Har under två veckor kört en Volvo V40 automat, bensin med 156hk motor. Bilen hade gått ca 100mil när jag skulle köra den i två veckor. Bilen som sådan är inget för mig, den är för låg och framrutan alldeles för vinklad, så bilen känns lite trång. Men annars går bilen väldigt bra, tyst och mjukt. Men det jag reagerar över är bensinförbrukningen. Med tanke på att bilen är av senaste årsmodell blev jag väldigt förvånad när jag tankar den. Den drar 0.83l/mil.
Då skall ni veta att jag under dessa två veckor inte varit ute på motorväg mer än en gång. Så bilen har körts lugnt på 50, 70 och 90 sträckor. Samma sträckor körs med våra ägda bilar, en manuell dieselkärra som drar 0,50l/mil och en automat bensin som drar 0.63l/mil(Opel Corsa) på samma sträcka.
Är inte 0,83 väldigt hög förbrukning på en sådan liten bil.
För några veckor sedan körde jag en Volvo V60 D4-diesel 4wd automat i två veckor, den drog c:a 0,85L/mil på samma sträckor. Tycker det är hög förbrukning också.
Vad är en normal bränsleförbrukning nu för tiden
Uppdaterat: 2019-05-04 16:03
Kommentarer
Det låter onekligen mycket. Men korta sträckor och bensinmotor är ingen hit, min fd. Seat Ibiza 1,2tsi 105hk drog utan vidare 0,75L/mil när jag körde mest i byn och max 1,5 mil till jobbet. Och då vägde den fjuttiga 1150kg. En V40 väger minst 1500kg så den straffar sig ganska fort om det är många accelerationer eller uppförsbackar. Men om den bara gått 100 mil så var den ju inte inkörd, bilars förbrukning brukar minska när dom blivit inkörda.
Min V40 D3 är betydligt snålare på bränsle än min Seat:
Även min Golf Alltrack har okej förbrukning, trots 4wd.
Ska dock poängtera att detta är långkörningar. Snittet för en längre period ligger idag på 0,507 för V40 och 0,61 för Alltracken, dock rullar den senare väldigt korta sträckor i form av dagis 3km, affären 3km, jobb 10km osv. Fd. Honda CR-V bensinautomat snittade med samma körning som Alltracken 1,05L/mil.
Är väldigt beroende på körmönster
Min GLC 220D är en av dom snålaste bilar jag haft, trotts 20” sommarhjul, 4wd hög SUV
Ja om det är samma sträckor som du kör med egna ägda bilar i samma temperaturer låter det konstigt mycket.
Men jag tror att speciellt bensin bilar tar mycket efter en kallstart och även vid kortare stopp med omstart.
Kort körning på 5-10 km tar extra mycket har jag märkt.
När jag testade Niro hybrid och tittade på färdatorn var det efter en mil den sjönk och före låg den på typ 0,75.
Sedan såg man snåla siffror.
Det är omöjligt att jämföra siffror mellan bilar och individer men du bör ju ha en viss koll tycker jag och då är det som du säger anmärkningsvärt.
Och fast folk hävdar tvärtom så är jag övertygad om att automat även i dag höjer förbrukningen för dom flesta.
Min octavia kan ligga allt mellan 0,47 till 0,65 på samma kortkörningar runt stan.
Att en hybrid tar mycket i början beror ju självklart på att den oftast tillverkar värme med motorn.
Men Volvo är väl kända för att ha höga utsläpp? Kända kanske var fel uttryck, men när jag kollade på ny bil innan jag bytte så kollade jag på många olika märken, även Volvo.
Om jag Jämför min Peugot med 225 hk bensin och som har 136g CO2 i utsläpp så har närmast jämförbara Volvo V60 med 250 hk bensin på pappret 166-187g CO2 i utsläpp.
Detta lär säkert hänga ihop med att Volvo drar mer än vad Peugot gör (WLTP).
Optimus, tycker det verkar vara hög förbrukning du redovisar, men kanske du kör ganska hårt, som i så fall betyder mycket.
