Ja vart går gränsen när man ska byta bort sin andrabil,I detta fallet så har vi en volvo s60 årsmodell 2001 värdet på bilen är ju inte mycket så typ ett kopplingsbyte är det värt att lägga det på bilen och rulla några tusen mil till? Eller är det bättre och lägga pengarna på en nyare bil. Bilen har gått 24 000 mil vilket inte är så mycket för en volvo tycker jag.Bilen är i bra skick för övrigt men var går eran gräns som kör med lite äldre bilar?
Vart går gränsen?
Uppdaterat: 2016-04-26 07:29
Kommentarer
Det är bara frågan vad kopplingsbytet kostar...
10000 skulle jag aldrig kostat på, då är det bättre att sälja billigt.
Kör man gammal bil bör man antingen kunna själv, eller ha kompisar.
Får du det gjort för typ 4-5, då är det vettigt......
Om nu bilen är bra i det som går att överblicka, kamremmen bör ju ha 8000 mil kvar om intervallet är som på v40, så det är lugnt.
Avgassystem tex, håller det ihop ett par år?
Bilens värde ligger ju runt 20-25, s60 är dyra.
Med kass koppling, kanske 10......
Och det är en bra bil att köra, jag hade behållit den några år och sugit ut de sista milen ur den, det är då ekonomin blir bra......
Ska du köpa annan bil måste du ju upp i pris mycket en lite nyare behöver inte vara reparationsfri...
Man får helt enkelt gå efter talesättet: man vet vad man har........
Avgassystemet är bytt,allt fungerar utom värmen som det skall ac kyler som den ska men man får skruva upp till 25-26 grader för att hålla lite värme.
Ingen synlig rost eller bucklig på något sätt. Vi får väl höra vad ett kopplingsbyte kostar och vad besiktningen säger i juni.
Besiktning före kopplingsbytet om möjligt, såklart.....
Värmen ligger nog i ecc-styrenheten, om du har den med vred, då är det panelen bakom som har brustit i en lödning....
Om inte det är så enkelt att kupe tempsensorn är full av damm, då tar man av panelen och tittar om den lilla sensorn har en luddblaffa, då borstar man av den, det var det på min v40.... Luft sugs in mot den med fläkten, och den dammar igen och ger fenomenet att dammet isolerar sensorn, så den tar lång tid att känna förändringar.....
Visar tempmätaren lågt, termostaten kan ha fastnat....
Tempmätaren är normal. har försökt att blåsa bort smutsen på sensorn men inte så bra. Skulle vilja komma åt att rengöra sensorn riktigt men är lite struligt att komma åt. Ja besiktning får det bli innan några beslut tas på bilen...
Pilla av gallret till sensorn, ta en pensel och rengör spetsen, brukar räcka....
Min blev sån på senare tid att den värmde upp bra, sen började den blåsa kalluft.....ner till ca 0 grader yttertemp, då tog jag av styrenheten och la på elementet över natten, sen funkade den ett par veckor......
Åtminstone på v40 var det enkelt, bända av locket, skruva loss 2 skruv och lossa kabeln.....
Har även gjort detta på en audi, funkade där oxå.
Förmodligen dåliga lödningar, känsliga för fukt......
Såna trix lär man sig när man suger ut det sista av en annars bra bil!
Min v40 skulle gå till de sälla jaktmarkerna nu trodde jag, sprucken kat, kass ok bak, ett hjullager började låta...annars var den fin att köra, och maskinellt klockren, inte ett fel på 2 år....
Men den fick en ny husse, en bekants son krockade sin likadana precis efter att jag köpt passaten och hade allt som behövdes för att få en bra bil, så han fick den för kvarstående skatt och lite flytthjälp.....
Själv gav jag 3000 för 2 år sen, och har kört 6000 mil....snorbilligt bilägande!
Jag får hem och testa och se hur det ser ut,och hur man kommer in.Det är galler på denna med men det är liksom inbyggt med övriga panelen.
Ja härligt med billigt bilägande.
S60 är en riktigt bekväm bil som dessutom har ett riktigt bra rostskydd, som är ovanligt idag, så jag tycker den är värd att behålla så länge det är ekonomiskt försvarbart. Sen kommer man naturligtvis en dag till en punkt när reparationerna blir för många och för dyra i förhållande till värdet på bilen... Kan man skruva själv, så det blir billigare, kan man behålla bilen längre. Måste man lämna in på verkstad kommer tidpunkten när det är dags att sälja tidigare.
Kanske läge att byta till en nyare S60 då? ;-) Från -05, när den fick facelift, blev den dessutom trevligare att köra!
Vad hände efter 05 mer än faceliften? På vilket sätt är bilen trevligare att köra trodde det var typ samma bil?
Man gjorde om något i chassit/framvagnen som gjorde att den fick bättre känsla i styrningen och dessutom mappade man om motorn så 140hk känns mer lik 170hk. Jag har själv haft 2st S60 2.4 140hk manuell, -02 och -07. Förutom att den senare kändes mycket piggare och mer varvvillig så var den även roligare att köra. -02:an kändes mest lämpad för landsvägskörning, där den fick rulla rakt fram, för på mer krokiga vägar kändes den väldigt ovillig att svänga - man fick som "brotta" in bilen i kurvorna, den ville helst gå rakt fram, kändes det som. Men med -07:an blev den mycket mer villig att svänga på mindre vägar och fick en bättre känsla i styrningen. Och denna förändring kom i samband med facelift -05. Du har ju en -01, så åk ut och provkör en S60 efter -05 så förstår du vad jag menar!
Fast när jag läser här så kanske chassiförändringen kom först -06...: https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_S60
Där kan man läsa: "2006 Modellen får ytterligare en uppdatering. ... Chassiet förstyvas och bilen utrustas med grövre krängningshämmare för en sportigare körupplevelse. ..." Förmodligen det som gör att jag upplever dom senare modellerna trevligare att köra. Prova själv och avgör!
Tack för bra och värdefull info.Tar med mej detta,ska besikta bilen i juni. så får vi se var vi landar nånstans.
Det var så lite. Lycka till på besiktningen. ;-)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.