Där kom det ikväll, bekräftelsen på att även bensinmotorer har fuskats med:
http://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/vw-raeumt-weitere-unregelmaessigkeiten-bei-abgaswerten-ein-a-1060951.html
VW har fuskat med bensinmotorer också!!!
Uppdaterat: 2015-11-03 20:20
Kommentarer
Preliminär kostnad 18 miljarder till...
På engelska för er som har svårt för tyska.
Än så länge 1,4l bensinmotor
http://www.ft.com/cms/s/0/aa35f24c-8259-11e5-a01c-8650859a4767.html#axzz3qSSwkuPU
Bra inlägg om viktigt händelse har fuskat mycket och riktigt dåligt för VW !
Och väldigt kort på svenska
http://www.di.se/artiklar/2015/11/3/volkswagens-nya-bakslag-kan-kosta-187-miljarder/
http://www.svd.se/nya-misstankar-sanker-vw-aktien
I den ursprungliga artikeln sägs det att det är en mindre mängd bensinbilar av de 800000 denna gången men jag gissar att detta också kommer att växa.
Försprång genom fusk skriver de i Tyskland numera.
https://translate.google.com/translate?hl=en&sl=auto&tl=en&u=http%3A%2F%2Fwww.spiegel.de%2Fwirtschaft%2Funternehmen%2Fvw-raeumt-weitere-unregelmaessigkeiten-bei-abgaswerten-ein-a-1060951.html
Ovan är den tyska sidan översatt till engelska.
De andra artiklarna sa inte så mkt eller krävde prenumeration.
Det verkar "bara" gälla de nya 1,4 liters motorerna med ACT (aktiv cylinderavstängning).
VW aktien dök ordentligt idag på den nyheten.
Men undrar hur många andra tillverkare som nu ser över sitt motorprogram, göra snabba uppdateringar och även kommer fasa ut vissa motorer i smyg?
Kanske kommer vi också se en del större motorer som tas bort från motorprogrammet hos många märken.
Allt som står numera är bara lite av en häxjakt...
Var det inte det jag skrev för ett tag sedan och fick skit för att lambda-sonden uppfanns 1987 av något pucko!
VW har passerat alla gränser!!! Både bildligt och bokstavligen.
Blir dyrt och muta sej igenom ytterligare en gång.
Hur ägd får man bli?
Dax å ta ner skylten nu!!
Nu var det faktiskt VW själva som gick ut med detta!
Den moderna formen av häxjakt kallas för mediadrev.
Skulle precis skriva något liknande.
Samtidigt så tror jag detta skickar en rätt tydlig signal till alla biltillverkare att dom har ögonen på sig, något som även Leifer beskriver rätt bra ovan.
Just CO2 utsläpp och bränsleförbrukning är ju något alla verkar överens om att det skiljer sig stort från tillverkarens siffror till verklighetens siffror.
Tror ACT motorn kanske kan vara svår att bedöma när det gäller utsläpp, det gäller att man förstår hur tekniken fungerar när man mäter.
Jag tänker INTE jobba övertid för att fixa allt detta!
Är detta slutet för "Downsizing-trenden"?
Verkar ju vara enormt mycket svårare att få en liten motor att hålla deklarationen än en stor...
Intressant häxjakt på VW-gruppen. En stilla fundering till de enorm negativa kommentarer kring VW är om det är Volvofantasterna som passar på att kasta in extra bränsle på brasan. Har själv haft ett antal nya Volvobilar och jag kan inte med handen på hjärtat säga att Volvo har en låg felfrekvens (felfria), dvs det vi anser är bra kvalitet. VW-gruppen är lika viktig för Europa, som Volvo AB är för Sverige.
Att VW fuskat med mjukvara är oförsvarbart, men allvarlighetsgraden hur stor är den? GM med hundratals skadade & döda i bilolyckor med koppling till fordonsfel är detta allvarligare? Verkar som Volvo har den sämsta avgasreningen av alla bilar i verklig trafik, 20 ggr högre gjort kraftiga "cost cuttingar" i sina produkter i syfte att klara teoretisk test men värdelös rening i verkligheten. Är det värre fusk att göra en programvarusnutt som gör jobbet i labbet eller en dålig hårdvara som är riktigt dålig i verkligheten men som klarar labbet? Jag anser att det är förkastligt med båda två teknikvalen.
Alla som vet hur produktutveckling-inköpsavdelningar fungerar vet att GM +Fiat/Chrysler +Ford + övriga biltillverkare gör riskanalyser på nya och billigare bilkomponenter, där dödsfall och miljö ger höga risktal men trots detta chansar. Är det inte detta fusk också? Spela med människors liv och eventuella invalidiseringar på grund av besparingar på någon cent?