Sen vi fick hem nya bilen 28 febr. Peugeot 508 180 hk bensin, så har den nu gått 100 mil, med genomsnittlig bränsleförbrukning på 0,62 enl. loggboks appen just nu, vilket gått lite upp och ner mellan 0,58 - 0,63, som sen kan skilja något vid tankningar också.
Väldigt lite mil på över 2 mån. har det blivit på grund olyckliga omständigheter, vilket innebär att bilen nästan bara gått många korta sträckor med småärenden in i byn på 2-3 km, nån få på 2-3 mil. en längre tur på 14 mil t.o.r. där den drog 0,44 l/mil genomsnitt, alltså riktigt snål vid landsvägskörning i lite högre farter. Förbrukningen kommer så klart att minska en hel del efter att min fru börjar pendla till jobbet igen efter sjukskrivningen, 10 mil t.o.r. landsvägskörning, vilket visat sig vid lite längre landsvägskörning. Får väl se sen vad den kommer att förbruka vid lite mer blandad körning.
Diesel vs bensin, så ser det ser ut som denna lite tyngre bensinaren skulle dra under 1 dl mer än vår tidigare lilla diesel på 120 hk vid samma körning som jag haft nu, samt vid landsvägskörning i lite högre farter ungefär samma förbrukning på båda. Hade absolut räknat med betydligt större skillnad.
V60 T5, den nya modellen, väger +200kg mer än din Peugeot, är sekunden snabbare till 100, är nog storleken större på alla ledder, 20cm längre osv. Jag vet inte riktigt om den är ett representativt motstånd direkt.
Däremot den äldre modellen, lite närmare din i storlek, typ en T4 som har liknande prestanda som din Peugeot, ligger på 136gr. Så jag vet inte om jag håller med...men men.
Jag försökte hitta en Volvo kombi med liknande motorstyrka, men fann ingen. Sen verkar Volvo mest koncentrera sig på Diesel också.
Den T4 du nämner, vad har den för motorstyrka och vikt?
Peugeot 308SW GT, aut, 225hk, 0-100 7,6s, 1526kg, 0,59L/mil bl. körn.
https://www.wayke.se/objekt/e9275b35-da4c-487d-9049-c5a29915357f/peugeot-308-sportwagon-gt-sw-pt-225-aut8-special-pb-vinterhjul-ingar-automat
Volvo V60 T4, Aut, 190hk, 1676kg, 0-100 7,3s, förbrukning 0,58L/mil bl. körn.
https://www.wayke.se/objekt/02ceaa0f-ae5d-434f-a70e-3dce6d18a1d6/volvo-v60-t4-geartronic-summum-190-hk-automat
Se där, det var inte så dåligt som jag trodde då. Kanske har sett för mycket jämförelser med leasingbilar som kanske har 300 hästar osv som har monsterskatt enligt bonus/malus.
Men jag undrar hur dom får, knappt, men ändå snabbare 0-100 på 35hk mindre samt aningen tyngre bil?
ffodil, vad är topphastigheten på 508an? Ja det finns väl fler modeller så det kan väl variera, men 308 SW GT 225 har 235 km/h på pappret.
Testkörde en dag och kom upp i ca 230 på mätaren. Kanske hade kommit upp i mer om jag hade gett det lite mer tid. Sista biten går ju väldigt långsamt. Så 508an har 250 på pappret?
Märkligt är att den tyngre 508 GT, drar mindre enl. spec. 0,57 bl.körn, lite snabbare 0-100 på 7,3 s. samt har 15 km/tim högre topphastighet. Vad nu sådant kan bero på förutom att 508 är mer aerodynamisk med lägre luftmotstånd.
Sen är det ju så att man inte alls kan rätta sig efter dessa spec. då både NEDC och WLTP är bara ungefärliga och inte alls fastställda ännu, vilket även de olika fabrikaten upplyser om.
