För att återgå till bilsnack, är ju massa om aktersnurror, onödigt vridmoment, forum som ballar ur och troll.
Undrar jag vad ligger i era kommande bilbytartankar?
GF gör en stor matris med bilar under 95g CO2, men vad är era ”cup og tea”
Jag själv är inne på en ny diesel som kan köras på HVO100. Bra lyse, skitbra säten, ett välljudande ljudanlägg, adaptiv farthållare och ett tilltalande yttre och innre.
Vad blir sin nya bil?
Uppdaterat: 2018-07-29 23:07
Guran
Kommentarer
På önskelistan:
*Golfstorlek
*2014 eller nyare
*Xenon eller Led
*Bränslevärmare
*Automatlåda
*Prestanda runt 10s till 100
*Prisklass runt 150K
*Max 10,000 mil
Som det ser ut nu så lutar det åt en Volvo V40 D2-17, fast jag får nog vänta tills nästa år för att komma ned under 150K. Samt att automat nog faller bort. En T2 fungerar också, så bränsletyp är en ickefråga för mig så länge den har turbo.
Ja, det stämmer max 95g CO2 gäller från nya bil årsmodell 2021.
Årsmodell 2019 - 2020 är det räcker max 105g CO2.
Stor golfklassen en Seat Leon ST 1.0 TSI 115 hk DSG7 och 102g CO2.
Bra Guran.
Jag har nog ett och ett halvt år typ kvar innan byte men jag kollar på alternativ, det gör jag alltid så att jag vet när det är dags vilka som "går till final"
Eftersom jag är en sån där skattesmitare så får ju jag lite begränsningar i mina val.
Vi får välja VW, Volvo, Audi, BMW och Toyota på mitt jobb och notan får vara på 7,5 PBB, vilket är 341KKr.
Just nu på listan är nya V60 och även XC40, men de blir lite klent utrustade för pengen. V60 kommer att fungera med D3 eller T4 när de väl kommer.
Nuvarande Passat skulle också fungera, men jag tycker att den är för stor, vilket egentligen även nya V60 är.
Golfen är okej, men är lite enklare i sitt utförande än Passaten, hade gärna sett en mini-Passat men skall testa den nya igen för att se hur den är efter FL.
Nuvarande 3-serien gillar jag inte, den är för nervös i sitt uppträdande, säkert riktigt bra om man vill köra fort och exakt, men det blir inte särskilt behagligt och avkopplande. En X1:a skulle kunna vara med på listan att testas.
Audi A4 får jag inte ihop med allt jag "behöver" i utrustningsväg. A3 blir lite för liten, Q-bilarna gillar jag inte.
Toyota... Just nu finns ingen modell som jag gillar. Har kört en hel del RAV-4 men inget för mig, den saknar för mycket av det jag kräver av en bil som ju samtidigt är min arbetsplats.
Kravspec: Bekväm körställning, skapligt tyst och bra uppträdande. Bra multimediasystem och bra ljud. Uppkopplingsmöjligheter och Apple Car Play.
Bra ljus, adaptiv farthållare, gärna övriga hjälpsystem som idag finns. Värmare med fjärr eller telefonstart.
Motor? Inte så viktigt, 150hk diesel eller typ 180hk bensin fungerar bra, automat så klart. AWD? inte nödvändig för mig. Inte heller vill jag ha några 19" hjul, finns 16 så är det bra annars 17" men helst inte mer. Färg? Eftersom snygga färger kostar något annat som måste bort så är vit eller svart mina färger nu, om det inte finns något specialerbjudande. Skinnklädsel? Nope.
Jaja, vi får se vad som dyker upp inom närmsta året innan det är dags för en ny beställning.
Har inga bilbytartankar, saknar bara blåtand och mer prestanda i min BMW, så en några årsmodeller nyare M3a skulle sitta fint.
Eller så skulle jag byta riktning helt och satsa på komfort, kanske en Lexus RX 450h.
Låter som nya V60 är det givna valet, en attans trevlig bil att köra, snygg och bra utrustad i Momentum versionen, för mig faller den dessvärre bort då stolarna och min rygg inte trivs ihop.
Guran, jag var inte heller helt nöjd med stolarna, men mest på att nackstödet kändes så långt bort från huvudet i längdled, kunde inte vila huvudet/nacken som jag kan i nuvarande V60cc...
Skall se till att få en långtur så att jag inte går bort mig av stolen, V70:n som jag hade för ett antal bilar sedan gick INTE!
mso 1000 - tror du glömde adaptiv farthållare och antagligen också back-kamera. Fast du kanske tänker in dessa funktioner i "modernaste säkerhetsutrustningen" men tyvärr tror jag ändå att man bör speca dessa separat ännu så länge. Sen måste ju insteg/ursteg samt sittkomfort passa ens egna krav.
