Vi Bilägares forum

VW Neo visad, koncept I.D

VW Neo visad, koncept I.D

Då var den visad nu i färdig version, VW Neo som den kom att heta till slut.
Vad tycker ni? Smak är ju som sagt subjektivt men jag kan se vissa saker jag gillar och en del jag inte alls tycker om.
Däremot hoppas jag den säljer, att den får upp ögonen på fler.

Uppdaterat: 2019-09-09 20:38

Kommentarer

Nä, VW ID.3 och inget annat. Spännande i alla fall! :-)

Uppdaterat: 2019-09-09 20:49
Power to the people

Då gavs det olika information, det sas även som man kunde tolka den skulle gå under namnet Neo.

Strunt samma :) VW:s nya i Golfklassen iaf!

Uppdaterat: 2019-09-09 21:05

Jag vill ha en sån!

Uppdaterat: 2019-09-09 21:13

Mycket hänger ju på priset. Designen tilltalar mig inte helt. Första bilden gav lite för mycket Asien vibbar.

Uppdaterat: 2019-09-09 21:17

Enligt VW så heter den inget annat än ID.3

https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/vision-made-reality-world-premiere-of-the-id3-5338

Uppdaterat: 2019-09-09 21:18
L. Mäkinen skrev:

Jag vill ha en sån!

Du får övertala firman att köra ett extraår med Kian då! :)

Uppdaterat: 2019-09-09 21:24
Guran skrev:

Enligt VW så heter den inget annat än ID.3

https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/vision-made-reality-world-premiere-of-the-id3-5338

Kan vara så, jag tittade på Live-avtäckningen och min skoltyska är inte den bästa, jag kan missuppfattat det. Till skillnad mot vissa andra här inne kan jag erkänna när jag har fel ;)

Uppdaterat: 2019-09-09 21:47

Synd bara det dröjer ännu lite till, marknadslansering sommaren 2020. Svenska priser från under 350.000 kr enligt VW Sverige för instegaren.

Teknikens Värld har precis lagt upp en rejäl artikel inkl. bilder.

Uppdaterat: 2019-09-09 22:12

Frågan är hur denna prissättning kommer att påverka övriga bilmärken med elbilar och inte minst andrahandsvärdena på de som idag kostar/kostat avsevärt mycket mera trots ungefär samma bilstorlek...

Uppdaterat: 2019-09-09 22:49

Självklart kommer det att påverka både andrahandsvärdet och pris på konkurrerande märken, och jag tror dom kommer bli billigare.

Det är ju inget nytt. Räckvidden har ju hela tiden ökat till samma pris. Finns ju egentligen ingen anledning, förutom utvecklingskostnader och för stunden brist på batterier, som föranleder att en elbil skall vara dyrare än en ”fossilbil”

Uppdaterat: 2019-09-09 22:58

Om sen VAG via sina volymmärken VW, Skoda och Seat får snabb ordning på leveranskapaciteten när det gäller elbilar så lär dom ta ett ordentligt grepp över det bilsegmentet gissar jag. Vi går en spännande tid tillmötes.

Uppdaterat: 2019-09-09 23:10

Dem det kommer slå hårdast mot är väl Nissan med sin Leaf som de idag tar mer betalt för med sämre räckvidd än vad instegs-ID.3 kommer ha. De kommer såklart behöva sänka sina priser.

Sen återstår det att se hur snabbt VAG drar igång.....som sagt först nästa sommar kommer den första modellen, och det blir mellanbatteriet. Men ja, kan de säkra batteritillgången samt få fram motsvarande Skoda och Seat så kommer de säkert ta majoriteten av C-klassens försäljning av elbilar iaf.

Synd du inte kan köpa nån bara PI då den tydligen inte kommer med dragkrok utan bara "dragkroksliknande" för olika hållare för t.ex. cykel. Men vem vet, kanske kommer senare.

Uppdaterat: 2019-09-09 23:24

Men den inredningen?! Näää.....

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-09-09 23:26

Tydligen ska VW erbjuda en laddbox för hemmet med som installerad kostar ungefär 3000 euro som då kan ladda upp till 11 kW......

Jag gav motsvarande runt 800 euro för min Teslabox installerad.

