Tror dom flesta här inne har någon drömbil/drömbilar , kanske någon redan har den , men vi flesta har nog inte det. Jag har ganska många drömbilar , i olika priser , ålder osv. Jag har inga riktigt dyra drömbilar utan bilar som jag faktiskt hade kunnat köpa om man inte hade familj/fru , huslån. Det hade visserligen blivit dyr månadskostnad på vissa men hade man varit ungkarl hade det nog gott :)
Vilka drömbilar har ni ?
Dessa börjar jag med
MB A45 AMG , underbar liten snabb bil.
MB C63 AMG , sicket ljud i denna pärla.
BMW 135i M , gillar denna skarpt , snygg som tusan.
BMW M3 E30 , denna äldsta modell gillar jag bäst.
Volvo 240Turbo , i original skick , men gärna lite uppdaterad motor.
Opel Ascona B , i original skick , men bromsar/fjädring/v-låda och motor uppdaterad.
Opel Manta A samt Manta B GSi , stilrena äldre bilar.
Celica gt4 st205 , finns några till , också en snygg äldre bil.
Nissan Pulsar GTi-R , ovanlig pärla.
Audi S3 , motståndare till bla A45.
Oj , det får räcka , finns säkert många fler.
Kommentarer
Nissan GTR
Aston Martin DB9
Volvo Duett
Saab 900 cab - 93
Opel Kapitän
Jag kommer nog på några till snart.
Ja GTR är ingen dålig vagn. Hade gärna också fått stå på gården :)
Stratos , en härlig rallybil
Svårt det här med drömbilar. Mercedes S-klass var länge en drömbil för mig. Men efter att ha kört en i en vecka så vet jag inte längre. Visst går den mycket mjukt och tyst men tycker inte merkostnaden gentemot t.ex. E-klass eller 5-serie är motiverad. Har också länge haft ett gott öga till nya Mustangen, men efter provkörning så märkte jag att det inte var något för mig.
Av mina drömbilar är det bara Ascona B samt C63AMG jag provat. Rätt så stor kontrast mellan en gammal , sliten Ascona och mot vid provkörningen en helt ny C63 :)
Nr1. BMW M3 E30 (En dröm som gick i uppfyllelse)
Nr2. Volvo P1800 (Volvos enda snygga bil. Vit så klart)
Nr3. Datsun 240z (Tuff asiat med rätt former och proportioner)
Ouppnåeliga: Nästan vilken Aston Martin som helst, McLaren F1 eller BMW M1...
BMW 3.0 csi med GTR drivlina.
När jag var ung så var det Maserati som man drömde om, men plånboken var för tunn. Numera är nog en Ford Mustang det mera realistiska alternativet som drömbil.
Ja , M3 E30 karossen är verkligen en skönhet. Värdet har ökat också en hel del också på dom.
Ja visst ändras drömbilen med åldern :)
De flesta bilar jag drömt om har drömmen dött av en provkörning...exempelvis Delta Integrale och BMW M3 E30...för att inte tala om klassiska amerikanska bilar där jag gillar utsidan, men det räcker med att sätta sig bakom ratten så...nej...
Drömmar som finns kvar:
Porsche 911 GT3 RS
Porsche 911 R
Porsche 911 GT2 RS
TVR Sagaris
TVR T350T
Fast en välbyggd AC Cobra Daytona vore inte så tokigt. Såg en i Florida för några år sen.
991 Carrera 4s. Hade jag haft råd med en sådan hade jag kört den varje dag året runt. En vacker dag..
Uttrycket "Do not meet your heroes" kan gälla bilar också. Top gear hade för några år sedan ett reportage om Lamborghini Countach som ju vara många pojkars drömbil på 80-talet. Slutsatsen var väl att det var roligare att ha bilen som affisch på väggen än att köra den:
Kanske ingen drömbil idag men i min ungdom så drömde jag mkt om Audi Coupe, både den första och andra.
Tyckte på den tiden att designen var riktigt futuristisk.
Även Volvo 780 och Lexus lS200, var med på listan, Lexus då den testades av trafikmagasinet och hade en cool instrumentpanel med någon som Christer Glenning uttryckte såg ut som en chronograf klocka.
Numera drömmer jag mer om ett garage med udda fordon som Fiat Cinquecento, Mini Cooper eller någon gammal 911 som man kan skruva på.
Min ultimata drömbil vore en LFA, men de blir ju bara dyrare och dyrare så lär ju aldrig inträffa....
Hade varit en plåtcab - så hade jag köpt den.
