Jag är pensionär och har en bil som är 12 år gammal. Jag hade tänkt köpa en begagnad bil för max 200 000:- men jag finner att det är nog bäst att behålla min bil som har gått 10 000 mil. Om jag ska köpa en bil som har gått 7000 mil av samma sort så får jag lägga upp 270 000:- . jag får kanske 130 000:- för min gamla bil.
Jag misstänker att bilpriserna skenar därför att skatterna har höjts på nya bilar.
Tror politikerna att det blir billigare för samhället med hemtjänst och färdtjänst?
Jag bor så till att jag behöver bil. Jag är rörelsehindrad.
Är det någon som kan förklara prisutvecklingen?
Kommentarer
Prisutvecklingen på nya bilar i kombination med långa leveranstider på nya bilar. Då brukar effekten bli så här. Tror knappast att höjningar av vägskatten haft nån avgörande betydelse.
Håller med Pi. Har några bilförsäljare i bekantskapskretsen, de är lite frustrerade. Det blir ingen ruljangs när leveranstider på nya bilar är 8-12månader, det kommer ju inte in några begagnade bilar i bilhallarna. Detta gör att priserna på befintliga stiger, tillgång och efterfrågan helt enkelt.
Sedan får man inte glömma att medelpriset på nya bilar stigit ganska mycket de senaste 5 åren med hybridernas och elbilarnas intåg och då ör det ju ganska naturligt att medelpriset på begagnat hänger med släpande.
Nu går jag lite off topic här, men med elbilarnas intågande så går det att spara pengar on man köper nytt.
Jag gick från en Peugeot 308 GT till en e-208 GT.
Visst, det är en mindre bil, men jag behöver ingen kombi eller SUV idag, så det passar mig bra.
Sen leasar jag så min månadskostnad minskar, mycket tack vare de 70 000 kr i elbilsbonus som erbjud just nu.
Utöver det går jag från en skatt på bilen från närmare 4000 kr per år till 360, mer utöver det så sänks min försäkringskostnad samt att jag laddar gratis just nu i garaget för att hyresvärlden inte tar ut någon avgift för laddningen. Det kommer dock komma framöver, men just nu är det gratis.
Men för att komma tillbaka till ämnet om begagnade bilar. Ja de ökar i pris för att det p.g.a. komponentbristen i världen är stor och biltillverkarna kan inte tillverka bilarna i den takt de vill. Efterfrågan är hög, men leveranstiderna långa.
Utöver det så är Sverige just nu i en explosionsartad utveckling av elbilsförsäljingen. Under Q1 2022 så ökade Sverige sin försäljning av rena elbilar med 260%
Tror nog att det hade kunnat vara ännu högre om det inte vore sånna långa leveranstider på bilar i allmänhet, men elbilar synnerligen.
Problemet är nog att gamla traditionella märken har felbedömt hur snabbt omställningen till elbilar kommer gå. Vissa trodde att de hade på sig till 2035, andra 2030, men de har inte ens till 2030 på sig. Innan det året har kommit så kommer ingen vilja köpa fossila bilar, det kan jag lova.
Vissa uträkningar visar att år 2027 så kan elbilsförsäljningen i Europa ligga på mellan 91 till 97%.
Andra som biltillverkarna tror inte alls på det och därför kan de kunna gå i konkurs om de inte ställer om snabbt nog.
De som inte kan leverera 80% elbilar 2025 ligger risigt till.
Håller helt med. GM och Ford liger dåligt till. De måste skala upp EV produktioner massivt nu, annars står dom där med sina redan gigantiska skulder dom har och inga bilar som genererar inkomster = Konkurs.
Samma med Volkswagen, Deras gruppledare Herbert har ju i alla fall fattat det hela och gillar Teslas sätt att producera, men om de inte får igång samma tänk blixtsnabbt så går dom i konkurs. VW har stora skulder så det är inte bra direkt.
VW-gruppen ligger inte alls så dåligt till som du tror i elbilsrejset
Ehm, vet inget kring VAGs skulder men de har nog inga problem att hantera sådana isåfall. Bara kolla förra året resultat. Väldigt stora vinster.
Beror på vad man jämför med. Jämför man med de flesta andra tillverkare så ligger dom bra till ja, men jämför man med Tesla så nej. Det jag tänker på är att Tesla tillverkar en bil på 10 timmar, Volkswagen gör det på 30 timmar och hoppas först nästa år på att kunna få ner det till 20 timmar. Fortfarande dubbelt så länge som Tesla, men kanske kan Tesla sänka sin tid ännu mer med de nya fabrikerna som öppnat.
