Vi Bilägares forum

Varmt idag.

Varmt idag.

Nu bor vi inte på samma ställe i landet, men här hade vi 33,5 igår, och 32 nu.

Det sägs att färg på bilen inte spelar nån roll för hettan i bilen, jag hävdar motsatsen, det är bara att kliva in i skåpet på en skåpbil som är mörk el vit så är skillnaden uppenbar.
Nått annat som vissa inte tänker på är färgen på inredningen, vår mörkblåa Opel är som en tryckkammare med sin massivt svarta inredning, BMWn är svart, men inredningen ljusgul och betydligt svalare efter en stund i solen.

Nu kan man sällan välja färg på inredningen, men varför är en oftast svart??

Uppdaterat: 2018-07-16 14:04

Kommentarer

Svart eller grå blir inte lika skiten, eller det syns inte i alla fall. Jeans och ljus skinnklädsel sägs ju vara en dum kombo har man hört. Jag har mörk inredning i båda bilarna men effektiv ACC tar ju bort problemet helt.

Uppdaterat: 2018-07-16 14:47

Färgen spelar nog in men att det tillkommer mycket annat.

Ljusinsläppet i en del bilar är som med ett glashus medan att andra ger behaglig skugga in i kupen.

Tonade rutor baktill eller ej och hur tonade? Min nuvarande bil och min förra hade extra tonade dvs korpsvarta i starkt solsken och det gör väldigt stor skillnad.

Uppdaterat: 2018-07-16 15:18

Det beror nog även på hur de är tonade. Vi skall ju komma ihåg att det främst är infraröd strålning som ger värmen, emedan vi bara ser den synliga biten. Så rent krasst kan du tona bort det syliga men ha stort värmeinsläpp likväl som du kan tona bort värmen men ha ljusinsläpp. Glas är inte bara glas och färg är inte bara färg, så att säga.

Uppdaterat: 2018-07-16 15:22

Idag tog jag hustruns vita bil med tonade rutor så fick hon ta den svarta bilen med svart skinnklädsel. Det är främst första minuten man märker skillnad. Efter den minuten är den svarta bilen bättre tack vare "kylning" av stolarna.

Jag saknar min e-up! där man enkelt ställde in temperaturen i kupén från telefonen och kunde ha det på schema.

Uppdaterat: 2018-07-16 15:26

Tycker att det funkar bra med mörkt tonade rutor som tar bort den värsta solinstrålningen. Skönt också med tygklädsel men jag skulle vilja kunna rikta kalluft direkt mot benen - alltså med underifrån ställbara munstycken. Det har nog ingen bil vad jag vet. Saknar numera även ett kylt handskfack. Trodde liksom att det var original på alla bilar med AC i någon form.

Uppdaterat: 2018-07-16 17:17
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Kall luft sjunker därför ska den inte komma underifrån,

Uppdaterat: 2018-07-16 17:19

Jag kan redan få kall luft underifrån men skulle gärna se en möjlighet att rikta den.

Uppdaterat: 2018-07-16 17:58
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Saab var tidigt ute med kylt handskfack, 1984, men de var inte först.

Helt klart är det bättre med en ljus klädsel, förutom att den är svalare är den snyggare.

En ljus bil absorberar mindre värme än en mörk, det bästa vore om bilen var högglanspolerad i krom!

Uppdaterat: 2018-07-16 18:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

70 mil i bilen i dag och 19 grader invändigt och mellan 27-31 utvändigt ända till Gotlands färjan

Helt klart man stannar inte på vägen i onödan.

Och kylt handlfack har väl alla sedan 10-15 år tillbaka.

Men hur tusan bar man sig förr i tiden utan acc och bilen full med ungar.

Uppdaterat: 2018-07-16 18:55
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag kör 23, absolut minimum. Börjar på 25 om jag sätter mig i en varm bil. Så jäkla lätt att åka på förkylning om man kör för kallt.

