Vi Bilägares forum

Varning! hjulbyte

Varning! hjulbyte

Det är väl ingen nyhet att det kan bli tokigt om man anlitar hjulbytarna som står vid varuhusen och köpmarknader
höst och vår. Även om jag inte tror att så många aktiva här på forumet anlitar dem så kommer här konkreta händelser att varna vänner och bekanta med.
Min son är bilmekaniker på en märkesverkstad och har senaste veckan vid bilar inlämnade för service varit med om att en bil som han skulle byta skivor och belägg på nyligen hade fått hjulen bytta vid stormarknaden, hjulbultarna var alldeles för hårt åtdragna-han fick jobba väldigt mycket för att lossa dem och debitera kunden extra för det=det blev dyrare än om en riktig verkstad hade skiftat med rätt kunskap och verktyg. Några dagar senare hade han en annan bil för bromsreparation dör flera hjulbultar inte var åtdragna-han kunde nästan lossa dem med handen. I dag hade han det värsta scenariot: En person ringer och berättar att dottern upptäckte när hon åkte med att det var en bula på golvet, sonen ber personen komma in och mycket riktigt en inbuktning på golvet-på båda sidor vid förar och passagerarsidan. En titt under bilen avslöjar det han befarade bilen är felaktigt lyft eller möjligen felaktigt placerad på pallbockar av stormarknadshjulbytare. Bilen av exklusiv modell var nästan ny, nypris över 500 000kr
Sonen förklarar för mig vilket är lätt att förstå att moderna bilar är mycket känsliga hur de lyfts pga konstruktioner för att bl a spara vikt.

Uppdaterat: 2018-11-14 20:00

Kommentarer

Snålheten bedrar som vanligt visheten!

Uppdaterat: 2018-11-14 20:15
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Det behöver inte vara snålhet, det kan förefalla väldigt bekvämt att få hjulen bytta under tiden man handlar och på det sättet kan man spara tid som man kanske har mer ont om än pengar.

Nu är det ju ändå ganska dumt, men många bilägare tänker inte på vilka konsekvenser det kan få.

Många av dessa hjulbytare erbjuder ju också "däckhotell" och de som går med på det kan vara riktigt illa ute. Även om firman verkar seriös (och kanske är det?) så är man illa ute om det blir konkurs eller om den helt enkelt läggs ner och försvinner.

Uppdaterat: 2018-11-14 20:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har inte varit på en däcksverkstad på många många år, men jag har funderat på hur man lyfter bilarna idag? När jag åkte Volvo, bakhjulsdrivet, så var det garagedomkraft och diffklumpen bak och under framvagnsbalken. Men idag måste man ju använda saxlift i spåret under tröskeln. Vad lyfter firmorna med?

Uppdaterat: 2018-11-14 21:03

Jag anlitar hellre en verkstad som finns kvar om jag behöver däck nån annan gång på året. Oftast byter jag hjul själv. Kör upp bilen på plankor så jag får in en låg domkraft till någon del av hjulupphängningen. Chevan lyfter jag i diffklumpen.

Uppdaterat: 2018-11-14 21:24

Vem lämnar sin bil och speciellt en för en halv miljon till en "stormarknadshjulbytare" som håller till på en parkeringsplats? Är det av snålhet?

Uppdaterat: 2024-05-13 23:49

Jag har passerat stormarknader flera gånger då dessa hjulbytare håller på i sina tält och jag förvånas över kundunderlaget. Flera gånger har det varit bilar i kö för att få sina hjul skiftade.

Varför?

De måste väl anlita en gummiverkstad när det är dags för nya däck!

Även om många köper dem via nätet så är det väl få som lägger på dem själva.

Sedan när det gäller bilen med bucklor i golvet så hade de nog fixats av någon hjälpsam amatör, inte ens stormarknadsbytarna bär sig så klantigt åt!

Uppdaterat: 2018-11-14 22:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Min firma Renault hade intryckta sparklådor efter ett däckbyte på däckverkstad.

Lyftpunkterna satt en bit innanför, och inget man såg utan att böja sig under bilen.

Uppdaterat: 2018-11-14 22:52

Det raderades flera inlägg. Att kalla en trådskapare för en lögnare när det enda han gör är att varna för, vad han anser är en risk för bilägare anses inte till sunt förnuft. Självklart får man ha invändningar på inlägget men man kan fortfarande bete sig som en vuxen människa.

Uppdaterat: 2018-11-15 12:51

Det finns heller inga som helst bevis på att han ljuger.