I detta perspektiv anser jag att VW får ta onödigt mycket "stryk" bland media och kommentarer.
Är det ok att ett bilföretag ägs av en knarkkartell, i syfte att legitimera sina insatser/utdelningar? Är det ok att en bilfabrikant ägs av en av de värsta diktaturerna i världen i syfte att legitimera insatser/utdelningar ? Borde inte Volvo granskas lika kritiskt utifrån ett uppförandekodsperspektiv ?
Framtiden får utvisa vad som är rätt eller fel i och med att värdegrunden ändras över tiden.
Viktigaste målet måste vara att få ned CO2 utsläppen och straffbeskatta SUV-bilar med hög verklig förbrukning. Enda styrmedlet att politiken tar sitt ansvar för att få jorden beboelig även för framtida generationer
Tror inte det är slutet på downsizing-trenden, men kanske sättet vi mäter och ser på förbrukning.
Att fortfarande ange statiska förbrukningssiffor i spec på motorer med turbo och andra tekniker som ACT är helt fel.
Frågan är dock vad VW menar med "inconsistencies"och vad det betyder i verkligheten? Är det frågan om ett testprograms-mode likt det vi såg på dieselskandalen eller något annat.
Jag skulle tro att de kanske menar just ACT-tekniken.
Motorn går ju i ett speciellt läge(2 cyl avstängda) vid vissa förutsättningar vilket i sin tur ska spara droppar.
Det kan ju vara så att detta sparläge inträffar mer sällan än det var tänkt/sagt och därmed drar bilen mer bensin.
Kanske går motorn enbart på två cylindrar i testen, eftersom testerna görs med låg belastning torde det ge väldigt låga utsläpp att låsa motorn på två cylindrar. I verklig trafik går den ju omväxlande på två eller fyra cylindrar.
Det var lite det jag var inne på i ett tidigare inlägg, då det är lite annan teknik så kanske det är svårt att få ett resultat som är likt verkligheten.
Att köra en ACT motor i testlabb måste ställa ännu högre krav på att man utför mätningarna på ett korrekt sätt.
Samtidigt är ju ACT ingen ny teknik så jag tycker det låter lite för enkelt samt varför skulle VW slå på stora trumman och basunera ut detta?
Lite som Peter E skrev i en annan tråd, alla bilar drar ju mer än vad som anges i pappren, inget nytt direkt.
Var det inte PSA som skulle börja redovisa verkliga förbrukningssiffror from nu?
Och vad är verkliga siffror?
Är Åke mjuk referens eller Olle gas!
Verkliga siffror borde rimligen gälla ett fordon som körs på testbana utomhus med en standardiserad körcykel. Lite som inom friidrott kortlopp, längdhopp, att men måste tillämpa vindmätning så att inte spridningen blir allt för slumpmässig och att resultaten blir jämförbara.
Nyligen bestämde Vårt kära EU att skjuta på kraven som länge sagts skulle komma nu för gränser om bilars utsläppsgränser. Men som vanligt föll EU till föga för Tyslands bilindustri som verkar ha våra EU parlaments så kallade folkvalda i sin ficka och lyder tydligt biltillverkarnas minsta vink. Kanske dags för VW att kontakta sina vänner på EU så att man rättar till kraven på utsläpp från bilarna så att det överensstämmer med deras fuskbilars utsläpp.
"EU:s medlemsländer har bestämt att lätta på utsläppskraven för dieselbilar när de testas under verkliga körförhållanden, enligt den Europeiska kommissionen. Det trots turerna kring biljätten Volkswagen manipulerade tester.
Enligt kommissionen ska biltillverkare från och med 2020 få möjligheten att släppa ut 50 procent över nuvarande EU-gränsen av kväveoxid.
Greenpeace är kritiskt. I ett pressmeddelande skriver miljöorganisationen "europeiska regeringar belönar framgångsrikt fuskare. Har de varit på en annan planet de senaste veckorna?"
http://www.unt.se/omvarld/lattare-utslappskrav-pa-dieselbilar-3950448.aspx
Häxjakt är väl när man blir oskyldigt anklagad men får påhopp som man har svårt att värja sig emot och inte som här där VW tror att det räcker med att erkänna bara delar av bedrägeriet trots att man sagt att man lagt alla kort på bordet.
Får det regna, snöa etc. Nä det är inte lätt, laboratoriemiljö är rättvist men man måste få en annan körcykel.
Start i 7 grader talas det om också, inte många dagar det går att köra per år rättvist utomhus.