Uppdaterat: 2018-07-16 20:20

Åker strax till Gotland, men jag får hålla tillgodo med fartvinden. Båten går 2.30, så jag slipper solvärme iaf.

Uppdaterat: 2018-07-16 20:21

Skulle varit en bild här på min semesterpackade moppe, men det laddar inte upp.

Uppdaterat: 2018-07-16 20:22

Man blir inte förkyld av kyla. Seglivad myt =)

Hälsosam temperatur är den temperatur man trivs med. 28 för en 18 för en och 25 för en.

Uppdaterat: 2018-07-16 20:34

Nä det kanske är ngt gammalt som man hört och inte gäller numera. Kyla i handskfacket saknas tyvärr i båda mina bilar men båda kan kyla rumpan istället.

Uppdaterat: 2018-07-16 20:44

Så kallt som 19 är inte hälsosamt, med de höga utetemperaturerna som vi har nu bör du köra ca 22 grader.

Edit

Kanske gammal skröna...

Uppdaterat: 2018-07-16 20:45

Jodå, jag får ont i halsen om jag låter ACn blåsa för kallt i bilen. Det är ingen myt. Däremot blir man inte förkyld av vinterkyla. Men AC är en annan sak...

Uppdaterat: 2018-07-16 21:32

Det är den torra luften som är boven. Samma med flygplan.

Uppdaterat: 2018-07-16 21:55

Exempel:

30 grader, 60 procent relativ luftfuktighet: cirka 18 gram vatten per kubikmeter.

Evaporatorn i bilen, kanske 2-5 grader. Luften kan innehålla Max cirka 6-7 gram.

Lägg därtill att en dåligt underhållen eller dåligt byggd AC sprutar ut mögelsporer och annat mysigt.

Uppdaterat: 2018-07-16 22:09

Japp, torkar ut slemhinnorna, så bakterier lättare fastnar. Men låter jag bli köra för kallt i bilen med ACn så klarar jag mig. =) Jag brukar höja innertemperaturen i takt med yttertempen. Är det +32 ute, som idag, räcker +25 i bilen. Känns ändå svalt. Dessutom blir chocken mindre när man kliver ur. ;-)

Uppdaterat: 2018-07-16 22:13

Drick mycket vatten är ett tips!

Jag tycker 25 är för varmt. Nedåt 20-22 om man skall sitta länge men kortare resor och initialt så så kallt som möjligt. Dottern är värre. Vid köpte fyrzons klimat och hon har 17 inställt hela tiden. Går man till 16 är det Low så fläkten maxar vilket är jobbigt. :-P

Frugan kör med 22-24, och jag oftast 19.

Uppdaterat: 2018-07-16 22:20

20,5 grader under dagens tripp på ca: 35 mil - fungerade utmärkt !

Uppdaterat: 2018-07-16 22:58

Jag brukar ha kring 20-22 som oftast.

Körde 12v kylbagen med 8 surströmingdburkar och lite andra kylvaror till öborna så därför hade jag nog nån grad kallare i bilen då den bara sänker tempen ca 15 grader.

Med acc tror jag det är fläckt/luft draget som kan ge besvär men den varvar ju ner på min när tempen är rätt i bilen efter typ 10 minuter.

Uppdaterat: 2018-07-16 23:46
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Torr luft eller inte så måste man få i sig eller redan ha ett virus i kroppen för att bli sjuk.

Uppdaterat: 2018-07-17 09:07
It's a very good idea to leave a sinking ship

Stämmer såklart mycket väl JohanE!

Torr luft gör att slemhinnor blir torra vilket i sin tur retar slemhinnan vilket i sin tur gör att det känns raspigt i exempelvis halsen, grusgt i ögonen, täppt i näsan e.t.c.

Det finns teorier om att bakterier (sällan man blir sjuk av) och virus (blir man ofta sjuk av, främst förkylning) lättare kan ta sig in i en torr slemhinna men det är fortfarande inget som finns bevisat.

