Vi Bilägares forum

Vägskatt-tråden

Vägskatt-tråden

Staten krånglar till det mer och mer i syfte att skattebelägga bilisterna, och föga förvånande så är logiken ofta bristfällig.

Nu höjdes skatten för i stort sett alla bilar, jag funderar på att ställa av en bil hemmavid, då den kostar allt mer även när den står stilla. Den orsakar ju inga utsläpp eller slitage alls när den inte körs, men ändå blir man skattebestraffad! Totalt ologiskt!
Bilen släpper ut noll koldioxid när den inte körs!

Från 1 januari 2015 gjordes ännu en justering, vilken innehåller ännu fler konstiga saker, t.ex. :
Dieselbilar:
"Miljötillägg
För dieseldrivna fordon tillkommer ett miljötillägg:

För fordon tagna i trafik före 1 januari 2008 är miljötillägget 500 kronor
För fordon tagna i trafik den 1 januari 2008 eller senare är miljötillägget 250 kronor."

Alltså oberoende av om bilarna körs inget, lite eller mycket! Hur kan en bil skita ner när den står stilla??

"Skatteberäkningen för fordon som beskattas efter hur mycket koldioxid de släpper ut består av två delar: ett grundbelopp och en koldioxidkomponent. För dieselfordon tillkommer även bränslefaktor och miljötillägg.

Grundbelopp
Ett grundbelopp på 360 kronor/år tillkommer alltid."

Fast... det är inte helt sant, för s.k. miljöbilar, dvs de som i laboratorium presterat fantasisiffror, kan vara helt skattebefriade, de skitar alltså inte ner alls oavsett hur mycket de körs! De kan köra 10.000 mil per år utan att behöva betala vägskatt, medan en äldre bil som körs 500 mil per år kan få betala över 10.000 kr per år, logiskt?

Å andra sidan har vi då detta med att vissa bilar plötsligt blivit för lätta för att få lägre skatt. Vem som helst utom byråkraterna begriper att desto tyngre bil - desto högre förbrukning, oavsett vad som presteras i laboratorium!

Uppdaterat: 2015-01-14 07:34
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Kommentarer

Gillar inte heller vägskatten, det är användandet av bil som ska kosta, inte när den står stilla! Dessutom att man måste betala en månads skatt om man har bilen påställd en enda dag under en månad, helt sjukt. Fast jag kan väl vara glad över att min a gammelbilar är skattebefriade i alla fall.

Uppdaterat: 2015-01-14 07:52
lillstefan nr.2 skrev:

Fast jag kan väl vara glad över att min a gammelbilar är skattebefriade i alla fall.

Samma här, men det kommer de säkert att ändra på....

Uppdaterat: 2015-01-14 08:12
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Nämnda miljötillägg beslutades det om tidigare men det är en massa andra konstigheter som jag inte har helt klart för mig. Hur som helst så blir skatten högre för de flesta.
Köper ju att äldre och smutsigare bilar skall ha en högre skatt men en äldre bil är inte ALLTID smutsigare. Det är ingen lätt uppgift att skapa ett system som är rättvist för alla men det rådande måste väl ändå slå alla rekord i dumhet?
Mest rättvist vore en "kilometerskatt" men till detta krävs utrustning som blir kostsam att montera om inte all skatt läggs på bränslet.
Om man skattar bränslet högre än idag och tar bort fordonsskatten så kommer det att bli en sämre affär för staten så därför envisas man med idiotiska skattesystem.

Uppdaterat: 2015-01-14 08:45

Helt riktigt hultarn, hur kan en bil som inte är i bruk orsaka CO2 utsläpp?
Det var vad jag frågade förre försvarsministern Björn von Sydow när han på miljömupparnas kommando sålde ut samtliga förrådsställda fordon av 1987 års modell och äldre för att de orsakade för höga utsläpp!
Svaret blev att de vid "ett skarpt läge" kunde medföra ökade utsläpp!
Nu ger dessa fordon ökade utsläpp i bl,a, Afrika, men det är ju inget som angår oss, eller hur?

Nu vet ju alla att en rättvis fordonsbeskattning vore ju att lägga alla kostnader för skatt, trafikförsäkring, registerhållningsavgifter m. m direkt på bränslet. Då skulle man komma åt alla som kör oförsäkrat och de flesta skulle nog försöka hålla ner förbrukningen så mycket som möjligt, man skulle personligen kunna påverka skattetrycket.
Problemet ligger i att många vill lura sig själva, med ett sådant system ser man direkt milkostnaden (exkl. t.ex. däck, värdeminskning, reparationer) och det är något som är obehagligt.

Uppdaterat: 2015-01-14 09:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse: bra där! Visst är det härligt att vara så miljösmart? Det är ungefär som tyskarna som minskar kolbrytningen i Tyskland, det är ju en stor miljöbelastning. Så, istället köper man kol från Kina...