Luftfuktighet påverkar också.
Fast nu var det VW själva som lade korten på bordet idag.
Som alltid måste testförhållanden specificeras avseende vind, temperatur, nederbörd, lutning etc. Det som borde vara rimligt att syftet ska vara att uppnå en mindre skillnad mot bränsledeklaration och vid verklig körning. Nämnas ska att en modern diesel från tex VAG kräver ett annat körsätt för att man ska dra nytta av leanblandningen. Kanske borde i samband med bilköp ingå en kurs hur man optimerar sin körning m.a.p bränsleekonomi. Teoridel och praktiska övningar, som kanske kan leda till en signifikant verklig CO2 sänkning för den nyförsålda fordonsflottan, 300 k bilar /år.
Fast nu handlade ju denna tråden om att VW fuskat med bensinmotorerna.
De som har starkast och, enligt de själva, bäst och rätt åsikter här på VIB är helt klart Toyota-kramarna.
@Eson1
Jag har hört rykten att VW ska vara tillmötesgående om kunder vill ångra beställning, men tror detta bara gällde TDI. Detta kan ju dock ha ändrats iochmed gårdagens nyheter.
Det verkar dock "bara" gälla ACT modellerna, så kolla först om det är den motorn i bilen du beställt.
Sen kan man ju fundera på om ACT ändå inte är bättre än en motor utan ACT
Ett alternativ är att kanske se över möjligheten att gå på TGI motorn istället för TSI, något mindre utrymme i bagaget och något sämre prestanda men bättre val för miljön.
Kan diskuteras men "Toyota-kramare" går i alla fall inte till personangrepp eller tar kritik mot sitt favoritmärke så fruktansvärt personligt. VW är verkligen en helig ko. Världen står och faller med VW. Går VW dåligt så kommer Tyskland, EU och hela Europa falla får vi höra etc. Stödköp av VW-produkter är närmast nödvändigt. Kritiker ska tystas till varje pris genom personangrepp. Nej, i Sverige är folk indoktrinerade i VWs förträffligthet och man vågar då inte prova nåt annat.
Ömma tår?
Har du det?
Lustigt, inga höjda röster mot att bensinbilar också borde förbjudas på motsvarade sätt som när dieselbilar var drabbade av manipulation?
Tänker ingen av dessa bensinspråkrör på de ökande koldioxidutsläppen som denna nya skandal står för och som tar död på vår miljö och därmed också indirekt oss?
Diesel är sämre för människor (aj aj) medan bensin är sämre för miljön (inte aj aj, våra barns problem)!
Alltså ska dieseln bort, så resonerar man i USA ivrigt påhejade av diverse lobbygrupper och så resonerar somliga här.
Har man den negativa inställningen mot ett fossilt bränsle så måste ju negativismen i konsekvensens namn även gälla det andra fossila bränslet, och det enda raka då är att förespråka rena elbilar om man inte vill framstå som en hycklare.
Eller kan det vara så enkelt att man talar i egen sak även här och vill framhäva t.ex. bensinhybrider för att dämpa sitt eget och andras miljösamvete?
Prestigelös, beror väl på hur allvarligt man ser på CO2. Jag tror klmatlarmet är överdrivet. Tycker andra utsläpp och NOx är värre.
Vidstige, exakt!
Man tenderar oftast att välja sida när det kommer till två onda ting istället för att bekämpa båda...
NOx utsläppen är inte mycket större i dom nya diesel med AdBlue rening än dom nya högtrycksinsprutade bensinarna.
Dessutom har man inte riktigt koll på dom minsta farligaste nanopartiklarna som dom olika motoralternativen släpper ut som är svåra att hitta och mäta...kanske dom mest cancerogena och hälsovådliga. Vad jag förstår och kunnat läsa mig till så kanske man ska vänta med att måla ut den ena el. andra bränslet som farligast för miljö och hälsa, då ingen tycks veta säkert.
+1 på den
Nja, alla får väl tala för sig. Jag tycker diesel är ok i personbilar bara man får till reningen ordentligt samtidigt som man jobbar hårt för att fasa ut alla miljöbovar som ofta är äldre dieslar. Att minska CO2 utsläpp är också bra, bensinbilar kan också göras snåla. På sikt handlar det om att minska det fossila beroendet så mycket som möjligt. Vi kommer dock behöva både diesel och bensin länge till. Diesel- och bensinfordon har lite olika användningsområden, kör man t.ex. många mil per år eller ska dra tungt kan diesel passa bättre. Korta körningar i stadsmiljö och få mil per år kan bensin passa bättre för.