Toppfart 160 km/h, duger säkert för den absolut största merparten här i Sverige, men frågan är hur det ses bland de tyska handelsresande? Anar de kommer vänta in större/vassare modeller. De vill ofta gärna ha lite mer att ge på "vid behov".

Uppdaterat: 2019-09-09 23:59

Man kan undra vad VW ID.3 med räckvidd på 60-70 mil skulle kunna kosta om 5-6 år. Svår fråga så klart, men relevant för egen del.

Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Henrik M skrev:

Tydligen ska VW erbjuda en laddbox för hemmet med som installerad kostar ungefär 3000 euro som då kan ladda upp till 11 kW......

Jag gav motsvarande runt 800 euro för min Teslabox installerad.

Toppfart 160 km/h, duger säkert för den absolut största merparten här i Sverige, men frågan är hur det ses bland de tyska handelsresande? Anar de kommer vänta in större/vassare modeller. De vill ofta gärna ha lite mer att ge på "vid behov".

Jag tror inte en Tysk handelsresande skulle drista sig till att sätta sig i en elbil och än mindre i en ID.3

Men det är vad jag tror.

Uppdaterat: 2019-09-10 08:10
Henrik M skrev:

<blockquote class="quote-msg quote-nest-2 even">

<div class="quote-author">L. Mäkinen skrev:</div>

Jag vill ha en sån!

</blockquote>

Du får övertala firman att köra ett extraår med Kian då! :)

Hemska tanke!

När fabriken i Zwickau är intrimmad ska de tillverka 330 000 bilar per år. Ska man gissa att de hinner få ihop 50-80 000 till i sommar när de första 30 000 av 1st edition ska ut?

Den lilla Skoda Citigoe iV (e-up) sägs få en prislapp på €20500 i Tyskland. Vad blir det här?

Uppdaterat: 2019-09-10 08:58
Guran skrev:

Henrik M wrote:Tydligen ska VW erbjuda en laddbox för hemmet med som installerad kostar ungefär 3000 euro som då kan ladda upp till 11 kW......

Jag gav motsvarande runt 800 euro för min Teslabox installerad.

Toppfart 160 km/h, duger säkert för den absolut största merparten här i Sverige, men frågan är hur det ses bland de tyska handelsresande? Anar de kommer vänta in större/vassare modeller. De vill ofta gärna ha lite mer att ge på "vid behov".

Jag tror inte en Tysk handelsresande skulle drista sig till att sätta sig i en elbil och än mindre i en ID.3

Men det är vad jag tror.

Elbilar kan de helt klart tänka sig, Tesla och e-Tron säljer hyfsat där. Men jag tror som dig med att de kommer välja en större/vassare modell än ID.3. Tror de väntar in ID i Passatstorlek åtminstone.

Sen även om vi anser 160 vara hyfsat fort så gnälldes det ju en del att EQC bara toppar 180.....

Uppdaterat: 2019-09-10 09:31
L. Mäkinen skrev:

Henrik M wrote:L. Mäkinen wrote:Jag vill ha en sån!

Du får övertala firman att köra ett extraår med Kian då! :)

Hemska tanke!

När fabriken i Zwickau är intrimmad ska de tillverka 330 000 bilar per år. Ska man gissa att de hinner få ihop 50-80 000 till i sommar när de första 30 000 av 1st edition ska ut?

Den lilla Skoda Citigoe iV (e-up) sägs få en prislapp på €20500 i Tyskland. Vad blir det här?

Och uppdaterade e-Up ska tydligen kosta 21 950 euro. Med målbild på strax under 250.000 kr i Sverige enligt Svenska VW. Skoda och Seats syskonmodeller borde ju vara iaf 10.000 kr lägre prissatta kan man tycka.

Uppdaterat: 2019-09-10 09:34
John2008 skrev:

Man kan undra vad VW ID.3 med räckvidd på 60-70 mil skulle kunna kosta om 5-6 år. Svår fråga så klart, men relevant för egen del.

Frågan är om den kommer med så lång räckvidd? Måste säger att troligtvis kommer det inte komma alltför många elbilar med räckvidd lång över 50 mil, då det är nån form av gräns, i dagsläget vad folk behöver kontra pris. Över det kommer folk inte behöva med ett väl utbyggt snabbladdarnät är väl uträknat/gissat.

Men vad VW säger du är ju att det största batteripacket i ID.3 kommer ha 55 mils räckvidd enligt WLTP. Och den flaggas för att kosta strax under 50.000 euro.

