hej alla mina nya vänner här på forumet!
Har en fundering på hur man väljer bil när man vill/måste skaffa en "ny". Hur mycket spelar en, som man själv tycker, tilltalande design in i köpet? T.ex jag måste köpa en bil; för den jag har är slut. Jag/du/ni har vissa krav på prestanda, tex dragkapacitet. Men vill "jag" alltid ha den som passar mina krav allra bäst, eller vill jag/du kanske hellre ha en kaross som motsvarar min bild av en bil som ser vacker/häftig ut?
Eller kan det vara tvärtom? Jag vill ha en bil som ser ut på ett visst sätt men prestandan gör att jag väljer en som inte är lika "snygg"-
hur tänker du?
(jag själv har idag kollat på en bil som egentligen inte motsvarar mina tekniska krav, men den var så himla snygg att jag vill ha den i alla fall)
Hänger ni med?
Kommentarer
Det första steget är att hitta en bilaffär där försäljarna vill prata med kunderna. Det är inte helt givet att försäljarna är intresserade.
Jag brukar köpa något som inte påminner mig om den bil jag ska byta ut.
Först väljer jag ut de bilar som är snygga sen går jag vidare och väljer dom som har prestanda och utrymme, sen köper jag en Saab!
@ L.Mäkinen, just det jag har råkat ut för; att den inte påminner om den jag redan har!
hahahaha crazy!
Stina, jag är tekniskt orienterad och väljer funktion framför form. Eller, för den delen, om formen har en funktion men inte är så snygg, så kan det funka för mig. Jag har en Toyota Prius gen3.
Beror ju också användningsområde och syfte med bilen, liksom hur mycket pengar man vill lägga på bilen.
Jag har stort fokus på driftsäkerhet och att bilen bara funkar jämt, hatar bilar som strular. Jag vill också att bilen ska vara riktigt snål på soppa.
Ett annat krav jag har numera är att det ska vara automat.
När det gäller utseende är insidan viktigare än utsidan för mig, alltså det jag ser när jag kör bilen, utsidan har jag glömt när jag väl satt mig i bilen, vad andra tycker om min bil när jag kommer åkande är oviktigt, att bilen är vårdad ger jag högre status än om bilen är ball och dyr.
Prestanda, körkänsla och hållbarhet är nog annars det jag faller för mest.
Å andra sidan köpte jag för ett tag sen en bil som saknade alla dom egenskaperna, men då min fru älskade bilen, var jag glad i alla fall.
Med andra ord, man väljer efter det man valt annars har man gjort bort sig.
Skojar lite, men visst är det mycket så om man frågar andra.
Själv skulle jag säga att det är allt i sin helhet som ska passa just mig, designen är nog inte det första avgörande men måste ändå vara tilltalande för att känslan för allt annat ska kännas bra.
Bästa köpet på blocket just idag, den tar jag.....
Christer - det var dumt skrivet
Har nu under de senaste veckorna insett (?) att en färd några mil från den större staden till den mindre ökar på sannolikheten för trevligt bemötande i bilaffären högst avsevärt.
Det ena behöver ju inte utesluta det andra.
I mitt fall är det en kombo av både utseende/känsla, tekniska detaljer men även miljöaspekten vägs in.
Det som är kul är ju att ofta ligger teknik och miljö ganska nära varandra även om man väljer att inte köra på el.
Utseende och känsla är såklart viktigt, det näst största köpet man kommer göra efter hus är ofta en bil och då vill man ju ha något man trivs med, iallfall jag.
En ombonad känsla interiört samt något trevligt som möter en på uppfarten varje morgon är alltid trevligt. Och när man stänger dörren så får det gärna förmedla en känsla av att sakerna kommer hålla i några år.
Många gånger är det ju en kompromiss då även ekonomi finns med i ekvationen men i mitt fall är ett bilköp nog en kombo av alla fyra, miljö, teknik, form och ekonomi.
