Prius är det som sänker Toyota, försäljningen sjunker dramatiskt.
Den är helt enkelt för ful, hade de gjort en mer vanlig bil av den tror jag inte det hade hänt.
I USA ligger alla Prius-varianter tillsammans -25% hittills i år.
Jag är långt från något Toyotafreak, men just Prius tycker jag är den vettigaste modellen Toyota har.
Dock håller jag med junkers om att den är ful, väldigt ful och jag förstår inte de som försvarar utseendet med att den ser ut så för att optimera luftmotståndskoefficienten.
Med ett mer tilltalande utseende hade den kanske attraherat fler och sålt bättre?
Men jag vet inte, tittar man på Toyotas modeller generellt, så inte kan det vara design som säljer dem. Få biltillverkare har i modern tid presenterat så många designmässiga stolpskott.
De säljer ändå väldigt bra, så det finns alltså köpare som är nöjda och utseendet betyder inte allt och är dessutom väldigt individuellt.
Uppdaterat: 2016-07-30 20:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Toyota är fortfarande betydligt större än VW, däremot har VW-koncernen sålt mer bilar än Toyotakoncernen första halvåret i år, viss skillnad ;)
Alla Priusgenerationer har ju haft ett lite udda utseende, det har tidigare inte hindrat amerikanerna från att köpa de bilarna. Snarare är det så att konkurrensen på hybridmarknaden har ökat tillsammans med ett lågt bränslepris som gör snåla bilare mindre eftertraktade.
Vad det gäller VW-gruppen så hade de en liten marknadsandel USA redan innan skandalerna, vilket gjorde att de inte tappade så mycket i volym.
Att det talas om "VW-skandaler" hela tiden gör att övriga märken i koncernen inte förknippas med fusk och dålig kvalité på samma sätt som märkesnamnet VW och därmed inte fått minskat förtroende hos köparna.
Så konkurrensen har minskat för VW eftersom de ökar sin försäljning? :-)
I USA är VW nästan utkonkurrerade.
Kina är ju däremot en stor marknad för VW, där däremot Toyota av historiska och politiska skäl har det svårare.
Vad det gäller VW's ökning vore det intressant att se märkesvis hur försäljningen ser ut:
Är det Audi, VW eller rentav Skoda som har ökat mest.
SEAT vet jag har ökat, dock från låga volymer.
Uppdaterat: 2016-07-30 23:12
Gäst (ej verifierad)
Med tanke på avgasskandalen/ Dieselgate, vore det inte en ny VW jag skulle välja i dagsläget. I Sverige säljs dock märket som aldrig förr. Har man kort minne i detta land?
VAG har tappat i Europa under 2016. Från 24,9% till 23,8% i marknadsandel. VAG har ökat sin försäljning med 4,2%. Samtidigt har den totala försäljningen ökat med 9,4%. Allt redovisat för första halvåret. Så nog har dieselskandalen kostat......
Jag ser att VW Golf nyregistreringar mest köpta med bensin än diesel i Juli av bilsweden.se
Jag kollat på nätet bytbil.se gäller VW Golf årsmodell från 2016, nya fordon, bensin och manuell var 239 st och DSG var 97 st i hela Sverige.
Därför många köper mest på manuell än DSG att slippa krångel och ryckningar.
Nya bil i lager gäller VW Golf, bensin är 71 % manuell och 29 % DSG i hela Sverige.
Uppdaterat: 2016-08-02 20:54
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html
Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Tänk så olika man kan uppleva en bil. Jag märker inga ryckningar i Golf Alltrac med DSG!
GF, har du verkligen kört en VW med DSG?
Det var DSG6 är lite bättre än DSG7.
Golf Alltrack är bara en alternativ gäller endast DSG6.
Jag har inte kört utan sitter passagerare hos min vän förare har egen VW Caravelle har DSG6 märker inga ryckningar, stark vridmoment och våt koppling.
Jag har kört 3 nya bilar är 1 Audi, 2 Golfar och är bara DSG7 märker lite ryckning, svag vridmoment och torr koppling.
Uppdaterat: 2016-08-02 22:39
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html
Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Kör en Passat GTE och kan hålla med om att DSG är ryckig speciellt med släp, nu var jag inte i närheten av maxvikten men i uppförsbackarna vid nedväxling höll hästan på att ramla ut genom bakrampen :) Jag körde med farthållare så min gasfot kan inte få skulden. Annars är jag mycket nöjd med Passat GTE, väldigt fin bil att köra men en häst bakom bilen är inte modellens starka sida.
