Ja, man frågar sig återigen kan någon ha fortsatt förtroende för detta företag när man blivit grundlurad. Och när problem och skandaler står på rad.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20160720/nya-uppgifter-vgasfusket-var-godkant-av-vws-ledning-redan-2006
Kommentarer
Jag minns alla på Vi bilägare som försvarade ledningen när nyheten kom och pekade fingret på dom längst ner i organisationen som genomförde fusket.
Jag och några till resonerade i termer av att antingen ljuger ledningen om att dom inte visste, eller så är dom extremt inkompetenta.
Nu ser vi ju att alla högre chefer visste, sparka hela högen säger jag och utan fallskärm!
Bilköpare vill ha bra, säkra och pålitliga bilar.
Var finns problemet?
Personligen är är jag mera tveksam till osäkra krockkuddar, bromssläpp och hänggas.
Om Niklas vill pröva min språkbegåvning (alt begåvning) eller rentav sin egen bör han nog starta en ny tråd.
Såklart visste dom, tyska företag är toppstyrda.
Men det går sällan att sparka uppåt, chefen vinner alltid......
Jag tror faktiskt inte bilägarna känner sig så farligt lurade, man tycker nog att det är mest myndigheterna som blivit lurade, och det är ju ändå folksport att försöka med det ....
Tycker faktiskt takata är värre, dom visste ju men sket i det, och det handlar om saker som kan drabba enskilda våldsamt.......
Det ska bli intressant när hela denna historien nystats upp (eller så mycket som kan nystas upp) och vi får se hur det ligger till. Om det är så illa som det låter rörande EU parlamentariker som vetat om detta sedan 2010 och haft diskussioner med VW ledningen om deras fusk så är det verkligen tragiska nyheter. Visst fuskas det med bränsleförbrukning osv, men denna typen av allvarligt fusk som hämmar utveckling och ingenjörskonst är illa.
Övriga biltillverkares tystnad säger kanske också en del, gissar på fler avslöjanden framöver.
Att jänkarna är rejält besvikna kan jag förstå när VW gick ut med reklamen att man gör miljön en tjänst genom att köpa deras diesel, speciellt när man vetat om fusket på flera olika nivåer inom bolaget under lång tid.
Samtidigt är det bra att det rensas på de ansvariga som vetat om fusket inom bolaget. VW med dess personal förtjänar en ledning som inte uppmuntrar att fuska. Tänk om man kunde göra samma sak mer Ryssland och dopingskandalen ;-)
Bra att Martin Winterkorn fick avgå gillade inte honom och var inte speciellt imponerad av denna man. Klart att han visste..
Håller helt med, skulle inte ha något emot att se honom få ett kännbart straff. Är förvånad att det varit så tyst om just Dr Winterkorn.
Lite fånigt att vissa här försöker göra dieselfusket till en skitsak. Fast nu när jag tänker på det så ÄR det ju en SKITsak.
Skämt å sido, att ledningen visste om fusket gör troligen läget värre för vw med hänsyn till alla stämningar, nu när det framkommer att man medvetet fuskade så går det inte längre att dra jag visste inte kortet. Detta kan bli riktigt dyrt för vw.
Alla här verkar tro att det finns ett miljöproblem i världen, det tror inte jag. Om ett par hundra år har man insett att det är naturliga cykler och kommer att skratta åt hysterin som var då. Men fan vad vi fått betala för det i beskattning!
Om du menar CO2 så håller jag med rätt mycket, dock inte vad gäller NOx.
Fuskandet här handlade främst om NOx.
Men hade VAG fuskat med CO2 så hade du nog varit kritisk mot detta också, Vidstige - även fast du tycker att CO2 inte är nåt problem....
Sen är väl frågan fortfarande om de faktiska utsläppen av NOx verkligen är klart större från de berörda VAG-motorerna är från merparten av konkurrenternas dieselmotorer ? Det försvarar inte fusket men måste tas i beaktande om man hävdar att just VAG-motorerna "tar människoliv". Är det så att dieselmotorernas NOx-utsläpp "tar människoliv" (vilket i o f s t ex även läskedrycker säkert också gör - och kanske i ännu högre grad) så är knappast VAG ensamma bovar - vilket uppenbarligen vissa här vill få oss att tro.
Håhåjaja
http://www.di.se/artiklar/2016/7/22/vw-stoppar-forsaljning-i-sydkorea/
Pi, ja visst är jag kritisk mot bilföretag som fuskar, CO2-fuskande ger ju klara konkurrensfördelar. VW har väl också varit ett företag som levt på att utgöra sig för att vara det mest fokliga, det mest ärliga, det med bäst grejor, s.k. tysk ingenjörskonst. Så jag tycker det är mycket allvarligt.
