Min firmabil, en Renault Trafic 2,0 115 har 6 växlad låda, men den drar mer diesel på 6an än 5an på tex motorväg.
Jag åker ofta samma väg, E18 Sth-Enköping, brukar peta farthållaren på 120 =113 på GPSn och spana på momentanmätaren i brist på annat att kolla på.
På dom plana raka partierna visar den ganska konstant 0,85 på 5an, på 6an får man ett mera ostabilt värde 0,9-0,95.
Nerför är det svårt att utläsa nån skillnad, men uppför avviker det ordentligt 1,1-1,2 på feman, 1,3-1,55 på 6an.
Motorn varvar ca 2600 på 5an och 2100 på 6an i den farten.
Lilla minsta avvikelse, vidpust, omkörd, lutning mm ger betydligt större utslag på 6an.
Är 6an ett spel för galleriet, motorn blir snålare bänk test utan yttre påverkan.
Vad ska jag ha 6ans växel till ??
Uppdaterat: 2014-09-12 08:20
Kommentarer
6:an är bättre när du närmar dig 200! ;-)
Frågan är om du menar: Vad ska "man" ha den sjätte växeln till?
Eller om du menar vad du ska med den till på just din firmabil?
Din firmabil verkar ju då vara lite för klent motoriserad för att dra nytta av en högre växel än femman.
Renault gör ingen specialversion för Sverige. Någon som kör, kanske, 150 kph, får sannolikt lägre förbrukning på 6:e växeln - om bilen går så snabbt.
Renault gör förmodligen inte längre 5 växlade lådor som passar i din bil. För motorstarkare versioner kan 6:e växeln vara "bättre" redan vid 115 kph.
Traffic finns väl med en större diesel också? 6'ans växel kanske har bättre effekt där.
115 hk låter otroligt klent på en så stor och tung bil.
Jag har också ställt i princip den frågan tidigare men min point var att man nog kan växla högsta växeln lika på en 5 resp 6-växlad låda och med 5 växlar istället för 6 så blir det ju inte riktigt lika mycket växlande. Men bäst och dyrast är ju givetvis en automat - och då kan dom ju ha många växlar men blir effekten på högsta växeln som på Rikards Renault så är det ju inte mycket bevänt med den högsta växeln för oss som håller de svenska hastighetsbegränsningarna.
Jag har också 6 växlar men ser inget problem med växlande eftersom jag oftast hoppar över femte växeln, jag går från fyran till sexan utom vid stadskörning då jag använder femte växeln vilket sänker varvet och blir bensinsparande vid stadskörning. Finns ingen lag som säger att man måste använda alla växlarna.
Man kan ju gå från tvåan till fyran och sedan från fyran till sexan om man vill växla mindre eller så kan man köpa en automatväxlad bil.
Ja jag gillar min sjätte växel. Nu skulle jag haft annan utväxling i diffen så den varvar ändå mindre. Vi får se om det dyker upp någon i rätt prisklass.
Men Hacken, det var ju inte vad Rikard undrade över. Hans bil går ju billigare på 5an än på 6an och då skulle jag också bli lite undrande.
Men det är nog som flera varit inne på, motorn är för klen.
Ok saabnisse men jag har svårt att förstå att den skulle dra mindre drivmedel i en lägre växel än 6:an. Sjätte växeln borde rimligtvis sänka varvtalet på motorn och därmed dra mindre drivmedel och detta skulle inte spela någon roll vilken storlek motorn är på.
Lägre varvtal, mindre drivmedelsåtgång men det är klart att om motorn inte riktigt orkar med i sjätte växeln och man måste gasa på för att hålla farten så kanske detta inträffa, och då är det som ni säger att motorn är för klen.
Ja motorn sörplar i sig mängder om den inte har ork nog att driva bilen.