Uppdaterat: 2019-09-10 09:46
Henrik M skrev:

L. Mäkinen wrote:Henrik M wrote:L. Mäkinen wrote:Jag vill ha en sån!

Du får övertala firman att köra ett extraår med Kian då! :)

Hemska tanke!

När fabriken i Zwickau är intrimmad ska de tillverka 330 000 bilar per år. Ska man gissa att de hinner få ihop 50-80 000 till i sommar när de första 30 000 av 1st edition ska ut?

Den lilla Skoda Citigoe iV (e-up) sägs få en prislapp på €20500 i Tyskland. Vad blir det här?

Och uppdaterade e-Up ska tydligen kosta 21 950 euro. Med målbild på strax under 250.000 kr i Sverige enligt Svenska VW. Skoda och Seats syskonmodeller borde ju vara iaf 10.000 kr lägre prissatta kan man tycka.

Enligt tidigare rapportering så skulle Seats kommande elbil ligga runt 200 000 kr. Det återstår ifall det blir så...

Uppdaterat: 2019-09-10 16:27

Axa: Om den kostar 20 500 euro i Tyskland kan du nog räkna med att den kommer kosta minst 225 iaf här. Glöm inte att vi både har högre moms och vagnskadegaranti som ger ett högre pris här än i Tyskland.

Uppdaterat: 2019-09-10 19:24
Henrik M skrev:

Axa: Om den kostar 20 500 euro i Tyskland kan du nog räkna med att den kommer kosta minst 225 iaf här. Glöm inte att vi både har högre moms och vagnskadegaranti som ger ett högre pris här än i Tyskland.

Det verkar som den är lite större än eUp och verkar snarare vara i storlek med ID3.

https://www.vibilagare.se/nyheter/seat-gor-volkswagengruppens-billigaste-elbil

Om den nu skulle vara runt 220 000 så är det exklusive bonusen väldigt bra för en elbil.

Uppdaterat: 2019-09-10 21:23

Axa - den bilen ligger nog lite längre fram i tiden. För Seat är det väl eldrivna Mii som ligger närmast för runt 225.000 kr som Henrik skrivit ovan.

Uppdaterat: 2019-09-10 21:28

Axa: Den artikeln är lite fel, bilden visar Seats variant på ID.3, om du kikar ser du det är nästan samma bil med andea lysen, men det är inte den texten handlar om.

Uppdaterat: 2019-09-10 21:35

Ni har rätt. Priset för en El Born kommer hamna närmare ID3. En sida satte det preliminära priset till £ 26 000. Dock verkar planen att den ska lanseras under 2020.

Uppdaterat: 2019-09-10 22:02

Det är som jag trott länge, Tesla som jag själv räknade ut för ett par år sedan, har ett avsevärt teknikförsprång mot konkurrenterna och det märkliga är att kineserna ligger före tyskarna.

VW kommer på fjärde plats, men BMW och MB kommer långt efter!

https://www.nyteknik.se/fordon/rapport-tesla-spoar-de-tyska-biltillverkarna-6971315?source=carma&utm_custom[cm]=302902848,33270&=

Uppdaterat: 2019-09-13 15:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Du var inte ensam Saabnisse: Jag var med skeptisk för ett par år sen. Men ju fler som presenterar sina elbilar nu och man ser de ligger efter där Tesla var 2013 så blir man lite fundersam, de gjorde nog en hel del rätt ändå, särskilt med tanke på hur ungt företag det är.

Uppdaterat: 2019-09-13 15:53
Henrik M skrev:

Du var inte ensam Saabnisse: Jag var med skeptisk för ett par år sen. Men ju fler som presenterar sina elbilar nu och man ser de ligger efter där Tesla var 2013 så blir man lite fundersam, de gjorde nog en hel del rätt ändå, särskilt med tanke på hur ungt företag det är.

Ja det förvånar mig att så många år har gått sedan Tesla släppte sina bilar och ändå har de flesta konkurrenter inte samma räckvidd som Tesla, är inte det märkligt?

Jag förstår om andra tillverkare inte har "dog mode", "Sentry mode" med massor av kameror och det ena och det andra, i alla fall om bilen är relativt billig, men och andra sidan är model 3 inte svindyr heller, visst är den dyr, men det finns ju betydligt dyrare.