Men vad gäller miljö är NOx värre som jag ser det.
Jag har också varit kritisk som du vet mot dom konkurrensfördelar diesel fått i EU, så visst är problemet större än bara VW.
Och exakt på vilket sätt tar nox människoliv.....
Mig veterligen har ingen dött i en försurad sjö av nåt annat co-förgiftning (drunkning).....
Förklara gärna hur farligt NOx är jämför med t ex Bensen och andra kolväten som bensinbilar spyr ut.
NOx råkade vara nåt som passade en viss persons agenda - svårare är det nog inte..:)
"Någon" som efterlyste dieslar till Lexus var faktiskt Vidstige...:)
Så Shogun, du menar alltså att NOx är farligare för hälsan än Bensen?
All denna bitterhet...
Pi, helt ok med diesel bara man använder modern reningsteknik och inte stänger av reningen t.ex. när det är kallt. Nox går alltså att få bort till stor del.
Att jag tycker att Lexus ska komma med dieselmotor handlar också om att anpassa sina produkter till den europeiska marknaden. Och en sak där är ju att dieselmotorn är gynnad i premiumsegmentet. Jag skulle gärna se en mer bränsleneutral beskattning och översätter man det till dagens bränslepriser så skulle det vara då ungefär 13 kr per liter för bensin och 15 kr liter för diesel. Att dieselbränslet är billigare än bensin är alltså helt galet.
Vad som skulle hända i premiumsegmentet då är mer oklart, gissningsvis skulle Lexus strategi med bensinhybrider bli mer gångbar än idag i alla fall men kanske behövs nästa generation HSD ändå för att det ska bli ökad framgång.
Frågan med högre skatt på dieselbränslet har f.ö. varit upp som förslag förut i EU men tyvärr hände inget.
Vidstige, glöm inte dieselskatten. Gynnad vet jag inte om dieseln är.
Så här ligger det till...
Kör jag en dieselbil så ska ju den såklart gynnas skattemässigt, således gäller samma regler givetvis om jag skulle äga en bensinare, elbil eller en hybrid.
Sen får då staten skatta ihjäl de bränslen jag inte nyttjar hur mycket de vill ivrigt påhejade av mig, givetvis under förutsättning att reglerna ändras till min fördel ifall jag byter bränslesort, men det säger sig självt.
Eller ponera att mitt favvobilmärke plötsligt överger det bränsle de satsat på för ett nytt, då måste ju även jag ändra åsikt om det nya bränslet som jag tidigare hatat, men även den bäste kan faktiskt ändra sig bara man kommer till insikt...
Och man kan också bli tvingad att ändra tillbaka sin åsikt om ens favvobilmärkes nya bränslesatsning inte faller väl ut och de går tillbaka till det gamla beprövade bränslet.
Det gäller alltså att vara flexibel i bränsledebatten, dock vill jag understryka att flexibel inte på något vis är detsamma som att vara fanatisk som vissa som inte förstått bränsledebattens spelregler vill göra gällande...
I premiumsegmentet så säljs bilarna som nya ofta för en ganska lång körsträcka årligen, då blir fordonsskatten rätt försumbar i sammanhanget, det viktiga är låg förbrukning. Premiumsegmentet är inte heller lika priskänsligt så inte samma problem att dieselmotorn är dyrare att tillverka som för dom billigare märkena.
Men visst, det jag menar med neutral skatt är då också att justera fordonsskatten neråt för diesel om man höjer skatten på bränslet. I alla fall på bilar med god reningsteknik (typ euro 6) så det kanske skulle gälla främst nya bilar då. Fördelen är ju då att ett sånt förslag skulle skynda på utfasningen av äldre smutsigare dieselfordon.
Vidstige, Jo jag köper resonemanget och jag är också för att den här typen av skatter ska ligga på bränslet, inte som en punktskatt på fordonet.
Det jag menar är att dieselskatten inte är försumbar, utan är just en faktor som medför att brytpunkten då det lönar sig att köra diesel ligger någonstans runt 2000 mil per år.
MVHAL, det var en fråga jag ville att Shogun skulle besvara då han ständigt tjatar om dieselns farliga NOx-utsläpp och spår (hoppas på?) bränslets/teknikens död. :-)
Kväveoxider övergöder vattendrag! "Östersjöns döda bottnar rekordstora" - http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article23218141.ab
De senaste lagkraven Euro 6 vad gäller utsläpp av kväveoxider från dieselbilar, är nästan lika låga som lagkraven för de nyaste bensinbilarna (också Euro 6). Men det gäller också att kraven uppfylls även i praktiken, vilket som bekant varit väldigt svårt för många nya och nyare dieselbilar.
