Att sidogardinerna utlöser på många bilar, i frontprovet. Är ett säkerhetsmässigt val, som många biltillverkare valt. Tidigare försvann gasen ur kuddarna så fort, att dom inte skulle skydda om bilen tex voltade efter en krock. Om dom hade utlösts redan vid frontalkrocken. Men nya kuddar, och annan typ av gas. Gör att gasen stannar kvar flera sekunder i kuddarna. Att dom utlöser redan vid frontalkrocken, hindrar vänsterarmen från att åka ut genom rutan. Det hindrar även huvudet från att slå i B stolpen, när kroppen studsar tillbaka från krockkudden.
http://www2.villaagarna.se/Tips-artiklar/Hus-hem/Bluffprodukter-Tipsa-oss/Krockgardiner-ny/
Mazda 6 huvudstuds i B-stolpen
http://www2.villaagarna.se/Tips-artiklar/Hus-hem/Bluffprodukter-Tipsa-oss/Sa-har-gjordes-krocktesterna-ny/
Kommentarer
Det där tycker jag är jätteintressant, när man löser vilka kuddar och varför.
Värt att notera också är att aktuellt krocktest som belyses här är inte full front utan har krafter riktade åt sidan varvid risken för att träffa stolpen ökar. Intressant vore att se hur bilar aom skjuter sidogardinen gör vid en helt rak träff.
Euroncap testar ju numera fullfront också. Många skjuter gardinerna då också. Jag brukar kolla hur Volvo gör. Gör dom på ett sätt, så brukar jag lita på att det är rätt.
Haha, ja. Och så är det coola i dag att man med mjukvara rent teoretiskt kan förändra allt detta.
Och så slipper ju framsätesfolket få skallskador, när huvudet studsar tillbaka in i B-stolpen. Som av någon märklig anledning inte räknas med i testet!!
Det där är långt ifrån hela sanningen...
Orsakerna är många och varierar i olika situationer.
I grund och botten är det ett sätt att dels spara pengar och dels dölja för kunderna vad som händer i bilen vid krocken eftersom gardinerna gör att man inte kan se in i bilen längre, det är ett syfte.
Ett annat är att spara pengar på utvecklingsarbetet av bilens inredning, stolar, säten och säkerhetsutrustning, att ta ett resultat från "tillfredsställande" till felfritt och perfekt kostar mycket pengar därför att det kräver mycket arbete.
Det är så att det går att göra ett så perfekt arbete att passagerarna ingalunda åker fram i sidorutan, slår i instrumentpanelen eller dunkar huvudet i taket, sidorutan och B-stolpen, men det kostar PENGAR... att uppnå det resultatet...
SÅ... därför utlöser man alla kuddar bums så slipper man det problemet, passagerarna kan kastas omkring lite hur som helst och överallt tar kuddar emot dem istället - ett billigt snabbjobb...
Att kuddarna nu utlöses har ingenting med ny teknik att göra, det är hybrid teknik där kudden blåses upp av en gas från en gasflaska istället genom en kemisk rektion i en krutladdning, denna teknik har funnit sedan 1995 då Opel införde den på Vectra, den tekniken har använts så gott som ända från början i gardinerna så det har inget med saken att göra.
Istället handlar det om att sparkraven har ökat kraftigt de senaste åren, tillverkningen måste bli billigare och utvecklingen måste bli billigare och gå fortare och det är orsaken till att de nu utlöses genast i alla situationer i de flesta bilar fast det är helt onödigt.
I en 100 % frontsmäll behövs gardinerna inte, det händer inte att någon kastas i sidled i en sådan situation.
I en offset på ena sidan behövs gardinen inte utlösas på den andra sidan eftersom ingen kastas mot den sidan, på återstuds träffar motsatta sidans passagerare sätet och nackstödet.
I en sidokrock behöver gardinen inte utlösas på motsatt sida bilen eftersom ingen kastas åt det hållet efter krocken heller.
Anledningen till att allt utlöses alltid är att det inte kräver en avancerad dator och många olika sensorer som kan skilja på de olika krocksituationerna och bara utlösa de kuddar som verkligen behövs i respektive situation, en dum dator och ett enkelt, okomplicerat system som bara har två lägen - av och på - är otroligt mycket billigare att utveckla och tillverka.
Sedan finns det massor av farliga situationer EuroNcap struntar i, på Audi och flera andra "dyra bilar" Jaguar t.ex. har det hänt att inre backspegeln och andra komponenter lossnat, studsat mot instrumentbrädan och med våldsam kraft träffat föraren rakt i ansiktet EuroNcaps kommentar - ? - Kompat tystnad...
Sådana krocktest är inte värda något alls.
Det är imponerande att du har fått jobb på ekonomiavdelningen, på alla biltillverkare samtidigt. För annars kan du ju inte veta att det är så, eller hur! Du killgissar att det är på det vis du säger dig veta att det är. Och att alla biltillverkare tänker exakt likadant, när det kommer till krocksäkerhet.
Ett tramsigt inlägg av Niklas som vanligt.
Jag skulle tro att man löser ut samtliga airbags av säkerhetsskäl. Även vid frontalkrock finns ju en viss risk att fordonet därefter roterar eller ifall det är fler fordon inblandade, att annat fordon krockar i sidan.
Mercedes EQ EQS löser bara ut gardinkuddarna på förarsidan, vid offsetkrocken. Och ingen gardin vid full frontal!
https://www.youtube.com/watch?v=tBD4Qli4NOM&t=34s
Skoda ENYAQ iV löser ut båda gardinerna vid offset, och full frontal. Skoda Fabia löser inte ut någon gardin varken vid offset, eller full frontal. Så ingen samsyn på ämnet ens inom samma koncern.
Vilket ju också talar mot tramsNiklas korkade inlägg
Naiva och lättlurade inlägg av alla andra som vanligt...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.