Nej, faktiskt inte.
Vi har haft mycket problem med Uno Lööv.
Asså - ok.
Mej får ni nog inte så stora problem med - hoppas jag
Jag bryr mig inte så mycket, jag har vissa grundläggande krav bara.
Däremot är känslan viktig, känns inte bilen bra, sitter jag och tänker på det när jag kör.
Den känslan jag tänker på kan nog närmast beskrivas som förtroende kanske. Tar en stund att bygga upp, men i vissa bilar känns det inte bra helt enkelt.
Mycket lustig denna ide med att man ska eller måste välja, jag gillar bara bilar där man får allt och inte behöver välja bort någonting.
Jag väljer aldrig när det gäller någonting överhuvudtaget, kan jag inte få allt så är jag hellre helt utan.
Vi skulle ha en bättre värld om människor ställde lite högre krav på allt, att vara glada och lyckliga med halvdåliga saker öppnar upp för ett samhälle i fritt fall - som alla i dag tydligt kan se.
Valet är baserat på en sammanvägning av olika egenskaper, där
det inbördes förhållandet kan variera.
1. Pris (Antingen har jag råd, eller inte)
2. Kvalitet (Har ingenting med "kvalitetskänslan" att göra utan börjar
mätas efter 10-15.000 mil eller så.)
3. Design (Den ska tilltala mej, gärna "understated")
4. Motor (Den ska sjunga vackert, därför går allt under sex cylindrar fetbort)
5. Komfort (Gärna tyst och mjukt)
6. In house, köper jag en Mazda så ska det vara en Mazda, inte ihopplockade
delar från olika leverantörer som Volvo, eller ännu värre - VAGs "badge branding"
LItet off topic:
När det gäller "understated" design så är nog japanerna mästare,
bland klockor finns något som heter "Grand Seiko", väldigt
intetsägande mekaniska klockor med extrem precision, kvalitet och
rätt extrema prislappar med, inget för kreti och pleti.
Här är en "billig" Grand Seiko: http://www.chrono24.se/seiko/grand-seiko-automatic--id3804450.htm
Har inte haft råd med en Grand Seiko än, men väl en lika
understated King Seiko, som kvalitetsmässigt matchar
Grand Seiko.
Bilen skall vara snygg.
Den skall vara komfortabel. Rymlig
Motor/Drivlina skall kännas bra.
Säker. Fast nästan alla nya bilar på marknaden är väl säkra.
Driftkostnad. Men alla moderna dieselbilar drar väl runt halvlitern i verklig förbrukning..
För mig är nog det allra viktigaste att bilen har ett bra chassi (läs påkostade hjulupphängningar) och en styv kaross. Dessa två egenskaper ger nämligen för det mesta en mycket tyst gång, vilket är viktigt för mig. Bilen ska klara av att svälja ojämnheter i vägen utan att det smäller och vibrerar. Dessutom ska väg- och motorljud vara lågt. Jag tar hellre ett bra chassi och lite svagare motor än tvärtom. Däremot är transmissionen viktig, jag vill ha en automat som växlar snabbt och smidigt och som reagerar snabbt på gaspådrag.
Sedan är det mycket viktigt för mig med bra stolar och själva sittpositionen i bilen. Gillar inte att sitta lågt med raka ben .
Vad "allt" sedan är, är ju en fråga själv föredrar jag bilar från 80 och början av 90-talet med i princip bara ABS, så "allt" innebär alltså inte "allt" skräp som människor hittar på.
@N-iklas
Man får nog alltid räkna med någon form av kompromiss, speciellt om man har högt ställda krav.
Det går ju t.ex. inte att trolla med utrymme, vikt och motorer.
Känns mer som du är inne på kvalitet där vi ska ställa högre krav istället för att slippa köpa massproducerad billig skräp med fin yta.
Det är ju alltid en kompromiss.
