Kör under några veckor en Volvo V60 AWD, gamla modellen. Har haft en sådan i tankarna som en kandidat till nästa bil, men i så fall i utförande CrossCountry. Bilen jag kör har 18 tumsfälgar med lågprofildäck. Komforten i säten och utrymmet i bilen passar mig och min fru perfekt. Har tidigare tittat lite snett på denna modell och tyckt att den ser trång ut men där hade jag definitivt fel. Men en sak som jag reagerar på stark är dessa förbaskade 18 tums fälgar med lågprofildäck som skall monteras på alla bilar. Förutom utseende förbättringar så gör de inget gott åt bilen, det bullrar som katten. I en bil(som denna Volvo) för över 300.000kr räknar jag med att det är tyst när man åker, men icke.
Var likadant på min tidigare Ford Kuga, för 350.000kr, 18 tums med lågprofildäck som gjorde att det bullrade alldeles för mycket i förhållande till priset. Inte nog med att det bullrar, förbrukningen ökar också.
Så, varför fortsätter fabrikanterna med eländet?
Varför 18-19 tums fälgar med lågprofildäck
Uppdaterat: 2019-04-04 14:54
Kommentarer
Därför att kunderna vill ha det! Stora fälgar med lågprofildäck är status (premium), och alla bilfabrikanter måste erbjuda detta, antingen som standard eller tillval. Buller och stötighet, vadå? Vill vara fin, så får man lida pin...
Enligt min mening, är det för att bilen anses se "cool" ut med dessa fälgar. Skillnaden i väggrepp är nästan försumbar när det gäller vardagskörning. Möjligtvis att man får lite bättre styrrespons med lägre profil på däcket. Jag har haft lågprofil på min förra bil (Skoda Superb) och aldrig mer igen! Bullrigt, stötigt och däcksidorna skadas alldeles för lätt. Hädanefter blir det minsta möjliga hjulstorlek och tjockast möjliga däck. Men idag måste man nästan köpa en SUV för att få lite gummi på däcken. Högsta profil på flertalet standard bilar är för det mesta 205/60 eller 225/55. På min X3:a har jag 225/60-17, vilket jag är nöjd med. Känner ingen större skillnad i styrrespons mellan mina däck och de 225/45 -17 som sitter på mina föräldrars BMW 118i M-sport.
För att i princip alla bilar blir snyggare med större fälgar. Mycket pga att moderna bilar ofta har stora hjulhus. Nu har man börjat med 20-21 tum på vanliga bilar, det är för mycket.
Snyggt. Ser bra ut.
Finns snart ingen bil med 16” som standard utan 17” är snart standard på billigbilarna.
Std statusbilar är väl 18-20 som är std.
Jag har 18” på sommar rullarna och tycker det är okey ljud.
Kör mest asfalt och då funkar det bra.
Jag köpte fyra nya sommarsulor i 185/65 15". De var dyrare än motsvarande större och bredare dimensioner...
Håller med Skodaägare, jag blir likadan. Söker hellre lite mer komfort(lägre ljudnivå, något mindre stötighet) än vad fabrikanterna i regel erbjuder som standard. Förstår 40-talisten, att biltillverkarna erbjuder det för att kunderna "vill ha" det. Jag är inte så säker på att kunderna egentligen vill ha det, biltillverkarna "styr" ganska mycket vad kunden vill ha på sikt genom sina erbjudanden. Om nu kunden vill ha 18-20 tum med lågprofil, varför satsar inte biltillverkaren på att sänka ljudnivån. I vissa bilar är det idag stört omöjligt att sitta i baksätet och höra vad det pratas om i framsätet. Det är ju många tillverkare som har fått smisk av marknaden för sitt obefintliga ljudisolerande material.
18” blir lite stötigare än 17” och 16”.
Men en bil med en dimension större fälgar behöver inte nödvändigtvis vara en bullerburk.
En av dom värre bilar jag kört var insignia demo bilen med (tror) 20” eller 19”.
Helt otrolig på våran grova asfalt.
Försäljaren beklagade sig men dom var tvungen att ta generalagentens levererade demo bil med största däcken.
