Hittade en kul liten artikel där man undersökt vilket bilmärke som producerar dom bästa bilarna.
I topp placerade sig Audi och Subaru.
http://www.consumerreports.org/cars/which-car-brands-make-the-best-vehicles/
Nu startar vi inget krig här utan syftet med inlägget är att diskutera utfallet av undersökningen samt underlaget för undersökningen.
Kommentarer
Dåliga bilder men ni ser nog.
Detta kan liksom vissa andra trådar bli en evighetstråd för det som är "bäst" för den ena kan vara "pest" för den andre. Och sen är boxningsmatchen igång igen.
Jag har stora förhoppningar att det kommer att funka. Har jag fel så får jag krypa till korset och ta bort den.
Men egentligen så ska vi kunna ha en sådan här diskussion utan att gå över gränsen.
Att undvika trådarna är att blunda för grundproblemet.
Är Audi verkligen så bra och tillförlitliga? De som finns i min närhet verkar visserligen inte ramla i bitar, men oljeförbrukning kan vara nog så irriterande.
Förstår jag det rätt att Toyota hamnar långt ner pga att de är tråkiga och inte ger en något mer än ett sätt att transportera sig?
Detta är lika omöjligt att svara på som "vilken färg är vackrast?"
Helt korrekt hultarn. Det som är intressant är hur man valt att göra undersökningen.
Sen kan även jag lyfta lite på ögonbrynen om att Audi ligger så högt.
Subaru har ju historiskt sett varit väldigt pålitliga bilar så det va inte direkt en överraskning.
Den slutsatsen gjorde jag också och den stämmer även in på min upplevelse av märket. Inte speciellt kul men tar dig dit du ska...
Sen ska man ju inte lägga så mycket vikt bakom alla dessa undersökningar. Det som va kul med denna är att upplägget är annorlunda än vad de brukar vara.
Minns en tråd på ett annat forum för några år sen, med rubriken " Vilken bil har högst kvalité"
Trådskaparen var yngre och hade precis som många ( även jag) lockats av att man får mycket bil för pengarna när man köper nått andra försöker bli av med i panik, tex stora tjocka tyskar med mycket motor.
Men efter flera exemplar var han både trött och pank, och eftersökte en bil som bara funkade. Jag förstod klockrent vad han menade och föreslog en Corolla i prislkassen 20-30.000:-
Andra verkade inte alls läst texten, utan bara rubriken, och jag fick en replik på mitt svar längre än en måndag, vad ordet kvalité betyder.
Om jag tydde allt rätt kan man inte nämna Corolla och kvalité i samma mening, men bilarna som trådskaparen nu spydde på, det var kvalité på riktigt, att dom inte gick att använda var en helt annan sak.
Jag gissar att det är samma sak med ordet "Bäst"
Jag ser en brist i att aldrig ha ägt en Toyota så då och då tittar jag på såna, men hittills har köplusten inte infunnit sig. Eftersom jag är "öppet bilintresserad" får jag ofta frågan från folk vilken bil de borde köpa och oftast svarar jag Toyota för att om de ändå inte är intresserade så borde det duga.
En tidigare kollega fick nog ett måndagsexemplar av Corolla för den fungerade knappt alls till skillnad från den Lancia Y10 Fire hon hade innan som aldrig krånglade.
Exakt vad jag svarade en kollega när han undrade vilken bil de ska köpa nästa gång.
- Ta en Avensis, de brukar rulla utan bekymmer.
- Skulle du välja en sån då?
- Nej, men jag är ju lite händigare än du, så jag kikar på nåt roligare och tar risken att få fixa nåt som kanske går sönder.
Ni ska ha en bil som startar och går. Behövs inga krusiduller.
- Det har du rätt i. :-)
Vad är "Bästa", snabbast, snålast, vackrast, störst, minst - tjaaa det sitter i betraktarens öga.