Immunförsvaret går dock ned när det kroppen blir kall, men, då pratar vi verkligen KALL. Alltså så kall så du i princip har passerat skak- och hutterstadiet (vilket även innebär att det är jävligt bråttom att sakta få hjälp att bli uppvärmd!).

Så kallt tvivlar jag på att någon människa har i sin bil sommartid. Visst, det finns idioter till allt, men kom igen... Går ju knappt ens om man är normalfrisk.

Men: Se över era luftsystem och rengör om det behövs. Filter skall vara fräscha och evaporatorn skall vara så ren som möjligt. Stillastående vatten där är obra så en väl fungerande dränering är hyperviktigt. Bra är också om man kan låta systemet gå utan AC sista fem minuterna så att den torkar ur. Skräp och fukt = bakterier och mögel. Särskilt det sistnämnda, mögel, är synnerligen ohälsosamt om man råkar på i form av sporer. Och, drick mycket vätska. Bara det är varmt ute förlorar man en hel del och när man sedan sätter sig i en bil med väldigt torr luft blir det inte bättre.

För övrigt har man testat att låta stackare i shorts sitta i stora frysrum i flera timmar (skakandes så det står hrliga till men självklart övervakade av medicinsk personal samt med kontinuerlig mätning av kroppstemperaturen), just för att se om man blir sjuk av kyla.

Det blev man inte...

Jag har dock alltid funderat på huruvida personerna fick bra ersättning eller om de bara var extrema självplågare. =)

Så kyl på så mycket ni vill, ty så länge ni trivs och det känns bra så är temperaturen irrelevant. Tänk dock på era medpassagerare, särskilt barn och djur, som kanske inte alltid berättar (eller kan berätta) huruvida de tycker det är för varmt eller för kallt.

Uppdaterat: 2018-07-17 09:30

Jag tror min Golf gör mig frisk om jag är sjuk!

https://www.volkswagen-media-services.com/en/detailpage/-/detail/Bye-bye-hay-fever-Volkswagens-Air-Care-Climatronic-cleans-the-air/view/5526260/57dcb04a85374f5910e3b2d039a9ee6c?p_auth=0qOEBqne

Uppdaterat: 2018-07-17 14:08

Off topic men eftersom ni envisas så. Jag ser inga konstigheter med att man kan bli sjuk om man blir nedkyld. Jag har jobbat utomhus i 30 år och (handen upp ni med samma erfarenhet) jag har ofta dragit på mig feber och skit när jag blivit svettig om vintrarna, gått in på varma kontoret fullt påpälsad och sedan ut i minusgraderna igen. Det är inte konstigare än att man får lunginflammation om man går igenom en isvak på vintern och inte får upp värmen och torra kläder fort.

Att sedan nån forskare sprutat snuva på några stackare som suttit i kylrum är en annan sak, jag pratar om att blir nedkyld, ordentligt.

Uppdaterat: 2018-07-17 17:31

Folk hos oss drar också på sig feber och annans skit på vintern. De går från varm bil till varm kontor.

Vintertid är folk mer inomhus och då sprids smittor lättare. Finns ingen förkylningsvirus som du utsätts för i lagom dos så blir du inte förkyld.

Uppdaterat: 2018-07-17 17:52

Man drar på sig förkylningar när man ännu är i livet, så är det bara, oavsett AC eller inte. Mot detta finns bara en bot....

Uppdaterat: 2018-07-17 18:44

Det var 62 graders skillnad där jag jobbade här om dagen, fortfarande frisk.

Det är min vardag, och jag kan inte ens minnas när jag var förkyld senast.

Uppdaterat: 2018-07-17 19:57

Men man blir väldigt torr i halsen efter en dag i en frys. Kylan i ett frysrum går inte att jämföra med kyla ute.

Jobbade flera dagar ute i -24 till -30 i vintras, det är bara kallt, inget annat.

I frysrum har man lufttorkar för att minimera frostbildning .

