Alla kommunala politiker försöker vara så miljövänliga som möjligt.
När det gäller kollektivtrafik verkar de dock ha glömt ett av de vettigaste transportmedel som finns, trådbussen!
Fram till 1964 fanns den i trafik i ett par av våra största städer, sedan försvann den.
I Landskrona finns en linje. Varför satsas det inte på linjer i fler städer?
Varför får inte trådbussar komma tillbaka i kollektivtrafiken?
Uppdaterat: 2015-12-13 16:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Kommentarer
Nog för att det är dyrt att bygga tunnelbana per meter. Men i städer där kollektivtrafikunderlaget är stort så kan den dyra prislappen för tunnelbanan motiveras.
Att åka buss i Stockholms innerstad i rusningstid är lika värdelöst som att åka bil hur man än vill så fastnar man alltid i trafiken. Trådbussen delar tyvärr bussens och bilens nackdel och det är störningskänsligheten.
Ett tunnelbanetåg kan transportera en stor mängd människor snabbt och effektivt mellan stadens olika stadsdelar. Stockholms tunnelbaneutbyggnad till Nacka, Barkarby och Arenastaden tror jag är en rätt satsning dock så kan finansieringen diskuteras.
Diesel, nu finns det ju andra städer i Sverige, tack och lov, något som de flesta svenskar, förutom vissa stockholmare, känner till.
Det finns många städer där busstrafik prioriteras framför övrig trafik, men bussarna drivs ändå ofta på fossilt bränsle.
Men det ena behöver väl inte utesluta det andra?
Moderna trådbussar är också utrustade för batteridrift och det medför att de inte behöver vara nätanslutna kontinuerligt.
Just kombon batteridrift och stöd för att ladda via tråd måste ju vara riktigt bra. Men det känns som vi missar något här för annars borde ju detta faktiskt slagit tycker jag.
Sist jag åkte trådbuss var i Wellington, Nya Zeeland för 10 år sedan, och där verkade det fungera bra.
Nu lanserar ju el-buss på vissa ställen i landet, t.ex. så kör nu 2 elbussar i eskilstuna som kan gå 25 mil på en laddning.
Tror den även har biogasmotor som backup.
Att bära mindre batterier och slopa förbränningsmotor helt som tråd möjliggör låter i mina öron som en riktigt smart ide.
Det var just det jag tyckte, men jag är rädd att politikerna inte är särskilt insatta i det här.
Tyvärr!
När det gäller ditt första inlägg saabnisse att "Alla kommunala politiker försöker vara så miljövänliga som möjligt." så kanske det är sant i kommunen du bor i, men definitivt inte i min.
Här är planen att dra ut på allt sådant tills man mer eller mindre tvingas in i det, ja...om man inte får det gratis vill säga eller direkt kan räkna hem det under en mandatperiod.
Nej det finns inga städer utanför Stockholm, allt utanför Stockholm är vildmark :P.
Om jag ska vara allvarlig så är spårvägar ett mycket effektivare sätt att transportera människor från a till b där det finns trafikunderlag.
En spårvagn har större kapacitet att transportera fler resenärer snabbt än en trådbuss.
@Diesel, visst är spårvagn bra, men det ena behöver ju inte utesluta det andra.
Att lägga räls kostar ju en del och jag känner att det inte är lika flexibelt som trådbuss med batteri.
Spårvagn, pendeltåg och tunnelbana är bra sätt att transportera folk, inget snack om saken, men det är ju när det är utbyggt och klart. Bussar kommer ju också alltid finnas kvar, så tror helt klart på denna ide.
Ber om ursäkt Benny, skulle naturligtvis vara "Alla kommunala politiker försöker låtsas vara så miljövänliga som möjligt".
Jag tänkte mig inte för.
Ursäkt godtagen ;-)
Men om man vänder på frågan då, vad är nackdelen med just trådbuss, varför har det inte slagit? Det känns ju som detta ligger mer rätt i tiden än något annat.