Kör en Passat GTE och kan hålla med om att DSG är ryckig speciellt med släp, nu var jag inte i närheten av maxvikten men i uppförsbackarna vid nedväxling höll hästan på att ramla ut genom bakrampen :) Jag körde med farthållare så min gasfot kan inte få skulden. Annars är jag mycket nöjd med Passat GTE, väldigt fin bil att köra men en häst bakom bilen är inte modellens starka sida.
Nä kör man häst ska man ha en Aisinlåda med momentomvandlare, det mår både pollen, drivlinan och komforten bäst av :)
Uppdaterat: 2016-08-03 09:36
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Styrbjörn wrote:Kör en Passat GTE och kan hålla med om att DSG är ryckig speciellt med släp, nu var jag inte i närheten av maxvikten men i uppförsbackarna vid nedväxling höll hästan på att ramla ut genom bakrampen :) Jag körde med farthållare så min gasfot kan inte få skulden. Annars är jag mycket nöjd med Passat GTE, väldigt fin bil att köra men en häst bakom bilen är inte modellens starka sida.
Nä kör man häst ska man ha en Aisinlåda med momentomvandlare, det mår både pollen, drivlinan och komforten bäst av :)
ck, jag håller inte med. jag har inga problem med dubbelkopplingslådor och i Mondeo är den väldigt bra, men ändå, lika komfortabel som Aisin blir aldrig en sådan låda.
Men snålare, speciellt i tätort.
Uppdaterat: 2016-08-03 17:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Hur har Ford dimensionerat sin låda?
Ett problem med DSG mot en momentomvandlarlåda är ju att de inte verkar tåla tuffa tag och höga påfrestningar (vilket väl lär vara en av anledningarna att de inte går till taxi). Vad det beror på vet jag inte om någon har sagt?
Jag vet i alla fall att huvudkopplingen mellan motor och låda är en torrkoppling, men det är det på manuella bilar också så problemet kan ju knappast ligga där.
I lastbilar lyckas de ju bygga hållbara grejer, fast de är å andra sidan inte så styrda av storlek, men däremot får det faktiskt inte väga för mycket där heller.
Uppdaterat: 2016-08-04 09:19
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Just storleken är nog en del av problemet.
På lastbilar har man en vanlig koppling, förutom på volvos nya dct, som inte kan anses beprövad än....
På vanliga i-shift har man momentomvandlare för startmomentet, och den är grymt mjuk att köra....
På scania opticruise hade man tidigare kopplingspedal för att starta och krypköra, sen tog roboten över, numera sköts även starten med robot.
Men den slirar mycket om man är snäll på gasen, så den kräver tillvänjning.
Körde en scania med kopplingspedal som gick 155k mil tills den såldes, utan kopplingsbyte, så sämre än en vanlig är den inte där....
Den jag kör nu utan pedal har bara gått 55k, så det är nog för tidigt att veta än, men andra har hållit ihop....
Men dom fanns inte till dom starkaste motorerna i början, och rekommenderades inte till krävande, ofta tunga transporter som timmer osv....
På lastbilen tar roboten över gasen i växlingsmomentet, låter som om man växlar manuellt, och i vissa lägen verkar den växla utan kopplingsingrepp,varvet bromsas då med avgasbromsen , i powerläge uppför backe kan det låta som om den slår i växel brutalt, och fort går det.
Den stora haken är nog ändå dimensionen på prylarna......
VW som största biltillverkare är ju faktiskt lite missvisande eftersom det är VW group man syftar på och den består av dessa:
Volkswagen Passenger Cars, Audi, SEAT, ŠKODA, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, Volkswagen Commercial Vehicles, Scania and MAN.
VW producerar "bara" ca 5,8 milj bilar, och frågan är om ens VW group kan sägas vara störst då Scania och Man lastbilar och bussar ingår i den totala försäljningen.
Ducce, Volvo LV påstår ju kaxigt nog att deras största motor enbart finns med iShift för att en manuell låda inte håller.
Men dimensionerna är nog problemet då, men det är väl ett problem som de egentligen borde lägga krut på att lösa, det håller inte i längden att tillverka underdimensionerade grejer..
Uppdaterat: 2016-08-04 12:57
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Lason, nya i-shift dual clutch är ju för värsta sortens.....
Har inte provat nån sån, våra nya volvo har vanliga i-shift, och den är överlägsen vw(scanias), växlar sömlöst, det gör inte min södertäljebyggda folkvagn.....