En kombi, kanske en bmw e30 touring eller en volvo 145:a. Man kan ju inte göda staten med hur mycket som helst.
Hmm ja det är helt klart ,ingen adaptiv farthållare inget köp men backkameran är egentligen inget absolut krav då jag tycker sensorer bak och fram är tillräckligt förutom då vagnen skall på kulan då.
Insteg och sittkomfort har jag sällan problem med bara det inte blir för raka ben och sitta på golv(gokartstyle 116)
Antar att mina175 cm är en idealisk längd för att sitta bra i de flästa bilar, sträckkör ofta 50-70 mil utan träsmak eller stel kropp med nuvarande bil.
Nästa bil skall vara en effektiv sladdhybrid/hybrid.
Redan före sista bilbytet var jag inne på någon typ hybrid.
Testade flera men både rymd och avsaknad av utrustning och att inte effektiviteten övertygade mig gjorde att det blev en snål bensin.
Men som sagt om 1-2 år bär det vara betydligt fler förbättrade hybrid/laddhybrid varianter och fabrikat att välja på och i bästa fall pressade priser pga fler aktörer.
Karaven eller önskemålen.
På önskelistan:
*effektiv kombi Golfstorlek
Hybrid/laddhybrid.
Dragförmåga på minst 1300kg.
*Xenon eller Led
Strålkastarspolning
Modernaste säkerhetsutrustningen.
Dubbelt lastgolv.
*Bränslevärmare
*Automatlåda
Snål.
*Prestanda runt 10s till 100
Gärna en elbil nästa gång, men tyvärr så behöver den nog vara större än Nissan leaf/Hyundai ioniq etc. och då finns väl bara tesla/jaguar snart Audi kanske. Dessa faller nog på priset för oss tyvärr. Förväntar mig ingen revolution inom lite större elbilar närmaste 2åren eller när det nu blir aktuellt med ny bil.
Realistiskt så lite större kombi, storleken över golfklass. Suv godkänns inte av bättre hälften. Gärna automat, helst bensin eller hybrid. Värmare och adaptiv farthållare är önskvärt, men kan tummas på.
Nya V60 ska ju vara rejält mycket rymligare än den gamla, så något sådant kanske funkar. T4 med automat skulle nog vara lagom. Hybriderna tyvärr lite dyra för oss, men om 2 år kanske det ser annorlunda ut, både för oss och vad det kostar, så kanske funkar då.
Adaptiv farthållare och autobroms brukar väl gå hand i handske och är väl idag lagkrav (AEB alltså) i USA på alla nya bilar. Så detta borde väl bli "standard" även i EU tycker man.
Snygg klipp och klistring:)
Mitt viktigaste krav är tillförlitlighet. Bilen ska funka felfritt i minst 10 000 mil. Då finns bara, av erfarenhet och statistik, Toyota eller Lexus (vilken dock går bort av kostnadsskäl). Helst vill jag ha hybriddrift, för att kunna köra på el i stadstrafik.
Dock är jag svag för crossovers, typ Peugeot 2008 och Citroen Aircross, men de går tyvärr bort pga mina krav på absolut tillförlitlighet...
Nja -AEB är inte lagkrav inom EU ännu även om det klart påverkar resultaten av Euro Ncap-testerna och det och adaptiv farthållare går tyvärr inte hand i hand, FXX.
Sen klarar nog de flesta bilar idag 10.000 mil utan flera problem än vad Toyota brukar drabbas av - i alla fall om det är inom typ 5 år.
Jag hade fel, backkamera var det som är lagstadgat i Usa.
https://teknikensvarld.se/lagkrav-pa-backkamera-i-usa-623785/
Lagkrav eller inte så verkar AEB ändå bli lite av en standard 2022 i Usa iaf. Den tillverkare som inte hakar på kommer nog inte sälja lika mycket, tror jag.
http://feber.se/bil/art/346057/biltillverkare_gr_med_p_att_au/
Jo, lagförslaget om backkamera i USA blev tyvärr några år försenat jämfört med den ursprungliga planen - annars hade vi nog haft det inom EU nu också.
AEB borde givetvis vara standard på alla nya bilar redan idag men tyvärr är det inte så och jag hoppas verkligen att EU inte väntar på USA utan lagstadgar det kravet a s a p.
Det är möjligt att jag är blåögd men normalt är det inga fel på en bil oavsätt fabrikat första 10000 milen om man inte har jävulskt otur.
Håller med mso1000. Men för vissa så är Toyota och tillförlitlighet det samma , tyvärr.