Uppdaterat: 2018-07-17 20:04

...trodde vi mest diskuterade hur temperaturer runt 20 grader påverkar oss när det är typ 30--35 grader ute. Vilket jag har svårt att tro att det påverkar friska människor negativt utan snarare tvärtom. Sitter definitivt hellre i 20 grader i bilen än i värmen utanför...:)

Uppdaterat: 2018-07-17 20:09

Jag har sett några kökrockar senaste dagarna och jag tror värmen har bidragit till dem. Jag skulle inte vilja köra utan AC nu. Speditörerna som levererat till oss har varit glada att komma in på vårt lager eftersom de inte har kyla i bussarna.

Uppdaterat: 2018-07-17 20:19

Är man redan smittad av ett förkylningsvirus så kanske man är något mer känslig för kyla än annars. Kanske därför folk blandar ihop det och tror att kyla är själva orsaken till förkylningen. I ordet förkylning ingår för övrigt just kylning.

Även om AC:n tämligen effektivt kyler kupén så kan man kosta på sig att evakuera varm luft innan man sätter sig i bilen. Själv tycker jag att bakluckan funkar bra. Den varma luften vill ut snabbt den vägen.

Uppdaterat: 2018-07-17 20:24
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Tänker på min fars gamla Audi 100 GL5E med endast AC knapp. Minns att det snålades med AC för det drog mer bensin. Fast vilken temperatur det var med endast AC-knapp på en bil av årsmodell 1980 har jag ingen aning om? Brukar själv köra med mellan 20-22 grader och tar bort fläktriktningen bak så att den inte blåser rakt på min son i sin barnstol, dessutom brukar jag vrida vredet till hälften för annars blir han sjuk ganska lätt. Fast någon AC i facket finns det inte dessutom går det inte att justera mittarmstödet fram i längsled endast höjdled men i min fars VW Golf finns bådera. Mycket märkligt av Audi.

Uppdaterat: 2018-07-17 22:02
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Mats, på klassisk AC så kommer ca 5-gradig luft ut i blåsen när systemet går för fullt. Allt annat är uppmixad luft med värmepaketet.

På samma sätt fungerar en ACC, men då reglerar den det själv.

Uppdaterat: 2018-07-17 23:22
*Robban

Värmeböljor i framtiden.

Temperaturer på 40°C kan bli aktuella vart tjugonde år i södra Sverige.

Uppdaterat: 2018-07-18 11:09
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

@Robban

Kommer ihåg att det blev ganska kallt i bilen relativt snabbt i alla fall. Kanske var en av anledningarna till att det snålades med AC? Var väl freon i AC-system på den tiden?

Märkligt i alla fall att Audi A6 C7 inte har AC kylt handsfack medan VW Golf har det. Ett vred som vrider på om man vill kyla handsfacket i VW Golf. Kanske fanns som extra utrustning till Audi, AC kylt handsfack. Fast armstöd i fram som man justerar i längsled verkar inte ens finnas som tillval då det inte står något om det i instruktionsboken. Brukar vilja dra fram lite när jag kör farsans VW Golf.

Uppdaterat: 2018-07-18 13:59
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Vill minnas att min Passat -97 (den då nya modellen) också hade kyla i handskfacket som standard så att Audi inte har det verkar besynnerligt. Sen har man väl inte så stor nytta av detta om man skall vara ärlig men ändå...

Det är ofta små detaljer som skiljer lite mera genomtänkta bilar ifrån andra - t ex det justerbara armstödet fram liksom inredning i bagageutrymmet inkl dubbelgolv och fack.

Uppdaterat: 2018-07-18 14:16
Pi skrev:

Vill minnas att min Passat -97 (den då nya modellen) också hade kyla i handskfacket som standard så att Audi inte har det verkar besynnerligt. Sen har man väl inte så stor nytta av detta om man skall vara ärlig men ändå...

Det är ofta små detaljer som skiljer lite mera genomtänkta bilar ifrån andra - t ex det justerbara armstödet fram liksom inredning i bagageutrymmet inkl dubbelgolv och fack.

