Om man besöker en veteranbilsträff brukar det vara fullt med Volvo Amazon/PV, VW-bubblor, brittiska sportbilar och amerikanare. Andra bilar som borde (?) vara där ser man inte alls. Ford Granada, Datsun och Simca 1100 till exempel. Vilka av bilarna om rullar idag kommer att förvunna helt? Jag gissar på Suzuki Alto. Den borde vara en bra gammelbil i sin enkelhet men den intresserar väl ingen? Cadillac BLS. Fin bil men den som gillar bilar från Trollhättan köper väl hellre en Saab och den som gillar Cadillac... borde väl välja en annan Cadillac. Någon som har andra förslag?
Vilka bilar kommer aldrig att bli entusiastbilar?
Uppdaterat: 2017-02-27 16:36
Kommentarer
Problemet med dagens bilar är att dom är lite för lika tycker jag.
Och sett till interiör så kommer dom nog likt Ica's plastpåsar att ha smulats sönder när dom väl klassas som veteranbilar.
Men i Sverige kommer nog alltid Volvo och Saab så högt i kurs, senaste SAAB 9-5 som producerades fram till konkursen lär nog garanterat bli en veteran.
Peugeot 407 är en speciell bil som jag hade nöjet att äga en tid. Den börjar redan att bli sällsynt men här och var finns säkert entusiaster som vill hålla ett ex rullande. Kanske någon noterat att Marie Richardsons karaktär i serien "Innan vi dör" rattar en stålgrå 407:a mellan sina spaningsuppdrag. En mycket snygg bil om ni frågar mig men jag vet att den uppfattningen inte delas av alla.
Nog har jag noterat att hon kör 407 i serien, men den modellen jag skulle vilja ha är 407 Coupe med 2,7-liters diesel. Inte lika snygg som tidiga 406 Coupe, men bekväm.
De flesta bilar från 80-talet som nu skulle klarat trettioårsgränsen har ju luckrats upp och de kvarvarande är ju sällan bruksbilar utan sådana som ofta var entusiestbilar redan som nya.
TS nämner t.ex, Simca 1100 som flera år var Frankrikes mest sålda bil och många såldes även här i Sverige, men de allra flesta, kanske nästan alla, har nog rostat bort.
Jag tror att bilar från 90-talet kommer att klara sig bättre, men sedan är det nog slut.
Om det var rosten som knäckte bilarna förr så blir det elektroniken på våra nyare bilar.
Naturligtvis kommer en hel del dyra specialbilagor att bevaras, men knappast bruksbilar.
Det är trist!
Men det har ju i alla tider funnits entusiaster som klarat av rosten, så jag ger mig fan på att det kommer att finnas entusiaster som kommer att fixa elektroniken med saabnisse. Vad jag förstått så finns dom redan, dom som fixar elektronik på bilar som slutat fungera och fler lär dom bli med tiden. Så jag är inte orolig.
christer, jag hoppas du får rätt. :-)
Problemet är väl utsläppen på dagens bilar som kommer att ställa till det i framtiden.
Det glunkas ju redan om att vissa vill införa katalysator på alla gamla amerikanare för att de ska få framföras i trafik.
Så kanske alla fossildrivna fordon bara kommer att bli ståendes medan gamla el o gasbilar kommer att rulla på crusingarna i framtiden.
Så kanske en sällsynt miljöbil som Toyota Mirai är en klassiker i varande...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.