Hacken - med en liten diesel är det inte jämt lika lätt att "hoppa växlar" eftersom de rent generellt har ett avsevärt snävare varvtalsområde att jobba på. När jag körde bensinare så hoppade jag jämt växlar men inte numera. Nu är min lilla diesel i o f s 5-växlad men jag provkörde åtskilliga mindre dieslar med 6 växlar när jag skulle byta och erfarenheten var att det blev mycket växlande. Ångrar mig lite att jag inte satsade lite mera och köpte automat - fast å andra sidan hade det väl blivit en DQ200-låda om jag valt samma motor som nu och den skall ju enligt alla förståsigpåare haverera flera gånger innan den nått 10.000 mil så min manuella 5-växlade är antagligen att föredra...:)
Sen Hacken - att den drar mera på t ex 6:an än 5:an innebär egentligen bara att man använder fel växel med aktuell belastning - och vi har ju alla dessa växlar för att förhoppningsvis alltid ha nån växel som passar hyfsat utgående från belastning och motorstyrka.
Jag Pi, det har du rätt i Dieselbilar har mycket snävare varvtalsområde att hoppa växlar blir troligen svårare då.
Jag har aldrig ägt en dieselbil så jag har inget att jämföra med.
Men jag vet att en Rapid med minsta motorn och har 5-växlad låda drar mer bensin än Rapid med 6-växlad låda och det är förstås för att den lilla motorn får jobba mer och att den med 6-växlad låda förstås minskar varvtalet vid motorvägsfart mer än den 5-växlade.
Ja den här motorn har ett mycket snävt område, den vaknar vid 2500 v/min och dör strax efter 3000.
Effekten är nog inte det största problemet, utan att den saknar vridmoment innan turbon kommer igång, och det gör den inte förens vid 2500 v/ min. Motorn i en så här stor bil borde ha mera kubik.
JohanE din kommentar 12/09/2014 - 12:03 @ Om det är en Dieselmotor så är skillnaden i förbrukning marginell om man använder 5:an och 6:ans växel oavsett om motorn är liten . Jämför en lastbilsmotor som ofta går långa tider med max moment oavsett varvtal.
Snabb95, vad menar du?
Går långa tider med maxvrid oavsett varvtal........
Gör den det är den underdimensionerad för körningen!
Den kan ta ut maxvrid ur ett stort register, ja.
(stort register i detta fallet är 1050-1550 rpm, volvo 13L/500hk)
Men det förutsätter att den går på fullgas, det är bara då man tar ut allt....
Jag behöver sällan gasa fullt långa stunder, alltså är den väl dimensionerad till det jag kör.
En starkare motor hade troligen blivit törstigare, med samma lass.
Är en motor för klen för sitt jobb, får man gasa mer, och 115hk,den vikten och luftmotståndet rimmar inte riktigt i dagens trafiktempo.
Om man dessutom använder farthållaren, vill den ju till varje pris hålla farten, och då kan det bli mycket gaspådrag för att uppnå det på för hög växel.
Kan ju vara så att den är växlad för att gå bra i fransk, och tysk motorvägsfart, 130....
Så jag är böjd att hålla med johan!
Har en släkting som har en likadan bil ?( Trafic 115 kort -07) och den upplevde jag inte alls som undermotoriserad då jag drog en husvagn med den.
Låg hela resan kvar på 5:an trots att ägaren ville att jag skulle växla upp. Vi har även var sin 6-växlad Peugeot 308 och den upplever jag som törstigare i sexan upp till ca 100 km/t medan släktingen hävdar att hans bil drar mindre och därför växlar han ofta upp redan runt 70 km/t.
Hans bil har en lägre snittförbrukning än min så det handlar troligen mer om vilka sträckor som man kör.
Han kör för övrigt sin Trafic på ca 0.7 l/m så din förbrukning låter ju lite hög och nog borde man kunna lägga i högsta växeln i motorvägsfart och även få en bättre förbrukning!? ( med undantag i kraftiga motlut )
I motorvägsfart är luftmotståndet den huvudsakliga faktorn för bränsleförbrukningen, särskilt på en bil som Trafic.
Femman eller sexan borde inte spela så stor roll för förbrukningen. Det handlar nog snarare om komfort.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.