiffror utan registreringssiffror. Vissa av VW-bilarna "såldes" för ett halvår sedan...
Hur svårt kan det vara...
2016 Januari står ju i första inlägget!
Avensis plats 66 och -71% och lika illa var det i december 2015 -75%.
http://www.bilsweden.se/storage/cms/72efe2dca13f41e99031691a4c132007/fdc1cc2aa1a8430fa10299713200a0b2/PDF/55CF54F3C6BDE20C4E680613C85BFB2F587E9041/topplistandec15prel.PDF?MediaArchive_ForceDownload=true&PropertyName=File1&ValueIndex=0
De kör nu med privatleasing för 2999:- per månad inkl allt för att försöka stoppa vidare ras.
Edit: det var utan försäkring så det var inte så bra ändå.
Toyota Auris har förbi upp 8 plats och ökat 51,27% än Kia Ceed.
Var så förbannad på VW men efter att ha testat ett antal andra märken nu i höst så finner jag att VW passar min familj "som handsken"
Dragpaket inkl högupplöst kamera. Dieselvärmare för mig utan elstolpe på jobbet. Möjlighet att dra vår hästtransport typad t 2000 kg. Mkt trevligt infotainmentsystem .
Rimligt pris på Passat Alltrack gjorde att jag i all hast bytte in Tiguanen med fuskmotor mot en lagerbil med ej drabbad motor.
Trots min ilska fann jag alltså förutsättningslöst VW vara för oss trevligast o bästa val.
Skulle jag inte dra släp flera ggr i veckan så finns det ju betydligt fler modeller att välja på.
Avensisen har tyvärr bedömts illa av oerhört många motorjournalister o därför undrar jag om jag skulle gilla den trots Toyotakvalite.
Har nyhetens behag släppt för Lexus NX? De har ju tappat lika många procent som Tesla Model S.
VW har ett extremt brett program jämfört med de flesta andra fabrikanterna. Det bör synas i statistiken.
Junkers, varför så aggressiv? Ja jag missade att det stod januari men man räknar knappats marknadsandelar på en enda månad så siffrorna kan lika gärna vara det motsatta nästa månad, vad det gäller Avensis så var ju den utgående modellen rejält rabatterad, den nya blir betydligt dyrare så det kan vara så att den kommer att tappa, men halva förra året såldes den nya modellen och trots det ökade man med 10%
Nu är inte volymbilen Avensis utan Auris som går att få med hybrid
Nja nu är det ju två månader i rad så inte enstaka månad, jag tror fortfarande att prishöjningen på ca 50000:- med likvärdig utrustning för en ansiktslyft bil har skrämt bort kunderna.
Den första tiden är alltid bra eftersom en herrans massa demobilar registreras.
Det var ju inte bara du som inte läste så därav min för aggressiva inledning.
NX är trots allt en RAV4 i grunden så det kanske drar ned lite.
Sveriges bilförsäljning är väl så liten att den inte påverkar någon biltillverkares resultat mer än någon promille, här läser man Europas försäljning för förra året. http://www.best-selling-cars.com/europe/2015-full-year-europe-best-selling-car-manufacturers-brands-and-models/
Toyota kommer möjligen att få problem när det skett en explosion i deras leverantör av stålprodukter vilket gör att stålet till biltillverkningen kan ta slut.
Intressant att se hur bra Mazda säljer( +99% i Januari 2016)...tror faktiskt att Toyota tappar en hel del till Mazda.
Januari är annars för lite underlag för avgöra någon trend. Dock kan kanske Avensis minus siffror bero på leveransproblem? En (nästan) ny modell borde inte ge ett så stort tapp annars. Möjligt också att ryktet om att det ej kommer någon uppföljare till Avensis påverkar. Andra tänkbara förklaringar kan vara att kombinationen diesel + automat ej är möjlig samt avsaknaden av hybrid.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.