Såg ett inslag idag om högreflekterande trafikskyltar som stör istället för att upplysa! Skrev då detta till Trafikverket.
"Efter dagens inslag i Rapport måste jag instämma i kritiken mot dessa högreflekterande trafikskyltar och då mest de vita skyltarna som förstör mörkerseendet totalt. Det är ju som att köra med helljuset emot en spegel, dvs allt ljus studsar tillbaka rakt in i ögonen och förstör mörkerseendet totalt.
Antigen skall skyltarna bytas ut mot mindre reflekterande eller vinklas så att ljuset inte studsar tillbaka rakt emot bilen. Just vinklingen borde nog var ganska lätt att åtgärda. För att vänta tills reflekteringen mattas av med tiden, som framfördes i inslaget, är en dålig lösning."
Någon mer än jag som retat sig på detta???
Kommentarer
Ibland men inte så ofta. Däremot tycker jag att många bilars LED DRL-ljus är onödigt starka och dessutom tända när halvljuset är tänt - i alla fall på en del bilar.
Ja jag drömmer mig tillbaka till den tiden då vägarna var mörka, ljuset ifrån bilen fick spela fritt och man såg allt.
Idag så är det ju rena Tivolit med skyltar o reflexer, titt som tätt så måste jag blända av vid riskfyllda passager för att skyltningen slår tillbaka ljuset och ljus mot ljus skapar skugga! Jag ser knappt ett skit mer än den vita sidolinjen och att se ut djupt åt höger det är ibland slikt omöjligt utan vad som är är ett ljusdraperi o flimrande skuggningar, den förvarning som behövs är satt ur spel på grund av den stora ivern i att upplysa oss, golvad av varningsskylten så att säga.
Japp! Varje gång jag åker till stugan bländas jag av skyltarna på 66:an.
Inte 100, men tror att det var förra vintern som ett liknade inslag var med.
Då var det just vinkeln på skyltningen som ställde till det. Då vinklade man om dom.
Men det var ett litet antal skyltar som hade blivit fel uppsatta i ett område och som efterjusterades.
Det är nog på helljus som problemet är som störst Pi. På halvljus är problemet nada!
Senast i Måndags var det nära att gå åt helvete. Skylt för skarp kurva och helljuset bländade mig totalt. När denna bländning ifrån skylten upphörde så fick jag se 2 stycken rövar på 2 älgar 2 meter ifrån vägen. Bromsade in tvärt och tack och lov stod älgarna stilla.
Tack och lov gick det bra, men bara för 3 veckor sedan körde jag på en hjort som kostade er andra försäkringstagare 20-30000 kronor, minst . Bara höger framlykta kostade 12000 kronor.
En artikel där Trafikverket just poängterar vikten av att vinkeln blir rätt:
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/bilister-blandas-av-vagmarken
Pi Ditt problem är ju ditt eget för man ska inte stirra rakt in i ljus.
Med skyltar så har man inget val för tittar man snett förbi så kan man missa just det som de upplyser om.
"Swemba - nu kanske vi talar om varandra."
Han har väl inte kommenterat alls! Eller hur?
Instämmer helt, det är inte bara irriterande utan rent farligt.
Jag får erkänna att jag misslyckats här. Varför?
Jo, för några år sedan satt jag bredvid en trevlig kvinna på tåget, och vi pratade fram och tillbaka. På något sätt hamnade vi på vägskyltar, och jag beskrev problemen med för stora skyltar med för intensiva reflexer. De är bländande och farliga, särskilt i regn. Då ser man nästan inget av vägen.
Då svarade hon:
- Intressant. Jag är nämligen ansvarig för dessa skyltar...
Det blev en lång diskussion, men hon förstod mig nog inte (kanske ville inte..?)
Hon påpekade skyltarna ska stå några graders vinkel från vägen för att undvika spegling, men det är ju inte det stora problemet vi har, det är reflexerna som slår tillbaka för kraftfullt.
Så, tyvärr lyckades jag inte övertyga henne om att skyltarna skulle reflektera mindre, och alla har väl störts av motljuset.
Det är ju ovan skrivits, rent farligt!
Ursäkta - det var christers kommentar #6 jag syftade på.
Tvärnit - sitter inte och stirrar in i mötande bilars ljus men de kan ändå vara bländande - annars skulle vi knappast behöva ha annat än helljus.
Fast de flesta av skribenterna här är ju minst i min ålder, eller ännu värre....
Hur är det med synen?
För jag blev svintrött, fick huvudvärk osv, alltså skickade frun mig till optikern.
Det blev glasögon.....
Med en gång minskade det problemet påtagligt!
Klart dom bländar, men nu är det inte så farligt längre, och mötande bilar är betydligt mindre jobbiga.
Men moderna lyktor gör det värre, när jag kör bilar med modernt, vitt ljus är det värre än i passaten med vanliga h7, det blåvita ljuset verkar förstärka färgen i skyltarna, speciellt de blå, medan gröna är mindre jobbiga......
Och nu kör ju tydligen väldigt många runt med kass syn, enligt nån reklamfilm på tv.....
Dubbelpost.....
Har haft glasögon sedan 80-talet och kollar synen vartannat år så jag har rätt skärpa på glasögonen. Så tyvärr duccedriver jag kan inte skylla på synen.
Men däremot på dessa f-bannade högreflekterande skyltar.
Var ute i området igår kväll, hade pannlampa (LED) och reagerade för att trafikskyltarna "svarade" onormalt bra, så jag förstår problemet. Undrar om biltillverkarna också förstår? Dvs man får väl ställa in ljusbilden så inte alltför stor ljusstyrka hamnar där uppe där skyltarna sitter.