Toyota är numera en medelmåtta så välj något annat för tillförlitlighet. 7 års garanti på Kia borde smälla högre.
Då har vi haft jävulskt otur med våra nya VAG-bilar men i övrigt håller jag med om att de flesta förmodligen är problemfria.
.
Då Tillhör vi dom som haft tur på våra tre nya tdi vag bilar.
Inte en skruv rörd och inte fyllt olja någon gång. ;)
Ja VW är med råge det sämsta bilmärke vi ägt. Men det var på den tiden de inte ens ville tala om problem. Kanske både bilar och organisation är bättre idag? Man vill ju gärna tro att verksamheter kan förbättras.
Pinjong. Man måste ha tur med bilar.
Och i dag 2018 är nog alla jämngoda kvalitetsmässigt i samma prisklass.
Av en slump och rätt pris kom jag in på en begangnad vaktbolag octavia 06a 15000 mil och sedan en till och ytterligare en 10a och den som rullade längst såldes vid 36000 mil.
Jag har aldrig haft problemfriare bilar sedan 06an och då har jag nog haft ett 40 tal bilar tidigare med olika fabrikat sedan slutet 70talet.
Men man måste ha tur.
En bekant har både bytt turbo och cat på en avensis och nu sist blev det ett motorbyte vid 14600 mil.
Kört 13000mil med passaten. Det enda som har krånglat är 1 st halogen lampa som jag fick byta.
Bästa bilen jag ägt.
Blir en ny till vintern.
Skall man håla sig under 7.5 basbelopp så är den perfekt.
Fullutrustad alltrack med DSG drag och dieselvärmare får man in.
Väljer man en Volvo v60 får du in en sniken 150hk
HT, håller med om att du får en bra "tjänstepulka" i Passaten med massor av funktion för pengen, men jag har inte behov av vare sig drag, AWD eller 190 dieselhästar. Men den är absolut med på min lista än så länge, vet inte när det kommer en ny dock.
Hybrid njee. Mildhybrid såklart. Laddhybrid såklart. Inte Toyota som opersonlig utstrålning. Inte Hyundai och kan dra 750 kg. Kia såklart och kan dra 1300 kg.
Nja, "tur" eller slump tror jag inte på när det gäller bilar. Man får väl göra sin hemläxa helt enkelt vilket förmodligen innebär att vara lite tråkig och inte köpa de första årgångarna av en ny modell och kanske inte heller satsa på teknik som precis börjat användas. Jag får väl erkänna att jag är lite misstänksam mot olika varianter av elektrifiering tills den är beprövad och "skottsäker". ;-)
Nästa bil blir om ca 1 1/2 år. Jag förväntar mig att bilbranschen 2020-2021 har börjat pyttsa ut elbilar, mildhybrider m.m för en rimlig penning, inte som nu att alla kostar runt 400-500.000kr. Jag har givit mig den på att nästa bil skall vara något av ovanstående typ(elbil eller mildhybrid), helst elbil. Sneglar faktiskt lite på en Honda HR-V som 2019 kommer med en bensin-turbo med mildhybrid. En bil i lagom storlek med någorlunda stort bagage. Men bäst av allt skulle vara en elbil med räckvidd på ca 40-50 mil till hyggligt pris(under 300.000kr), det står allra högst upp på min lista.
Om inget konstigt händer på jobbet så har jag 1,5 år kvar på nuvarande bilen. Jag hoppas att VW ID finns tillgänglig då eller motsvarande från Korea. Elbil med 35-40 mil räckvidd och som kan hantera 100-150 kW DC är min tanke. Adaptiv farthållare är ett absolut krav och det enda som är helt uteslutet är äckliga dieselmotorer.
@Mäkinen: Du får trösta dig med att dieselmotorerna håller nere koldioxidutsläppen och att de till stor del går på förnybart bränsle.
För mig är det mest komfort som gör att jag helst åker elektriskt. Tyst och vibrationsfritt och en känsla av att man får en direkt reaktion när man rör "gaspedalen".
Ja, jag har ju provat att åka elektrisk hiss och det är utan tvekan komfortabelt. Återstår att testa den horisontella varianten.
Amen, det skriver jag under på direkt!
Mja tyst och komfortabelt kan jag inte hålla med om. Min bensinare går tystare än den nissan leaf som syrran hade. Jag sitter även betydligt skönare i min.
Så en el-nissan är inget som imponerar på mig. Men det finns såklart fler skruvdragare att välja mellan.
