En kommentar om motoreffekt i en annan tråd fick mig att fundera över vilken bil jag kört som haft sämst prestandakänsla. Bland de tröttare finns en Ford Taunus 17m P7 som blivit berövad den stora motorn på 1,7 liter och försetts med en 1,5-liters från en Saab 96. Det var inte en bil man längtade efter att göra omkörningar med.
Av de orörda originalbilarna bör en Audi 50 finnas bland pristagarna. Den hamnade i mina händer för att den gick dåligt och jag justerade den så gott jag kunde, men när man hade varvat ut på trean och la i fyran sjönk hastigheten oavsett vad jag gjorde. Efter att jag hade försökt ett bra tag studerade jag instruktionsboken och insåg att det nog var tänkt att fungera så. Utväxlingen på fyran var för landsvägsbruk.
Ovan nämnda bilar fanns i min bekantskapskrets och studerar jag de egenägda är nog en GMC Sierra 5,7 diesel bland de långsammare. Till och med min Saab 96 2-takt var pigg jämfört med den. Dessutom lät Saaben trevligare!
Kommentarer
Fiat 650 hade jag något år när jag studerade och den var verkligen trött men den funkade i alla fall. Låste den bilen aldrig ingen ville ha den ändå.
Trampbil var det första som poppade upp i mitt huvud. Men av de 15 års senaste bilar jag haft, var nog Atos:en det slöaste jag haft.
En Citroen C2, (osäker på årsmodellen, kanske -08?) var nog i mitt tycke lite livsfarlig när man skulle köra om. Det gällde att planera omkörningar i mycket god tid. Hände ingenting under 3000 rpm och heller inte mycket över. Annars en mycket smidig stadsbil men med diverse "glitchar" och felmeddelanden samt åtliggande bromsar.
Körde en volvo 245 med 3 steg automat för några år sen, den var rejält seg i känslan.
Trabant i Berlin för några år sedan... Hejohå... Charmig, men slö!
Svårt att säga eftersom allt är relativt. Den som var hyfsat pigg 1968 skulle kännas oerhört slö idag så skall vi jämföra med dagens läge så är det ju ofta de äldsta bilarna vi kört som också varit de slöaste. Sen är det som så att en bil inte nödvändigtvis måste vara jätteslö bara för att man upplever den så. Och vice versa - en småbil med typ 69 hk är ju verkligen ingen kvick bil men kan ändå kännas kul att köra. Så - jag har faktiskt inget entydigt svar. Men av riktigt moderna (?) bilar så har jag varit mest besviken på den Yaris HSD jag testade förra året. Den kändes verkligen trött men den är säkert ändå snabbare än många andra bilar man kört. Men känslan var trött.
Körglädje går inte att mäta i sekunder eller hästkrafter, men vissa bilar kommer man ihåg just för att de var tröttare än man förväntat sig.
Äldre bilar har ofta väghållning som matchar motorstyrkan så i dem kan det kännas som att det går fort även i låga farter.
Folkabubbla med 2-stegs automat.... BRR!
Bland nyare bilar är Yaris 1.0 den värsta.
VW Bus D på åttiotalet var en Caravelle med golf,s 1,6 diesel utan turbo, 64 hk tror jag. Med 8 grabbar till Smögen för midsommarfest med "packning" Den kom upp i 110 som mest och i backarna blev vi omkörda av långtradarna.
Sen fanns det en Polo ett år med en liten motor under 800 kubik vad jag minns, därför att det var inga avgasreningskrav under en viss storlek, 34 hk påminde mig om min mammas baggar.
Det jag kör ytterst motvilligt idag är en VW Caddy maxi med en gasmotor, vet inte riktigt vad det är men gissar på 1,6L. Ytterst slö i backar med sju personer ombord.
Jag körde lite taxi som extrajobb runt 1980 och åkaren hade bland annat en långmerca av sen -70-tals modell, en 240D med en 65hk diesel med 6 passagerare i var ingen raket och det tog tid att få upp farten. Var det rött vid Västerbroplan söderut tog det tid att på 3:an i max 40 att komma över krönet om bilen var full.
Det absolut tröttaste jag kört är Jowett 1927-28 som med sin tvåcylindriga boxer gick lika fort som en åkgräsklippare, den lät lika också.
