Vi Bilägares forum

Volvo FM

Volvo FM

Idag hade fint främande på vår gata. En split ny Volvo FM.

Uppdaterat: 2016-11-03 12:19

Kommentarer

Är inte Volvo lastvagnar ganska vanliga i Australien eller är det amerikanskt som gäller?

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

I fjärrtransport är dom inte ovanliga där, bland dom största bilarna.

I den här klassen, närdistribution, kranbilar etc, finns det mycket att välja på, där ligger inte volvo i topp hemmavid ens, tror mb är större i europa, troligen i australien också.

Nissan, mitsubishi har bilar i klassen....

Uppdaterat: 2016-11-03 15:22

Tydligen är Kenworth den mest sålda tunga lastbilen i Australien, här en liten jämförelse med en Volvo FH 16.

https://www.youtube.com/watch?v=5fl4_64mzss

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Det där är ju lastbilar, i största klassen.....

Eftersom australien är likt usa i biltyper osv, är det klart att kenny och pete är stora.

Man är ju inte så styrda av längd i australien som i europa, volvon i filmen ser ut att vara svensk maxlängd, 25,25 m link och trailer-kombo....

Kennyn hade inte gått att köra i sverige så, endast med bara trailer, och i resten av europa hade den inte kunnat köras med trailer öht....

Han tyckte ju volvon var trång, men globetrotter xl är bland det bästa man kan få här, annars hade man ju gärna haft en sån där med friggebod baktill istället för säng i hytten.......

Kennyn är ju snygg och bekväm, volvon är effektiv och ergonomisk och funktionell......

Uppdaterat: 2016-11-03 16:34

Volvo är största lastbilsmärke totalt i den tunga klassen. Mercedes ligger på andra plats. Isuzu störst på mindre bilar med Hino som avlägsen tvåa. Kenworth är störst på dragbilar. Mack och UD (Nissan) är helägda av Volvo. Freightliner och Sterling (f.d. Ford) ägs av Mercedes. Även Scania, Caterpillar och Western Star är stora på dragbilar.

Uppdaterat: 2016-11-04 23:20

Förmodar att fjärrtransporterna i australien mestadels sker med dragbil, som såna linkekipage som i testet, samma som våra i sverige, eller roadtrains med dubbeltrailer, har tom sett tre trailers tror jag.....

När det gäller lastbilar med flak är ju volvo och mb stora, jänkarna har aldrig fått till det med vanlig sovhytt, och med 3m extra vardagsrum bakom blir det inte mycket flak kvar om längden ska vara rimlig ....

Uppdaterat: 2016-11-05 16:38

Mesigt för australien, men jag tror kenworthen mäter mer än 25, medan volvon nog är precis 25, om nu linkarna är samma, det ser ut så....

Såna ekipage här hemma blir ju 25m, som Volvon i filmen...

Tror bara det är i det inre av australien man får köra roadtrains, runt kusterna är det nog mer reglerade längder... .

Edit.

18m i south australia, 26 m på vissa vägar och 35m längre inåt landet och upp till 53m i norr......

Men som i usa är det lastbärarlängd, dragbilen kommer utöver, så man har plats att bo.....

Uppdaterat: 2016-11-05 18:19

Kallebäcks åkeri kör också sådana mellan göteborg och malmö, det ges ju dispens för max 32m på vissa vägar.

Scanias är deras egna, dom kör egna frakter mellan zwolle i holland och södertälje och utvärderar fordon i verklig trafik, scania transportlaboratorium.

Uppdaterat: 2016-11-05 19:16

Generellt är maxlängden för dragbil och släpvagn 19 m i Australien. Med det verkar ganska lätt att få despens för längre fordon.

Uppdaterat: 2016-11-06 10:16

Jo, det är ju långa avstånd om man ska korsa landet, och då finns det ju en vits med roadtrains som flyttar mer gods på samma sträcka.

Inuti landet och i norr verkar det vara mest raka platta vägar,och lågtrafikerat, och då är dom ju inte i vägen......

Det verkade som det var tillåtet med längre ekipage på vissa vägar helt enkelt när jag googlade, och mer generellt i norr, olika beroende på vilket distrikt.

Som här, vi har25m och 64 ton generellt,men malmbilarna till northlandgruvan i lappland fick ha 90 ton, och 32m kommer nog gälla på europavägarna snart, det körs redan på dispens.....

Uppdaterat: 2016-11-06 12:54

Ju ju tyngre och längre ekipagen blir ju mer ekonomiskt blir det att köra.

Uppdaterat: 2016-11-06 20:41
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?