Jag vill mest av allt se fler bilar med rimliga priser med en räckvidd på 50 mil. Sen vill jag, som jag sagt många ggr, se en kombi. Har ännu inte sett någon sådan.

Uppdaterat: 2019-09-13 20:01
- Peugeot e-208 GT 2022
Henrik M skrev:

Du var inte ensam Saabnisse: Jag var med skeptisk för ett par år sen. Men ju fler som presenterar sina elbilar nu och man ser de ligger efter där Tesla var 2013 så blir man lite fundersam, de gjorde nog en hel del rätt ändå, särskilt med tanke på hur ungt företag det är.

Det stämmer nog, men det gäller ju att få firman att går runt också.... Där har Tesla ett och annat att lära. Företaget lever på aktieägarnas förväntningar och inte på dess faktiska möjligheter att överleva. Jag har inget emot detta.

Uppdaterat: 2019-09-13 20:07
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
bejje skrev:

Ja det förvånar mig att så många år har gått sedan Tesla släppte sina bilar och ändå har de flesta konkurrenter inte samma räckvidd som Tesla, är inte det märkligt?

Jag förstår om andra tillverkare inte har "dog mode", "Sentry mode" med massor av kameror och det ena och det andra, i alla fall om bilen är relativt billig, men och andra sidan är model 3 inte svindyr heller, visst är den dyr, men det finns ju betydligt dyrare.

Jag vill mest av allt se fler bilar med rimliga priser med en räckvidd på 50 mil. Sen vill jag, som jag sagt många ggr, se en kombi. Har ännu inte sett någon sådan.

Du skriver att Tesla Model 3 är dyr? Vilken motsvarande elbil är billigare? Du menar att den kostar vad du tycker är mycket pengar? Tänk bara att Tesla Model 3 SR+ har ungefär samma TCO som din 308:a.....

Visst 50 mil är det ingen med lägre prislapp än, men du har ju flera under 500 nu som klarar 40 mil+. Och e-Niro är ju lika mycket kombi som Suv.

Uppdaterat: 2019-09-13 20:10
Audi A5 SB skrev:

Henrik M wrote:Du var inte ensam Saabnisse: Jag var med skeptisk för ett par år sen. Men ju fler som presenterar sina elbilar nu och man ser de ligger efter där Tesla var 2013 så blir man lite fundersam, de gjorde nog en hel del rätt ändå, särskilt med tanke på hur ungt företag det är.

Det stämmer nog, men det gäller ju att få firman att går runt också.... Där har Tesla ett och annat att lära. Företaget lever på aktieägarnas förväntningar och inte på dess faktiska möjligheter att överleva. Jag har inget emot detta.

Jo men frågan är hur de hade sålt om de inte med gjort investeringarna i sitt SuC? Hade de sålt samma antal bilar men inte lagt några pengar på att bygga ett globalt laddnätverk hade de säkert visat bättre plussiffror än många andra traditionella biltillverkare. Men frågan är ju, hade de sålt lika många utan det nätverket? Jag tror de gjort rätt och kan sätta sig och skörda vinsten sen när den stora massan vaknar för elbilar och de redan har sitt laddnätverk med SuC.

Uppdaterat: 2019-09-13 20:15

Henrik, med dyrt menar jag bilar över 400 000 kr. Jag menar inte att det är dyrt för en elbil, men jag menar att det är dyrt för mig. Kanske har jag råd med 400 000 nästa gång jag byter bil, men mer än så har jag absolut inte råd att lägga.

Med tanke på att jag la ca 320 000 kr nu senast så vill jag ju knappast köpa en bil för 400 000 som känns sämre kvalitetsmässigt och som kanske bara tar sig 30 mil. Jag vet att det är en kompromiss. Antingen kan jag lägga 400 000 på en fossilbil och få väldigt mycket för pengarna eller så kan jag lägga 400 000 på en elbil, men få betydligt mindre för pengar (så som jag set det).

Trots det kommer jag nog skaffa en elbil ändå som nästa bil förutsatt att jag kan få den för under 400 000. Kommer jag inte lägre än 35 mil så får jag försöka anpassa mig till den verkligheten. Känns trist, men så är det.