Personligen har största respekt för japanernas strävan efter verklig kvalitet sedan jag kom i kontakt med LEAN som är sprunget ur Toyotas produktionssystem TPS, där man hela tiden utmanar sitt arbetssätt och skapar bättre och bättre produkter med "inbyggd" kvalitet.
I min värld är inte detta unikt för Toyota utan inställningen genomsyrar merparten av de japanska företagen, något som resten av världen sakta men säkert lär sig.
Jag har aldrig haft varken Toyota eller Subaru, men det beror helt enkelt på att dessa inte tilltalar mig som bildåre, men jag beundrar ändå deras kvalitet.
Överlägset bästa bilen är ju såklart det märke man har för stunden, man vill ju inte verka bortgjord... :-)
Eftersom jag har stor erfarenhet av att debatterar ämnen av denna typ skulle jag vilja bidra med ett högst försiktigt och obetydligt litet förslag som ett gott råd på vägen och det är att försöka att undvika att direkt peka ut enskilda bilmärken och modeller - även om det kan förefalla vara motsägelsefullt eftersom det i så fall inte besvarar frågan.
Men om man istället för att peka ut en bil försöker komma fram till en metod, ett sätt som man kan använda för att själv räkna ut och finna den som är "bäst", då står det ju var och en fritt att göra sin egen bedömning utan att få höra att det är fel.
Och om den metod man föreslår och det sätt man använder för att hitta den som är bäst verkligen duger till att hitta det som är bäst, då borde de flesta oberoende av varandra komma fram till liknande resultat.
Och på så sätt borde upprörda åsikter om det ena eller det andra kunna undvikas.
Sedan bör man inte heller ha målet att man måste komma fram till en enda metod som är den enda rätt och alla andra är bara fel, för då blir det åter samma för och emot diskussion.
Olika metoder för olika mål.
Min favoritmetod jag använder är ju helt unik och används inte av någon annan och orsaken är att jag sökt något annat än vad andra söker och tvärt om, detta borde vara självklart och om alla insåg hur självklart det är skulle det knappast råda några delade meningar om någonting, utan istället mer tolerans för att olika önskemål och behov kräver olika metoder och ger olika resultat och slutsatser.
T.ex. den bedömningsmetod biltidningarna använder är visserligen funktionell till viss del, men ur min synvinkel besvarar den bara 50 % av mina frågor, hälften av det jag vill veta och som är viktigt för mig struntar de helt enkelt i.
Alltså får jag använda en egen metod för att få fram de svar jag vill ha.
Självklart.
Senaste numret av Amerikanska consumer reports ser ut så här:
Jo, men det är ju enbart graderat efter tillförlitligheten. Med den logiken för att avgöra vilken som är bäst skulle världens bästa verktyg vara ett spett.
(Detta trots att alla vet att det egentligen är en rak muttertång som är bäst.)
Jag tycker att minst tillförlitligt är viktigare men framförallt vilka som har dyrast skador.
I övrigt så är det mest tycke och smak vad man väljer, det är väl bra att det finns mycket att välja på och de flesta är helt ok.
Denna är tex väldigt intressant (ingen rolig läsning för Nissan och Infiniti som är samma bolag):
Bakhjulsdrivna Volvo är bäst.
Eller Lada Niva, gör man allt rätt från början behöver man inte ändra så mycket under tidens gång ;)
Håller helt med om slutsatsen i artikeln. Min Audi 100 2,3 1993:a rullade 47690 mil innan den gav upp. Nu håller jag på och nöter på en
forester 2011 med automat (en del kallar den för en remjohan men blir märkbart tysta efter att ha lånat bilen för att dra ngt tungt). Bästa automaten jag har haft. Jag tog körkort och köpte första bilen 1963 och märkligt nog har varenda bil därefter varit den bästa av dom 32 jag haft hitills. Slutsatsen kan väl bara bli att jag har haft en j..la tur. Eller....