Sedan tillverkar Tesla nästan alla sina delar själv, t.o.m. nu även batterier även om de också köper av andra. De tillverkar elkomponenter, de tillverkar robotarna som som gör mycket av arbetet osv.
Tesla har nu 30% vinstmarginal på sina bilar och har tillräckligt med pengar på hand för att kunna betala av det lilla lån de har kvar och mycket mer därtill.
Vad har Volkswagen i vinstmarginal på sina elbilar? Har ingen koll, men inte ens 10% skulle jag tro, kanske t.o.m. under 5%.
Fast att Tesla numera går bra med i princip sina 2 olika modeller innebär ju inte att alla andra s k "stora" tillverkare skulle konka. Vi skall nog vara lite försiktiga med att dra alltför omfattande slutsatser utan inblick i de olika företagen.
Bejje, sluta kolla på the electric viking, han har fel på mycket och en hel del är click-beten, även när han vill ha kommentarer (ger bättre betalt).
Många bilföretag har stora skulder pga utlånade pengar till sina kunder.
Den formel Vikingen använder är även förlegad och han som skapade dem har gjort en film på 40 minuter på Youtube som beskriver det här.
Vad du pratar om i produktionen Bejje är giga-casting och Tesla har en enorm fördel där men många andra satsar nu på detta, 6-7 Kinesiska tillverkare inkl Nio och Xpeng men även Volvo och VW har beställt utrustning för detta, Volvo till Göteborg.
junkers, jag har ingen aning om vem det är, ingen kanal som jag har kollat på någon gång. Men Brukar kolla på "Solving the money problem" samt "Tesla Daily"
Att jämföra företagen Tesla och VAG är svårt. Tesla tillverkar några få modeller medan VAG är en jätte med ”ofantligt” många modeller i portföljen.
Tesla kommer gå ofantligt bra de närmsta 2-3 åren frågan är bara vad som händer sedan. Deras modeller börjar bli rejält gamla och utseendet är ett problem för många. Kinesernas bilar är otroligt mycket snyggare och betydligt billigare och jag tror även att de gamla tillverkarna trots allt kommer att komma tillbaka med några undantag, Toyota, Honda m fl japaner kommer få det oerhört tufft.
Nästa år byggs Cybertruck och man kan tycka vad man vill om dess utseende, men det finns enormt mycket förbokningar. Semi ska också byggas nästa år åt bland annat Pepsi så de kan få alla sina bilar även om det sagts att de redan fått ett par från testproduktionen.
Men för Modellerna 3 och Y så bör de fräschas upp efter ett par år och göra en del utseendemässiga förändringar. Ändringar på insidan, under skalet så att säga görs varje vecka så fort någon kommer på något som skulle vara bättre på något sätt.
Tesla behöver nog ett bredare och successivt modernare sortiment av bilar om de skall öka marknaden globalt. Det har fungerat bra hittills men konkurrensen blir större och större och för alla är inte Teslas laddnätverk nån avgörande fördel. Idag har dom i princip bara Model 3 och Model Y och Model Y är ju en högre Model 3 om man gör det lite enkelt för sig. Så det ligger en hel del i det junkers skriver ovan.
Visst kan nya modeller behövas framöver, men det är inget som är viktigt närmaste åren i alla fall.
Efterfrågan på model 3 och Y är skyhög, så även efter att Tesla höjt priserna så blir väntetiderna långa.
Att då börja sätta in mer modeller när de inte hinner med efterfrågan på de befintliga vore dumt.
Vi får väl se, bejje... Alla tillverkare behöver regelbundet förnya sitt utbud och i Teslas fall bör det nog också breddas. Konkurrensen blir som sagt inte mindre...
Henry Ford sålde modell T i antal som inte överträffades på en mansålder. Ford var bara intresserad av att finslipa produktionen, T-forden sålde sig själv och andra modeller behövdes inte. Tills konsumenterna plötsligt tappade intresset för T-forden, och försäljningen tvärdog. Ford höll på att gå under, och Henry fick gå in med privata pengar för att kunna ta fram den nya A-modellen med V8-motor. Sens moral, det är alltid bra att ha en plan B...
Tesla har stora kvalitetsproblem, vilket också kan förklaras med att de bygger bilarna för snabbt. För att kunna bygga bilarna snabbt så har de snålat in på konstruktionen, det gör produktionen billigare men det drabbar slutkunden. Så jag skulle inte säga att det är någon bra målsättning att bygga bilar så snabbt som möjligt.
Gällande detta med kineserna - jag är inte imponerad. Låga laddhastigheter, avsaknaden av värmepump, ojämn och långsam värme enligt norska vintertester, problem med sikt på vintern osv osv osv... För många problem och brister i konstruktionen, de är uppenbart inte utvecklade för nordiska vinterförhållanden.
