Har alltid undrat varför man väljer att ta bort modell och motorbeteckningar bak på bilen vid nybilsköp. Skäms man för sitt köp? Eller vill man låtsas att bilen är bättre än vad beteckningarna visar? Eller vill man att andra skall tro att det är en bättre bil än vad det är? Eller är det precis tvärt om att man vill dölja att motorn är potentare än vad andra tror och därmed att bilen har mer lull-lull än vad som syns.
Kommentarer
Jag har försökt välja bort det på några bilar för att det är extra ställen för smuts att samlas. Jag förstår inte heller varför det ska synas utanpå vilken modell jag har valt. Det är som att låta byxorna hänga för att skylta med kalsongmärket.
På min BMW M5 satte jag 525-dekal, men det var ganska enkelt att se vad det var ändå.
Har läst att det ger status att ha en blank baksida på premiumbilar. Det visar för omgivningen, att man är så rik att man inte behöver tala om vilken fin bil man kör.
Min subjektiva åsikt är att det är löjligt och ser dumt ut oavsett om man tar bort det som ska vara där, eller byter ut mot annat vare sig det är till värre eller mindre än man har. Att byta beteckning är lite blöjraggarvarning.
Jag kan inte förstå varför man vill dölja vilken modell eller motorstyrka man valt. Däremot håller jag med om att märkena bak samlade smuts och därmed var en rosthärd på 50, 60 och 70-talsbilarna när man borrade hål för märkena men det är ju borta idag när märkena limmas.
Jag har ofta tagit bort betäckningarna på mina bilar för att jag tycker att det blir snyggare utan massa text som dessutom, som LM påpekade, svårt att tvätta och framför allt vaxa.
På en BMW räcker det inte att ta bort märkena, man får bygga om avgassystemet oxå, fler o större pipor ju större motorn är.
Så ganska fånigt att ta bort märket på en 118 utan att fixa rören.
Mina 3 senaste bilar har inte haft några märken, 2 har inte haft det från fabrik.
Plockade bort märkena på min Mitsubishi Sigma 3,0 V6 24, för det var väldigt många bokstäver att polera/vaxa runt.
Resulterade även i att väldigt många kom och frågade vad det var för bil. Få har ju sett nått liknande.
Då är alltså svaret som jag skrev: " Eller är det precis tvärt om att man vill dölja att motorn är potentare än vad andra tror och därmed att bilen har mer lull-lull än vad som syns" Man vill alltså skrävla i tysthet!
Vad är egentligen vitsen med att skylta med Dual Motor eller B5 eller Mirafiori? Vad ska övriga ha informationen till?
En kompis hade 316 bak på sin Alpina B6 3.5 för 25 år sen. Det gick att se vad det var ändå.
För den kunnige ja. Då återstår frågan fortfarande varför ta bort de emblem som biltillverkaren vill ha därbak som talar om vad denne tillverkat.
Antingen sminka en gris eller fixa en sleeper.
Det förekommer en del bilrån så att man tar bort det på de motorstarkare maskinerna kan jag förstå. Dock så både hörs och syns det nig ändå dessvärre.
Förstår inte heller varför man ska skylta med vad det är för motor eller modell. Jag förstår varför folk plockar bort, men jag själv skulle inte betala för det.
Jag tar bort både modellbeteckning och bilmärke och för säkerhets skull byter jag regskyltar med grannen och då ser ingen vad jag kör för bil!
Är det inte lika bra att du maskerar din bil som bilfabrikanterna gör när de är ute och provkör nya bilar i trafiken?!? Du verkar vara så hemlig med din bil till ingen nytta, för vill man veta vad du har för motor och modell så är det ju bara att gå in på fordonsuppgifter hos trafikverket. Men tack nu vet jag din uppfattning Axa.
Själv tycker jag det bara är löjligt att ta bort motor och modellbeteckning. Så nä gör som saabnisse istället om du inte vill maskera.
Christer
Jo, men det är ju så himla snyggt att det blaffas dit tillverkare, modell och motor. Ungefär som att det inte går att se vad det är för modell ändå.
Det är helt enkelt snyggare utan.
Men som sagt, jag skulle själv inte ödsla tid eller pengar på att ta bort emblem. Det hade varit bättre ifall det är rent som standard och så kan de som vill skylta med sin standardmotor göra det.