Fast nuvarande scania kom 1994, med facelift 2005....
Så tysken har väl inte rotat så mycket än.. ..
Till hösten kommer en ny, då är det ju en vw på riktigt.
Robotlådorna har ju funnits länge i lastbilar, sen åttiotalet, så det kan man väl inte lasta vw för....
Den första jag körde var en scania med computer assisted gearchanging, en lampa lös när datorn bestämt vilken kugge som skulle i , så fick man trycka på kopplingen.....
Manuellt innebar att man klickade på en pinne på instrumentbrädan så rullade växelindikatorn till dit nan ville, sen trampade man.....
En medioker historia, tror att den tog mycket fokus från körningen, förutom att det såg ut som ett arkadspel........
1987, det var tider det......
Det här är lite OT, kanske, för dom är ju tydligen med i framgången......
Jobbar på Scania, massor med omställningar nu, ett jäkla hallå hela tiden... Men blir nog bra när det blir färdigt, allt är så hemligt om den att inte ens vi anställda fått se den färdigbyggd än.
Uppdaterat: 2016-08-05 10:28
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Så går det när en tjock tysk har sista ordet.
Är nog lite kortare beslutsvägar hos helsvenska Svenska Volvo LV...
Tyvärr är det nog tvärtom... Det tror i alla fall de som jobbar på Volvo Trucks.
Dessvärre har Volvo drabbats av "internationaliseringen" och blivit allt mindre svenskt.
Att VW säljer bra är väl inte så konstigt.
Programvaraskandal eller ej så finns man i varje segment med flera alternativ. Oavsett vem man är, vad man gör och vilka transportbehov man än må ha, så har VW en passande produkt.
Där ligger nog en del.
Få, om någon, annan tillverkare har det sortimentet....
Dessutom från budget till premium i varje klass, med sina många märken med systermodeller.....
Dessutom är det lätt att fastna för deras bilar, att sätta sig i en japanbil eller fransk efter att ha kört vw mfl känns som ett nerköp.....
Dessutom är det lätt att fastna för deras bilar, att sätta sig i en japanbil eller fransk efter att ha kört vw mfl känns som ett nerköp.....
Sen är det ju många som upplever detta precis tvärtom, som tycker att VW är oerhört trista och för dyra. Annars skulle VW vara ensamma på marknaden.
Men, smaken är ju som bekant delad.
Men eftersom det trots allt säljs t ex så många Golfar så måste ju rimligen bilen ha egenskaper som tilltalar många - om än inte alla givetvis. En bra mix av egenskaper helt enkelt och ett utseende som inte ändras diametralt från generation till generation. Och bilklassen lär aldrig ändra namn till t ex Astra-klassen, Megane-klassen eller C4-klassen. Men främst Koreanerna blir säkert mycket svåra konkurrenter framöver så VW får nog se till att åtgärda de brister som trots allt finns.
Kommentarer
Prius är det som sänker Toyota, försäljningen sjunker dramatiskt.
Den är helt enkelt för ful, hade de gjort en mer vanlig bil av den tror jag inte det hade hänt.
I USA ligger alla Prius-varianter tillsammans -25% hittills i år.
Jag är långt från något Toyotafreak, men just Prius tycker jag är den vettigaste modellen Toyota har.
Dock håller jag med junkers om att den är ful, väldigt ful och jag förstår inte de som försvarar utseendet med att den ser ut så för att optimera luftmotståndskoefficienten.
Med ett mer tilltalande utseende hade den kanske attraherat fler och sålt bättre?
Men jag vet inte, tittar man på Toyotas modeller generellt, så inte kan det vara design som säljer dem. Få biltillverkare har i modern tid presenterat så många designmässiga stolpskott.
De säljer ändå väldigt bra, så det finns alltså köpare som är nöjda och utseendet betyder inte allt och är dessutom väldigt individuellt.
Toyota är fortfarande betydligt större än VW, däremot har VW-koncernen sålt mer bilar än Toyotakoncernen första halvåret i år, viss skillnad ;)
Alla Priusgenerationer har ju haft ett lite udda utseende, det har tidigare inte hindrat amerikanerna från att köpa de bilarna. Snarare är det så att konkurrensen på hybridmarknaden har ökat tillsammans med ett lågt bränslepris som gör snåla bilare mindre eftertraktade.