Nej jag har inte kommenterat, men hade jag gjort det så hade jag hållit med dig! :-)
Pi's telepatiska förmågor imponerar!
Jo, med bra ljus så kan skyltarna vara bråkiga, speciellt tycker jag de stora "blåa" skyltarna som talar om innan en korsning vad som händer var...
Med 3xXenon-extraljus så blir det till att släcka för att ens kunna läsa dem... På nya bilen är det dock bara originalljuset som för all del också är bra.
Christer - nu kanske vi talar om varandra. För skyltarna förstår jag absolut att det är på helljus dom stör mest men jag kan fortfarande inte påstå att det varit ett stort problem där jag kör mest - därmed inte sagt att det inte kan vara problem på andra ställen där dom kanske är felvinklade. Dock kvarstår min kommentar om starka LED-DRL-ljus på en del bilar som faktiskt kan vara lite störande även när det är hyfsat ljust. Konventionella DRL-ljus bländar ju aldrig trots allt.
Edit: Redigerat - fel namn...
Skyll på 3M ;) Är väl deras reflextejp som sitter på allt nu för tiden :P En mildare reflexeffekt skulle lösa det mesta. Då skulle inte skylten behöva sitta på graden korrekt vinklad.
Då skulle man ha deras svarta reflex då.....
Har sån på min hjälm som solskyddsfilm på visiret och baktill, och den reflekterar mer "lagom"....
Säger som ett byoriginal, om ni nu vet vad det är för en slags person? "lagum ä bäst"!
Tycker liksom att det är ens egna bils belysning som skall lysa upp skylten och inte reflexmatrialet som skall blända hela sin omgivning och göra bilförarens mörkerseende helt kass.
Håller med ang vissa skyltar. När man kan se reflektionen av sin egen blinkers på 500 meters avstånd så har reflektionsivern gått för långt. Med helljus på så förstör det mörkeeseendet för flera sekunder. Kan vara minst lika bländande som att möta någon som glömmer blända av. Problemet gäller väl kanske främst sprillans nya skyltar. Jag tycker även snökäppars reflexer kan irritera på landsväg genom mörka landskap.
Snökäpparna blir ju skitiga rätt snart så inte tycker jag att deras reflexer är irriterande - snarare är det på många ställen tvärtom att dom kan vara svåra att se de dagar vädret är ogynnsamt.
Men det är lustigt Pi att den vita skylten "Kärnskogens naturreservat" aldrig blir skitig eller tappar reflexen. Det kunde lika gärna sitta en välputsad spegel där, när mitt helljus träffar skylten.
Nya bilar har LED/Xeon... då blir skyltarna nästan för synliga och det värker i ögonen när man passerar dem i nattmörkret, Köp en gammal Lada med glödlampor så blir du av med problemet :-)
christer - förmodligen står inte "Kärnskogens naturreservat" precis i vägrenen..:) F ö ligger det säkert mycket i att bilar med Xenon- eller LED- helljus, och inte minst extraljus, ger betydligt skarpare reflexer än bilar med vanligt Halogen-ljus.
Jag har Xenon som följer rattutslaget och inte några extraljus överhuvudet taget. Tycker inte det behövs. Och skylten "Kärnskogens naturreservat" står precis i vägrenen 1 meter från asfaltskanten, 1,5 meter över vägen. Med frugans Vectra med LED-ramp på 7000 lumen gör det fan ont i ögonen.
"Tycker liksom att det är ens egna bils belysning som skall lysa upp skylten och inte reflexmatrialet som skall blända hela sin omgivning och göra bilförarens mörkerseende helt kass." : fortfarande tycker jag det. Hoppas du träffar på en sådan skylt Pi , i mörker på helljus. Då kommer du att förstå Pi.
Jodå christer - jag HAR sett sådana skyltar men är lyckligtvis relativt förskonad från sådana på de vägar jag främst transporterar mig på.
Lyllo dig!
Svar ifrån Trafikverket om högreflekterande vägskyltar.
"Vi tackar för dina synpunkter och förslag, vi vill informera dig om följande när det gäller skyltarna.
Vi måste komma ihåg att vägmärken ska upptäckas, synas och läsas av alla trafikanter (unga, äldre och de som har svag syn) och reflexfolien ska anpassas till halvljus och från olika bilar.
Trafikverket har redan idag krav att Vägmärken ska vinklas så att de inte bländar trafikanterna.
Lägre reflekterat material kommer att användas till vägmärken. Det kan säkert ta lite tid innan man börjar tillverkningen av den nya sortens vägmärken men det finns nu nya krav på reflexfolien.
Med vänlig hälsning
Catarina Johansson
Kundtjänsthandläggare"
Jag har en LED-ramp på tucsonen med 12000 lumen. Det är precis som du säger christer_1. Man blir fan blind när skyltarna lyser upp..
Har nu i en veckas tid åkt förbi den vita skylten "Kärnskogens Naturreservat" och den är för jävlig att blända. Kan ingen jävla klottrare måla över skylten med sitt "TAG". Hoppas!!!!!!
Du ser där Deeds - somliga straffar Gud direkt...:)
Ja du har fan i mig rätt Pi. Men det är inte rättvist!
En sån med ledramp möter jag varje dag på väg från jobb, på kolsvarta sista sträckan hemåt , och han har inte vett att blända av före krönet......
Så en fet jävla reflexskylt skulle han ha, en rejäl dikesrunda förtjänar han......guds straff...
Ljusterapi för nattchaufförer......
Den var bra duccedriver!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.