Alltså när blir en bil iskall i köparens ögon?
Förr fanns stora sedaner i tvådörrarsutförande typ Granada, Volvo 242, ingen tillverkare skulle göra något sådant idag. Även stora bilar utan servostyrning fanns. Idag så är det standard med både servo, AC och i de flesta fall farthållare. Är det ett utslag av säljare att försöka undvika bastarder idag?
Vad kan vara framtidens bastarder? Läste i någon tråd om en svart Alfa Romeo, en ny Passsat med halogenlampor?
En Mercedes E-klass ska ha automat ex, själv kan jag tycka att en VW CC och E-klass coupe ska ha glaslucka.
Färger har vi varit inne på, en udda färg som 5-10% väljer kan bli iskall, eller? De 5-10% vill inte ha någon annan färg, så det finns alltid kunder för det.
Måste alltid cabrioleter ha skinn?
Vad är iskallt i era ögon?
Grabbar! Ingen märkespajkastning nu.
Kommentarer
Jag gissar att en bil utan infotainment panel/pekskärm kommer att bli kall inom några år. Även bilar med manuell låda kommer att vara ganska kalla.
När jag köpte min Merca E 2007 sa säljaren, släng inte 30kkr på en GPS, köp en extern. Finns det inte en risk med kort datum på skärmar och dylikt.
Som en tanke, kronografer från 70-talet är väldigt heta nu, mekaniska och klockor.
En motorsvag Ecomodell utan automatlåda, med halogenstrålkastare, plastsköldar under bilen som döljer och befrämjar rost och som saknar autobroms och avståndsradar. Kan dom dessutom inte kopplas upp emot anderoid eller iphone så är dom stendöda.
Tror jag.
Jag tror att bilar med törstiga motorer, bensin eller diesel och med manuell låda kommer att rasa väldigt i värde.
Däremot tror jag inte att mycket elektronik sänker, om det inte klart framgår att just en specifik modell har problem med det.
Men det är väldigt svårt att spekulera över eftersom våra politiker har väldigt stora möjligheter att påverka värdet. Säkert är nog ändå att de aldrig kommer att låta dyra stora effektstinna bilar bli särskilt billiga i innehav.
Detta är för mig en bastard. Mercedes E-klass diesel.... Med manuell låda.
http://www.blocket.se/jonkoping/Mercedes_Benz_E_220_Bluetec_Dragkrok_64624295.htm?ca=11&w=3
christer_1: Intressant med de ekonomiska bilar du nämner samt den utrustningsnivå du önskar, är inte det ett motsatsförhållande? Den dag då ledstrålkastare blir standard på alla bilar, för jag tror inte de är dyrare i tillverkning än halogen. Det är bara nyhetsvärdet och prispolitik.
saabnisse: Bilar är storpolitik och en värdemätare på vad samhället vill. Att en exklusiv bil alltid är dyr att underhålla är prispolitik från tillverkaren, övriga kostnader är samhällets inställning, jantelagen?
En bil utan Blåtand idag och framöver. Men samtidigt så är det ju så att bilar som idag är iskalla ibland svänger och blir populära igen då dom inte sålts i stora upplagor (såsom volvo 242).
Färger är ju också något det går mode i, ta t.ex. Seat Ibiza 1998 som såldes i en Limegrön färg, sjukt snyggt tyckte jag då, superfult för några år sedan men nu börjar jag gilla den igen.
En sak verkar ändå tämligen säker.
En Morgan behåller sitt värde, om den inte t.o.m. ökar!
Märkligt egentligen den uppfyller väl egentligen de flesta kriterier på att vara bastard?
Benny: Bilar som är så gamla att de börjar bli klassiker och just de färger som speglar den tiden. 80-tals bilar är under uppsegling otroligt nog fast de var så lika varandra. Minns engelsk tidning som ställde upp fronterna på Granada, Rekord, Audi 100 m,fl och hade huvudrubrik "Euroface"
saabnisse: Hahaha! För mig var det en bastard på 80-90-talet.
Hur är det idag?
Idag dyrkar jag märket, men det beror på att jag hamnade själv i det engelska träsket med en Rover 75. Undrar själv över hur en 20-30 åring ser på det märket idag. Idag finns det en retrotrend som kanske innefattar Morgan med. Men då fattade jag inte hur man kunde bygga en så antik bil på åttiotalet. Beror detta på ålder-mognad-nonstalgi? Jag tycker faktiskt att det är få moderna bilar idag som är estetiskt tilltalande.
Bastard är för mig, av spridd härkomst och som inte går jämt ut.