En 8 år gammal dieselvolvo har en skatt på 7500 allt annat än försumbart. Gäller även om den körs 100 mil om året. Skatt ska ligga på bränslet. Vill man. Inte ha in nya törstiga bilar kan man ev lägga punktskatt på inköpspriset.
Trycker på gilla knappen.
Det är precis som Prestigelös skriver. Så länge det gynnar en själv välkomnar man förändringar.
Kan dom inte visa sig lite på styva linan och förbjuda all privat biltrafik utan specialtillstånd över en natt?
Förbudet ska även omfatta ALLA utlandregistrerade fordon.
Kilometerskatt på ALLA yrkesfordon och krav på färdskrivare. Även för utländska yrkesfordon.
Undantag görs endast på helt fossilfria fordon, typ cykel, elbil och elscooter.
Dessa ska istället ha en fordonsskatt baserad på vikten av batteriet, större batteri = mer miljöpåverkan vid återvinningen och mer material (litium) har gått åt vid tillverkningen. En Ah/kg-baserad skatt skulle funka.
Separat elmätare till elbilsladdaren för att kunna ta ut drivmedelsskatt på det nya begreppet "Fordonsel".
Kom igen, gör sverige till det besvärligaste och dyraste landet i Europa att ha och köra bil i, även för turister.
Vi har det faktiskt rätt så bra nu...
Bra artikel i dagens SVD papperstidning.
Och en rolig forumlering;
"Så jag gick in på Volkswagens hemsida – bara för att upptäcka att dess informatörer verkar ha skolats i Putins trollfabriker."
http://www.svd.se/hapnadsvackande-flathet-mot-fusket
Vidstige, jag tror att de flesta presumtiva bilköpare värderar andra saker högre än miljötänket.
...och i verklig drift så är det nog så enkelt att VAG-motorerna släpper ut ungefär lika mycket skit som motsvarande motorer från andra tillverkare. Därmed försvaras inte VW-fusket men verkligheten är inte så vacker även för övriga tillverkare.
Pi, tror jag inte på, VAG-motorerna släpper uppenbart ut mest NOx, mer än andra, även om det må börja bli historia nu. Gäller ju den gamla generationen diesel-motorer. Det intressant här var väl ändå hur svårt det är att få fram information, exempelvis vad den nya uppgraderingen innebär egentligen för utsläppen. Med tanke på den bristande informationen så kanske man kan gissa att uppgraderingen tyvärr inte hjälper så mycket. Dvs bilarna kommer släppa ut mycket NOx även efter den.
I senaste testerna av NOx släppte golf ut minst faktiskt medan Volvo tillhörde de sämsta så man kan inte dra alla motorer över samma kam.
Har svårt att tro på ett lyckligt slut på den här soppan. Hade de här motorerna hållit måttet så hade inga fuskuppdateringar behövts. Är man drabbad så får man räkna med att bilen inte håller vad som angivits i deklarationen även efter "räddningsåtgärden".
Trist vändning nu när man verkar vilja sätta dit enskilda medarbetare medan ledningen går fri och dessutom får enorma bonusar när dom slutar.
http://teknikensvarld.se/vw-medarbetare-erkanner-sig-skyldig-329501/
Även om det låter trist så kanske det är positivt ändå. Tänker att om Liang erkänt att han varit med och utvecklat programmet så lär det varit sanktionerat uppifrån, tyskarna är ju kända för sin hierarki.
Skönt med ett erkännande ändå och jag hoppas verkligen inte Liang blir ett offerlamm och att utredningen stoppar där.
Känd användare under ny signatur igen?
Har inte hängt med i denna soppa den senaste tiden.
Vilka rena bevis finns det för att VW:s ledning visste om detta?
För så länge det bara rör sig om spekulationer och insinuationer så är det svårt att få huvuden att rulla även om många tycker att det är bäst att svinga yxan för att statuera exempel men så fungerar inte rättsväsendet, inte att förväxla med moraliskt ansvar dock.
Hos den breda allmänheten tyck detta vara glömt numer och det är nog lite av VW:s strategi också, att dra ut på det hela så länge det bara går för att få det att falla i glömska hos konsumenterna, betala böterna för att sen återgå till business as usual.
Och taktiken verkar ju onekligen fungera...
Seriöst?
Vad förändrar vad för produkten? Jag som konsument bryr mig inte speciellt om sådana teknikaliteter. Jag är mer brydd för ts agenda.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.