Hej, jag har under de senaste åren sett att allt fler väljer när våren kommer att köra vidare med friktiomsdäcken i stället för att montera sommardäcken på bilen. Oftast är det lite äldre bilar som man ser detta på. Detta var väl inte lagstiftarens mening. Problemen är flera när man gör på detta viset, När vintern kommer tillbaka så har man inga bra vinterdäck. Ett annat problem är att det fastnar mängder av småsten i däcksmönstret när man kör på grusväger tex till och från badstranden. När man sedan kommer ut på asfalterade vägar och ökar farten så slungas stenarna iväg och orsakar stenskott på bakomvarande bil. Bilprovningen har ingen åsikt om detta gällande däcksvalet. Här måste till en förändring av vinterdäckslagen !
Vinterdäck
Uppdaterat: 2015-09-16 15:54
Kommentarer
För att inte tala om slitaget och i dessa miljömupperitider miljöpåverkan...
Dessutom blir vägegenskaper och bromssträcka längre, och bensinförbrukningen ökar, men det är klart, bensinen är ju billig har jag hört.
Dessutom är de sämre i väta.
Nordiska dubbdäck är dessutom i princip olagliga att använda på sommaren då de oftast har hastighetsklass T -190 km/h, och ett gammalt regelverk säger att däcken ska klara bilens toppfart och endast däck som används på vintern är undantagna.
Nästa gång får du skriva en liten lapp och fästa på vindrutan. Skämt och sido, nackdelarna är många. Kanske mest väsentligt den försämrade greppet. Om en olycka sker drabbat det mycket möjligt även andra trafikanter.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.