Fick skatten idag på båda mina bilar, en Volvo V40 2,0T man -01 och en V40 T4 auto -03
Skatten är hundra kronor mindre på T4an.
Nån som kan förklara det ??
Se bild.
Fick skatten idag på båda mina bilar, en Volvo V40 2,0T man -01 och en V40 T4 auto -03
Skatten är hundra kronor mindre på T4an.
Nån som kan förklara det ??
Se bild.
Kommentarer
T4an till höger.
T4an är 10 kg tyngre, men vikt saknar väl betydelse nu för tiden.
Miljöklassningen är enda förklaringen jag kan se...
Det är bilar som uppfyller miljöklass 2005 eller senare, som skatten beräknas på utsläpp.
I ditt fall beräknas det på vikt.
Den 10 kg tyngre bilen är 100 kronor billigare.
Lite eget eftersom det som sagt baseras på vikt, innan miljöklass 2005.
Dubbelkolla att det står samma sak om du kollar online hos transportstyrelsen:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons-agaruppgift/
Smidigast är att slopa fordonsskatten, och då betala skatten när man tankar kärran
Skattedjungeln är outgrundlig. Det varierar från modell till modell, dessutom från år till år. Inte minst när det gäller de nyare bilarna och i synnerhet dieslar.
Har man en stor nyare bil med diesel är skatten mycket högre än en motsvarande äldre, vilket är hål i huvudet då den nyare oftast drar mindre.
Och oavsett hur lite bilen körs, så kostar den ändå 10-11.000 i vägskatt, medan de nya s.k. miljöbilarna som kanske körs i arbetet 3-4.000 mil/år slipper undan skatt helt.
Lägg skatten på bränslet så bidrar man mest rättvist!
Även jag börjar mer och mer inse att hela skatteuttaget borde förskjutas till bränslet och därmed borde vägskatten kunna avskaffas.
Min farmor hade en Hyundai accent 2001 med automat, den kostade mer i skatt än en Volvo 740.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.