508 är ju en toppmodern och betydligt mer strömlinjeformad vacker skapelse som dom säkert jobbat mycket med för att få så låg förbrukning som möjligt på. Hjulhus, karossidor mm. Allt samverkar.
Ja, 508GT har 250 enl spec. och min GT Line 180 hk har enl. spec. 230 i topphastighet.
ffodil, om du läser vad jag skriver så står det att det har varit två lugna veckor på 50,70 och 90 sträckor. Annars hade det stått hård körning under två veckor. Jag kan jämföra med andra bilar jag har och haft och kan konstatera att både Volvobilarna har hög förbrukning på samma sträckor jag har kört med flera andra bilar, av massa olika fabrikat. Det som är förvånande är att V40 som jag kör nu är alldeles ny och har den senaste motorn som också sitter i XC40 T3(där flera tester har skrivit att den har hög förbrukning). Själv kan jag konstatera att det verkar inte ha med XC40:an utan snarare med motorn, när den inte kan få ned förbrukningen till mer "normala" värden i en Volvo V40(då är det något som är ganska dåligt).
Jo, jag har läst, men uttryckte mig fel och menade mer att du kanske inte kör nåt bränslebesparande, vilket så klart även är ett konstigt uttryck. Men oavsett verkar förbrukningen vara lite väl för hög, i mina öron.
Så klart kan det påverka lite med att den är så ny och inte nåt inkörd ännu, men inget jag märkt så stor skillnad på mina efter några hundra mil.
Min gissning är att för att plocka ur 225hk ur en liten 1,6 så måste det till en turbo som ger mycket effekt på högre varv. En motor med större slagvolym med lägre max effekt så kan man använda sig av en mindre turbo. Så troligtvis ligger Volvons effektkurva högre upp fram till max effekt, först där passerar Peugeoten. Lite överdrivet sätt som att jämföra en Scania på 16-liter och 600hk mot en Lamborghini på 4-liter och 700hk. Den större motorns effektkurva ligger högre upp till 600hk innan dn mindre motorn passerar.
Vidare kan utväxlingen spela in också, om lådan slirar eller inte, min Alltrack har ju nästan samma tid som din till 100 trots att den saknar 45hk och väger mera. Men den växlar ju på några millisekunder utan slir, varken från lådan eller hjulen.
Innan vi fortsätter diskussionen så kanske vi ska reda ut vilka motorer som sitter i vilka bilar. Mig veterligen så har V40 aldrig sålts med 1,5-liters trean på 156hk som sitter i XC40. Om V40’in är automatväxlad så har den en fyra på 1,5-liter på 152hk. Är den manuell så har den en 2-liters motor på 152hk.
Diskussionen känns ju lite avig om inte TS ens vet vad han jämför med, eller?
https://www.media.volvocars.com/se/sv-se/models/new-xc40/2019/specifications
https://www.media.volvocars.com/se/sv-se/models/v40/2019/specifications
Oavsett så verkar dom vara osedvanligt törstiga, eller om det är bilarnas vikt som ger sig till känna.
Kolla på spritmonitorn, det skiljer ca. 2dl mellan bensin och diesel, på båda modellerna.
Det måste vara fel Guran. MSO (som är forumets förbrukningsguru) skrev ju att det bara skiljde 0,002 promille mellan en D3 och en T3..
Tur att du påminde mig, hade helt glömt bort detta. Ber om ursäkt för fadäsen med att försöka sprida felaktiga fakta.
FXX har helt rätt, jag var lite slarvig i min jämförelse. Det är inte samma motor i V40 och XC40. Men tyvärr slutar det med att då har Volvo minst två motorer som har onödig hög förbrukning. Faktiskt lite trist när bilmärket skall spela i en högre division, man brukar ju vara lite bättre i högre divisioner.
Jag försöker förstå vart du vill komma. Du jämför en +1500kg tung bil med en Opel Corsa, vad väger en sån? Typ 1200kg? Hur mycket effekt har den? 90hk? Gör 0-100 på 14s?
