Sitter och tittar på " Antiques roadtrip" där ett par figurer tävlar om att få mest vid en auktion för prylar de köpt på sig.
Men bilarna de åker i är oftast från 60- talet och just nu har de en Ford Zephyr -61.
Jag kom på mig själv att tycka att den var väldigt snygg, betydligt snyggare än många av dagens bilar.
Dessutom kan de gå i och ur den utan att slå skallen i dörrkarmen och väl på plats kan de ha hatt på sig (något som väl inte finns längre? )
Var bilarna vackrare förr?
Uppdaterat: 2016-05-10 20:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Kommentarer
Jag vill påstå att det rent generellt har funnits snygga bilar i alla tider efter 1950. Parallellt har vi fått utstå ganska många bilar man helst haft osedda.
Få bilar har någonsin varit snyggare än nuvarande Jaguar F-type Coupé.
Mäkinen, jodå det finns vackra bilar än idag, de fanns också före 1950, men om man kollar den Zephyr som är med just i det program jag skrev om, så finns en balans i linjerna som var väldigt lyckad, man hade till och med fått en stor grill att harmoniera med bilen i övrigt.
Den hade ju rötter i 50- talet och var nog lite omodern, men det var ändå väldigt stor skillnad mellan bilmärken på den tiden.
Jag håller helt med Mäkinen att F-type Coupe är en av de snyggaste bilöarna som produceras just nu! Sen har väl just Jaguar kanske vart det bilmärke som under alla år haft högst "snitt" på sin design. Jag hade för ett par år sen denna bil nedan, en Jaguar XK8 cab -07, enligt mig nåt otroligt vacker bil! Den snyggaste jag ägt utan tvekan och kunde knappt se mig mätt på den, och vilken GT-vagn det var.....
Jaguar har väl glänst till förr också.
Jag har svårt att tänka mig en mer harmonisk "familjebil" än xj, den är rentav vacker!
Det fanns något elegant över bilarna från 50-/60-talet (bortsett från amerikanarna). Själv är jag rätt svag för Mark II.
Jag tycker Jaguar tappade "sin design" när man slutade med X350, och istället gick över till en mainstream design. Ok, den är väl lite snygg också, men inte alls som den klassiska Three box.
Men, om man ska välja ett årtionde när bilarna var snyggast och mest olika måste väl 60-talet vara bäst. Då, när man enkelt kunde avgöra vilken bil det var, ofta även i mörkret.
T.ex. Rekord coupé.
Exteriört och interiört gör Jaguar designmässigt väldigt eleganta bilar. Kul trådstart Saabnisse, är väldigt intresserad av bildesign och har en hel drös med litteratur om Italdesign Giorgetto Giugiaro, Bertone och Pininfarina. Giorgetto Giugiaro har designat hemska kreationer för Daewoo och Hyundai men samtidigt har han designat världens vackraste bilar enligt min mening som Alfa Romeo Giulia Sprint GT, Lotus Esprit, Maserati Ghibli och många fler vackra kreationer.
När det gäller exteriör och interiör design så föredrar jag evolution före revolution. Vid en generationsväxling mellan en bilmodell så känner jag mig mer hemma om man tar ut designen försiktigare, varför förstöra ett redan vinnande koncept. Less is more tycker jag är viktigt när det gäller bildesign, för många veck i karossen gör att jag som betraktare tröttnar snabbt på designen ögat får inte vila.
Ett stort problem med framförallt tidigare asiatisk bildesign är att bilen har endast har varit en räkneegenskap, bilarna kändes massproducerade jämfört med europeiska bilar. Något som asiatisk bildesign fortfarande lider av är att man inte designar gångbar design som kan överleva i flera generationer, designen har en kort livscykel.
Det är svårt och svara på om bilarna förr var vackrare men dom har en helt annan karisma än moderna bilar.
Kan ju inte utelämna en ikon, jag ryser varje gång jag ser den:
Porsche 911 är ett bra exempel på en gångbar bildesign
Egentligen gillar jag litet äldre bilar, modellerna hade mer utstrålning förr, man såg vilket märke det var,
men åtminstone EN litet nyare modell tror jag kommer bli en framtida designikon;
(Litet partisk bara ;-))
Jag gillar ju konstigt nog kantiga bilar. Bland mina favoriter finns Volvo 744, Mercedes w201/124, BMW E34, jeep Cherokee XJ m.fl.
Finns bara fördelar med lådform och det ger bra innerutrymmen.
Sen har jag lite andra bilar jag älskar designen på, t.ex Saab 900 Aero (og), Mercedes w123, BMW e28, Volvo Amazon och Jaguar XJ 6.
Porsche 356 kan ingen bilintresserad missta sig på.
När min kompis i mitten av 70-talet köpt på sig litet för mycket bilar(rätt val av föräldrar...)
fick jag låna hans Porsche 356 ett tag, blev James Dean för en helg innan jag fick återgå
till min simpla Ford Taunus, ljuva minnen.
Kantiga bilar drar mer energi och låter mer så det är inte bara fördelar.
Interiören i äldre bilar kan ofta vara trevlig att titta på, men alltför ofta har de drabbats av träbitar som jag fullkomligt avskyr. Träinredning har man i bastun.
Amerikanska muskelbilar gillar jag på utsidan, men oj vad jag ångrar att jag har kört dem. Drömmen stämde dåligt
Lason det är inget fel med kantiga bilar finns flera med stilren design, BMW e28 och E34 som du nämner gillar jag också. Framförallt är det fronten med de ovala strålkastarna och njurgrillen som jag gillar.
Pratar vi BMW, så tycker jag att E32 definitivt är en vacker bil:
När det gäller BMW tycker jag den här är snygg trots att den höll på att knäcka företaget.
https://sv.wikipedia.org/wiki/BMW_501#/media/File:BMW_502_Barockengel_2.jpg
Speciellt cabben!
OT:
Millenia, kommer vi få någon rapport på "nya" bilen? :)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.