Dom hade vunnit mycket på att ha 17-18” på demobilen.
Samma sak att många handlare börjar ha dubbfria för att blidka kunderna.
Något jag reflekterat över är att suvar oftast är bullrigare än en sedan/kombi.
Och visst är det väl också bredden på däcket som ger extra buller.
Rätta mig om jag har fel.
Lite märkligt detta med större och större fälgar och bredare och bredare däck. Bilfabrikanterna tävlar om vilka bilar som drar mindre och mindre bränsle samtidigt som däcken blir bredare och bredare. Har biltillverkarna glömt att breda däck drar mer bränsle än smala däck. Och när vi ändå är inne på ämnet... behöver vi bilar på vägarna som har hundratals hästkrafter och som har en topphastighet på över 200 km/h när vägskyltarna och lagstiftarna har bestämt att vi inte får köra fortare än 110 km/h?
Generellt så blir ju en bil snyggare och mer attraktiv med större fälgar. Jag minns en kompis som var bilfantast och skulle alltid ha det senaste i början av 90-talet. Han hade 18-tums fälgar på nya A4 när den kom, folk vred nästan nacken ur led på den tiden. Idag är det som Mso skriver, nästan standard på bilar snäppet över småbilsklassen och inget märkvärdigt alls.
Beträffande ljudnivån så vette fasen om detta inte mera kan relateras till shorevärdet på däcken än på dimension. Ju hårdare däck ju lättare färdas ljudet genom fälgar och in i karossen.
För ett par år sen hade ViB en stor test av 50 bilmodeller för att mäta däcksbuller på vår grovasfalt. Av dessa bilar hade ca hälften större fälgar och bredare däck än standard. ViB måste ju ta vad de får, när de lånar testbilar från importörerna. Detta var som sagt en test av däcksbuller, men det är märkligt att de som levererade bilarna, inte tänkte på att dessa stora fälgar med bredare sulor gav sämre resultat i testet. Förmodligen är kravet på stora hjul från kunderna så stort, att man regelmässigt förser sina lagerbilar med dessa bullerattribut.
Finns 120-sträckor i Sverige, 130 i de flesta länder i Europa och ja till och med sträckor med fri fart i Tyskland.
Om det är snyggt eller inte är väl en smaksak. Tycker det passar bra på sportbilar, men på en Suv tycker jag inte skadar med lite gummi på däcken. En Land Cruiser med lågprofildäck ser bara löjlig ut. Ingen skulle väl komma på tanken att sätta off road däck på en Ferrari? Men tyvärr så designar man numera bilarna så att de ser bäst ut med lågprofildäck. På äldre bilar så ansågs det ju snyggt med lite gummi på hjulen. Titta på gamla Lotus och Aston Martin till exempel.
Lamborghini Countach hade 225/50-15 fram :
http://lamborghinicars.tripod.com/countachlp500qv.html
Så nu har alltså merparten av alla Svensson-bilar lägre däcksprofil än superbilar hade på 80-talet. Varför var det snyggt med 225/50 på 80-talet, men nu måste det vara 225/35 för att se bra ut? Tycker den här är ganska snygg:
http://wearecurated.com/the-eddie-van-halen-lamborghini-miura-s/amp/
Nåja, att köra i 120/130 gick ju också med 60-tals bilarna som ofta körde på 5,20*13" eller nåt sånt så inte behövs det 18" eller större egentligen...
Rakt fram på en väg funkar det väl ännu utmärkt - även med högre profiler. Vill man däremot köra lite aktivt, så är däckens sida intressant. Nu kör jag på 17" och finner det vara en bra kompromiss. Men på hobbybilen, där jag har 19" med 30-profil där bak så funkar det "liksom" lite bättre. F.ö. tycker jag nog att min hobbybil klär bättre i 19" än i 16" - men det är ju en smaksak;-)
Jag kom att tänka på Morris Mini Hundkojan" när den kom, den hade 10" fälgar och det var anmärkningsvärt när VW hade 15" och många moderna bilar hade 13".
13" ansågs snyggt, 15" var lite klumpigt, 10" fånigt litet, men kojan blev en kultbil ändå!