Det tror väl sjutton att bil tillverkarna vill visa vad de tillverkat så det är ju logiskt att emblemen sitter där som standard. Nej man kan inte se vilken motor som sitter i bilen om tillverkaren har olika alternativ.
Min undran var varför vissa väljer att ta bort emblemen, och nej jag tycker inte det är snyggare utan emblem, utan jag misstänker att många vill dölja att de köpt en snikmodell.
Christer
Du förutsätter att andra runtom är intresserade av vad för bil och motor man rullar i. Jag tror de flesta skiter i ifall man har större motor, ifall det är diesel eller bensin samt ifall det till och med är AWD.
Om man nu tycker det är snyggt med massa emblem, ja det är upp till var och en.
Jag tror många väljer bort emblem för att de tycker är snyggare så.
Jag tycker bara det ser tomt och naket ut när folk tagit bort emblem där man vet det "ska sitta". Oftast sitter de ju balanserat på en yta som utan blir "för stor" eller bara ser konstigt ut...
Sen som sagt, lite blöjraggarvarning hålla på och mixa med sådant, antingen ta bort eller byta ut.
Men upp till var och en såklart vad man vill signalera om sig.
Emblemen brukar vara i blank metall och det är aldrig snyggt nånstans.
Christer,
På BMW har det under lång tid gått att se vilket motorval köparen gjort genom att studera små detaljer som avgasrör, bromsar och vilka spoilerpaket som sitter på bilen.
MB har också gått att "avkoda" för den som är intresserad.
Under ett antal år envisades jag med att köpa den modellvariant som fanns sist i broschyren och det är inte den "snikigaste" som finns där.
På Hyundai Ioniq går det lätt att se om det är en elbil, laddhybrid eller snikhybrid om man vill. Det behövs väl inga emblem?
Är det viktigt att andra vet vad man kör?
Henrik,
På Tesla Y skulle jag nog ta bort emblemet eftersom det oftast inte är i våg med markplanet. Det ser inte så lite billigt ut när de är monterade snett.
+100
På min Golf III gick det inte att ta bort märket eftersom det var pluggat, inte limmat så då fick det bli lackat i bilens färg istället
Ja jag är väl en nörd då Axa, för jag har alltid velat veta, på bilar som intresserar mig, vilken modell och motor bilen har. Det som gläder mig är att jag inte är ensam att tycka det har jag märkt, vid diskussion om detta med andra. Och nej fortfarande så tycker jag inte det är snyggare utan emblem utan det ser bara naket och konstigt ut, precis som Henrik M tycker.
Tror det i de flesta fall är för att inte skylta med att man kör den billigaste varianten.
Men egentligen är det ju väldigt konstigt att motorvarianten står på bakluckan? Och håller med om att det är snyggare utan en massa random text på karossen. Men kan också förstå de som tycker tvärtom eftersom det "alltid" varit så och det är det man är van vid.
Ja, detta är en fråga som varit en icke-fråga för mig och jag har svårt att förstå att nån engagerar sig i detta.
Men då är du väl ingen nörd som jag då Pi och jävligt nyfiken på bilar som jag gillar. Vad som står bakpå en Dacia eller Toyota intresserar mig inte alls men däremot på s.k. premiumbilar (vilket jävla uttryck) då är jag nyfiken som fan. Då om bilen har en "blank" baksida så är det väl antagligen en snikmodell. Troligtvis!
Christer - vill jag veta så antecknar jag registreringsnumret och kollar på nätet - då får du reda på vad som döljer sig huven. Eller kollar direkt i fånen.
Som sagt, på sportigare premiummodeller som M, RS eller liknande går det ganska snabbt att identifiera vad det är för modell och motor om man är lite nördig.
Huruvida en V90 har D4 eller T6 är skitsamma.
Antar att vissa är kärringnyfikna och vill gärna veta vad andra har. Lite som kärringar som glor vad man har i kundvagnen. Eller gammelgrannen som kommer springande när man lastar ur grillen och undrar ifall det är modell X eller super-X.
Även på Volvo 240 kunde man se om det var en GLT eller Turbo utan emblem. Fast det var väl de som köpte en GL som gnällde när det bara var siffrorna kvar på dem? Kan det ha varit 1983?
Precis som jag skrev igår i inlägget 18:23
Axa du har inte fattat något, men det ante mig : "Antar att vissa är kärringnyfikna och vill gärna veta vad andra har" .