Att man kan justera upp armstödet på växelspaksidan och höja det till en skön avslappnad nivå för armbågen och kylt handskfack för en vattenflaska eller två har jag haft sista 10 åren minst och det är guld värt för långturen och resten med bagage som du nämner också.

Jag antar det är så enkelt att på dyrare bilar är det extra utrustning som man får kryssa i och betala för.

På min första beg skoda typ 08 tog det ett halvår innan jag kom på att det gick att dra fram armstödet en decimeter.

Uppdaterat: 2018-07-18 15:09
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det är väl vanligtvis generalagenten/importören som bestämmer vad som ska ingå i basutrustningen och vilka utrustningspaket som ska marknadsföras. Det är knappast så att Audi inte kan kyla ett handskfack utan som sagt mer av en kryssfråga hos generalagenten. Tror jag.

Uppdaterat: 2018-07-18 15:52
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Jag har faktiskt inte haft kylt handsfack på någon av mina Audis eller justerbart i längsled. I höjdled är det dock justerbart och har var så sedan Audi A3 1.8T 98 - Audi A4 1.8Ts - 04 - Audi A6 2.0 TFSI - 12. Trodde först att jag inte kunde hitta knappen för att justera mittarmstödet i längsled. Kollade sedan i instruktionsboken och där står ingenting om justerbart i längsled. Nu är bilen automat och behovet är inte lika stort som på en bil med manuell växellåda.

En annan sak är att Audi A4 B9 inte har fläktar till baksätet utan det kostar 8.900 kr extra men i Audi A3 finns det fläktar i standard. Även i VW Passat och givetvis även VW Golf.

Uppdaterat: 2018-07-18 17:43
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Jag har en brandsläckare i handsfacket på mina bilar. Kylt handsfack i Golfen men kan inte se syftet för egen del. Men det vi har alla olika behov.

Uppdaterat: 2018-07-18 19:07
FXX skrev:

Jag har en brandsläckare i handsfacket på mina bilar. Kylt handsfack i Golfen men kan inte se syftet för egen del. Men det vi har alla olika behov.

Nog är det ganska bra med en kall vattenflaska.

Är det orginal brandsläckare i handskfacket FXX.

På min bil kunde jag mot några hundringar få en sådan monterad under passagerar sätet från fabrik.

Uppdaterat: 2018-07-18 20:51
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Som BMW ägare tar man en "kall" på hotellbaren, och har ingen nytta av kylda fack.

Uppdaterat: 2018-07-19 13:08

Nu en månad med plus 30 och hela maj rekordvarmt och i vintras över en månad med oavbrutet -15- -28 grader här uppe och tre månader utan en enda plusgrad.

Härligt med riktig vinter och sommar men man undrar.

Uppdaterat: 2018-07-21 09:48
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Igår kom det 44 mm regn på en halvtimme lokalt i Hemse på Gotland. I När 2 mil bort där jag bor kom ingenting.

Har bara åkt moppe, totalt 55 mil sen i måndags, så värmen påverkar inte mig åkande. Tankade efter en runda på 18,8mil igår, fick i 3,6 liter.

Uppdaterat: 2018-07-21 10:01

Vad har du för märke på din moped Rikard? Zundapp, Suzuki och Honda var populära i min ungdom. Fick dock inte köpa någon efter mitt första sommarjobb. Mina föräldrar hade sett någon film vart någon ungdom far illa med en moped. Blev påkörd av en bil.

Uppdaterat: 2018-07-21 21:01
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

DBS Sport -71.

Bilden tagen i Närshamn på Gotland igår.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-07-21 23:20

Döden Bakom Styret.

Uppdaterat: 2018-07-21 23:58
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Fin Rikard! Är den trimmad? Dom gjorde väl 40 km/h om jag inte minns fel men gick ganska lätt att trimma till 60 km/h i alla fall. Dyra har dom blivit i alla fall riktiga mopeder från 70 och80-tal.

Uppdaterat: 2018-07-22 18:10
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.