Kan någon vänlig själ berätta för mig som bor på andra sidan jordklotet vad som hänt/händer med stackars Saab. Finns Nevs kvar eller har de konkat? Jag antar att inga Saabar produceras längre eller? Har inte sett något skrivet om detta på länge. Har en tekniker på jobbet som är Saabfantast. Han kör en 9-3. Han frågar mig ibland om jag vet något.
Kommentarer
Det hörs inget från Nevs, det är nog stilla avsomnat tror jag. De sålde ca 250 bilar förra året och det kan ingen överleva på.
Det pågår nog nån form av rekonstruktionsförsök (försäljning av verksamheten) för dom är såvitt jag vet inte konkade ännu men jag skulle tro att slutet är nära.
Saxat från Saabs United (googleöversatt :o): "Just nu förhandlingar verkar vara pågående om en eventuell ny majoritetsägare för NEVS. Om vi har tur, oavsett vilken strategi de eventuella nya ägarna av NEVS kommer att gälla (även om det verkar som att det krävs en grundlig strategi), det kommer att ta ett par år åtminstone innan nya Saabar komma rullande utanför produktionslinje igen."
http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=en&u=http://www.saabsunited.com/&prev=search
Ja, så meddelas idag att tingsrätten beslutat att förlänga rekonstruktionen för Nevs.
Man räknar med att Mahindra ska kunna ge någon form av garantier under april.
Och kanske kan det gå om 1) Man knyter fast händerna på den f.d. kinesiske biogasframställaren från Härjedalen, 2) Tillsätter en kompetent styrelse, 3) Pytsar in så mycket mynt i företaget att det går att producera lönsamma bilar.
Allt detta rekonstruerande verkar ju inte få fler Saab:ar att rulla ut från fabriken och detta förbättrar knappast situationen med att försöka sälja bilar.
...och inte lär dom få enklare att hitta underleverantörer efter de senaste turerna med nedskrivna leverantörsskulder...
Ja säg inte det! Det finns märkligt nog många av de tidigare Saabsäljarna som är villiga att hoppa på igen.
När det gäller underleverantörer finns det säkert de som drar öronen åt sig, men frågan är hur mycket de tror på Mahindra, vad de tror om Nevs är nog ganska klart.
Men det finns ju många frågetecken.
Hur mycket är Mahindra villiga att satsa och vad är det för bil de ska satsa på?
Ska man fortsätta med elbilar, eller är det konventionella bilar som gäller?
Kanske blir det någon/några av Mahindras befintliga modeller som i modifierad form kommer att tillverkas?
Och det kanske viktigaste, kommer Saab AB att tillåta att namnet används i fortsättningen?
Mahindra är ju på många sätt likt Saab AB, då Mahindra både är verksamt i försvars- och flygindustrin, så det beror väl på om Saab ser M. som konkurrent eller samarbetspartner.
Vad det gäller bilmodeller så ägs ju Ssangyong sedan några år tillbaks av Mahindra, och deras design har faktiskt blivit bättre.
Med inte alltför stora design-ansträngningar skulle t.ex. Ssangyong Korando kunna marknadsföras som Saab 9-4X.
Och nu ryktas det om att Mahindra ska köpa Pininfarina: http://www.automnews.com/?p=187436
Med lite tur och skicklighet kanske det kan tillverkas väldesignade bilar i Trollhättefabriken i framtiden.
Det vore nog trevligt, Saabs tidigare samarbete med italienarna, Giugiaro, resulterade ju i deras kanske bästa modell.
Tyvärr tog det ju i vanlig Saabanda väldigt lång tid att få den färdigutvecklad och när den blev det lades den ner!
Den skulle tillverkas till 2000, men det visade sig att 9-5, som ju var produktionstekniskt betydligt modernare, var avsevärt billigare i tillverkning och därför försvann 9000 tyvärr för tidigt.
I Australien säljer bara Mahindra en SUV modell och ett gäng olika pickupper. Utan större framgång dock.
Expressen skriver att saab kan räddas av indiska köpare, och återuppstå som saab igen, http://www.expressen.se/motor/saab-kan-raddas-av-indiska-kopare/
Jag tror nog att vi är lika duktiga som Expressen på att spekulera när det gäller det här.
Och jag tror att det största hindret man har att komma över är just rättigheten till namnet Saab!
Man måste nog presentera något alldeles särskilt trovärdigt i bilväg för att få sätta på det märket.
Mahindra var ju med i matchen redan då konkursboet skulle säljas. Vad hade Nevs som inte finansiellt starka Mahindra har?
Nevs kanske hade lagt ett högre bud då?
M&M behövde ju bara vänta ett par år så fick de chansen igen och förmodligen till ett avsevärt lägre pris.
Det de riskerar är ju som jag skrivit tidigare, just märket!
Nja om vi bortser från de två senaste ägarexperimenten som ju kostat en del, så tror jag inte du bidragit med några utgifter under Saabs tillvaro.
Att ett företag alltid gått med förlust kan, speciellt om det har internationella kopplingar, vara en kalkylerad handling, men behöver givetvis inte vara det.
Vad som redovisas, vad som är fiktion och vad som är verklig sanning, är inte alltid så enkelt att ha reda på inom den finansiella världen!
Dessutom har vi ju absolut ingen aning om M&Ms avsikter mer än att de säkert försöker komma in på den Europeiska marknaden.
Men med vad? En helt ny Saabmodell? Smärre modifieringar av någon eller några befintliga modeller, med Saabemblem, om man nu får tillgång till märket?
Nu har ju Nevs gått ur rekonstruktionen och det öppnar för de nya ägarna.
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.3911595-nevs-lamnar-rekonstruktionen
Nu ska det bli intressant om det blir M&M med sina enorma resurser som kommer att ta över.
Och kommer Saab AB att ha råd att hindra dem att använda namnet?
Läste du länken?
Kommer M&M in som ägare blir det nog inga problem med med underleverantörer, men kanske får de hittillsvarande ännu större problem än de haft.
Det kan nog bli tuffa förhandlingar, det är ju inte något litet företag man får att göra med.
Väldigt intressant att se vad som händer nu. Hänger lite på saabs united ibland och trodde faktiskt att pressen skulle skriva om detta igår på morgonen.
Å andra sidan så är kanske Saab och bilar inget hett nyhetsstoff längre.
Hoppas dock det blir något av detta, att det säljs men att det fortsätts byggas bilar i Trollhättan. Nu finns ju bra infrastruktur på plats för att frakta bilar från fabrik men även personal till fabriken.
Håller tummarna.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.