Kineserna är bra på mjukvara, men en bil är så mycket mer än en förstorad mobiltelefon.
Det är just på de bilspecifika grejerna som ska fungera bra i vardagen året om, som kineserna inte är tillräckligt bra på även om deras mjukvara är snygg och finessfylld. Så jag är inte imponerad av kineserna. De har en bit kvar.
Att tesla inte hinner bygga bilarna i den takt de säljer beror troligen på en stelbent produktionsprocess. Föstå mig inte fel, deras process är högautomatiserad, högeffektiv och väldigt strömlinjeformad men i det finns problemet att den förmodligen inte är så flexibel. Därav likheten mellan Model 3 och Y, all processutrustning passar sinsemellan och knappt någon handpåläggning behövs.
"Vanliga" tillverkare sätter in ett skift till, vips så ökar produktionen nästan 50% direkt om man vill. Förutsatt att det finns arbetskraft och man har duktiga processtekniker med bra produktkännedom.
Kineserna är nog duktiga på att få ihop grejerna, dom är väl där japanerna var på 80-talet. Ligger lite efter teknikmässigt men det dom gör blir minst lika bra som förebilden.
Angående vinteregenskaper har jag inte varit direkt imponerad över någon nyare bil. En modern SUV har ju lägre markfrigång och mer ömtåligt underrede än en vanlig sedan på 80-90 talet.
Gled sidledes in med Opeln i en plogvall vilket slutade med en intryckt tröskel och en vecka på verkstad.
Samma manöver jag gjort förr med både gamla Mercedes och Volvo och aldrig blivit en skråma på bilen...
Sensmoralen är snarare att ständigt förbättra sina produkter SAMT släppa nya modeller.
Då de andra tillverkarna släpper nya modeller kommer tillslut Teslas modeller bli gamla. Ofta går det snabbt då.
En SUV är inte mycket att komma med då de andra släpper 10-20 olika modeller.
Vilka nya modeller har Tesla på gång och när planeras de släppas?
Fast det är skillnad på en "gammal" modeller och en gammal modell.
Medans vissa andra bilmärken knappt gör någon ändring på sin modell efter den är släppt och väntar tills nästa modell så gör Tesla flera förändringar per vecka på sina bilar. En model 3 tillverkad i Januari är inte samma bil som den som tillverkas i Juni. De gör hel tiden förbättringar så fort någon kommer på en idé som är bra nog.
Det är stor skillnad mot hur de andra arbetar.
Men utseendet utvändigt kanske inte ändras så mycket på kort tid och det är kanske det du avser med ny modell? Något som ser helt annorlunda ut?
Ja de skulle kunna göra det, men eftersom de har fler beställningar på nuvarande modeller än de hinner tillverka så varför? De skulle bara tjäna mindre pengar på det, då det kostar pengar att utveckla en ny modell.
Bättre att vänta tills efterfrågan går ner lite och då släppa en ny modell.
Cybertruck 2023.
Semi 2023
Nya Roadster, inte säker om det är 2023 eller inte, men kommande i alla fall.
Det är lättare att öka kvaliteten än att minska monteringstiden.
Tesla ligger LÅNGT före i att effektivt tillverka. Imponerande.
Nyare bilar har Tesla skruvat ihop bättre o bättre.
Och målsättning att bygga bilar så snabbt är SKITBRA, då det är lika SKITDYRT med långa monteringstider.
Liksom japanerna och (senare) koreanerna, kommer kineserna att finslipa sina bilar. De kommer att översvämma globala marknaden.
Men jag kommer nog bara köpa tyskt framgent.
De kommer starkt inom elbilsteknologin och de KAN bygga bra, snygga och roliga bilar.
Betalar gärna extra för att få en upplevelse av kompetens, kvalitet och förfining, som tyska bilar har.
Andra länders bilar är inte ALLS i samma höga nivå som tyskarnas bilar
Och vem vill köpa dyra produkter från ett diktatoriskt land efter Kriget i Urkraina?
Du inser att man inte kan "vänta tills efterfrågan går ner lite och då släppa en ny modell" va?
Är ju en flerårig process att ta fram en ny bilmodell.
Med tanke på att de inte har fler modeller i pipen (ditt andra inlägg), riskerar de bli omsprungna.
Lite mer finesser räcker inte, marknaden kräver "bättre" inom alla områden
'
Självklart, men jag tror Elon är Smart nog att förstå det. Han är bland de smartaste personerna som finns i branschen.
Export.
Pratade med en säker källa i morse.
"Alla våra 1-2 års bilar, 50 % av försäljningen går på export, vi har medvetet höga priser på beg, vår låga krona gör att många euroländer handlar iaf"
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.