Uppdaterat: 2019-09-13 20:19
- Peugeot e-208 GT 2022

Audi, du har helt rätt, de har kostat att ligga först och säkert dröjer det ett tag till innan det blir någon förtjänst, men jag tror att det blir ännu dyrare för konkurrenterna att försöka komma ikapp.

Och kommer sedan kineserna med Europa-anpassade bilar blir det nog svårt för många gamla märken även om de ett tag har fossila premiumbilar till ekonomisk hjälp.

Jag tror att vi får se väldiga ändringar, nerläggningar, sammanslagningar och försök med helt nya fordonssystem inom ett decennium.

Helt klart får många det jobbigt, t.ex. Toyota, var finns dom? Och övriga japaner?

Det går inte att leva på att kränga enkla bilar till U-länder och hoppas att I-länder nöjer sig med hybrider.

Uppdaterat: 2019-09-13 20:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Henrik M skrev:

Jo men frågan är hur de hade sålt om de inte med gjort investeringarna i sitt SuC? Hade de sålt samma antal bilar men inte lagt några pengar på att bygga ett globalt laddnätverk hade de säkert visat bättre plussiffror än många andra traditionella biltillverkare. Men frågan är ju, hade de sålt lika många utan det nätverket? Jag tror de gjort rätt och kan sätta sig och skörda vinsten sen när den stora massan vaknar för elbilar och de redan har sitt laddnätverk med SuC.

Frågan man ska ställa sig är hur man står sig i förhållande till andra producenter. De där som tjänar/tjänat pengar som gräs - och har andra laddmöjligheter.

Frågar du mig, så skulle jag aldrig, aldrig, aldrig riskera mina sekiner i ett företag som Tesla. Men det är ju bara jag.....

Uppdaterat: 2019-09-13 20:52
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
bejje skrev:

Henrik, med dyrt menar jag bilar över 400 000 kr. Jag menar inte att det är dyrt för en elbil, men jag menar att det är dyrt för mig. Kanske har jag råd med 400 000 nästa gång jag byter bil, men mer än så har jag absolut inte råd att lägga.

Med tanke på att jag la ca 320 000 kr nu senast så vill jag ju knappast köpa en bil för 400 000 som känns sämre kvalitetsmässigt och som kanske bara tar sig 30 mil. Jag vet att det är en kompromiss. Antingen kan jag lägga 400 000 på en fossilbil och få väldigt mycket för pengarna eller så kan jag lägga 400 000 på en elbil, men få betydligt mindre för pengar (så som jag set det).

Trots det kommer jag nog skaffa en elbil ändå som nästa bil förutsatt att jag kan få den för under 400 000. Kommer jag inte lägre än 35 mil så får jag försöka anpassa mig till den verkligheten. Känns trist, men så är det.

Ja, som jag trodde, du använder ordet dyrt fel bara. Du kan inte säga att alla bilar över 400 är dyra....beror ju på vad du jämför med. All respekt att det är mer pengar än du kan lägga eventuellt beroende på din personliga ekonomi.

Men jag tror du ser det lite fel där, du skriver du kan lägga 400 på en fossilbil och få mer för pengarna än en elbil för 400, sant, men varför sätta samma inköpsgräns på dem om elbilen kostar ett par tusen mindre i månaden att bruka? Då kan väl elbilen kosta mer månadsmässigt på inköpsposten, eller hur? Såvida inte din lön är sån att du inte får kreditutrymme från banken vill säga.

Men vad menar du med mer för pengarna hos en fossilbil? De flesta elbilar idag har mer utrustning än du har i din 308, de har kvickare respons m.m.......

Sen skriver du att om du inte kommer längre än 35 mil får du anpassa dig? Vadå anpassa dig? bara att ladda vid en snabbladdare när du ändå kissar och tar en bensträckare och köra vidare.......varför så inskränkt i ditt tänk? Fått för mig du är hyfsat ung.....

Har du testat nån modern elbil? Gör det så kommer du börja spara redan i morgon ;)

Uppdaterat: 2019-09-13 21:38
Henrik M skrev:

bejje wrote:Henrik, med dyrt menar jag bilar över 400 000 kr. Jag menar inte att det är dyrt för en elbil, men jag menar att det är dyrt för mig. Kanske har jag råd med 400 000 nästa gång jag byter bil, men mer än så har jag absolut inte råd att lägga.