Jag vet inte hur jämförelsen ska bli korrekt? Är det enbart storleken du går efter?
Sedan är väl Volvos gamla femma i V60 AWD inte direkt höjden av snålhet, den motorn har ganska många år på nacken. Jag bevisade väl ganska väl med min förbrukning på min D3 VEA att utvecklingen har gått framåt dom senaste åren?
Det som förvånar mig mest är att Optimus nya V40 med 1.5T motor och aut drar nästan exakt lika mycket som min V70 -13 med 1.6T motor gjorde. Min hade ju Fords drivlina, med PowerShift aut. Denna V40 har vad jag förstått Volvos egen drivlina(?) med den nyare 1.5T motorn och en annan aut. Lite märkligt då att en modernare drivlina i en mindre bil ska dra lika mycket som en större och äldre modell... Min V70 låg nästan konstant på 0.82 i snitt, oavsett var jag körde, vilket jag tyckte var lite väl hög förbrukning jmfr med andra jag ägt/kört. Nu är det visserligen svårt att jämföra förbrukning mellan två bilar körda av två olika förare under olika förutsättningar, men nog låter ändå förbrukningen hög för denna V40 körd så som Optimus beskriver.
Tror varken Volvo eller nån annan kan trolla med tunga bilar och med relativt starka motorer - bensin likväl som med diesel. Så att tunga bensindrivna drar en hel del bränsle borde inte förvåna. Sen kan man ju bara jämföra med egna körningar på samma sträckor och med olika bilar så vad andra förare har för redovisad förbrukning i sitt körmönster är ju tämligen ointressant för det körmönster man har själv.
Jag körde 2017 både en T3 (båda 150hk) och en D3 v60 på exakt samma sträcka med farthållaren på och någon minus grad.
Max 90 och varierande 80, 90, 70, och 50 väg i ca 3,5-4 mil.
T3an drog 0,68 och D3an tog 0,62 med kallstarter och bränslevärmare vid uppstarten och lugn körning som sagt.
Bara som exempel.
0,68 för T3 är ju riktigt bra för en såpass tung bil som V60 med kallstart i minusgrader. Jag hade nog inte slagit det med min fd. Seat Ibiza 1,2tsi. Imponerande av Volvo!
Jag skulle tro att när det kommer till bränsleförbrukning så är bilens vikt och luftmotstånd A & O. Ända sedan Volvo introducerade Lamdasonden så har man haft svårt att trolla så mycket med just bensinmotorn. Det är ju svårt att kringgå att styra motorn mot Lamda med 14 delar luft och en del bensin eller vad nu det exakta värdet är. Det är väl mest på landsvägen man har lyckats få ned siffrorna med lägre luftmotstånd, men annars i en blandad körning med mycket upp och ned och gas/broms så är det väl svårt att trolla, även om direktinsprutning och stängda spridare vid motorbroms osv. kanske gör några procent. Vi har ju trotts allt kraftekvationen som styr det mesta inom fysiken när det kommer till att förflytta ett föremål med en specifik vikt.
Min Corolla 1,6 med 110hk från 2001 snittade 0,7. Min Mazda 323 1,5 på 86hk från 98 snittade också 0,7. Min Seat Ibiza från 2013 med 105hk låg också kring 0,7. Den enda påvisbara skillnaden var på landsvägen då Seatens lite lägre luftmotstånd och downsizeade motor hade en liten fördel och gick lite snålare, men annars så tycker jag inte att skillnaderna är någon alls att tala om. Bilar som låg i ungefär samma viktklass, manuella. Jämför jag då med Honda CR-V’n som var betydligt tyngre, mycket större luftmotstånd och slirande automat, så var 1,1-1,2 inga konstigheter med samma körmönster som övriga nämnda bilar.
FXX, vi gör det inte så komplicerat. Jag frågar vad som är normal förbrukning. Om jag som förare kör samma sträcka med 5 olika bilar.