Vet faktiskt inte riktigt vad min nästa bil blir. Gillar storleken på min nuvarande X3:a, rymlig i kupén och hyfsat stort bagageutrymme, men ändå ganska smidig och lättparkerad. Så det logiska vore väl att nästa bil också skulle bli en mellanklass SUV. Har provat på Audi Q5, MB GLC, Volvo XC60 och nya X3:an. Av dessa så är det väl XC60 och nya X3:an som ligger närmast till hands, men egentligen så tycker jag inte att någon av dem är så enormt mycket bättre än min nuvarande bil om man ser till själva kör- och åkupplevelsen. Visst går de lite tystare, men inte så mycket tystare att jag tycker det skulle vara värt att uppgradera.
Som det ser ut idag så ligger nog nya BMW X5 närmast till hands vid nästa bilbyte. Det skulle kännas som en ordentlig uppgradering i alla fall. Har jag inte råd med en sån, eller om jag inte gillar den av någon annan anledning så behåller jag nog X3:an.
Nissan Leaf är ett bra exempel på att mängden sålda av en produkt inte visar hur bra den är. En Zoe låter också illa.
Men vi pratar väl egentligen om stadsbilar för små pendling för leaf/zue.
Våran yaris funkar bra i stan men ingen i familjen tar den frivilligt utan bråk.
Hehe Johan. Skruvdragare.
Har en bevakning på blocket på Mercedes E-klass 2015-16. Väntar på att dom ska komma ned under 250kkr, och det finns ett flertal. Jag ska ha en 220 CDI vilket är den mest sålda motorn.
Men jag vill ha en sedan vilket minskar det betydligt.
Och jag vill ha en utan fyrhjulsdrift, såldes mest med. Varför? Endast 9 växlade aut till tvåhjuldriven. Fwd 7-växlad
Och jag vill ha en Elegance för jag gillar klassisk mercagrill. Såldes nästan uteslutande i Avantgarde utförande.
Led-ils är ett måste och gärna bränslevärmare, finns även med adaptiv farthållare men är ytterst sällsynt.
Så, nu är det nästan omöjligt att få tag i en bil trots det stora utbudet.
Ops, dubbel
Bilarna är väl utrustade för att klara tjänstebilsregler och då får man inte in allt.
Precis, så är det. Därför blir det svårt med individuella val på eftermarknaden.
Märkligt att en dyr bil som Mercedes E-klass och av årsmodell 2015 eller senare inte ens har adaptiv farthållare som standard... Körde nya Kia Ceed häromdagen och den jag testade hade bara konventionell farthållare och det kändes helt värdelöst när man vant sig vid den adaptiva - den som tycker annat gissar jag att han aldrig testat en adaptiv under livlig trafik med olika hastigheter.
Kanske för att framtung bil och bakhjulsdrift inte är någon bra kombination vintertid.
Försök att hitta en dyr sk.premiumvagn där detta är standard. Från början dyrt blir ännu dyrare innan basala funktioner är ikryssat innan beställning. Verkar mest vara halvtaskiga säten och en ratt, och nu mer autobroms för att inte tappa poäng i EuroNcap, som är standard i premiumsegmentet.
https://www.carwow.co.uk/kia/ceed
Negativ: Lätt ryckig automatisk växellåda. Alternativ är bättre kul att köra.
https://www.topgear.com/car-reviews/kia/ceed
Övergripande dom: 7 av 10.
Negativ: Inte lika spännande att köra som rivaler.
https://www.carwow.co.uk/ford/focus
Negativ: Inredning billigt på platser.
https://www.topgear.com/car-reviews/ford/focus
Övergripande dom: 9 av 10.
Negativ: Inte mycket riktigt.
Många bilder på olika journalist med missfärgad som regnbåge på strålkastareglas med nya Kia CEED.
https://www.autotrader.co.uk/content/car-reviews/kia-ceed-review-hatchback-2018
https://www.carmagazine.co.uk/car-news/first-official-pictures/kia/kia-ceed-2018-pictures-interior-and-uk-price/
https://www.parkers.co.uk/kia/ceed/hatchback-2018-news-specs-and-tech/
https://www.whatcar.com/kia/ceed/hatchback/review/
Kia är bra på 7 års garanti med många utrustning. Det flesta detaljmiss som strålkastare, buller är lite mindre än tidigare ändå inte helt perfekt som båda gamla och nya 2019, hög risk lackblästring, Koreansk som inte håller koll på kvalitet.
3 länder är Japansk, Tyska och Spansk är en bra bil. Nissan är Japansk men samarbete med Renault njee. Opel är Tyska och slutat med GM och tar över PSA har köpt njee.
Ingen av våra fyra Kia Optima har hittills haft ett enda fel till skillnad från vissa andra fabrikat.
Kias största fel har varit buller och tråkig design främst interiört.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.