Ber om ursäkt för den något provokativa rubriken, men jag höll på att svälja tungan i ren överraskning när jag igår bläddrade igenom det senaste numret av tidningen (är prenumerant så får den tidigare) och ser att Marianne Sterner på uppslaget Bilfrågan på allvar rekommenderar fyllning av däcken med humbugpåhittet Nitrogen, vilket av diverse skojare påstås ge jämnare tryck i däcken över tid.
En snabb sökning här på hemsidan visar att Bengt Dieden redan för fem år sedan genomskådat detta trams och konstaterade att de hundralappar det kostar att få däcken fyllda med kvävgas (vilket varje allmänbildad människa vet att "Nitrogen" är) gör lika stor nytta om de kastas i närmaste stillastående vattendrag av sjöstorlek.
Varje lika allmänbildad människa vet också att luften vi är omgivna av består av ca 70% kväve, varför var och en som fyller sina däck med luft från den gratis luftpumpen på närmaste mack därmed trycker i 70% kväve. OM det sedan till äventyrs råkar vara så att luftens övriga komponenter - syre, koldioxid, vattenånga, diverse spårmängder av ädelgaser mm - läcker ut medan kvävet blir kvar kommer halten av kväve i däcken successivt att öka vid varje påfyllning, för att slutligen asymptotiskt närma sig den halt Nitrogenskojarna har i sina tuber.
Marianne - jag ser fram emot en pudel i nästa nummer. Eller var hela notisen ironisk...?
Kommentarer
Du har lite fel här StefL, atmosfären består av 78% nitrogen, 21% oxygen och 1%. andra gaser. Nitrogen är en inert gas i det här fallet medan just oxygen är en aktiv. Det är just därför, plus närvaron av andra gaser som man rekommenderar ren nitrogen för däckfyllnad.
Men jag håller med dig om att det är rent teoretiskt och att det i praktiken är helt meningslöst att fylla med nitrogen istället för luft när det gäller vanliga standardbilar.
Själv kör jag med n2o2, har upptäckt att det funkar mycket bra.....
Böjer mitt huvud i skam saabnisse - som utbildad fysiker borde jag förstås ha vetat att luften rentav består av nära 80% kväve, vilket iof sig ytterligare förstärker min argumentation om det meningslösa i att betala en skojare för att trycka i kvävgas i däcken.
På vilket sätt det faktum att syre har en förmåga att reagera med andra ämnen på något sätt skulle påverka däckens tryck är också för mig en gåta - förklara gärna det och ange källa.
När jag nu dessutom sitter med artikeln framför mig ser jag att Marianne Sterner till råga på allt skriver att kvävgasen "håller samma tryck utan att påverkas av däckens temperatur". Skulle detta stämma ser jag fram emot att få se Marianne Sterner ta emot Nobelpriset i fysik ur HM Konungens hand, då hon upptäckt en ny naturlag som enbart gäller kväve. Alla övriga gaser lyder nämligen under allmänna gaslagen där trycket är direkt proportionellt mot temperaturen enligt pV = nRT.
Jag ser fortfarande med stor spänning och förväntan fram emot Marianne Sterners kommentar :-D
Skulle tro att folks lathet är ett större problem än vad som fylls i däcken. Övertron som skapats med nitrogenfyllningen lurar "Svensson" att denne inte behöver kolla lufttrycket. Självklart kan även kväve läcka ut.
Men, det är lite kul att svara en "nitrogen-nerd" med att " jag har en specialblandning med 80% nitrogen,det funkar utmärkt!" :-)
Jo StefL, det finns en tanke att eftersom syre är aggresivt skulle det påverka däcket negativt och det skulle motivera nitrogenfyllning.
Men jag tycker det är en lite märklig tanke eftersom däcket utsätts för syre utvändigt!
Här är ändå lite mer åsikter:
http://stro.se/information/nitrogenfyllning-av-dack/
http://www.lindstromsbil.se/tillbehor/dack/nitrogenfyllning/
Kväve är väl tätare än syre, därför mer temperaturstabil och mindre läckage?
Har nitrogenfyllda däck på hojen, däckhandlaren fyller med det utan att fråga eller ta betalt.
Dom håller faktiskt trycket något bättre, men visst får jag trycka i lite under säsongen, kanske 2 ggr istället för 3....
Tror dock inte jag skulle betala, har kompressor i garaget, dikvävedioxid är gratis . .
Vad menar du med detta? Kväve har atomnummer 7 och syre atomnummer 8, kväves densitet vid 273 K (0 C) är 1,2506 kg/m3 och syres 1,429 kg/m3 så skillnaden är som synes både liten och dessutom är det syret som är tyngre (= "tätare").
Och vad gäller tryckstabiliteten relativt temperatur lyder både kväve och syre - liksom alla andra gaser - under allmänna gaslagen där trycket vid en given volym för en given gasmängd är direkt proportionellt mot den absoluta temperaturen (dvs uttryckt i K).
Den enda "motiveringen" skulle således vara att syre av någon anledning skulle läcka ut ur däcket lättare - vilket jag också betvivlar då såväl syre som kväve uppträder i tvåatomiga molekyler som torde ha likvärdig storlek, men SKULLE det vara så kommer alltså andelen kväve i däcket hela tiden att öka när man fyller på däcket med luft.
Men visst - det finns de som tror på slagrutor, tarmsköljning och astrologi så låt var och en bli lycklig efter sin fason. Men en seriös konsumenttidning som Vi Bilägare ska inte sprida irrläror!
Menade inget, frågetecknet efter indikerar att det var något som fanns i bakhuvet, inte nödvändigtvis rätt.....
Flygplansdäck fylls med torr nitrogen då vanlig luft innehåller för mycket fukt.
Där finns en anledning till att fylla däck med nitrogen
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.