Vi Bilägares forum

V90 CC i lera

V90 CC i lera

Rätt kompetent måste jag ändå säga. Inte något större fel på BorgWarner Haldex 5 helt klart.
TIll slut blev det dock lite för djupt för markfrigången, och inte bara på den bilen :-p

Cirka 4 minuter in.
https://youtu.be/YC-BHoofAOk?t=240

Uppdaterat: 2018-02-09 18:55

Kommentarer

Imponerande, men jag vill ändå leta på killen och klubba ner honom å bilens vägnar för att han är elak mot en sådan fin bil. ;-)

Uppdaterat: 2018-02-09 19:02
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Det behövs grip controll.

Uppdaterat: 2018-02-09 20:04

Skidoo: Eller hur. När bilen vilar på underredet så hade det hjälpt.... :-p

Uppdaterat: 2018-02-09 20:10

Haha.

De där är också intressanta men tycker det var kul att ha hittat en 'riktig' film, med riktigt underlag av besvärligare typ.

Dessutom såg det roligt ut - jag vill också köra sådär :-p

Uppdaterat: 2018-02-10 07:10

Har inte tittat på filmen men hur många kör så med sin bil?

Uppdaterat: 2018-02-10 10:07

Inte särskilt många, men det är ju likadant med SUV och andra av typen "off road, men mest stadsfolk som kör".

Nej, jag är inte SUV-hatare, apropå andra inlägg, men jag kan tycka att det är lite väl många SUV som rullar i förhållande till det troliga behovet. Undantaget statusbehovet.

SUV fyller sin funktion för många. Som kollegan på jobbet, över pensionsålder (han ger sig inte =) som skaffade en tiguan just för det höga insteget. Har tipsat mina 90 år gamla morföräldrar om typ XC40 eller 60 just för det höga insteget (nu ålar de sig ner i en låg mercedes...).

En kollega med masor av barn har ocså en stor luns just för att få in sju personer plus nödvändig packning. Och så vidare.

Men det finns oerhört många som mest pendlar in till stan och definitivt skulle klara sig med något lite mindre eller lägre, och att då argumentera för att "Min sommarstuga kräver SUV för att ta sig fram till" - tja, undrar hur mågna som har SÅ dålig väg som det var här? Och det gick ju redigt bra ändå trots allt.

Och så det faktum att det var kul att se ett riktigt test av haldex 5 och inte bara dessa rullar man ser överallt.

Uppdaterat: 2018-02-10 10:14

Jag håller med ditt sistnämnda, dessa rullar som är helt verklighetsfrånvända hur en bils 4wd fungerar.

Men annars, är det inte mycket tillverkarnas "fel" isf. att dom hänger på 4wd-linan på suvarna? Jag tycker jag ser mängder med XC70 och XC60 med 2wd idag. Folk gillar designen men plockar bort 4wd för att få ned förmånsvärdet vid tjänstebil. Många andra bilar med samma design finns bara med 4wd.

Du skrev att du valde 4wd pga. dragvikten. Vad särskiljer 4wd mot 2wd på V90 annat än på drivlinan? Bör väl vara samma bromsar så ur den aspekten så borde väl dragförmågan (läs bilens förmåga att överföra drvivhjulsfriktionen mot underlaget) vara högre med en "onödig" 4wd mot en 2wd och därmed klassas som säkrare att dra tyngre släp med.

Uppdaterat: 2018-02-10 10:24

Jag har faktiskt ingen aning men på exakt samma bil med samma växellåda med samma motor med samma allt så får du med AWD dra 400 kg extra.

2,2 ton på AWD och 1,8 på FWD. Då är ju dessutom AWD några tiotalet kilo tyngre än FWD.

Läste detta mer än en gång för jag förstod inte hur det kunde vara sådan stor skillnad, så efter att ha grunnat vidare i någon månad så fick det bli AWD ty 400 kg är faktiskt påtagligt mycket trots allt, åtminstone för oss.

Skulle det varit typ max 100 kg skillnad hade vi inte hoppat på det.

Så är det någon som förstår detta till fullo så förklara gärna.

Att det skulle vara säkrare att dra då det är bättre dragfrktion mot underlaget känns konstigt. Det viktigaste är ju att få stopp på ekipaget samt att hålla det riktningsstabilt. Att du kanske inte kommer upp för den där jtätebranta backen med grus med FWD har ju inget med det att göra - du lär ju inte komma upp för den där jättebranta backen med is med en AWD för den delen...