Ford Kuga 2015 150hk diesel och automat, förbrukning ca 0,73-0,75l/mil. Honda HR-V 2016 120 hk diesel manuell, förbrukning 0,49-0,51l/mil. Opel Corsa 2016 90hk bensin automat, förbrukning 0,63. Samt de senaste körda: Volvo V60 2018 D4 diesel AWD automat(mätarställning ca 500mil), förbrukning 0,85l/mil samt Volvo V40 T3 (osäker på om det är en mod18 eller -19) automat(mätarställning 100mil), förbrukning 0,83l/mil. Så till Volvos försvar var båda bilarna ganska nya, men jag tror inte att de kommer sjunka något dramatiskt bara för att de blir inkörda så småningom.
Sträckan de körs är lika, fram och tillbaka till infartsparkering. Kallstart samt lugn framdrift med hastigheter som 30, 50, 70 samt kort sträcka 90.Jag förstår att man inte kan jämföra äpplen med päron. Men jag undrar vad är en normal förbrukning. Jag blir minst sagt förvånad över båda Volvobilarnas förbrukning, i mitt tycke väldigt hög förbrukning jämfört med de andra tre bilarna. Om jag skulle byta bil idag förväntar jag mig att moderna bilar drar mindre än de jag nu har stående på garageinfarten som har mellan 3-4 år på nacken.
Min egen lilla analys är följande: Kuga:s förbrukning är nog inom rimlighetens gräns, kanske skulle önska mig lite lägre förbrukning men den har liksom inte förutsättningarna till det, med tyngd och form. Corsa, ligger också inom rimlighetens gräns. Den gör sig bäst i lugn framfart, förbrukningen skulle säkert öka ute på motorväg. Volvo V60 D4 AWD automat, nja den borde kunna producera en lägre förbrukning. Kan hända att V60 skulle kunna sänka förbrukningen med jämn lagstadgad fart på motorväg. De som sticker ut i denna jämförelse är. Positivt Honda HR-V 120 hk diesel manuell. Den ligger i en stadig förbrukning mellan 0,49-0,50 oavsett väder och vind samt årstid. För mig en klar överraskning. Negativt, Ny Volvo V40 T3 automat. Den "måste bara" kunna sänka förbrukningen mycket lägre än 0,83l/mil. Annars har Volvo missat kapitalt. En bensinbil i Golf-klassen var skall den ligga i förbrukning?
Med min XC60 D4 AWD automat 2017 med gamla 5 cylindriga motorn som inte är känd för att vara soppasnål har jag en medelförbrukning vid pump på 0,72 l/mil på 2600 körda mil vid en körning på landsväg, stad och motorväg. Min toppnotering var en tankning förra vintern vid snö,kyla och mycket bränslevärmare på 0,83 l/milen. Har som bäst haft en sommartankning på 0,67 l/milen.
christer, det får väl betecknas som en bra förbrukning. Om V60:an hade kommit ned i dina siffror hade det varit godkänt tycker jag.
Du svarar väl på din fråga själv. V60’in har en motor som har hur många år som hellst på nacken, jag har inte full koll, är den 15 år gammal? Automaten är väl den gamla sexväxlade. V60 som modell kom 10-11? V40 kom 2012, således 7 år gammal modell. Så det är gamla bilar du jämför mot, inga nya modeller direkt. Så jag vet inte vad du förväntar dig.
Att en bil som väger 300kg mer än din Opel Corsa drar 2dl mer ser jag inte alls som konstigt. Lasta 12 säckar cement i skuffen på din Corsa så kan jag lova att den ligger på 0,8 också. Det du ”förlorar” i bränsle vinner du i krocksäkerhet med V40’in.
Jag tycker du ska kolla på en Fabia, den kan du säkert köra på en halvliter med dsg. Liten på utsidan, väger ingenting och kan frakta kylskåp vilken dag som hellst.
Ja jag håller med dig fullständigt i att en modern ny bil borde dra mindre än tidigare bilar.
Och dina jämförelser sinsemellan bör ju vara ganska relevanta.