De äro tre idag, Dacia- SEAT-Skoda. Jag försöker att tycka om dem men det fattas alltid något med dem ..om den kommer mycket förmånligt så kan jag dock överväga men den är o förblir en bastard.
Tvärnit: Håller du inte på med märkespajkastning nu? Du specificerar inte någon speciell modell utan bara namnen som sådan. Det har egentligen inte framgått vad som gör dom till bastarder, namnen, designen eller vad? Vilken "den" är en bastard?
Dieselbilar som kostar runt 6 000 - 7 000 kr i skatt per år mycket tack vare avsaknaden av partikelfilter, lär vara bastarder även fortsättningsvis.
Volvos XC-modeller med manuell låda tillhör väl helt klart kategorin. En XC90 med manuell låda är väldigt väldigt kall på begagnatmarknaden.
Likaså snikmodeller av "premium-märken", t:ex Mercedes E-klass med grundpaket, varken Elegance eller Avantgarde.
Sen framåt tror jag som många andra att manuella vardagsbilar blir väldigt oattraktiva. Likaså var nån inne på Cab utan skinn, självklart med svårsålt.
Jag tror att panoramaglastaksförsedda bilar kommer vara svårsålda om några år när några av dem har börjat släppa in omgivningens väta.
Manuella lådor kommer tillbaka på sportbilar, men antagligen inte till vardags.
En gammal vän hade en svart Volvo S80 utan AC. Den var inte helt lättsåld.
Finns alltid bilar som är "iskalla". Om det beror på priset eller ryktet, eller det faktum att de är dåliga. Opel Adam blev ingen storsäljare i Sverige, är den då en bastard? Sverige är en för liten marknad med ett klimat som gör många bilar till bastarder. Vill påstå att alla bilar som är över 20 år är bastarder, mer eller mindre, inte minst ur krocksäkerhetssynpunkt. Med de trender som är nu kanske suvarna är bastarder om några år.
Fast att kalla en bil som är iskall på marknaden för "bastard" känns nog som lite felaktig användning av det ordet.
Men om vi enas om "iskall på marknaden" så är det ju lite klarare vad som avses.
Och allmänt så är det väl som flera redan nämnt bilar vars utrustningsnivå negativt avviker från det man förväntar sig av den typen av bilar - t ex utpräglade "snikutföranden" av en E-klass.
Nån nämnde bilar utan infotainmentpanel med tillhörande funktioner och det kan nog också vara en riktig iakttagelse.
Manuella lådor tror jag inte kommer att göra bilar i de mindre bilklasserna "iskalla" på tämligen lång sikt men kanske i större/dyrare modeller.
Nån form av AC är nog ett minimikrav för de flesta idag liksom farthållare.
Ja - det finns nog många enskilda detaljer som för en viss typ av bil kan göra den "iskall" medan samma sak för en annan typ av bil inte betyder speciellt mycket.
Klimatanläggning, farthållare, färddator, blåtand är minimum för min del.
Hacken - jodå, det du räknar upp är minimum även för mig och vid bilbyte idag skulle jag komplettera din lista med lite mera - infotainment, autobroms, dragkrok, adaptiv farthållare och back-kamera. - för att ta några exempel. Men det innebär ju inte att bilar som saknar nån av dessa funktioner är "iskalla" på marknaden för vi har ju lite olika preferenser - lyckligtvis.
Axel61. Men i mina ögon så behöver inte en bastard per automatik betyda något alltigenom dåligt.
Bastarden kan även vara en friskfläkt, ett långfinger i luften och Dacia Dustern är i mitt tycke just en sådan bil och för rätt summa så kan jag tänka mig att äga någon modell ur av mig tre nämnda märken som oavsett modell i mina ögon aldrig når upp till Renault/VW.
Det handlar om utdaterad design, en lågbudget känsla med materialen och en avsaknad av utrustning/säkerhet tillvida man inte är beredd till att betala ungefär det samma som vad en likvärdig modell hos modermärket kostar och väl där till ett pris där nämnda märken ej längre kan ses som det billigare alternativet så fattas det fortsatt! Det är fräckt och bastardens signum
Skulle aldrig köpa en bil utan automatlåda.
Samma med mig skulle aldrig köpa en bil utan automatlåda.
Bästa silkeslen automatlåda är BMW ZF 8 steg och Lexus/Toyota CVT steglös!
Kollar man på betydelsen av ordet Bastard så kommer det upp "avkomma av blandras, korsningsprodukt, hybrid"
Skulle det då vara samma sak som Toyota Prius :-)
Fråga Vidstige, Optimus.
Nä gör inte det, Han blir bara sur.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.