Vad jag tittade på när jag köpte bil var:
*Pris
*Märke
*Lättmekad (orkar inte med dyra delar och krångliga konstruktioner när man skruva själv)
*Ägandekostnader
*Komfort och köregenskaper
*Stil
*Bilens historik
Därför köpte jag en Citroën C5 II 2.0 bensin..
Har man börjat köra Citroën är det svårt att sluta.. :)
Stina, vad olika vi är. Några köper en bil som bara går mellan A och B. Struntar i märke eller en massa elektronik. Andra har funktion som tema. du letar efter en bil som drar minst 2000 kilo, eller om det rent av var mer. Det snävar in utbudet en hel del. Då kan man ju inte köpa en fräck och sportig liten kärra.
Jag för min del har aldrig ägt en Volvo, Volkswagen/Skoda(förutom 2 Golf GTI), Audi eller Toyota (som många vurmar för som hänger i denna baren) utan väljer mer en bil som sticker ut(som inte alla andra har). Hur trist kan det vara att äga en Volvo V70, som 75% av Svenska folket åker omkring i. Riktigt mellanmjölk faktiskt, även om jag fattar att det är riktigt bra bilar. Jag kör hellre bilar med GTI, Turbo eller liknande på bakluckan, på senare tid har jag gått över till SUV (Styggavargen blir nog tokig nät han läser detta). Riktigt bekväma bilar.
Kvalitet ja, det är högt på listan, kvalitet är av avgörande betydelse men kvalitet enbart räcker inte när det handlar om komplicerade funktioner som exempelvis bilar.
Man kunde kanske säg att jag betraktar den bästa kompromissen som den som ger allt.
Om man tagit alla funktioner och detaljer så långt det går och arbetat igenom varje detalj för att få den att fungera så bra det överhuvudtaget är möjligt, då är resultatet maximerat och jag upplever att jag får allt jag någonsin kan önska mig i dessa bilar som är utformade så.
I detta ingår intelligent teknik och kvalitet, allt är allt.
Men inget är oändligt viktigare än något av det övriga, allt är lika viktigt, knappen till fönsterhissen är lika viktig som motor och växellåda.
Intelligens framför allt, hellre en enkel gammalmodig teknik som fungerar perfekt än en supermodern som är dyr, krånglig och känslig - det är inte bra.
Intelligens förefaller vara det genomgående temat.
DET är allt.
Sedan råder det delade meningar om vad som är genomtänkt och genomarbetat, jag imponeras exempelvis inte alls av super dyra lyxbilars utförande, instrument och reglage i en bil för tre miljoner kan jag tycka är totalt skräp, därför att jag bryr mig om hur det är utformat och fungerar, medan lyxbilen mest försöker se så imponerande, storslagen, superdyr och lyxig ut som möjligt.
Att prylarna fungerar taffligt och uselt att använda, det är av mindre betydelse för dessa.
DET är inte intelligent.
Och därmed kastar jag lyxbilen på sophögen även om knapparna är gjorda i 24 kartas guld.
Tänk @ N-iklas , den första bil jag köpte hade en VEV att starta motorn ned!! Inga guldknappar där, inte!! L A D A hette lilla fina röda bilen
Ja tänk min första bil hade också vev att starta med (oftast). Den bilen valdes enbart för priset 400:-
@ saabnisse: !! Vev är underskattat!
Jaha - måndagen bjöd oss slutligen på ett nytt Uno-nick. Undrar hur många som passerat revy under åren...
Även om det nu skulle vara UNO så spelar det väl ingen som helst roll så länge det bidrar till trevliga och intressanta diskussioner eller?
Alla nya som kommer in är inte UNO.. även om vissa verkar tro det. Det finns faktiskt andra personer som kanske vill vara med och bidra här. Precis som jag en gång i tiden. Jag blev också felaktigt anklagad för att vara UNO när jag sökte köpråd.