Jag har kört och både hyrt och testat många bilar och det skiljer en hel del trots allt på ganska likvärdiga modeller.
Beskriv din körning i normal fallen i vika hastigheter och vägsträckor i längd ungefär som du beskriver förbrukningarna på dina bilar.
Det är ju trots allt ganska intressant och du verkar ju inte vara en hetsig person som trampar plattan i mattan..
När jag bytte bil sist för drygt två år sedan fans volvos T3a både som 2,0 150 hk och 1,5 150hk och 2,0an höll på fasas ut.
Hursomhelst är förbrukningen inte bra tycker jag.
Men stampa plattan i mattan är ju kul :)
Jag kör allt som oftast rätt lugnt, men nån gång ibland gillar jag att dra på.
T.ex. idag skulle jag åka till biltema, en stäcka på några kilometer.
Kör ut på motorvägen och bara en kilometer senare ska jag köra av igen, men hinner än då dra på i 160 eller nåt sånt. Skulle jag vilja så hade jag hunnit upp i högre hastighet.
Ibland får jag bara lust att dra på och gör det, men oftast bara på kortare sträckor som denna.
Det som lockar fram det är oftast när folk kör för långsamt, då känner jag ett behov av att kompensera och dra ifrån dom snabbt som ett bevis på att dom är söliga.
T.ex. någon kör på en avfart in på en motorväg som har 110 km/h, när de börjar närma sig infarten till motorvägen så håller de bara 70km/h vilket är löjligt lågt, varför kör dom så långsamt? Då blir jag lite arg och stressad och stampar gasen i botten så fort jag kan och bränner förbi dom.
Hade inte bilen funnits där så hade jag själv haft en hastighet av ca 120km/h på samma plats.
Förbrukningen på en bensin bil i golf klassen.
Det går ju inte att säga generellt.
Jag hyrde en golf för nån vecka sedan med 1,0 tsi och ca 150 mil tor på motorväg och 2+1 vägar och en snitt hastighet på ca 95 och hamnade på 0,51.
Fyra personer plus packning i bilen.
Blev lite stad och snurr en dag med samma bil och på färddatorn kring eller under 0,5.
En subbaru xv på en kortare långkörning nästan 3 dl mer, 4wd och omodern motor tar soppa.
I vissa biltester ligger golfklassen med 4wd och automat på 0,95 i testen.
Min egen octavia 1,0 tsi snittar på årsbasis ca 0,58 och då inkluderar det bränslevärmaren och aldrig kall bil.
Längre dagstripper i lugn landsvägskörning kan färddatorn ligga på under 0,45.
Och då pratar vi om en stor familjebil med liten motor men trots allt snabbare acceleration och topphastighet än nya v90 med minsta motorn.
Ja som sagt man kan aldrig jämföra annat med sin egna körprofil men lite säger det iaf.
Använde min gamla BMW 325 i jobbet 2 dagar förra veckan, och det innehöll all typ av körning, från 120 på motorvägen till Västerås, till 45 minuters kökörning en eftermiddag, typ förflytta sig en billängd i taget, och en massa 50-70 i Stockholms utkanter. 0,78 visade färddatorn, 0,83 sa det mätt vid pump.
Med tanke på det låter Volvons förbrukning otidsenlig, å andra sidan är BMWn inte så tung med en tjänstevikt på 1510 kg.
Jaaa du. Bra fråga, kan bara jämföra min bilresa till jobbet med lite olika bilar. Och de följer snålast till törstigast. Lerum - Frölunda sträcka på 3 mil
Volvo V40 d2 0.38 manuell
VW passat 4 motion 170 hk aut d 0.54
Peugeot 308 130 hk aut bensin 0.56
BMW 08 320 da 170 hk 0,57
Saab 9-3 biopower bensin 0.73 etanol 1.0
Audi TT 1.8 t manuell 0.8
Fiat tipo halvkombi motor ingen aning men bensin automat 0.85
Xc90 awd 2.5 t aut 1.2
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.