De bästa bilarna läser jag som de bekymmers friaste och då kommer man ju inte förbi de japanska märkena varav Toyota är störst.
Ett dussintal toyor har jag lärt känna och en sak som utmärker är driftsäkerheten, men det finns bekymmer som alla kanske inte reflekterar över.
Det är framförallt fem punkter under en period på sju år som det gäller en större andel åtgärder på än vad jag anser som normalt.
Koppling, avgassystemet, lås, bromsar o däck löper listigt som slitage och så här i efterhand så har jag och frugan kommit på att förutom Peggan så kostade Toyotan oss mer än vad vi behövt lägga i rep på någon bil så frågan kvarstår.
Det konstigaste kriteriet jag vet för att bedöma en bil är "troligt köp av samma märke". Att man haft tur att få ett bra exemplar av en bil gör inte att man automatiskt köper en likadan igen.
Den bil jag haft som jag upplevt som bäst var en BMW M5 E34. Få bilar jag har kört har haft den solida känslan och den underbara motorsången. Att den inte var rolig att köra i sansade hastigheter med gjorde att jag sen dess valt bort liknande bilar. Varför ha möjlighet att köra i 270 km/h när man kan ha roligt i 70?
Tesla kan inte hamna högt på listan över pålitliga bilar. Jag har sett ett flertal åka snålskjuts med bärgare.
http://www.aftonbladet.se/bil/article22328044.ab
Deeds, som några varit inne på är det en omöjlig fråga att svara på, det handlar om vilka kvaliteer man värdesätter, sportighet, körglädje, komfort, prestandard, utrymme, hållbarhet, driftkostnader eller bara om bilen är bra eller inte
JD Power släppte listan om pålitlighet på 3 år gamla bilar, men bästa? Nja, det är nog inte enkelt att peka ut en sådan :)
Subaru, som hamnat så högt i många andra undersökningar, hamnade plötsligt långt ner i denna från JD Powers... Det visar kanske hur svårt det är med såna här undersökningar. Lexus och Toyota brukar i och för sig ofta placera sig högt upp i många undersökningar. Men som Simon säger, det beror på vilka kvalitéer man värdesätter!
Som bekant: som man frågar får man svar. Tyvärr fattar inte gemene man detta utan "köper" det ena efter det andra - och då gärna det som gynnar den egna åsikten. Asgarvar!
JD Power är väl den där man hamnar långt ned om man har för få mugghållare?!
Precis!
Ni får nog läsa på lite grabbar, JD Power presenterar statistik på en mängd olika områden, så om de skulle ha statistik för mugghållare så är det ju bättre statistik än de flesta andra undersökningar :)
Avgassystemen ska numera vara bra på Toyota, även om det kanske handlar om en allmän uppryckning i branschen pga hårdare krav (i EU?). Är väl hyfsat rostfritt numera.
Själv brukar jag prata mycket HSD som bekant och då slipper man ju problem med koppling och slitage på bromsarna är mycket låg (mindre än på konventionella bilar).
Vilka bilar som är bäst är ju en sak men tittar man på vilka bilar som är hållbarast/driftsäkrast/problemfriast så är nog Toyota/Lexus HSD nr1 i bilvärlden just nu vad gäller bilar för normalt brukande. Anledningen till det är ju bl.a. att man inte bara nyttjat hybridtekniken för att göra bilen snålare, utan även för att göra den driftsäkrare (och på vissa sätt enklare i konstruktionen). Andra orsaker är att elmotorn avlastar bensinmotor och att CVT-tekniken låter motorn arbeta på gynsamma varvtal. Det går inte heller att vara motorn så högt, stopp vid 5500 varv (om jag minns rätt). Motorerna har också underhållsfri kamkedja och är helt remfri i övrigt (från gen3).
Se t.ex.
http://www.autoguide.com/auto-news/2014/12/are-hybrids-reliable-.html
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.