F.ö. så finns mig veterligen inte min drömbil ännu. 8 eller 10 cylindrar, 4WD och plåtcab. Men jag väntar stoiskt. Tills dess håller jag min SLK utan 4WD som bästa alternativ. Nu återstår bara några plusgrader innan jag kan hämta ut den från sitt "Limbo".
Har alltid varit svag för Honda NSX (första generationen).
En drömbil?
Det betyder nog att jag inte behöver tänka på om jag måste betala den...
Finns förstås en hel del som skulle vara kul att ha, och frotfarande går att finansiera. som t.ex. en Mustang fastback -67, eller Camaro -67. Men, då är det ju inte drömbil..
Men..Lamborghini Miura! Så sexig, brutal elegans som en haj, fulländad redan från början. Låt vara att 70-profildäck inte är så modernt, men det var det på den tiden.
Väldigt många äldre bilar som verkar vara våra drömbilar. Avspeglar kanske åldern lite :) Själv är mina flesta drömbilar inom "räckhåll" alltså inte helt omöjligt att kunna köpa. Visst är en Koenigsegg en drömbil , men en sådan kommer man aldrig ha råd till , så då blir det inte riktigt en drömbil för mig.
Men min största bil dröm är egentligen att kunna köpa en rallybil o köra rally. Har gått på tävlingar sen 80" talet o drömt om det sen dess.
https://www.youtube.com/watch?v=O5bsB9c-OAY
Detta är en drömbil , finns tyvärr ej i SWE. Skruva upp o lyssna o njut :)
Volvo ÖV4 eller motsvarande skulle sitta fint. Dock är jag inte Så gammal.
ÖV4 vore kul att ha, men den var ganska kritiserad som ny. Den var smalare än de flesta bilar på den tiden och fick ofta köra med ena sidans hjul nere i hjulspåret och det andra på vallen och det innebar att de åkande ofta fick sitta på trekvart!
Men tittar man på förkrigsbilar finns det ju hur många som helst som vore drömbilar, men det är väldigt få som lämpar sig för trafik nu för tiden.
Men det finns en som i grunden inte ändrat sig så mycket, Morgan! Den fungerar även i trafik nu, men det är nog endast de rena entusiasterna som accepterar komforten och som bruksbil är den ju inte så lämplig, men det är ju inte meningen.
Jag skulle gärna vilja ha en +4!
Vem har sagt att den måste passa i vardagstrafik och liknande?
Bara få meka och pilla lite och sedan glida runt på lite landsvägar, till träffar, veteranbilsrally, bilorientering och så vidare. Kravet var en "Drömbil" inte en praktisk vardagsbil =)
Många av mina drömbilar har redan nämnts här i tråden, några av de bilar jag skulle vilja ha i mitt drömgarage är:
Nissan GTR
Lexus LFA
Morgan +4
Tesla Model S
Toyota 2000 GT
Honda S600
Trabant 601
Saab (OG) 900 Aero
Skoda 130 Rapid
Peugeot 205 GTI
Subaru Impreza GT
En blandning av billiga och dyra bilar, dock börjar även de billiga stiga i pris om man vill ha "mint condition".
Nää! En Ford Mustang av 2018 års modell är fortfarande min drömbil. Trots 65+
Är det inte du Junkers som lever i en dröm?
Detta ljud har jag också hört ett antal gånger :) Brukar välja video med bara Porsche
Kommer om en månad!
Grattis Junker. Njuuuut!!!!
Jovisst, en extremt läcker o dyr kolfiberbuske med ett hårresande ljud :)
https://www.youtube.com/watch?v=6lNEffkTzU0
Ha ha, ja Top Gear gubbarna har ju LFA som favorit så det går ju inte...
LFA är skithäftig i mina ögon.
Vilket även Corvette, Mustang och Camaro är.
Ljudmässigt föredrar jag amerikanska V8:or.
Ferrarisar låter oftast vasst och tråkigt.
Den senaste Honda NSX är mitt val bland dagens superbilar tills Teslas nya roadster kommer.
Nej, för mig är ingen Lexus nån drömbil. De är så fula i mina ögon, därmed kommer aldrig en Lexus stå på min uppfart.
Men, om andra gillar dem är inget problem för mig.
En annan läcker bil som däremot gärna skulle få pryda min uppfart: Aston Martin DBS V8
Bertones förslag på ny Jaguar (finns ju en prototyp)
Tatra 603 med Chryslers raka sexa från 60-talet, automatlåda från Mitsubishi Galant från 80-talet, inredning från en sen Lincoln Town Car och hjulupphängning/fjädring från Citroën CX. Gott och blandat i ljuv förening.
