I bensin vs diesel diskussionen så började vi så smått diskutera om SUVar löper en förhöjd vältrisk. Jag skulle vilja hävda att så inte är fallet, även om det finns nutida skräckexempel (videoklipp följer nedan). Dock är jag av uppfattningen att när det gäller SUVar så är det viktigt att välja en bil där tillverkaren har lagt ner möda på att få chassit att fungera fullt ut med högre markfrigång. Nu till lite videoklipp. Ett bra exempel på detta är V90 CC, som klarar nästan samma fart som vanliga V90 i älgtestet. Ett dåligt exempel skulle jag säga är Mazda CX-5, som visserligen klarar ganska hög hastighet men hela bakändan har en tendens att lyfta.
Först skräckexempel ett Jeep Grand Cherokee:
https://www.youtube.com/watch?v=HJ538H_KZCI
Nästa skräckexempel, Nissan Juke:
https://www.youtube.com/watch?v=B5aM30TFZ-w
Skolexempel Volvo V90 CC:
https://www.youtube.com/watch?v=w0urgEFNIBQ
Mazda Cx-5. Titta på bakändan, ytterhjulet går nästan på kanten av däcket och innerhjulet lyfter från marken. Tittar man sedan längre fram i videon så lyfter hela bakändan.
https://www.youtube.com/watch?v=H1FIPXeU7J0
Kommentarer
Klart att Suv har en förhöjd vältrisk. Ser man på olyckor på youtube där suv är inblandad så välter nästan alltid suven.
Som sagt, det skiljer från Suv till Suv. För många nya modeller skulle jag säga att vältrisken är minimal. Det går numera att göra SUVar som inte har så mycket högre tyngdpunkt än en personbil.
SUV:ar idag är inte någon säkerhetsrisk.
Dels har deras chassi blivit mycket bättre och dels kör man en SUV något lugnare.
Att en SUV skulle vara mer olycksbenägen kopplat till sin högre höjd har alltså mig veterligen ingen visat.
MVH AL
Nu var du riktigt rolig, A.L...:)
IIHS har väl den bästa uppgiften om risk för voltning med olika fordon. De kommer med nya uppgifter vart tredje år. Den senaste för årsmodellerna 2011-2014. För SUV:ar i singelolyckor omkommer 50 % ( 4 av 8 per miljon fordonsår) och bilar 33 % (5 av 15 per miljon fordonsår). Statistiken gäller för förarna.
Men det är färre som i singelolyckor med SUV:ar (8/15). Men det beror säkert på att det är fler unga som kör bilar och medelålders kör SUV:ar, stor skillnad i olycksrisk för dessa grupper.
Ola E: Förhållanden i USA kan inte överföras på Sverige. Både fordonssammansättning som åldersfördelning hos förarna skiljer sig för mycket åt.
Men frågan är ändå intressant, men svårare att finna svar på här i Sverige.
MVH AL
Det stämmer att fordonssammansättningen inte är densamma. Det finns ingen fordonsmodell som har mer än 3 - 4 % av försäljningen de 3 åren. Det är premiummärkena som klarar sig bäst.
Som exempel har Jeep Grand Cherokee c:a 1,5 % av försäljningen. Den välter i 53 % av singelolyckorna som medför att föraren omkommer. Alltså i stort sett det samma som alla SUV:ar.
Så vilka som kör har stor betydelse.
Man kunde ju jömförs bilar av samma förutsättningar??som höjd,längd,vikt och tyngpunkt??Här är det også däck som avgjör mycket då lite mindre grepp vill inte lyfta bilen.Bilarna är inte på nogot sätt lika och jeep är ju faktiskt en utav dom få "riktiga" offroader.
Största skillnaden är i krock mellan fordon. Där välter vanliga personbilar i 6,9 % av fallen.
SUV:ar välter i 25,2 %. Detta gäller när någon passagerare dör enligt senaste statistiken i USA.
Och det har varit ungefär så i många år, antar att det inte blivit bättre med senare årsmodeller. Många av dessa dödsfall är mycket onödiga eftersom man inte använt bilbältet.
Även i singelolyckorna välter man ju sällan på slät väg, som i testerna, utan ute i terrängen.
Se skräckexemplet ovan, med maxlast enligt regbeviset var Grand Cherokee snubblande nära att välta. Med mindre last så gick den istället på kanten på fälgen och fick punka på högra framhjulet. Farten i undanmanövern var inte speciellt hög heller. Jag vill minnas att man körde under 70 km/h.
Dock ska sägas att något år senare så kom en uppdatering av modellen och då var undanmanöverproblemen lösta.
Men det går som sagt att göra SUVar med relativt låg tyngdpunkt. Nya Audi Q7 har jag sett videoklipp på där den klarar filbytes prov i över 130 km/h. Audis drivlina har en stor fördel i att drivaxlarna till framhjulen sitter före motorn, vilket gör att den sistnämnda kan monteras mycket lågt. Nackdelen är att bilen blir framtung. Grand Cherokee har dessa drivaxlar under motorn vilket leder till en högre motorplacering och hög tyngdpunkt.
Dubblepost.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.