Den här registerhållningsavgiften var från början tillfällig, den kom till när vi fick de nya skyltarna i början av 70-talet. Jag är inte ett dugg förvånad över att den (i det tysta) inte blev tillfällig längre...

Jag skulle också gärna hellre se att allt låg på bränslet. Kruxet är förstås att de som bor ute i bygderna, kanske långt ut, får en hög beskattning. Men, det går att hantera sånt också. Kanske med olika bensinpris beroende på region, såväl som elpris. Vi i södern har ju dyrare el än i norr.

Uppdaterat: 2015-01-14 10:18
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Rättvisast vore självklart att eventuell skatt som för övrigt bara till en liten del går tillbaka till bilisterna låg på bränslet då vart beskattningen helt rättvist sett till utsläppen och skulle göra att det vart intressant för biltillverkarna att ta fram bränslesnåla bilar utan en massa konstiga regler.
Men då skulle det bli orimligt dyrt för alla som måste ta taxi till flyget för att sedan flyga till Thailand några gånger per år, flygresorna där utsläppen sker på hög höjd i atmosfären gör mångfalt mer skada än om samma flygfotogen förbrändes nere på marken men flygbränslet belastas inte av någon skatt alls. Men huvuddelen av oss tycker nog att nuvarande skatter på våra fordon är bra för annars skulle vi väl rösta bort våra kära politiker som bara följer folkets direktiv över hur vi vill ha det.

Uppdaterat: 2015-01-14 10:50
Elbil2

Hultarn har rätt i en sak, med ren bränslebeskattning skulle de som kör för sin "överlevnad" dvs de som bor i tex norrlands inland, få avsevärt högre levnadskostnader.
Det skulle bidra till avfolkningen på landsbygden!
I det att en tyngre bil alltid drar mer bränsle, idkar jag inte medhåll.
Ofta är det så, men säkert är det ingalunda.
Med min körning, mest till jobbet så klart,3 mil i 90, 2 mil motorväg, drog min cheva transsport 0,83, mätt över de 3 år jag hade den.
Den väger 1960 tjänste, har en v6 på 3,4l och 188hk, och en gammaldags automat.
Min v40 2.0 136 hk, 1420 kg, manuell, drar 0,85!
Tack vare låg utväxling, 3000 varv i 110, är volvon törstig på landsvägen.
Hade jag bott i stan, hade volvon såklart varit snålare.
Men då hade jag kanske kört 1000 mil, inte 3000/år.
Jag kom avsevärt under den gamla, verklighetsbaserade bränsledeklarrationen med chevan, volvon är spot on.
Så någon fysikalisk lag är det inte!
En tyngre bil har avsevärt högre grad av utrullning, speciellt med rätt utväxling.
Chevan hade miljöklass 3, volvon, trots att den är nyare mk2!
Skatten på chevan har gått upp 300 spänn, volvon 200, och då är skattevikten, totalvikten, 800kg högre på chevan.

Uppdaterat: 2015-01-14 11:57

När får man veta detta? Av bilregistret att döma så har Mercan gått upp 300 kr, men har inte fått nåt extra inbetalningskort... Kostar numer 5688 kr om året för en bil på 1350 kg.

Uppdaterat: 2015-01-14 21:38
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Beskattningen blir inte högre för att man bor långt från Stockholm då Stockholmare kör minst 100 mil längre än den lantortsbo som kör längst i snitt ,kan man läsa här. http://www.dn.se/ekonomi/stockholmare-kor-mest-bil/

Uppdaterat: 2015-01-14 21:54
Elbil2

Jag vet inte om man skall "fyllnadsinbetala" skatten men det känns lite tveksamt. Troligen så ser du det först nästa gång du skall betala fordonsskatten. Nu hade jag inte dokumenterat den tidigare skatten för våra fordon men inte kan det vara många tior den gått upp - om den ens höjts (och om man kan lita på den skatt som anges via TS Fordonsfråga).

Uppdaterat: 2015-01-14 22:24

Jag kollade våra bilar i appen mina fordon, och där var nya belopp, så det är nog rätt uppgift även i fordonsfrågan.

Uppdaterat: 2015-01-15 10:54

Min bil ökade bara med typ 20-30 spänn eller något sådant, tror nog jag kan leva med det :-)

Uppdaterat: 2015-01-15 13:14
Pär

På tal om registerhållningsavgiften, så skulle den försvinna nu, har jag för mig.....

Uppdaterat: 2015-01-15 19:41

Peugeot-Pär. Kör helt enkelt tio gånger mindre än mina tusen mil per år ,så måste det vara då min höjning vart 330 kr per år för en av mina bilar.
Kan våra valda politiker inte bara trycka upp nya sedlar när det är tomt i ladorna så går det självklart bra att skinna oss bilister var gång ladorna är tomma, vi röstar likadant var år ändå vet våra folkvalda. Vi bilister är som galten Särimner i folksagorna som slaktades var dag men ändå stod där levande nästa dag och var färdig för slakt igen.