Ja visst kan man vinkla resonemanget hur man vill, typ som att jag skulle nog inte passa att ha med mig Zara Larsson som min kavaljer på Nobelmiddagen, för det skulle se konstigt ut med åldersskillnaden. Men skulle hon åka med på min 120 fots yacht när jag ankrar upp i Monaco så skulle ingen höja på ögonbrynen:)
18-19 tum kan vara litet i vissa sammanhang... https://www.youtube.com/watch?v=9XzzIdydG4s
Själv kör jag med 17" vilket känns som ett bra mellanläge. Tror inte jag vill ha större just nu.
Nej då, både BMW 5-serie och MB E-klasse har 17” som standard, om du anser att det är ”statusbilar”
På min ”statusbil” har jag 20” på sommardäcken då dom satt på den bilen jag köpte, hade aldrig lagt till det. Men trotts det går den fortfarande både bekvämt och tyst, ingen märkbar skillnad på komfort gent emot 18” odubbade vinterdäck. Tyckte faktiskt bilen gick tystare med sommardäcken, men får se om det var så när sommardäcken åker på efter påsk.
Bmw:s idiotiska RFT däck är ju ett exempel på hårda däck som fullkomligt ödelägger komforten.
Ljudboven är väl här vår grovasfalt, som måste till för att klara slitaget från dubbar m.m. Om vi hade samma parkettsläta asfaltvägar som söderut, ja då kunde vi ha vilka statusfälgar som helst, utan att behöva oroa oss för däcksmuller.
Kör också med 17" och vill inte ha större :-)
Sen måste ju hjulen passa bilens design med, hur fel hade inte min förra Jaguar sett ut med mindre fälgar än dessa?
17 tum är nog ett mellanläge som fortfarande kan ge bra komfort. Det där med vår asfalt är ju intressant i.o.m att jag började tråden med att det var en Volvo V60 AWD som jag kör under ett par veckor. Volvo om någon borde ha koll på vår svenska asfalt vilket gör mig förvånad, hade inte väntat mig den ljudvolymen i en "svensk" bil. Om jag jämför med 2013-2015 när jag körde en Opel Mokka 4wd med 18 tums hjul(som std i utrustningspaketet jag valde), så var problemet precis likadant. Det var ett fruktansvärt högt buller. Jag blev nästan f-bannad, så jag rev ut hela inredningen från framsätena och bakåt. Hittade mer eller mindre bara plåt. satte in ljuddämparmattor m.m. det var väl bara psykologin i det hela som hjälpte, men särskilt mycket på bullret åtgärdade det inte.
Men Volvo som lever med vår svenska asfalt borde göra ett bra mycket bättre grundarbete före de slänger på 18 tums med lågprofil på en bil för över 300.000kr.
Sportiga bilar med större tum absolut för utseendes skull måste jag hålla med om.
Fast när standard börjar bli 18-19 med lågprofil på familjekombi så börjar man undra. En "rally/sport" version så kanske det passar men knappt då.
Själv kör jag med lägre tum 17 och högre profil på däcket för att behålla markfrigången på våran scout. Istället för dom 18 och lägre profildäcken som satt på.
Det stämmer helt säker Ivarsson.
Kaross spelar också stor roll. En sedan är alltid tystare än motsvarande kombi.
Min fd. Honda CR-V med 225/65-17 var faktist riktigt tyst. I 160 var det inga problem att konversera i normal samtalston i framsätet. Tyckte det var okej för en 10 år gammal bil, idag är det väl standard.
Framförallt om du sitter i baksätet.
Det var märkligt! Jag tjänade 360:- per däck genom att gå ner en dimension från 195/55 till 185/65 15 på samma märke.
Förra bilen, en Peugot 508 SW GT satt det 18" fälgar på och det gick inte att få på mindre för bromsokens skull. På nuvarande Mercan sitter det också 18" men där går det nog att få på 17" om man skulle vilja, men visst är det snyggare med lite mer fälg och mindre däck.
// Krister
Nä!
