Och läser man texten. Så var båda förarna fastklämda! Men åtminstone Volvoföraren, var inte fysiskt fastklämd. Om Skodaföraren var det? En av dom var uppenbarligen i mycket dåligt skick. Den tyngre bilen har alltid ett övertag. Massan kan du aldrig göra någonting åt.
För att det är i Skodan, det senare dödsfallet har suttit i! Är nog ställt bortom allt rimligt tvivel. Volvon står kvar på vägen (Väger några hundra kg mer) med endast förardörr öppen! Den lättare Skodan i diket, med av räddningstjänst öppnad bakdörr? Vilket alltid sker vid befarade alvarligare skador!
Volvon är en civil polisbil och där satt föraren som klarade sig.
Vanligare än man kan tro, med Polis inblandad. Ovanligt vid dödsolyckor dock! Hoppas verkligen polisen inte är vållande! Vi behöver varenda polis som finns i landet, och 20.000 poliser till!
Tror att en anledning till att det blev som det blev är att Volvo är så duktiga på att glida undan. Notera det intakta framhjulet.
Fast om Volvon glider undan, så glider ju Skodan av Volvon också? Det är ju inte bara den ena som glider undan då? Antingen så hakar man i varandra, och får en allvarlig olycka för båda. Eller så glider man av varandra, och det blir en mindre alvarlig olycka!
Båda hakar i varandra i någon mån (annars skulle inte skadorna se ut såhär) men volvo förskjuter kraften till sidan och övrig bärande struktur och skodan tar kraften rakt på och då den missar bärande struktur så slutar det med inträngning, och dessutom fortsätter den i diket medan volvon automatbromsar efter smällen.
Allt handlar ju om att deformera och att styra krafterna till den starka delen av bilen för att förhindra inträngning.
Notera på alla small overlap hur A-stolpen får ta hela smällen på bilarna, förutom på Volvo där man styr undan kraften från just A-stolpen. Innan A-stolpen finns sedan en hel del stora och hårda objekt som är svårt att hindra från att tränga in i den lila torpedväggen som skiljer dina fötter och ben från det framför.
Båda hakar i varandra i någon mån (annars skulle inte skadorna se ut såhär) men volvo förskjuter kraften till sidan och övrig bärande struktur och skodan tar kraften rakt på och då den missar bärande struktur så slutar det med inträngning, och dessutom fortsätter den i diket medan volvon automatbromsar efter smällen.
Allt handlar ju om att deformera och att styra krafterna till den starka delen av bilen för att förhindra inträngning.
Notera på alla small overlap hur A-stolpen får ta hela smällen på bilarna, förutom på Volvo där man styr undan kraften från just A-stolpen. Innan A-stolpen finns sedan en hel del stora och hårda objekt som är svårt att hindra från att tränga in i den lila torpedväggen som skiljer dina fötter och ben från det framför.
Jag tror inte vi kan få fram svaret här, exakt vad som hände just vid den här olyckan?
Men som parantes!! Om nu Volvon, som utan tvekan. Är väldigt bra på att glida undan vid small overlaptesterna. Krockar med någon, och glider undan? Då vinner ju motparten på att Volvon glider undan också! Då avglidningen gör att krockvåldet blir lägre. Så ser ju fysikens lagar ut! Så det är ju en Win, Win. En lika tung bil som Volvon, som inte glider av, utan hakar fast med en lättare bil. Då mosas den lättare bilen! Vilket naturligtvis till viss del sker även vid avglidningen. Men då begränsas det ju just pga avglidningen!
Kommentarer
Tyvärr en död, ser ut att ha varit en typisk small overlap i kanske 70-80, dvs högre hastighet än de låga euroncap testar i.
En död, troligen skodans förare medan Volvons klarar sig.
https://www.expressen.se/gt/frontalkollision-tva-till-sjukhus-/
Och läser man texten. Så var båda förarna fastklämda! Men åtminstone Volvoföraren, var inte fysiskt fastklämd. Om Skodaföraren var det? En av dom var uppenbarligen i mycket dåligt skick. Den tyngre bilen har alltid ett övertag. Massan kan du aldrig göra någonting åt.
En av dem dog, artikeln var uppdaterad.
Jag såg det! Så förmodligen brydde man sig inte om att klippa tak på Skodan. Utan bara ut med han, så fort det bara gick.
För att det är i Skodan, det senare dödsfallet har suttit i! Är nog ställt bortom allt rimligt tvivel. Volvon står kvar på vägen (Väger några hundra kg mer) med endast förardörr öppen! Den lättare Skodan i diket, med av räddningstjänst öppnad bakdörr? Vilket alltid sker vid befarade alvarligare skador!
Tror att en anledning till att det blev som det blev är att Volvo är så duktiga på att glida undan. Notera det intakta framhjulet.
Volvon är en civil polisbil och där satt föraren som klarade sig.
Vanligare än man kan tro, med Polis inblandad. Ovanligt vid dödsolyckor dock! Hoppas verkligen polisen inte är vållande! Vi behöver varenda polis som finns i landet, och 20.000 poliser till!
Fast om Volvon glider undan, så glider ju Skodan av Volvon också? Det är ju inte bara den ena som glider undan då? Antingen så hakar man i varandra, och får en allvarlig olycka för båda. Eller så glider man av varandra, och det blir en mindre alvarlig olycka!
Volvo bygger bilar för att klara krockar medan de flesta andra bygger för att klara krocktester...
Ingen har ännu någonsin dött i en XC90 i England. Detta så länge statistik finns mellan 2004 och 2017!
http://www.autoexpress.co.uk/volvo/xc90/103233/no-fatalities-ever-recorded-in-a-volvo-xc90-in-the-uk
Båda hakar i varandra i någon mån (annars skulle inte skadorna se ut såhär) men volvo förskjuter kraften till sidan och övrig bärande struktur och skodan tar kraften rakt på och då den missar bärande struktur så slutar det med inträngning, och dessutom fortsätter den i diket medan volvon automatbromsar efter smällen.
Allt handlar ju om att deformera och att styra krafterna till den starka delen av bilen för att förhindra inträngning.
Notera på alla small overlap hur A-stolpen får ta hela smällen på bilarna, förutom på Volvo där man styr undan kraften från just A-stolpen. Innan A-stolpen finns sedan en hel del stora och hårda objekt som är svårt att hindra från att tränga in i den lila torpedväggen som skiljer dina fötter och ben från det framför.
Jag tror inte vi kan få fram svaret här, exakt vad som hände just vid den här olyckan?
Men som parantes!! Om nu Volvon, som utan tvekan. Är väldigt bra på att glida undan vid small overlaptesterna. Krockar med någon, och glider undan? Då vinner ju motparten på att Volvon glider undan också! Då avglidningen gör att krockvåldet blir lägre. Så ser ju fysikens lagar ut! Så det är ju en Win, Win. En lika tung bil som Volvon, som inte glider av, utan hakar fast med en lättare bil. Då mosas den lättare bilen! Vilket naturligtvis till viss del sker även vid avglidningen. Men då begränsas det ju just pga avglidningen!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.