Deeds - det brukar börja lugnt men sen eskalerar det snabbt. Och detta nya är jag nästan 100 % säker på att det är ett av Unos otaliga nick. Är inte det i sig märkligt - alltså att en användare skapar nya nick på löpande band ? Nåja - vi avvaktar väl och ser vart det bär...:)
Tja en dag när tekniken klappat ihop är de enda som fungerar de gamla som ingen vill ha.
Utom den som är klok nog att gömman undan lite i väntan på sämre tider...
Pi.. Jo det kan mycket väl vara så. Vi får hoppas att han håller sig på banan denna gång ;)
Något jag förundras över är att UNO's konton verkar relativt snabbt bli nedstängda medans det finns andra som jag anser verkligen skulle stängas av som får hålla på. Varför sluta trolla när ingen åtgärd görs förutom lite redigeringar? ViB borde värna mer om att få in mer folk, och att folk stannar än att trollen på forumet skall få fortsätta med sina dumheter. Jag har anmält till ViB ett fåtal ggr folk som skall stängas av och fått förklaringen att "dom registrerar sig bara igen så det är ingen ide. En tillsägelse är bättre" Är det? Verkar det fungera tycker ni? Ut med bråkmakarna.. Låt dom registrera sig igen...och igen...och igen. Det är trots allt en procedur som kräver en unik e-post. Till slut kanske det ger effekt.
Än så länge så bjuder Stina (Uno?) på lite humor iallafall. En härlig kontrast till det klimat som för det mesta finns här.
Men sluta kalla mig för Uno! Jag la upp bilens reg.nr som min profilbild just för att bevisa att här är en "riktig" människa och ingen Uno. Fattar ni inte att jag blir ledsen av dessa påhopp
Tyvärr så är det ju ingen garanti. En bild med ett regnummer kan man hitta på blocket. Sen får man ett sms med ägaren och skapar ett nick efter det. Med det sagt så säger jag inte att du är någon annan än den du utger dig att vara. Enda du kan göra är att fortsätta bidra i detta forum så dör det ut. Jag blev som sagt också kallad för UNO i början.
Kanske du är UNO, kanske inte. Jag personligen lägger ingen värdering i det så länge du inte bryter några regler.
Det jag kan bistå med är moderering av de som inte sköter sig.
Så nu tycker jag att vi slutar att anklaga alla nya som kommer in för att vara UNO.
Vill Stina bli kallad för Stina så kallar vi användaren för Stina. Inte UNO.
JvD.
Ser att du har Motala i din presentation samt att du skriver att det bara finns en Uno här och han är seriös. Är det du som är "The original Uno"?
(En nyfiken fråga bara)
I mitt val av bil så vill jag gärna ha en blandning.
Vid mitt senaste bilköp (en pendlarbil) hade jag några specifika krav. Blåtand, backsensorer (supertight garageplats i Oslo), ECC/ACC (alltså inte Varmt/Kallt utan ställa in önskad temperatur), rattvärme, bra känsla i materialval samt bra garantier. Jag testade VW Polo, Peugeot 208, Audi A1, Hyundai i20, Toyota Yaris och Auris, Ford Fiesta, Opel Corsa, Mazda 2 samt Renault Clio och Captur innan valet föll på en Kia Rio.
Den var den enda bilen som hade allt jag ville ha till ett rimligt pris plus bra känsla i kupén. Växellådan är en av de mest exakta jag kört. Materialet i ratten påminner om BMW´s M-sport ratt, mjukt och skönt. Inte sportbilsprestanda men jag tar mig dit jag ska.
Som sagt, jag lägger ner tid och testar det mesta som finns att tillgå innan jag bestämmer mig.
En blandning av teknik, utseende och känsla är mitt recept. Varför välja när man kan kombinera?
Stina är inte Uno, Hon är bosatt i Sollentuna. Så nu kan vi lämna att hon är Uno. Dags att sluta tro att alla nya nick är troll.