Såg en Volvo V90 med 21-tummare häromdagen (originalhjul!) och det såg bara löjligt ut. Hade storleken på bromsskivorna matchat fälgarna hade det kanske varit lite bättre, men nu blev det bara konstigt. Såg ut så här ungefär:
Håller med. 21” är alldeles för stort för en V90, man ser inte ens däck. Komforten måste va usel med så stora hjul. Tycker att den ser bäst ut med 18-19”.
Såg en Audi A4 igår, med en ung kille bakom ratten, och den bilen måste haft minst 21" fälgar. Blev full i skratt, för den såg ut som en uppförstorad leksaksbil, eller som en karikatyr på en bil.
Jag har 20" på min V90.
Ser snyggt ut och är inte allt för stötigt.
Det är mest frun som åker i den och hon är mer än nöjd.
Inte min bil på bilden men en exakt likadan med sådana fälgar.
Designen på fälgarna är ju såklart också viktig. Dessa sitter riktigt bra på V90.
Jag kan inte komma ifrån att man gör bilen sämre med så höga fälgar och för mig blir det automatiskt fult när man byter till ett annat utseende utan att förbättra någon egenskap. Stora fälgar har man för att få plats med stora bromsskivor.
För stora fälgar tycker jag ser lika vettigt ut som "stanceade" bilar https://cdna.artstation.com/p/assets/images/images/008/804/542/large/l-c-customs-toyota-chaser-stance-7.jpg?1515424330
Undrar lite när detta mode började egentligen? På 70- och 80-talen var dessa bilar snygga:
- Lotus Esprit 205/70 - 14 på bakdäcken
- Aston Martin V8 Vantage 255/60-15
- Ferrari 308 GTB 205/70-14
Tack Apex.
Tycker också att just dessa passar riktigt bra. Lätta att tvätta är dom också ;)
En annan aspekt på detta är ju också att "tjocka" däck ser mindre tjocka ut med större fälgar. Mellan bilarna nedan skiljer det bara 5 mm på profilen:
Ja men profilen är ju förhållande mellan sidohöjd och bredd. Så är ju inget absolut tal på hur mycket gummi du ser på däckssidan.
Den svarta terrängvagnen ser skadad ut med sina låga däckssidor och enorma hjulhus medan taxin ser ut som de brukar fast inte gul.
Det jag menade var är att höjden på sidoväggen skiljer bara 5 mm mellan bilarna på bilden. "Terrängvagnen" har 295/40-21 alltså 118 mm däckssida, medan "taxin" har 225/55-16 alltså 123,75 mm däckssida. Skiljer alltså bara lite mer än en halv centimeter i profil fast ögat luras av de stora fälgarna och tror att däckssidan ser mycket lägre ut med de större fälgarna.
Det är ju också detta som gör att det blir lite vanskligt att prata om 17-tum och 18-tum. 17-tum kan ju vara allt ifrån 225/35-17 till 225/70-17. Bättre då att prata om profilen på däcket och där vill jag personligen ha däck med sida som är högre än en normal trottoarkant, för att slippa fälgskrap. Alltså minst 12 cm profil.
Nog för att hjulen behöver ha en storlek som passar på bilen, ibland ser man S80 som tycks ha 15" (svårt att hitta bild på förstås). Det blir konstigt förhållande.
Men, för stora blir också fånigt, särskilt på de bilar som har små skivor bak.
19 tum är rätt lagom på min. (17 tum på den vita)
Jag funderar på om detta att det är snyggt med stora hjul kan vara relaterat till hur hög huvlinjen är? Hyundai ix35 har nästan löjligt hög huvlinje och ser väldigt konstig ut med små fälgar:
Något bättre med stora dito:
Farsan köpte en ny S80 år 2000, den hade likadana hjul som på bilden. Den var bekväm men gungade som en båt när man svängde :) vad jag minns så var det inget konstigt med dom små hjulen på den tiden, nu ser det lite komiskt ut.
Själv funderar jag på att gå upp en tum.
Jag hade en Audi 90 med allt för stora fälgar/däck. Det funkade bra om jag körde själv, men hade jag 3 passagerare i bilen och vi körde i något slags gupp i vägen så slog däcken i hjulhuset. Jag köpte bilen på det viset och det var inte jag som valde däck och fälgar.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.