Ja det är ju ett typexempel på hur det kan bli när historiskt outbildade byråkrater lägger sig i sådant de inte begriper.
Har de samma uppfattning om allt gammalt stenskravel som i form av påstådda stenyxor och pilspetsar som ändå ska bevaras på våra museum.
Uppdaterat: 2021-08-18 08:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Läste kommentarer i ett annat forum att detta kunde bero på hur importören klassat sitt objekt - man tjänade tydligen pengar på att klassa det som nåt annat än bil och då kunde konsekvensen bli som i detta fall. Så det kanske inte bara är "outbildade byråkrater" som är orsaken...
Pi, du får naturligtvis tro vad du vill, men jag är övertygad om att byråkratin är orsaken till det här.
Oavsett hur importören klassat sitt objekt ska inte någon fyrkantig paragrafryttare sätta sig till doms och utlysa objektet som avfall!
Kan det framgå att klassningen är felaktig ska det vara ett ärende som behandlas separat liksom kostnaderna för detta.
Uppdaterat: 2021-08-18 14:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Har oxå läst det som Pi hänvisar till.
Det är inte bara byråkraterna som stökar i detta fall.
Ägaren borde få klassa om godset, betala rätt moms/ tull och en straffavgift ist för att få bilarna skrotade.
Det har fuskats alldeles för mycket genom åren och i åtminstone ett av de aktuella fallen har rishögar deklarerats som kategori 9705, dvs samlarfordon med 12% moms och tullfrihet. Det är inte bara försök till skattefusk utan även att aktivt förstöra för dem som faktiskt har rätt till lättnader.
Uppdaterat: 2021-08-18 20:07
Gäst (ej verifierad)
Om importören klassat bilarna på fel sätt, är det ju klart tramsigt att göra så stor affär av detta och låtsas som att det är myndigheterna som är problemet.
Det lär väl vara de som drabbats av sitt eget fuskande som försöker få det till nåt annat - alltså myndigheternas fel. Det är alltid nån annans fel - som vanligt.
Inte satt mig in fallet men det som nämns verkar rimligt.
OM det nu är så att det är deklarerat som något annat än vad det är är det ju i så fall rätt beslut.
Tråkigt, men ibland biter genvägar en i arslet...
Uppdaterat: 2021-08-19 18:38
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Problemet är att Länstyrelsen med stöd av Naturvårdsverket lägger sig i och klassar imporen som avfall.
Det är utanför deras jurisdiktion!
Det är Tullverket som är den bestämmande myndigheten, har importören, oavsett anledning, gjort fel klassning av godset är det upp till dem att besluta om ändringar och eventuella påföljder.
Uppdaterat: 2021-08-19 18:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Gäst (ej verifierad)
saabnisse skrev:
Problemet är att Länstyrelsen med stöd av Naturvårdsverket lägger sig i och klassar imporen som avfall.
Det är utanför deras jurisdiktion!
Det är Tullverket som är den bestämmande myndigheten, har importören, oavsett anledning, gjort fel klassning av godset är det upp till dem att besluta om ändringar och eventuella påföljder.
Nej, riktigt så enkelt är det inte, för utöver länsstyrelserna och kommunerna har även Naturvårdsverket ett tillsynsansvar i fråga om gränsöverskridande avfallstransporter enligt avfallstransportförordningen. Med andra ord är det inte Tullverket som alltid helt själva kan bestämma och de som nödvändigtvis får sista ordet.
Kommentarer
Ja det är ju ett typexempel på hur det kan bli när historiskt outbildade byråkrater lägger sig i sådant de inte begriper.
Har de samma uppfattning om allt gammalt stenskravel som i form av påstådda stenyxor och pilspetsar som ändå ska bevaras på våra museum.
Läste kommentarer i ett annat forum att detta kunde bero på hur importören klassat sitt objekt - man tjänade tydligen pengar på att klassa det som nåt annat än bil och då kunde konsekvensen bli som i detta fall. Så det kanske inte bara är "outbildade byråkrater" som är orsaken...
Pi, du får naturligtvis tro vad du vill, men jag är övertygad om att byråkratin är orsaken till det här.
Oavsett hur importören klassat sitt objekt ska inte någon fyrkantig paragrafryttare sätta sig till doms och utlysa objektet som avfall!
Kan det framgå att klassningen är felaktig ska det vara ett ärende som behandlas separat liksom kostnaderna för detta.
Har oxå läst det som Pi hänvisar till.
Det är inte bara byråkraterna som stökar i detta fall.
Ägaren borde få klassa om godset, betala rätt moms/ tull och en straffavgift ist för att få bilarna skrotade.
Det är ett byråkratiärende och det kommer att kosta skattepengar innan det är utrett!
https://mhrf.se/naturvardsverket_stoppar_import_och_export
Det har fuskats alldeles för mycket genom åren och i åtminstone ett av de aktuella fallen har rishögar deklarerats som kategori 9705, dvs samlarfordon med 12% moms och tullfrihet. Det är inte bara försök till skattefusk utan även att aktivt förstöra för dem som faktiskt har rätt till lättnader.
Om importören klassat bilarna på fel sätt, är det ju klart tramsigt att göra så stor affär av detta och låtsas som att det är myndigheterna som är problemet.
Det lär väl vara de som drabbats av sitt eget fuskande som försöker få det till nåt annat - alltså myndigheternas fel. Det är alltid nån annans fel - som vanligt.
Inte satt mig in fallet men det som nämns verkar rimligt.
OM det nu är så att det är deklarerat som något annat än vad det är är det ju i så fall rätt beslut.
Tråkigt, men ibland biter genvägar en i arslet...
Problemet är att Länstyrelsen med stöd av Naturvårdsverket lägger sig i och klassar imporen som avfall.
Det är utanför deras jurisdiktion!
Det är Tullverket som är den bestämmande myndigheten, har importören, oavsett anledning, gjort fel klassning av godset är det upp till dem att besluta om ändringar och eventuella påföljder.
Nej, riktigt så enkelt är det inte, för utöver länsstyrelserna och kommunerna har även Naturvårdsverket ett tillsynsansvar i fråga om gränsöverskridande avfallstransporter enligt avfallstransportförordningen. Med andra ord är det inte Tullverket som alltid helt själva kan bestämma och de som nödvändigtvis får sista ordet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.