Men den var ju förstås mer än ett halvsekel gammal när jag körde den.
Bland lite nyare bilar är det nog Volvo 66 som har rekordet, i jämförelse med den kändes VW typ 1 som en raket.
Men rekordet har nog egentligen Lloyd 400 som med sina 13 hk verkligen tog tid på sig för att komma upp i toppfarten 70-80 km/t beroende på om det var med- eller motvind! Men den hade jag nästan förträngt.
Har med åkt i Volvo 66, väldigt märklig känsla. Högt varv och lät som om den gick utav bara helvete men den rörde sig knappt framåt.
Vi hade några Volvo 343 med gummisnoddar som tjänstebilar på jobbet en kort tid, ingen ville ta ut dem och de byttes snart till 360 med vanlig låda på bakaxeln, men den var kul.
För min del var det tröttaste fordonet en Scania SBAT 111 aka. TGB30 med 240 hk rak dieselsexa. Mäktig, men hu så trött!
Snackar vi modern personbil är det jobbets Skoda Octavia 2008 med etanolmotor.. femväxlad låda.. ligger omkring 3000 rpm i 100 km/h...
VW Polo med 37 hk som dessutom inte var så pigga, en omkörning tog typ en kilometers raka :)
Polo 0,8l -76.....
Mb200d -68....
Men mercan funkade på motorvägen om det fanns nerförbacke att axa i, det hjälpte knappast polon, den bibehöll inte farten......
Jag köpte en gång i tiden en Volvo 343 med lilla motorn och manuell låda för 8 kr. Det räknar jag som den mest körglada Volvo jag någonsin kört då den hade extremt bra feedback i ratten och bra viktfördelning. Tyvärr gick växellådan av på mitten på den. Annars har jag bara positiva erfarenheter av den. Brorsans 360 GLT var inte alls lika underhållande pga vikten framtill.
Volvo 66 accade väl ganska hyfsat 0-40 km/h?
Ljudet var inte angenämt, men ändå inte lika illa som på "Tjorven" som kom med posten när jag var liten.
Ford Fiesta 2016 med 80hk motor.
Renault 4L är nog den slöaste bil jag kört, hade ett par stycken under 70-talet.
// Krister
Hade en kompis som nästan fick tennisarmbåge av sin VW med 25 hk motor.
Han kollade ett par gånger i minuten att handbromsen verkligen var helt urlagd, högerarmen gick upp och ner hela tiden.
Själv hade jag en VW med 34 hk motorn, den kändes som en formelbil efter att ha kört Scania LT36 med den 4-cylindriga dieselmotorn utan hästkrafter men med ett bedrövligt ljud. Den är den tristaste bil jag kört!
VW T4 4-cyl diesel utan turbo!! Jag höll på att trampa hål i golvet när jag skulle upp på motorvägen!
Jag kom på en fullständigt misslyckad radarhydda byggd på en LT45. Vid invägningen var det för högt axeltryck fram, men det löstes med en massiv järnstötfångare bak på ca 250 kg! Den bilen blev seeeg, fanns ingen möjlighet att hålla 90, minsta motlut krävde flera nedväxlingar.
Trots att dessa fordon var helt nya försvann de tillsammans med nästan alla FMs fordon som var tillverkade före 1987 och som gjorde en brittisk skrothandlare till miljardär! Tack för det S och MP!
Men de blev rensade på all teknik före försäljning som väl var.
Nu slits de flesta ut i Afrika.
Vauxhall Viva 1300 SL Austin Allegro Lada 1500 Citroen GS Club Peugeot 107..... usch!
Nu är det ju inte relevant att jämföra fordon från förr med de som man är van vid numera.
Jag minns när VW ökade effekten från 30 till 34 hk och jag tyckte den blev riktigt pigg, det gör jag inte idag!
Kört, men tack och lov aldrig ägt!
Sannolikt utan konkurrens det eländigaste som någonsin stått på fyra hjul och därtill totalt livsfarlig.
Sprungen ur det mörkaste hörnet av det Ronald Reagan benämnde "ondskans imperium", hopkommen någonstans i Ukrainas obygder.
ZAZ Jalta.