Lotus Omega
Mercedes 500E W124 92-95
Audi Ur Quattro 90 220 hk
Opel Monza GSE 85-86
BMW 635 CSI
Honda CRX 86-87 har haft VTEC 90 & 91.
Audi 200 Quattro 20v 220 hk 90-91
Honda Prelude VTEC 185 hk 94
Peugeot 205 GTI 1.9 122 89-92
Alfa Romeo 2.5 GTV 86-87
Krav att samtliga är i original skick.
Kommer fler måste tänka lite.
Ja 205 GTI var en riktig drömbil när man var runt 18 år , nu är dom rätt svåra att hitta i fint skick.
500E , har jag åkt i , går väldigt bra faktiskt. En gammal jobbarkompis har en i fint skick , bilen hade Lotta Engberg ägt tidigare :) Måste ju höja värdet ordentligt :)
205GTi är ännu en bil jag inte skulle ha provat (igen). Minnet var bättre än verkligheten 20-25 år senare.
Audi quattro testade jag en tidig i början av 90-talet. Där påstår minnet att det var en 81:a för den hade analoga mätare. Lite svårkörd i halka med kärvande laddtrycksstyrning.
Minimats1 har valt bilar som får mig att tro att han är knappa 50 år gammal. ;-)
Jag har funderat en del de senaste dagarna på vad jag egentligen skulle ha en drömbil till. Bara ha den för att titta på verkar fånigt och tidigare försök att ha en finbil har gjort att jag kör dem bara för att jag inte gjort det på länge...
Bra fundering där mäkinen rörande vad man ska ha sin drömbil till.
Mkt handlar ju om en känsla, har man som i mitt fall inte kört många av de bilarna man drömmer om är det nästan bättre att låta det vara en dröm, varje gång jag förväntansfullt satt mig i något jag velat testköra eller kanske köpa så har jag nog fler gånger blivit besviken än positivt överraskad. Men det kanske säger mer om mina förväntningar och krav.
Sen så är människan rätt bra på att glorifiera saker, den Golf GTI 16V MK2 jag körde på slutet av 80 talet och drömde om i många år är sannolikt inte så kul eller bra som jag minns den. Och mina krav har nog ökat allteftersom bilar utvecklats.
Det är sant vad gäller 205 GTI att det var länge sedan jag körde den och det finns nog knappt några kvar. Kanske inte någon drömbil på det sättet eftersom man hade ganska konstig körställning. Man fick kompromissa om man ville sitta rätt med armarna eller benen. Tungstyrd utan servo men hade ändå bra direkt kontakt med vägbanan. Fast den var otroligt rolig att köra.Växellådan hade lite för långa slag men närmare en go-kart känsla till bil för 99.900 var svårt att hitta med hög mysfaktor. Motorn kändes också skön med lite silkeslen gång trots GTI.
Fast 500E W124 92-95 är den bilen jag ska köpa så småningom finns drygt 10.000 bilar byggda och samtliga är med automatlåda så manuell växellåda finns inte att tillgå. Vill man slippa läderklädsel måste man välja en bil med sportstolar då är det en rutig tygklädsel man sitter på som inte ser lika elegant ut. Baksätet är endast för 2 passagerare och finns inte i annat utförande. Dom sista årsmodellerna har bara 320 hk istället för 326 hk pga högre krav på avgasrening.
Mäkinen dom första årsmodellerna av Audi Ur Quattro hade den där talande färddatorn. En tysk kvinnoröst som pratade i tid och otid. Fast årsmodell 90 hade en likadan motor som i Audi 200 quattro 2.2 20v med en härlig turbo motor med Bosch motronic istället för KE-Jetronic och lite uppfräschad jämfört mot dom tidiga 81-84. Dessutom hade Audi tagit bort den digitala instrument klustret på årsmodell 90. Tyvärr har prisutvecklingen stigit så mycket på Audi Ur Quattro att dom flesta verkar just ha dom som samlar bil som står och samlar damm.
Audi200, kommer ihåg produktplaceringen av den bilen i den tyska serien "Kliniken" som gick på 90 talet.
Ska lägga till en bil i mer resonabel prisklass, jag gillar verkligen den senaste Honda Civic type-r med alla dess vingar och designelement.
Våra drömbilar... hmmm... får mig verkligen på "drömhumör". Är ganska förvissad om att det lär förbli en dröm men jag har bara två...
En Cadillac Eldorado Biarritz -58...
...och en Dodge Challanger (factory street Hemi) -70
Min fd sist 30 år sedan en Alfetta 2.0 L -1980.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.