Vad det gäller VW-gruppen så hade de en liten marknadsandel USA redan innan skandalerna, vilket gjorde att de inte tappade så mycket i volym.
Att det talas om "VW-skandaler" hela tiden gör att övriga märken i koncernen inte förknippas med fusk och dålig kvalité på samma sätt som märkesnamnet VW och därmed inte fått minskat förtroende hos köparna.
Så konkurrensen har minskat för VW eftersom de ökar sin försäljning? :-)
I USA är VW nästan utkonkurrerade.
Kina är ju däremot en stor marknad för VW, där däremot Toyota av historiska och politiska skäl har det svårare.
Vad det gäller VW's ökning vore det intressant att se märkesvis hur försäljningen ser ut:
Är det Audi, VW eller rentav Skoda som har ökat mest.
SEAT vet jag har ökat, dock från låga volymer.
Med tanke på avgasskandalen/ Dieselgate, vore det inte en ny VW jag skulle välja i dagsläget. I Sverige säljs dock märket som aldrig förr. Har man kort minne i detta land?
VAG har tappat i Europa under 2016. Från 24,9% till 23,8% i marknadsandel. VAG har ökat sin försäljning med 4,2%. Samtidigt har den totala försäljningen ökat med 9,4%. Allt redovisat för första halvåret. Så nog har dieselskandalen kostat......
http://europe.autonews.com/assets/PDF/CA106146715.PDF
Jag ser att VW Golf nyregistreringar mest köpta med bensin än diesel i Juli av bilsweden.se
Jag kollat på nätet bytbil.se gäller VW Golf årsmodell från 2016, nya fordon, bensin och manuell var 239 st och DSG var 97 st i hela Sverige.
Därför många köper mest på manuell än DSG att slippa krångel och ryckningar.
Nya bil i lager gäller VW Golf, bensin är 71 % manuell och 29 % DSG i hela Sverige.
Tänk så olika man kan uppleva en bil. Jag märker inga ryckningar i Golf Alltrac med DSG!
GF, har du verkligen kört en VW med DSG?
Det var DSG6 är lite bättre än DSG7.
Golf Alltrack är bara en alternativ gäller endast DSG6.
Jag har inte kört utan sitter passagerare hos min vän förare har egen VW Caravelle har DSG6 märker inga ryckningar, stark vridmoment och våt koppling.
Jag har kört 3 nya bilar är 1 Audi, 2 Golfar och är bara DSG7 märker lite ryckning, svag vridmoment och torr koppling.
Kör en Passat GTE och kan hålla med om att DSG är ryckig speciellt med släp, nu var jag inte i närheten av maxvikten men i uppförsbackarna vid nedväxling höll hästan på att ramla ut genom bakrampen :) Jag körde med farthållare så min gasfot kan inte få skulden. Annars är jag mycket nöjd med Passat GTE, väldigt fin bil att köra men en häst bakom bilen är inte modellens starka sida.
VW Golf DSG var under ca 500 st och manuell var över ca 1000 st blir summa är det nyregistrering exakt 1528 st i juli.
Nä kör man häst ska man ha en Aisinlåda med momentomvandlare, det mår både pollen, drivlinan och komforten bäst av :)
Hästar är väl vanligtvis 4-växlade?
ck, jag håller inte med. jag har inga problem med dubbelkopplingslådor och i Mondeo är den väldigt bra, men ändå, lika komfortabel som Aisin blir aldrig en sådan låda.
Men snålare, speciellt i tätort.
Hur har Ford dimensionerat sin låda?
Ett problem med DSG mot en momentomvandlarlåda är ju att de inte verkar tåla tuffa tag och höga påfrestningar (vilket väl lär vara en av anledningarna att de inte går till taxi). Vad det beror på vet jag inte om någon har sagt?
Jag vet i alla fall att huvudkopplingen mellan motor och låda är en torrkoppling, men det är det på manuella bilar också så problemet kan ju knappast ligga där.
I lastbilar lyckas de ju bygga hållbara grejer, fast de är å andra sidan inte så styrda av storlek, men däremot får det faktiskt inte väga för mycket där heller.
Just storleken är nog en del av problemet.
På lastbilar har man en vanlig koppling, förutom på volvos nya dct, som inte kan anses beprövad än....
På vanliga i-shift har man momentomvandlare för startmomentet, och den är grymt mjuk att köra....
På scania opticruise hade man tidigare kopplingspedal för att starta och krypköra, sen tog roboten över, numera sköts även starten med robot.