Påminde om en lätt uppumpad Fiat 600 med alldeles för stora hjul, som baktill monterats på en pendelaxel med kraftig positiv camber. Baktill fanns dessutom drivkällan i form av en V4 motor på dryga 20 hk. Överstyrd var bara förnamnet.
Som vapen i kampen mot den i alla kurvor revolterande bakvagnen, fanns en rejält tilltagen ratt, som med tanke på den lätt belastade framändan förmodades vara lättmanövrerad. Den var i nivå med en rysk lastbil utan servo.
En oförglömlig upplevelse!
"Vad är det tröttaste ni kört?" Jag har kört på tok för trött, men det är länge sen nu. Ingen olycka har hänt mig p g a trötthet.
1:a MB 200D -65
2:a Citroen Jumpy -00 med 1,9 sugdiesel
3:a MB C220D aut -96
Har ju kört Rekord 1700 -60 också men den låter och kännas iaf pigg... Även om den definitivt inte är det :P
I mitten på sjuttiotalet körde jag en Peugeot 104 GL med 45 hk motor. Den var riktigt trött men å andra sidan var den ensam på gatan om att kunna transportera ut ett kylskåp till sommarstugan. Grannens Volvo 145 hade för liten (felformad) baklucka för att klara det uppdraget. Att köra om lastbilar uppför Hallandsåsen var inte att rekommendera.
Har haft trist att köra, somna mina ögon och tröttaste jag kört är Volvo 245, Skoda Fabia och Renault Megane.
Lite tröttaste är VW Golf och Ford Fiesta.
Lite piggare är Saab 99, Saab 900, Peugeot 505 och Toyota Auris.
Piggare och körglad är Alfa Romeo Alfetta.
Hyrde en gång en Hyundai Accent gen 2 med en 1,5 l dieselsnurra, bilen vart obeskrivligt trött med den motorn. 0–100 km/h vid vissa tillfällen tog 18-20 sekunder. Kia Rio med 1,1 l turbodiesel var riktigt slö också. Toyota verso-s med 1,33 l bensinmotor i kombination med CVT var långt ifrån lika slö som Kia Rio och Hyundai Accent, men motorljudet i Toyotan var öronbedövande och bilen var väldigt vindkänslig.
Hyrde en 100 hk Opel Meriva bensinare i Spanien för ett antal år sedan, vi var 4 vuxna med packning. Ytterfil var inte att tänka på. Vid 100 km/tim surrade motorn över 3000 varv. Hemskt.
Fast över 3000 rpm vid 100 km/t var ju inte speciellt ovanligt med de "sug-bensinare" som tidigare satt i bilar i Golf-klassen och mindre bilar. Störde mig inte speciellt mycket för det är ju knappast motorn som hörs mest i Sverige utan däcksljudet. Som en extra bonus innebar det ju dessutom att högsta växeln kunde ligga i i stort sett hela dagen - sen man lagt i den första gången..:)
Renault 5TL -1986 med 46 Hk
Det absolut tröttaste jag kört (jag gör en bokstavlig tolkning) är den Zündapp jag hämtade på min femtonårsdag. Splitter ny och i en skönt blå lackering. Jag körde från affärn och hemåt på min väl incyklade skolväg. Liggande över styret uppnådde jag som högst 25 km/tim.
När jag var ca19år fick jag och min kompis i uppdrag att besikta hans mors Opel Rekord 1900 -69. Kanske ingen jättetrött bil, tänker ni, men den här var så igensotad att den accade som en pormask. Vi åkte i god tid mot besiktningen och fick för oss att vi skulle försöka blåsa ur den. Tog ut den på motorvägen och accade för allt vad tygen höll. Efter en god stund fick vi upp den i svindlande 70km/h!!! Fortare gick den inte! Det måste vara den absolut tröttaste bil jag någonsin kört!
Vi smiskade bilen under kanske en timmes tid och drog på växlarna så långt det gick. Plågade nästan skiten ur kraken. När kompisens morsa fick tillbaka bilen, efter besiktningen som resulterade i några 2:or och hon dagen efter själv hade kört bilen så säger hon när hon träffar oss: "Vad har ni gjort med bilen?" Vi blev lite oroliga och tänkte nu åker vi på skäll.... "Den har aldrig gått så bra!!! :D", säger hon då! Så gav hon oss 50kr vardera som tack för vad vi än gjort.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.