För mig är det inte personen som är intressant, ( som om du skulle vara så märkvärdig). Det är bilen som är intressant.
Som sagt Christer - varför hetsa upp sig över detta ämne när du har svaret i telefonen...
Christer
Jag är inte särskilt märkvärdig.
Det kryllar inte av ovanliga bilar i Sverige, de flesta är standard med standardmotor.
I det fall man stöter på en ovanlig och intressant bil kan man göra som Pi skriver.
Har man haft som vana att alltid köra Opels sällsynta lyxmodeller med största motorn i ett land som uteslutande köpt billiga snikmodeller, så njuter man speciellt av att det tydligt står vad det är för modell, för nästan ingen har sett en sådan bil tidigare, "Opel Senator CD 3.0E vad är det? aldrig hört talas om..."
Kör man en dussinbil det vimlar av som Mercedes och BMW så är det ju rätt meningslöst att upplysa om något som alla redan vet ändå.
Jag hetsar inte upp mig Pi. Jag bara undrar varför folk när de köper en ny bil inte vågar stå för vad de köpt.
Christer
Tramsigt med att folk inte vågar stå för vad de köpt.
Har du ett stort tryck på ryggen på jackan där det står stl XL?
Folk har antagligen inget behov av att ha sina saker uppmärkta med allehanda skit. Den som har bilen vet ju vad det är. Om folk runt omkring har problem med det så ligger ja…problemet hos dem.
På mina Opelbilar har biltillverkaren fått dille på att kleta dit ett märke det står Turbo på. Det hade väl varit ok att sätta dit, när Turbo var inne som en säljbar grej, för typ 30 år sedan. Men att sätta dit det på alla sina modeller(nästan) nu på 20-talet är ju rent av korkat. Jag skulle gärna stå över ett sådant märke idag.
Optimist, det var förmodligen för att Opel uppfann turbon, visste du inte det?
Om inte kommer du säkert snart att få reda på det.
Ja, det ligger en del status i att skylta med vad man har. Själv tycker jag det blir lite fånigt när folk ska ha alla inventarierna brandade i tron om att folk ska bli imponerade. Oavsett om det gäller kläder, accessoarer eller bilar.
Axa: Så du har inga klädesplagg med märken på? Måste bli svårt handla för dig iså fall.....
Jag håller med Axa, helt fånigt när folk betalar för att göra reklam.
Ska jag bära en T-shirt t.ex. som är försedd med ett varumärke ska den vara fådd och användas hemma på tomten.
Jag har inte i något inlägg påstått att det är tramsigt. Jag har bara undrat över motiveringen varför vissa väljer att ta bort alla beteckningar bak på bilen.
Henrik
Det är ju en hel del kläder som har en broderad logga på bröstet eller ett tryck någonstans. Ja jag undviker sådana plagg. Och ja, det finns en hel del tillverkare som erbjuder ”reklamrena” plagg.
Christer
Vad menar du med meningen ” Jag bara undrar varför folk när de köper en ny bil inte vågar stå för vad de köpt.”?
Ja det var ju svårt att förstå?
Varför välja att ta bort modell och motorbeteckningar vid köp av ny bil? som jag skrev överst och vad tråden heter. Glasklart tycker jag.
Det är stor skillnad på att fundera över varför någon inte vill ha dekaler och att fundera kring varför de inte vill stå för vad de köpt.
Hur fasiken undviker du det? Alla snygga och sköna kvalitetsplagg har ju det känns det som. :) Tror inte de affärerna jag handlar i har nån utan märke eller logga förutom strumporna möjligtvis.....
Värst var dock t-shirten jag köpte från svenska ångestföreningens välgörenhet, ett stort tryck över bröstet.......;)
Henrik
De riktiga kvalitetskläderna brukar inte skylta med märket. Antingen är de från en liten tillverkare eller företag med väldigt dyra plagg. Visst, en del har inte en stor blaffa på ena bröstet utan väldigt diskret på någon annan del av plagget.
Men det beror på vad man handlar för typ av kläder. Jag är denimnörd och där vill man inte förstöra med märken eller logotyper oavsett prisklass.
Jag undviker de vanliga kedjorna som pesten.
Rent estetiskt, oftast är märket i mitten så det ser renare/snyggare ut.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.