Sen om man fullt ut köper klimatresonemanget om CO2 eller tycker det fokuset är rätt, är en liten annan sak för mig. Oavsett det så tycker jag det är helt rätt tänkt den nya given med så energisnåla fordon som möjligt, därför har jag själv också ett sådant. Det gör det dessutom mycket billigare att köra med sin bil så win-win.
Man hade kunnat fortsätta med etanolsatsningen i Sverige.
Biogas är det enda vettiga.
Biogas kanske är vettigt men etanol är betydligt enklare att få tag i - och över hela landet. Sen behöver inte det ena utesluta det andra. Och de flesta "gasmackar" levererar nog inte 100 % biogas utan även fossilbaserad gas.
Det är bättre att äta maten och göra bränsle av det man "lämnar ifrån" sig än att göra bränsle av maten.
Även fordonsgas, biogas och naturgas blandat, är en bra lösning. Metan som det handlar om är en mycket kraftig växthusgas och växthuseffekten blir ungefär 30ggr mindre av att använda den än att släppa ut den.
Nu är ju det där med att "göra bränsle av maten" tämligen genomdiskuterat och sanningen är nog inte riktigt så enkel trots allt. Och i E85-fallet så har vi trots allt en uppbyggd infrastruktur av mackar vilket inte är att förakta.
Ursäkta O.T. men tänk om folk kunde ställa bilen lite oftare, då skulle man slippa mycket av debatten om miljöfarliga bränslen.
Allt under fem kilometer är cykel eller gångavstånd krasst sett...
Skippa en halvtimme på Facebook och ta en promenad till affären istället, skulle göra mycket för miljön och dig själv.
Låt ungarna gå eller cykla den ofta korta sträckan till olika idrottsträningar och kompisar istället för att skjutsa dem, en annan fick göra så i ungdomens glada dar.
Eller det värsta av allt, personer som tar bilen till träningsanläggningen/elljusspåret som ligger nästgårds dit de ska för att bränna bort några kilon, gå, spring eller cykla dit så kan ni halvera tiden på gymmet istället...
Och de pengar ni spar på att ställa bilen kan ni spendera på en sprillans ny diesel-Golf i stället, VW behöver all uppmuntran de kan få... ;-)
Jo, som du säger Pi så är det sällan helt enkelt.
Jag är helt för E85 och då det även blandas i den vanliga bensinen vi köper så används det ganska brett utan att vi tänker på det.
Det finns tekniker/processer för att producera både biogas och etanol från cellulosa, och fördelen med detta är att man kan nyttja flera råvaror istället för en. Tycker det viktiga här är lokal produktion, att se till att processen förfinas ytterligare och att även fokusera på att minimera transporterna till tankställen.
Även om biogas är jättebra och ofta är närproducerat så klarar vi inte idag att producera tillräckligt, det behövs mer ekonomiskt stöd och kanske även kunskapsstöd till kommuner för att dom ska våga satsa.
Har själv reflekterat över detta då jag löper en del....
En bra lösning på problemet, börja ta betalt för parkeringsplatserna utanför gymmet eller spåret samt inför spöstraff på folk som hoppar in svettiga i sin bil.
Kanske något att skriva i nästa annons "Bilen har inte använts till transport till gym eller löparspår" ;-)
Kommer aldrig att hända. Det räcker att man tar en titt på parkeringplatsen vid något storvaruhus för att inse detta. Istället för att parkera 30 meter bort där det är gott om lediga platser så står många och väntar med bilen vid parkeringsplatserna närmast ingången. Det väntar på att någon skall köra så att de kan parkera så nära ingången som möjligt. gå några steg extra för att må bättre är på utdöende.
Hackenbush: för att inte tala om hur nära folk måste parkera utanför gymmet. Om man krånglar in bilen/cykeln precis utanför dörren, så sparar man kraft som sedan kan läggas på löpbandet....
Precis hultarn. Själv parkerar jag så långt bort som möjligt för då blir det lätta att lasta bilen eftersom det inte finns några bilar runtom och dessutom slipper man få parkeringsbulor av dörruppkast.
Tror vi kommer se mer sånt nu när biltullarnas avgifter höjs och när man även inför biltull på E4/Essingeleden i Stockholm till årsskiftet.
Problemet är väl då att tunnelbanan kommer bli proppfull och cykelvägarna trånga.
Ett stort problem i Stockholm är att det är så dyrt och svårt att flytta så därför pendlar folk över hela regionen med bil istället. Och flyttar man närmare ett jobb så vet man ju idag inte hur länge man kommer jobba där, inte som förr när man jobbade på samma ställe hela livet.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.