Läste lite om Landskrona och det verkar ju vara relativt nytt då det skrivs på Wiki att det var 2003 trådbussar sattes i trafik på nytt i Sverige.
IÖrebro har man tydligen gjort en ganska omfattande studie om trådbussar
http://www.lanstrafiken.se/Global/Lanstrafiken/Orebro/Dokument/Projekt%20Mer%20Koll/Spårväg%20eller%20trådbuss.pdf
Jag tror att som vanligt är politikerna lite sega och fega, eller finns det något annat som bromsar?
Problemet med trådbussar är väl helt enkelt att de behöver trådar för att drivas. När det inte ens går att hålla dem hela längs järnvägarna törs jag inte tänka på hur illa det skulle fungera där andra trafikanter är tänkta att delta.
Jag tror på elbussar med "superkondensatorer". Då kan man ha strömavtagare på hållplatserna där bussen står still och inga andra är och far.
Problemet med att bygga infrastruktur i Sverige är att planeringsprocessen tar 500 år. Innan ett spadtaget tas för ett infrastrukturbygge så görs säkerligen 1000 olika planer.
Problemet för dessa planer är att det är för lätt för berörd part att överklaga dessa.
@L.Mäkinen
Fast det finns ju batterier idag, har du batterier som håller i 1-2 mil i en buss så klarar den ju ett mindre avbrott.
Däremot belyser du ett faktiskt problem, det är ju att ledningarna ska underhållas osv.
Fast klarar man det i Landskrona, Wellington och många andra länder så borde vi väl klara det i Sverige....vi är ju rätt kloka emellanåt.
Mäkinen, det finns 368 system i världen
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Trådbuss
Varför skulle det vara så svårt att få till det i Sverige? Det har ju funnits, enligt vissa källor kolliderade det med spårvägsnätet i Stockholm och togs därför bort.
Men det är ju avsevärt billigare med trådbuss än spårväg.
Att jämföra med de problem järnvägen haft på grund av bristande underhåll går inte.
Själv har jag 4,5 mil till närmsta större stad och skulle vara glad om det fanns någon form av regelbunden kollektivtrafik där jag bor. :)
Mycket handlar nog om stadsbilden också. Är ju inge fint med trådar längs med alla vägar... Även om halva infrastrukturen redan finns iom lyktstolpar som står längs med nästan alla vägar i eller runt centrum, och behövs ju inte trådar överallt egentligen, kan ju gå på batteri förbi parker, även broar, rondeller m.m...
Ingen är intresserad av miljö sålänge det kostar något...
Lason, det är just det, en modern trådbuss behöver ju inte kontinuerlig nätanslutning, det går alltså att köra både med tråd och utan.
Kom precis på en annan fördel.
Då spårvagn och trådbussar kör på ledningar som har 600-700 volt likström i sig så öppnar man ju upp för att relativt enkelt installera laddstolpar i anslutning till dessa, då med snabbladdningskapacitet.
Det är krångligare att ladda elbilar från det nätet än från vanliga 400V uttag.
750 VDC som bussarna har måste förts omvandlas till AC för att kunna transformeras till lämplig laddström, t.ex 400 VAC.
Det där var som alla förstår inte jag utan Uno.
Jepp, tror vilken nykter människa som helst förstod det.
Verkar som någon fått slut på antipsykosläkemedel såhär på söndagkvällen.
En mask i Unos i dator typ Stuxnet hade löst problemet.
Nej nu var jag lite elak.
Bilden är tyvärr inte tagen av mig själv, hade varit trevligt om så var fallet.
Får faktiskt ge rejält med cred till våra "städare" här ikväll, vet inte vilka ni är men bra och snabbt jobbat.
Hoppas ni får en bra julklapp från ViB.
Vi får nog ta upp det här med ViB, så lätt ska det inte vara att kapa nicken!
Får ta och ösa beröm till våra städare här på forumet. Fick också mitt nick kapat här lite läskigt att det är så enkelt att genomföra.
saabnisse, verkar som Vi bilägare och OK-förlaget aldrig implementerar några förbättringar på forumet En given sak är ju att ha en räknare hur många inlägg man skrivit och hur länge man varit medlem direkt bredvid sitt nick. Hur svårt kan det vara?