Men den slirar mycket om man är snäll på gasen, så den kräver tillvänjning.
Körde en scania med kopplingspedal som gick 155k mil tills den såldes, utan kopplingsbyte, så sämre än en vanlig är den inte där....
Den jag kör nu utan pedal har bara gått 55k, så det är nog för tidigt att veta än, men andra har hållit ihop....
Men dom fanns inte till dom starkaste motorerna i början, och rekommenderades inte till krävande, ofta tunga transporter som timmer osv....
På lastbilen tar roboten över gasen i växlingsmomentet, låter som om man växlar manuellt, och i vissa lägen verkar den växla utan kopplingsingrepp,varvet bromsas då med avgasbromsen , i powerläge uppför backe kan det låta som om den slår i växel brutalt, och fort går det.
Den stora haken är nog ändå dimensionen på prylarna......
VW som största biltillverkare är ju faktiskt lite missvisande eftersom det är VW group man syftar på och den består av dessa:
Volkswagen Passenger Cars, Audi, SEAT, ŠKODA, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, Volkswagen Commercial Vehicles, Scania and MAN.
VW producerar "bara" ca 5,8 milj bilar, och frågan är om ens VW group kan sägas vara störst då Scania och Man lastbilar och bussar ingår i den totala försäljningen.
Ducce, Volvo LV påstår ju kaxigt nog att deras största motor enbart finns med iShift för att en manuell låda inte håller.
Men dimensionerna är nog problemet då, men det är väl ett problem som de egentligen borde lägga krut på att lösa, det håller inte i längden att tillverka underdimensionerade grejer..
Lason, nya i-shift dual clutch är ju för värsta sortens.....
Har inte provat nån sån, våra nya volvo har vanliga i-shift, och den är överlägsen vw(scanias), växlar sömlöst, det gör inte min södertäljebyggda folkvagn.....
Så går det när en tjock tysk har sista ordet.
Är nog lite kortare beslutsvägar hos helsvenska Svenska Volvo LV...
Fast nuvarande scania kom 1994, med facelift 2005....
Så tysken har väl inte rotat så mycket än.. ..
Till hösten kommer en ny, då är det ju en vw på riktigt.
Robotlådorna har ju funnits länge i lastbilar, sen åttiotalet, så det kan man väl inte lasta vw för....
Den första jag körde var en scania med computer assisted gearchanging, en lampa lös när datorn bestämt vilken kugge som skulle i , så fick man trycka på kopplingen.....
Manuellt innebar att man klickade på en pinne på instrumentbrädan så rullade växelindikatorn till dit nan ville, sen trampade man.....
En medioker historia, tror att den tog mycket fokus från körningen, förutom att det såg ut som ett arkadspel........
1987, det var tider det......
Det här är lite OT, kanske, för dom är ju tydligen med i framgången......
Jobbar på Scania, massor med omställningar nu, ett jäkla hallå hela tiden... Men blir nog bra när det blir färdigt, allt är så hemligt om den att inte ens vi anställda fått se den färdigbyggd än.
Tyvärr är det nog tvärtom... Det tror i alla fall de som jobbar på Volvo Trucks.
Dessvärre har Volvo drabbats av "internationaliseringen" och blivit allt mindre svenskt.
Att VW säljer bra är väl inte så konstigt.
Programvaraskandal eller ej så finns man i varje segment med flera alternativ. Oavsett vem man är, vad man gör och vilka transportbehov man än må ha, så har VW en passande produkt.
Där ligger nog en del.
Få, om någon, annan tillverkare har det sortimentet....
Dessutom från budget till premium i varje klass, med sina många märken med systermodeller.....
Dessutom är det lätt att fastna för deras bilar, att sätta sig i en japanbil eller fransk efter att ha kört vw mfl känns som ett nerköp.....
Sen är det ju många som upplever detta precis tvärtom, som tycker att VW är oerhört trista och för dyra. Annars skulle VW vara ensamma på marknaden.
Men, smaken är ju som bekant delad.
Men eftersom det trots allt säljs t ex så många Golfar så måste ju rimligen bilen ha egenskaper som tilltalar många - om än inte alla givetvis. En bra mix av egenskaper helt enkelt och ett utseende som inte ändras diametralt från generation till generation. Och bilklassen lär aldrig ändra namn till t ex Astra-klassen, Megane-klassen eller C4-klassen. Men främst Koreanerna blir säkert mycket svåra konkurrenter framöver så VW får nog se till att åtgärda de brister som trots allt finns.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.