Ska vi anklaga alla som skriver om sina upplevelser här inne med bilköp och problem för lögnare så blir det inte speciellt många kvar här som kommer att dela med sig.

Det handlar inte om ATT du argumenterar det handlar om HUR du argumenterar. Du behöver inte bete dig som en skitstövvel bara för att du inte håller med!

Har du något mer att säga så föreslår jag att du tar det i PM. Detta är slutdiskuterat här.

Uppdaterat: 2018-11-15 13:57
John2008 skrev:

Vem lämnar sin bil och speciellt en för en halv miljon till en "stormarknadshjulbytare" som håller till på en parkeringsplats? Är det av snålhet?

Inte nödvändigtvis snålhet, men de finns där man ser dem så det är klart det verkar smidigt att låta dem byta hjulen.

Bilar för en halv miljon är knappast något exklusivt längre. Där hamnar ju vilken bil som helst när man inte bara beställer snikigaste varianten utan allt.

Uppdaterat: 2018-11-15 14:15

Hur vet du att det är ett oerhört vanligt beteende hos bilägare? Källa?

Förövrigt ett bättre komponerat inlägg.

Uppdaterat: 2018-11-15 15:06

Det finns inget som talar för att varken Ivarsson eller ts har rätt. Läsare skaffar en egen uppfattning av vad de läst och det får alla acceptera. Vissa väljer att tro på ts andra väljer att förneka det. Det är helt ok men ingen ska påstå att de vet vad som är rätt. Vet man det tycker jag att man skall presentera bevis för detta. Jag TROR att det finns klåpare bland dessa däckkrängare, precis som det finns sådana som är noga och korrekta.

Uppdaterat: 2018-11-15 15:10
Deeds skrev:

Hur vet du att det är ett oerhört vanligt beteende hos bilägare? Källa?

Förövrigt ett bättre komponerat inlägg.

Genom sig själv känner man andra.

Uppdaterat: 2018-11-15 15:51

Jag lyfter under trösklarna där det finns markeringar för domkraft. Använder en garagedomkraft made in China som väl har 30 år på nacken nu. Kostade nog en hiskelig 100-lapp och har aldrig svikit.

Uppdaterat: 2018-11-15 16:27
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Jag har bytt en gång utanför Port 73 i Haninge det var inga problem men speciellt billigt var det inte, så varför vissa kallar det för snålhet förstår jag inte? Däckskiftarna hette dom visst. Billigare hos Däckspecialisten uppe vid Vendelsö vägen så därför byter jag där. Dessutom har jag större förtroende för Däckspecialisten då jag varit kund där i över 20 år. Det enda negativa jag skulle kunna säga om Däckskiftarna är att dom skrev på utsidan däckens placering istället för på insidan när min far bytte vid ett tillfälle men det sade han till om så det rättade dom till. Ser ju inte så fint ut med VF, VB, HF, HB på däckens utsida. Själv använder jag sådana som man lägger på ventil hattarna från Biltema för 29.90 kr. Mycket smidiga och ingen behöver markera något.

Uppdaterat: 2018-11-15 16:44
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.
Ivarsson skrev:

Ja det är ju bara att läsa inläggen i "Bilfrågan" här på ViBilägare och många frågeställningar här på forumet. Det är inte så himla svårt att få en bild av att kunnigheten om bilar är oerhört lågt hos vissa.

Och varför ska jag behöva uppvisa en källa på att bilägare är dåliga på att stå för sina misstag? Räcker med att köra bil i 10 mil, så får du 37 olika händelser, där bilägaren minsann inte har gjort fel, eller ens begriper vad de har gjort, som gör övriga trafikanter irriterade.

Håller inte med det minsta men förklara för mig hur man lyckas med att, hemma på garageuppfarten, dra hjulbultarna såpass hårt att en verkstad inte får upp dom utan specialmetoder? Då är man stark....

Uppdaterat: 2018-11-15 17:11

Jag har bara positiva saker att säga om Däckskiftarna. Har sedan ett par år problem med ryggen, får förbaskat ont av att ligga och krypa på garagegolvet och byta däck. Har använt mig av Däckskiftarna i tre år nu, senast för en vecka sedan. Då sa de ifrån att de inte ville hänga på mina vinterdäck för det saknades distansringar på fälgarna. Men den auktoriserade Honda verkstaden hade minsann hängt på dem utan distansringar när jag hämtade ut bilen från dem i våras. Så snacket om att allt är bättre på de s.k "riktiga" verkstäderna är bara snack. Ni som har varit med ett tag vet att fuskandet på auktoriserade verkstäder har funnits länge.

