På sidan 8 i nr 3 visas en bild på en bil med "felvänd" takbox. Den som har kommit på denna idé verkar helt ha missat att profilen på takboxen kan bli skrämmande lik profilen på en flygplansvinge! Jag menar inte att bilen kommer att flyga, men lyftkraften i takboxen kan bli fullt tillräckligt för att försämra väghållningen eller att den slits bort från taket vid högre hastigheter, om inte framkanten på takboxen är lägre än bakkanten. MVH Nils-Erik Eklöf
Kommentarer
Bra tips men det är nog ingen fara. Elbilsförarna sparar så hårt på elen att det sällan körs i sådan hastighet att nån lyftkraft kan förekomma och kan det sparas nån hundradels kilowatt på att ha en bakvänd takbox så kan det ju tydligen vara värt det i vissa ögon. :)
Bättre att hyra skidor på plats när man kommer fram istället, struntar man i takbox har man kanske sparat in elkostnad så det täcker skidhyra? Problemet löst? :)
Lär väl finnas en anledning med till att flygplansvingar är liiiite bredare än en takbox med......
Nej, det lär inte vara nån fara alls i detta, tror knappast en seriös takboxtillverkare hade släppt en box på marknaden anpassad för "bakvänd" placering utan att ha gjort vissa kontroller iaf. :)
Är väl bäst att köpa en som är utvecklad för att vara monterad bak och fram än att experimentera själv.
http://calixroofboxes.com/produkter/calix-aero-loader/
Och jag tror nog som Henrik att formen är väl utvecklad. Skulle inte förvåna mig om ”bananformade” gör den ganska så ”neutral”
Hade undersidan varit rak på den så hade det varit en annan sak med lyftkrafter som följd. Men det spelar då ingen roll om den är hög eller låg i framkant. Det är inte det som skapar lyftkraften.
Nä, det där är nog inget stort problem. Följer undersidan av takboxen taket linje hyfsat, så lär det inte uppstå någon lyftkraft alls på den sidan (Newtons lag). Ovansidan däremot kommer att få ett undertryck, som kommer att generera en viss lyftkraft. Men den lilla lyftkraften lär inte överstiga samma lyftkraft som taket utan takbox genererar.
Takboxen på bilden fungerar säkert bra, och den är gjord för att sitta så. Den är lite bananformad och har framkanten lägre än bakkanten precis som jag har skrivit. Varningen gäller för att experimentera själv med att vända en normal takbox åt fel håll som det beskrivs i texten att en Teslaägare hade gjort. En normal takbox har en slät undersida och är ofta lite kilformad i profilen (högre bak än fram) med avrundade kanter, och det blir felvänt nästan samma profil som en flygplansvinge. Många moderna strömlinjeformade bilar kan dessutom ha dåliga fästpunkter för takbågar, inte alls kraftiga dropplister som det var förr i tiden.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.