Med tanke på att jag la ca 320 000 kr nu senast så vill jag ju knappast köpa en bil för 400 000 som känns sämre kvalitetsmässigt och som kanske bara tar sig 30 mil. Jag vet att det är en kompromiss. Antingen kan jag lägga 400 000 på en fossilbil och få väldigt mycket för pengarna eller så kan jag lägga 400 000 på en elbil, men få betydligt mindre för pengar (så som jag set det).

Trots det kommer jag nog skaffa en elbil ändå som nästa bil förutsatt att jag kan få den för under 400 000. Kommer jag inte lägre än 35 mil så får jag försöka anpassa mig till den verkligheten. Känns trist, men så är det.

Ja, som jag trodde, du använder ordet dyrt fel bara. Du kan inte säga att alla bilar över 400 är dyra....beror ju på vad du jämför med. All respekt att det är mer pengar än du kan lägga eventuellt beroende på din personliga ekonomi.

Men jag tror du ser det lite fel där, du skriver du kan lägga 400 på en fossilbil och få mer för pengarna än en elbil för 400, sant, men varför sätta samma inköpsgräns på dem om elbilen kostar ett par tusen mindre i månaden att bruka? Då kan väl elbilen kosta mer månadsmässigt på inköpsposten, eller hur? Såvida inte din lön är sån att du inte får kreditutrymme från banken vill säga.

Men vad menar du med mer för pengarna hos en fossilbil? De flesta elbilar idag har mer utrustning än du har i din 308, de har kvickare respons m.m.......

Sen skriver du att om du inte kommer längre än 35 mil får du anpassa dig? Vadå anpassa dig? bara att ladda vid en snabbladdare när du ändå kissar och tar en bensträckare och köra vidare.......varför så inskränkt i ditt tänk? Fått för mig du är hyfsat ung.....

Har du testat nån modern elbil? Gör det så kommer du börja spara redan i morgon ;)

Jag har råd att köpa en Tesla model 3 idag om jag vill kontant med mitt sparade, men det är inte det mina pengar ska gå till.

Pengarna ska gå till en lägenhet eller hus. Så när jag räknar på bilköp så är det räknat på vad jag har råd med samtidigt som ett lägenhetsköp eller husköp.

Men idag bor jag i hyreshus, kanske bor jag om ett år i en insatslägenhet. Men så länge som jag inte bor i ett hus så kan jag inte garantera att jag kan ladda en elbil och kan jag inte ladda min elbil så måste jag betala allt oftare för snabbladdare runtom i staden och då blir det helt plötsligt inte så billigt att ha elbil längre.

Uppdaterat: 2019-09-13 22:03
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Men idag bor jag i hyreshus, kanske bor jag om ett år i en insatslägenhet. Men så länge som jag inte bor i ett hus så kan jag inte garantera att jag kan ladda en elbil och kan jag inte ladda min elbil så måste jag betala allt oftare för snabbladdare runtom i staden och då blir det helt plötsligt inte så billigt att ha elbil längre.

Du bodde väl i Kalmar? Teslas SuC finns där och med kosten där kör du en Model 3 på 3-4 kr milen.

Men om du planerar köpa hus har jag förståelse att du inte vill lägga för stor peng på en bil då det äter på kreditutrymmet banken räknar på vid husköpet. Då är det bästa för husaffären om du inte köper bil alls utan privatleasar, då tar det inte alls på din kreditvärdighet.

Uppdaterat: 2019-09-13 22:11

Fick hem en kreditupplysning sedan jag för ett tag sedan sökte om bolånegaranti. Stog på pappret i delen om riskbedömning att jag låg på 0,1% så jag ligger nog rätt bra till.

Men faktiskt så var historien en helt annat för så lite som 16 år sedan. (OK kanske inte så lite). Då hade jag hamnat hos kronofogden för att jag inte hade någon inkomst under några månader och ingen a-kassa. Blev dock inga stora belopp, typ några tusenlappar bara innan jag vände det hela efter att jag fått jobb. Sedan dess har jag inte varit arbetslös som tur är.

Men ja, som sagt, jag har råd med en dyr bil, men sätter ändå min budget till 400 000, helst vill jag komma närmare 300 000, men det är väl omöjligt när det gäller elbil. Dock kommer jag inte byta bil än på några år då jag bytte nu i år, så kanske saker händer på några år som pressar ner elbilspriserna.