Uppdaterat: 2015-01-15 20:20
Elbil2

Man får ju så klart inte glömma att Sverige är ett bil hatar land så kommer aldrig vara billigt att ha bil i detta land... en bilägare är snart lika hatad som en som röker.

Uppdaterat: 2015-01-16 08:11
Pär
Peugeote-Pär skrev:

Man får ju så klart inte glömma att Sverige är ett bil hatar land så kommer aldrig vara billigt att ha bil i detta land... en bilägare är snart lika hatad som en som röker.

Jämfört med Norge och Danmark så är Sverige ett underbart land för bilister.

Uppdaterat: 2015-01-16 10:31

Ja men norrmännen är inte kloka!

Jo, vi gnäller mycket i Sverige, men har bestämt för mig att jag läst någonstans att Sverige är ett av, om inte DET billigaste lander i Europa att äga bil i...

Här har ju i princip alla råd med att äga n bil...

Uppdaterat: 2015-01-16 18:23
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Ja att köpa bil i Norge och Danmark är ju helt hjärndött, att ta så mycket för en bil är ju självmord för landet.

Uppdaterat: 2015-01-16 22:17
Pär

...och ändå överlever både bilindustrin och invånarna i både Norge och Danmark....konstigt om det är självmord för länderna... Vi skall nog vara tacksamma för att det ändå är rätt OK för oss bilägare i detta land.

Uppdaterat: 2015-01-16 23:40

Blev så nyfiken på detta nu så jag sitter och surfar på vegvesen.no, som skickat mig vidare till toll.no.

Att importera en Volvo 740 GL 1990 års modell som man köpt för 2000 kr i Sverige kostar 19.900 NOK att få registrerat och klart på gatan.
Ska nämnas dock att detta pris grundar sig på att det är en skitgammal bil, så de görs ett "Bruksfradrag" på 93%, vilket innebär att det dras av 93% av totala kostnaden d.v.s en rabatt på 200.123 NOK!! Tänk utan den...

Därefter uttages en årsavgift (Vad jag förstår är det motsvarigheten till fordonsskatt) på 2995 NOK (mot 2199 SEK hemma).
Har dock inte haft möjlighet att kolla försäkringspremier, men vad jag löst mig till på olika forum så skulle inte skillnaden vara så jättestor, ett par hundralappar till nån tusing dyrare i Norge, så så himla dyrt vart det inte med gammalt skit i det landet.

F.ö nästan bud på att åka till Norge och köpa nästa dieselbil sen köra här... "Bil under 7 500 kilo, diesel uten partikkelfilter - kr 3 490".
Nu kostar min merca 5665 SEK, och iom NOK-kursen skulle det bli drygt halva priset... Så dom har nog lite ofötjänt dåligt rykte...

Detta förutsatt att de inte har massa andra konstigheter och avgifter för sig, detta är vad jag hittat :)

EDIT: Rätt marknadsmässigt pris. I Norge kostar en Volvo 740 1986 med förgasare mellan 15 och 20.000 NOK. En Volvo 940 1995 ligger på 47.000 och en 960/S90 på 100.000...

Uppdaterat: 2015-01-17 07:50
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Sen är ju Norge inte ned i EU vilket torde påverka ev affärer med norska bilar - bl a avseende moms (om det är aktuellt).

Uppdaterat: 2015-01-17 10:11

Norge har, precis som här, skattefrihet för 30 år och äldre bilar.
Sålde för några år sen en bmw 2500 -73.
Den hade jag som bruksbil, bra skick, bara 12000 mil osv.
Annonsen på blocket gav inget, jag begärde 25000 och det var kanske i överkant....
Efter ett tag fick jag tipset att annonsera den i norge, den blev såld på ett par timmar.
Köparen skulle ha den som bruksbil, och tyckte att det var mer bil än en gammal 240, och det kan jag inte säga emot......
Han kom med flyg och körde hem, glad som en speleman, efter ett par veckor kom mina svenska regskyltar i paket från norska tullen, bara att avregistrera.
Ingen fordonsskatt, ingen importskatt, så där är det nog en god affär att ha gammal bil.

Uppdaterat: 2015-01-17 15:51

Visst duccedriver - men de flesta bilaffärerna gäller nog bilar yngre än 30 år.

Uppdaterat: 2015-01-17 16:32

Såklart, bara en anekdot........
Jag tror en bil i norge resp danmark drar ungefär lika stor andel av hushållsbudgeten som här.

Uppdaterat: 2015-01-17 21:53

Enligt Norska toll.no kostar en Veteranbil lika mycket i skatt som en elbil, d.v.s. 495 NOK per år...

Uppdaterat: 2015-01-17 23:30
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?