En medlem som är bosatt i Motala och gärna blandar in frugan i sina inlägg ger ju vissa vibbar.
Om vi nu förutsätter att stina lagt upp regnr på bilen hon köpte, så stämmer ju allt, kvinna på xx år i sollentuna, det redovisade bilinnehavet en mitsubishi L200 och hästkärran......
Så sluta tjafsa om uno nu.
Skulle så vara, då är det hans bästa trolleri här, men jag tror det inte.......
Han har haft många nick genom åren.......
Uno lööv från motala är väl närmast verkligheten, ibland man, ibland ung tjej.
Ganska kul ibland, men tråkig när han bombar med nya trådar en masse......
Stinas frågeställningar är dock av högre kvalitet än de ganska korkade trådar han drar igång.....
När nu infekterade politikdebatter och flyktingsnack blivit förbjudna här med all rätt, är det inte lika kul att trolla.....
Ja han lurig ibland det lilla lövet, han har lurat mig några gånger när jag borde ha raderat honom, men allt han skrivit har inte varit fel, några få gånger riktigt fyndigt.
Och som moderator försöker jag nog låta så mycket som möjligt passera, men blir det för grovt hoppas jag att jag hinner ingripa.
Lägg ner Christer.
Du förstör mer än du tillför med dina anklagelser.
Den erfarenheten har jag också. De flesta tyska bilar i den här klassen verkar ha träbänkar, man sitter bra en stund, men efter några mil börjar man skruva på sig. Ska man ha bekvämare stolar får man betala skjortan för en massa extrautrustning som ingår i stolpaketet. Märkligt!
Den A4 2014, jag kör ibland är riktigt trevlig och snabb, men efter ca 10 mil börjar man skruva på sig och fem mil senare måste man stanna och massera baken. Det ska inte vara så, det vet man efter åtskilliga mil i Saab och Volvo.
Så för att återgå till frågan i artikeln, så framgår det kanske att jag väljer bil efter komforten och det innefattar även ljudnivån.
Jag uppskattar alla bilar, en billig och ful bil kan skänka en massa sinnesro genom att man inte behöver vara så rädd om den, jag kan sova lite bättre på nätterna. Men man kanske får skämmas vid en eventuell date. En dyr och fin bil är ju bättre vid date men den dyra fina bilen kan skapa oro på natten över kommande servicekostnader, att grannen har köpt en likadan bil men mer utrustning och större motor, att jag måste storhandla imorgon men är rädd för att bilen ska ta skada på den stora p-platsen
Det kanske finns användare som må vara Uno Christer men så länge han sköter sig så finns det ingen anledning att göra några åtgärder.
JvD är Uno. Han skriver "äro" och blandar in frugan i sina inlägg men som sagt, så länge han sköter sig är det inga problem.
Väljer först biltyp, storlek och prisklass. Sedan gäller det att provköra de bilar som faller inom kriteriet. Håller med Rikard att inredningen är viktigare än det yttre utseendet. Eftersom jag inte bor i Sverige utan i Australien så är det inga problem att hitta intresserade försäljare. Upplever att den personliga servicen är mycket bättre här än i Sverige både när man besöker en bilhall eller en serviceverksamhet. Bilförsäljarna är alltid mycket intresserade och hjälpsamma. Verkstäderna har nästan alltid bekväma väntrum med kaffe och kakor medan man väntar.
Håller fullständigt med Benols i att det är mycket större sannolikhet att hitta trevliga och engagerade bilhandlare i de mindre städerna.
Här får jag inflika att Bilcentrum i Hässleholm är väldigt trevliga och tillmötesgående. Frågar alltid om man är nöjd med servicen, bjuder på kaffe. Alla anställda där som går förbi säger hej och denna bilhall får väl sägas höra till en av de större i området. Skillnad som natt och dag om man t.ex. går in på Göingebil i samma stad.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.