Uppdaterat: 2019-09-13 22:36
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Fick hem en kreditupplysning sedan jag för ett tag sedan sökte om bolånegaranti. Stog på pappret i delen om riskbedömning att jag låg på 0,1% så jag ligger nog rätt bra till.

Men faktiskt så var historien en helt annat för så lite som 16 år sedan. (OK kanske inte så lite). Då hade jag hamnat hos kronofogden för att jag inte hade någon inkomst under några månader och ingen a-kassa. Blev dock inga stora belopp, typ några tusenlappar bara innan jag vände det hela efter att jag fått jobb. Sedan dess har jag inte varit arbetslös som tur är.

Men ja, som sagt, jag har råd med en dyr bil, men sätter ändå min budget till 400 000, helst vill jag komma närmare 300 000, men det är väl omöjligt när det gäller elbil. Dock kommer jag inte byta bil än på några år då jag bytte nu i år, så kanske saker händer på några år som pressar ner elbilspriserna.

Låter som ett förnuftigt tänkande.

Satte själv ett maxpris på 400 för kommande byte.

Men då priset på den GLC jag köpte var så förmånligt så sa förnuftet att det nog skulle bli billigare med en bra rabatterad nybil, med som jag tror och hoppas har ett hyfsat andrahandsvärde, än att köpa en billigare som jag vantrivs med pga bristande komfort.

Dvs ett lägre TCO.

Och på första året har inte GLC:n gjort mig besviken varesig rörande komforten eller bränsleförbrukning.

Uppdaterat: 2019-09-13 23:42

Guran, har du haft din bil ett år eller nåt sånt? Hur tänker du om nästa bilbyte? Kommer du gå på elbil eller hur tänker du? Och hur ofta byter du bil vanligtvis?

Uppdaterat: 2019-09-14 19:29
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Guran, har du haft din bil ett år eller nåt sånt? Hur tänker du om nästa bilbyte? Kommer du gå på elbil eller hur tänker du? Och hur ofta byter du bil vanligtvis?

Jag har haft GLC:n ett år nu, 2200 mil. Och har samtidigt kört 1500 mil med Astran.

Nästa bil sa jag skulle bli med någon form av el. Men jag undrar jag, fungerar ypperligt med en diesel utan massa extra påhängsmotorer. Elbilarna är fortfarande för dyra och teknikutvecklingen går fort nu. Så tror nog att det blir en ren fossilbil även nästa, men man skall aldrig säga aldrig om en laddhybrid. Har börjar med funderandet och provkörande nu, testade ny MB CLA shooting break i dag riktigt snygg och tyst och komfortabel, tyvärr hade provexemplaret allt för klen motor för min smak.

Har bytt varannat år dom sista fyra bilarna, trotts att tanken var att ha dom minst tre år när jag köpte dom :) Byter när lusten blir för stor och milkostnaden hamnar på en försvarbar nivå, dvs ett vettigt inbytespris. Har landat på 42-44 kr/mil TCO ( dvs alla kostnader för bilen) på dom sista tre, före dom hade jag förmånsbil i fem år.

Så får se hur länge jag orkar ha kvar GLC:n.

Uppdaterat: 2019-09-14 22:51
Guran skrev:

bejje wrote:Guran, har du haft din bil ett år eller nåt sånt? Hur tänker du om nästa bilbyte? Kommer du gå på elbil eller hur tänker du? Och hur ofta byter du bil vanligtvis?

Jag har haft GLC:n ett år nu, 2200 mil. Och har samtidigt kört 1500 mil med Astran.

Nästa bil sa jag skulle bli med någon form av el. Men jag undrar jag, fungerar ypperligt med en diesel utan massa extra påhängsmotorer. Elbilarna är fortfarande för dyra och teknikutvecklingen går fort nu. Så tror nog att det blir en ren fossilbil även nästa, men man skall aldrig säga aldrig om en laddhybrid. Har börjar med funderandet och provkörande nu, testade ny MB CLA shooting break i dag riktigt snygg och tyst och komfortabel, tyvärr hade provexemplaret allt för klen motor för min smak.

Har bytt varannat år dom sista fyra bilarna, trotts att tanken var att ha dom minst tre år när jag köpte dom :) Byter när lusten blir för stor och milkostnaden hamnar på en försvarbar nivå, dvs ett vettigt inbytespris. Har landat på 42-44 kr/mil TCO ( dvs alla kostnader för bilen) på dom sista tre, före dom hade jag förmånsbil i fem år.