Nackdelen med batterier är att de tar tid att ladda. Det vore en fördel med kondensatorer. Givetvis är det allra bästa en kombination av dem.
När det gäller laddning av elbilar så har de flesta moderna elbilar möjlighet till DC-laddning. Batterierna är av naturliga skäl av likströmstyp. ;-)
@Diesel: Spårvagnar tar iofs fler passagerare än en buss men fastnar lika ofta i trafiken. Spårvagnar är effektiva som transportmedel bara om spåren är skilda från vägtrafiken.
Mäkinen, det går inte att ladda elbilar med 750 VDC, man måste ta ner spänningen till mer hanterbara nivåer.
Eftersom laddstandarden för de flesta elbilar är 230 eller 400 VAC är det ju enklare att ta nätspänningen direkt.
Skulle man använda trådbusspänningen måste den först växelriktas och därefter transformeras till t.ex. 400 VAC.
Vidstige, jag har meddelat Unoproblemen till Maria Dahlin.
Det bästa är att ta ner spänningen till 250-500V DC där moderna elbilar jobbar.
Då slipper man använda sniklikriktaren som biltillverkaren skickat med. De snabbladdplatser som byggs idag ger DC-spänning.
Mäkinen, "De snabbladdplatser som byggs idag ger DC-spänning".
Gäller väl inte generellt, det finns väl inte någon gemensam laddstandard?
Det är inte så billigt att få ner 750 VDC till 500-250VDC. Det blir växelriktning-transformering-likriktning av relativt höga strömmar.
MR.wheeler helt riktigt så är gatuspårvägar lika störningskänsliga som bussar och trådbussar. Men i många europeiska städer så är spårvägar ett naturlig inslag i stadsbilden och tycks fungera bra utan störningar trots att man kör på sikt.
Jodå, det finns flera stycken standarder...*suck*
Egentligen är det två som dominerar CCS-EU och CHAdeMO (Tesla har eget, förstås). Båda bygger på att bara ge DC när det är höga effekter, 100kW resp 62kW som mest. Normalt är de dock nerställda till 50kW som max. Bilarnas egna likriktare grejar inte den effekten.
Att använda en "spartrafo" lär inte fungera så bra så det lär bli dyrt. Borde vara billigare att göra bussarna med lägre spänning.
Nej 750 VDC har varit standard i åtskilliga decennier från att ha varit 600 VDC, att de skulle sänka spänningen skulle medföra många nackdelar.
Man försöker ju istället med högre spänning och med AC- drift.
Det är ju enkelt idag när farten kan regleras med elektroniskt styrsystem.
Landskronas trådbussar går på biogas utanför trådnätet, helt ok det också, även om batteridrift är bättre som man testar i nyaste bussen.
Systemet och bussarna är samma som i brno i tjeckien, som man köpte det från, där har jag åkt i dom, men inte i hemstaden....
Dom är väl inte mer störningskänsliga än dieselbussar, då dom har förbränningsmotor som komplement, vid elavbrott är det den som går.
Underhåll av ledningar kommer väl, men än har jag inte sett några stora jobb när jag varit i stan.
Landskrona var tidiga med miljöbussar, redan då jag bodde i stan luktade vissa bussar pommes frites....
Det kördes på rapsolja redan på 80-talet där....
Eldrivna buss mellan Umeå centrum och flygplatsen som förr tog 6 minuter att ladda tar visst bara 3 minuter numera. Då behöver tråden till strömavtagaren inte vara så lång.
http://youtu.be/1wieMbgEFto
Ropsten Karolinska sjukhuset.
http://youtu.be/fO7wKROh4eQ
Volvo hybridbussar.
http://youtu.be/YivaqqzSKCs
Så kommer även vätgasbussar som den här.
http://insideevs.com/new-toyota-hino-bus-borrows-hydrogen-fuel-cell-system-mirai/
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.