Det är ju rätt mycket prat i perioder om vägarbeten och bilister som kör som svin förbi där.
Men jag undrar lite som så om inte arbetarna har sig själv att skylla litegrann. Häromdagen åkte jag förbi fyra olika vägarbeten. Alla hade såklart en "Här börjar vägarbete"-skylt men ingen av de fyra och väldigt få som jag sett tidigare har någon avslutsskylt. Varför?
Vad är det för fel med att ha avslutsskylten på baksidan av börja-skylten? Jag har sett det och det är ju smart. Men varför använder inte fler den metoden?
Sen de där skyltarna för tillfälliga hinder vid vägen, de röda med gula sneda streck, dem ställer de hur som helst och följde man dem skulle det bli slalomåkning. Ok, oftast står de som de ska men ibland har de nog haft lite för bråttom till kaffemuggen. (Om DeesL läser så förlåt men nu gjorde jag ett sånt där antagande igen)
Man kan även undra varför de inte plockar bort de där tillfälliga hastighetsskyltarna när de lämnar stället. Är det ingen där på flera timmar/över natten finns det ingen anledning att de står kvar. Det bäddar bara för irritation och i längde bryr sig ingen om dem. Som att ropa om att vargen kommer...
Kommentarer
sDet är väl ungefär detsamma med de tillfälliga skyltar om viltvarning som ställs upp.
Vem bryr sig......
Håller med om det med hastighetsskyltarna, det borde skyltas ner på kvällen.
Men det finns det förklaring på, om det är en hastighetsskylt, är fartsänkningen permanent så länge bygget pågår, dvs inskriven i vägliggaren, och gäller dygnet om.
Om det är en fartsänkning under arbetstid, är det den nya svarta "rekommenderad högsta hastighet", den som även lyser bakpå tma-bilarna.
och den behöver inte följas om det inte är folk vid vägen.....
Och vadå man ser väl om bygget är slut, dessutom om farten är sänkt med hastighetsskylt, står det en ny hastighetsskylt när man får köra som vanligt.
Är det inte så, är det felskyltat!
Att avdelarna står krokigt, är ibland lastbilar som ställer till, ibland blir det inte mycket vingelmån och man dammar till en sån med släpet.. .
Längs min väg till arbetsplatsen passerar jag två vägbyggen där de avsiktligt gjort vägen snirklig innan man kommer in i själva arbetsområdet. I det ena fallet gör det att kön på måndagsmornar är 6-7 km lång, men annars är det effektivt för att sänka farten i lugnare trafik.
Båda de byggena har avslutningsskyltning, men de är lite väl långt efter de arbetande individerna.
Om nu inte bygget ska flyttas över tid, då har man ju gjort den tillfälliga fartsänkningen så långt som man har tillstånd till.
Men visst hade det varit bra med elektriska skyltar med variabel hastighet, så siste man på bygget släcker...
Ja oftast så ser man var arbetena slutar men ibland är det lurigare. Jag ser inte problemet med att ha en avslutsskylt. Plus att det måste ju vara smartare att göra det enklare för trafikanterna och på köpet få en säkrare arbetsplats.
När det nu är en av de farligaste arbetsplatserna i landet varför då inte göra allt för att säkra den?
Elektriska skyltar är inte heller en dum idé.
Håller med, att ha fartsänkning nätter och helger, när inget händer, ökar inte respekten för hastighetsgränsen vid byggen 07-16, ...
Här hemma vid byggde man en dränering bredvid vägen.....
Man sänkte på ett par hundra meter först till 70, sen till 50, helt ok, grävmaskinerna stod precis vid kanten, men det hände inget på en hel månad, ändå var hastigheten sänkt.
Till slut var det ingen som sänkte farten....
Täck helt enkelt över skyltarna som har med vägarbete att göra, när de inte är aktuella som t. ex. mitt i natten. Respekten för skyltarna när de väl är synliga, lär förmodligen öka och bättre tjäna sitt syfte.
Hemmavid har de faktiskt vänt på skyltarna efter arbetsdagens slut, och det är ju smart. Så, det händer att entreprenören tänker till.
Annars struntar folk i skyltarna, "för det är ju ändå ingen där".
Vill gärna länka det till fartkamerorna, varför ska man ha 40+kamera vid en korsning där nästan ingen kör nattetid?
Jag har inte mer bråttom än att jag kan köra i dne farten som är skyltad :)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.