Så får se hur länge jag orkar ha kvar GLC:n.

Känns som att du har samma känsla som jag har. D.v.s. man skaffar en ny bil och tycker den är underbar, men redan efter någon månad så börjar man kolla efter nästa bil haha :D

Har bara haft min bil i typ ett halvår, men har för länge sedan börjat kolla på andra bilar.

Men jag har nästan helt bestämt mig att nästa bil ska bli en elbil. Men jag ska köra denna i 2,5 år till. Så om 2 år ca eller kanske lite tidigare så ska jag börja beställa nästa bil.

Uppdaterat: 2019-09-14 23:01
- Peugeot e-208 GT 2022
Guran skrev:

bejje wrote:Guran, har du haft din bil ett år eller nåt sånt? Hur tänker du om nästa bilbyte? Kommer du gå på elbil eller hur tänker du? Och hur ofta byter du bil vanligtvis?

Jag har haft GLC:n ett år nu, 2200 mil. Och har samtidigt kört 1500 mil med Astran.

Nästa bil sa jag skulle bli med någon form av el. Men jag undrar jag, fungerar ypperligt med en diesel utan massa extra påhängsmotorer. Elbilarna är fortfarande för dyra och teknikutvecklingen går fort nu. Så tror nog att det blir en ren fossilbil även nästa, men man skall aldrig säga aldrig om en laddhybrid. Har börjar med funderandet och provkörande nu, testade ny MB CLA shooting break i dag riktigt snygg och tyst och komfortabel, tyvärr hade provexemplaret allt för klen motor för min smak.

Har bytt varannat år dom sista fyra bilarna, trotts att tanken var att ha dom minst tre år när jag köpte dom :) Byter när lusten blir för stor och milkostnaden hamnar på en försvarbar nivå, dvs ett vettigt inbytespris. Har landat på 42-44 kr/mil TCO ( dvs alla kostnader för bilen) på dom sista tre, före dom hade jag förmånsbil i fem år.

Så får se hur länge jag orkar ha kvar GLC:n.

Där tänker vi nog lika Guran, i vår tveksamhet till något som inte är riktigt färdigutvecklat.

Uppdaterat: 2019-09-14 23:02
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Jag byter bil ungefär med 3--5 års intervall - mestadels runt 4 år. Har väntat länge på eldrivna alternativ men tycker som beje att investeringskostnaden fortfarande är alltför hög för mig som privatköpare och med 1500--2000 mil/år i körsträcka - tillsammans med brister som bl a detta med bristen på dragkapacitet. Plugin-hybrider tyckte jag var intressanta för några år sen men med insikten att batterierna på dessa snabbt får väldigt många laddcykler samt att servicekostnaderna i många fall verkar höga så har mitt intresse för såna avtagit. Skall det bli nåt så får man nog gå all in på eldrivet - annars fortsätter man på fossilbränsledrivet vilket det blir de närmaste 3--4 åren för mitt vidkommande.

Uppdaterat: 2019-09-14 23:08

Risk laddhybrider år 2025 sjunker och elbilar ökat kraftigt.

https://www.vibilagare.se/nyheter/da-tar-elbilarna-over

Uppdaterat: 2019-09-14 23:35
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF skrev:

Risk laddhybrider år 2025 sjunker och elbilar ökat kraftigt.

https://www.vibilagare.se/nyheter/da-tar-elbilarna-over

Tror inte vi behöver vänta så länge GF innan elbilarna ökar kraftigt! Jag tror det kommer smälla till 2021......

Uppdaterat: 2019-09-15 00:01
Henrik M skrev:

<blockquote class="quote-msg quote-nest-2 even">

<div class="quote-author">GF skrev:</div>

Risk laddhybrider år 2025 sjunker och elbilar ökat kraftigt.

https://www.vibilagare.se/nyheter/da-tar-elbilarna-over

</blockquote>

Tror inte vi behöver vänta så länge GF innan elbilarna ökar kraftigt! Jag tror det kommer smälla till 2021......

Ja, så är ungefärlig matematisk gissning försäljningsstatistik efter tror smälla tidigare än 2025, man vet ju aldrig.

Uppdaterat: 2019-09-15 00:01
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html