Uppdaterat: 2018-11-15 17:17
Deeds skrev:

Håller inte med det minsta men förklara för mig hur man lyckas med att, hemma på garageuppfarten, dra hjulbultarna såpass hårt att en verkstad inte får upp dom utan specialmetoder? Då är man stark....

Jag ska inte blanda mig i eran dispyt. Men jag ställer mig lite undrande till vilken verkstad som får använda ”specialmetoder” för att få loss en hjulbult. Jag är privatperson, mitt längsta hylsnyckelskaft är en meter. Om jag ställer mig på det så blir det ungefär 1000Nm, jag kan sätta en hundring på att hjulbultarna går av långt innan det.

Om inte verkstaden klarar lossa bultarna med sin 250Nm-picka och behöver plocka fram ett förlängarskaft för att lossa och kalla det för ”specialmetod” så är det nog en märklig verkstad, enligt mig.

Men visst, vissa verkstäder tycks ha mindre vertygsarsenal än vad jag som privatperson har.

Uppdaterat: 2018-11-15 17:31

Jag har varit med om att en däckfirma hade ställt in fel tryck på tryckluftspickan, för hårt så att bultarna blev att sitta som berget. Det slutade med att bultarna fick värmas loss med induktionsvärme, därav min fråga.

Uppdaterat: 2018-11-15 17:42

Ser även på andra forum att detta med väldigt väl åtdragna hjulbultar, som kräver betydligt kraftigare verktyg än ett enmeters förlängningsskaft för att lossa skruvarna, verkar vara ett ganska frekvent problem. Oftast förorsakat av akturoiserade verkstäder.

Uppdaterat: 2018-11-15 18:33

Klåpare finns det nog överallt. Jag bevittnade själv hur en av postens bilar lämnade ett större däckhotell med ett slamrande ljud. Det visade sig att samtliga hjulbultar satt löst!!! Nu hann den bara över parkeringen, som tur var, innan det upptäcktes.

Min enda invändning mot att använda sig av dessa uppoppande däckbytartält är att jag inte förstår varför man ska stå där i kö ett par timmar, som det var här i grannstaden enligt tidningen, när man kan boka en tid på en däckverkstad och bli mottagen utan mer än nån minuts väntetid? Däcktälten kräver ju ändå att man har hjulen med sig, så viss planering/arbete krävs även innan man åker dit. På däckhotellet räcker det att boka tid innan och dom tar hand om allt övrigt. Den lösningen passar mig bäst, då jag kan sitta inne i värmen och ta en kopp kaffe/té medans dom byter hjul. :)

Uppdaterat: 2018-11-15 19:03

En granne hade en V70 med låsta hjulskruvar där det inte gick att få loss dem utan att nyckeln gick sönder.

Han hade alltid bytt hjulen på samma Volvoverkstad och nu fick de svetsa fast en mutter på skruven för att kunna få bort den.

Det visade sig att Volvo levererat en serie med usla nycklade skruvar.

Men även märkesverkstäder kan klanta sig och även tillverkarna av bilen.

Uppdaterat: 2018-11-15 19:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En granne hade en V70 med låsta hjulskruvar där det inte gick att få loss dem utan att nyckeln gick sönder.

Han hade alltid bytt hjulen på samma Volvoverkstad och nu fick de svetsa fast en mutter på skruven för att kunna få bort den.

Det visade sig att Volvo levererat en serie med usla nycklade skruvar.

Men även märkesverkstäder kan klanta sig och även tillverkarna av bilen.

Uppdaterat: 2018-11-15 19:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Guran skrev:

Ser även på andra forum att detta med väldigt väl åtdragna hjulbultar, som kräver betydligt kraftigare verktyg än ett enmeters förlängningsskaft för att lossa skruvarna, verkar vara ett ganska frekvent problem. Oftast förorsakat av akturoiserade verkstäder.

Är det olika material i bultar/muttrar mellan fabrikanterna? Jag kanske är stark men jag lyckades smeta till gängorna på en Bmw som skit o ingenting med ett halvmeterskaft.

Uppdaterat: 2018-11-15 19:31

FFX, du käkar för mycket spenat!

Är du en Popeye-kopia?

Uppdaterat: 2018-11-15 19:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bytte hjul på Däckia nu senast. På frågan hur man drog hjulskruvarna (bultar för ni andra) så fick jag svaret 6-8 bar. Goddag yxskaft, men det är just så här man gör - vilket man inte förväntar sig att det ska göras - men man slipper ju att kolla skruvarna (bultar för er andra) efter 10 mil. Skruvarna (bultarna för andra) är ju dragna nära sin sträckningsgräns. De lär inte lossna. Inte ens vid en punka;-)

Uppdaterat: 2018-11-15 19:48
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
saabnisse skrev:

FFX, du käkar för mycket spenat!

Är du en Popeye-kopia?

Ha ha ha, nej då, kanske stark i armar och händer.

Enligt ViB’s experter så går en hjulbult av vid 250Nm. Om det kan de lärde tvista om iofs. Då skulle bultarna gå av om jag la 25kg i änden på mitt meterskaft, det tror jag inte.

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-finns-ingen-grans-atdragning

Uppdaterat: 2018-11-15 20:02
saabnisse skrev:

En granne hade en V70 med låsta hjulskruvar där det inte gick att få loss dem utan att nyckeln gick sönder.

Han hade alltid bytt hjulen på samma Volvoverkstad och nu fick de svetsa fast en mutter på skruven för att kunna få bort den.

Det visade sig att Volvo levererat en serie med usla nycklade skruvar.

Men även märkesverkstäder kan klanta sig och även tillverkarna av bilen.

Saabnisse:

Har hänt mig 2 gånger att jag inte fått loss låsmuttern och vid ett tillfälle var dom tvungna att svetsa för att få loss den. Mycket riktigt tar dom en större mutter ovanför och en våt trasa runt om medan dom svetsar så inte fälgen skadas. Vid andra tillfället hade jag köpt låsmuttern själv och den gick av så jag beställde en likadan och den klarade sig. Tycker det var svag kvalitet på dom första låsmuttrana med två eller tre piggar som gick in i två eller tre hål. Piggarna gick av ganska lätt tyvärr. Numera är det mycket bättre lösning på dom som kommer med bilen från fabriken.

Uppdaterat: 2018-11-16 11:42
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.
pinjong skrev:

Jag lyfter under trösklarna där det finns markeringar för domkraft. Använder en garagedomkraft made in China som väl har 30 år på nacken nu. Kostade nog en hiskelig 100-lapp och har aldrig svikit.

Samma här och lägger mellan ett jula gummimellanlägg för att inte skada lacken.

Alla bilar har väl tydlig markering för lyftpunkter numera.

Uppdaterat: 2018-11-16 12:31
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Ivarsson skrev:

Låsmutter tar jag bort vid första tillfälle. Stoppar inte någon annan än dig själv, den dagen du måste byta däck och den går sönder eller är borta.

Däckstölder stoppar den absolut inte, iom att de har koll på vad de ska sno och skaffar/har rätt hylsa till de iaf.

Jag använder mina på Golfen iaf. Så har inte försäkringsbolaget något att invända om hjulen stjäls, så resonerar jag. Grannen slarvade bort sin hylsa till låsmuttrarna, han är gammal och behövde hjälp av mig. En googling sa att man skulle banka dit en vanlig hylsa som precis inte gick över låsmuttern. Jag blev faktist förvånad själv hur löjligt enkelt det var att lossa låsmuttrarna. Hylsan på en förlängare, två slag med handsläggan, lossa. Knacka lite på hylsan och muttern ramlade loss, nästa. Det tog inte ens 3s längre än att lossa dom andra muttrarna.

Så att tro att man är säker för att man använder låsmuttrar är en utopi.

Uppdaterat: 2018-11-16 15:24
Ivarsson skrev:

Låsmutter tar jag bort vid första tillfälle. Stoppar inte någon annan än dig själv, den dagen du måste byta däck och den går sönder eller är borta.

Däckstölder stoppar den absolut inte, iom att de har koll på vad de ska sno och skaffar/har rätt hylsa till de iaf.

Helt enig, har inga på mina 20” sommarfälgar. Dom som vill ha dom tar dom ändå oavsett låsmuttrar eller inte. Bara större chans att man själv slarvar bort hylsan eller att den går sönder.

Uppdaterat: 2018-11-16 16:36

Håller faktiskt med Ivarsson. Man behöver egentligen inte låsmuttrar för det är ingen som är intresserad av standard fälgar. Förr var det kanske något intresse för tjuvar då de flesta bilar hade navkapslar på stålfälgar. Ska också ta bort mina och skruva dit en vanlig mutter. Har i och för sig inget reservhjul och där det ska vara ett sitter batteriet inpackat.

Uppdaterat: 2018-11-16 19:00
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/A2nGVE/har-domer-dackbytaren-ut-godkanda-dack-livsfarliga

Har inget med hårt dragna muttrar att göra utan bedragare i däckbranshen

Uppdaterat: 2018-11-19 10:13