Uppdaterat: 2018-02-10 10:44

Då har du reggad trailer och BE-kort?

Uppdaterat: 2018-02-10 10:46

Tyska bilar har ju specat olika dragvikt för olika lutningar. Huruvida det har med drivhjulsfriktion ska jag låta vara osagt. Alla har väl sett den lustiga videon på youtube där den lilla framhjulsdrivna bilen med stor husvagn först kör uppför en backe, sedan stannar den och åker baklänges med rykande framhjul.

Uppdaterat: 2018-02-10 10:49

BE-kort är på väg.

Trailer har jag inget utan hyr vid behov. Båtar vid sommarstugan dras på det som rullar (ihopsvetsade specialbyggen har förekommit som exempel). Och sedan har jag även möjlighet att hjälpa stallet i närheten om de behöver dra hästar någonstans. Det är brist på både fordon och förare som får hala tyngre ibland. Ibland har det ställt till det då ingen i släkten fått dra tyngre vare sig på kort eller bil men nu har vi snart en som får göra det åtminstone (vi flyttar typ hela släkten sommartid till sommarstugan med omnejd).

Nu var ju bilen inte tänkt att komma så snabbt men då vi krockade den gamla blev allt lite mer bråttom än tänkt. Och vi har dessutom perspektivet 8-10 år minst innan nästa byte.

Uppdaterat: 2018-02-10 10:54

Okej. Jag tänkte att du tidigare skrev att du ofta kör med tyngre släp och därför valde en bil med awd för att den får dra 400kg mer. Lite märkligt resonemang eftersom du bara får dra 1120kg med B-kort. Det samma gäller väl hästtransporterna isf. som du "hjälper". Din bil är ju ganska "värdelös" som släpdragare då den i princip får dra mindre än majoriteten av bilparken på B-kort. Men du kanske fuskar lite ibland:-)

Uppdaterat: 2018-02-10 11:51

Min Mazda fick dra mer på B-kort ja, och jag drar då och då tunga släp ja, men har alltid hållit mig till lagen även omd et varit besvärligt. Man har fått gå omvägar eller låna hjälp från andra när behov av större behövts. Att dra båtar på privata vägar på hembyggda vagnar, där spelar ingen roll vad du har på kortet. Men bilen bör ju klara att hala utan att gå sönder som exempel.

Tanken var att vi skulle byta bil inom något år eller så, men det blev inom någon månad eller två från att vi börjat titta runt och förbereda oss. BE har funnits med länge men inte prioriterats så högt då vi ändå inte kunnat dra mer på den bil vi hade. Och som sagt, vi tittar framåt och försöker även tänka vad vi vill i framtiden. Men de flesta här verkar ju vara mer intresserade av att byta bil var och vartannat år...

Tio år framåt, då vill man göra hyfsat rätt val nu. Eller hur?

Och den där släpvagnen vi inte har nu, den kanske vi har om några år. Allt måste ju ses till vad man gör nu, vad man har för planer för framtiden och vad målet med bilen i detta fallet är.

Men lätt val var det inte, och framkomlighetsmässigt har vi klarat oss alldeles utmärkt med tvåhjulsdrivet. På snart 15 år så hade jag väl 'behövt' det kanske, öhm... Två-tre gånger? Hade velat ha ett par gånger utöver det. En bra tvåhjulsdriven tar sig fram alldeles utmärkt på de flesta platser man kör på, och då kör jag ändå på sämre vägar än vad en stor andel gör i detta land (geocaching tar en till vägar man inte trodde existerade ibland, och envis som an är så måste man ju prova trots att de små granplantorna mellan hjulspåren skrapar i underredet :-p )

Uppdaterat: 2018-02-10 12:00

Och om man säger såhär:

Vi planerade inte att krocka sönder bilen och få en dotter med en hel del svårigheter och egenheter. Det gör att vissa saker helt enkelt får nedprioriteras. Eller hur?

Det är för övrigt därför jag ibland har mycket tid att sitta här då jag är mycket hemma och det blir pauser av och till, ibland längre och ibland kortare. Plus att jag behöver ta pauser för att orka med.

Uppdaterat: 2018-02-10 12:08

Ja men det förklarar kanske en liten del av saken. Och som du säkert vet så gäller när du kör oreggat efterfordon (inte oreggad släpvagn) att du får dra lika mycket som bilen väger vid tillfället. Dvs. väger din bil vid dragtillfället 2372kg med alla ombord så får du ha lika mycket bakom bilen, förutsatt att kroken är specad för detta naturligtvis.

Uppdaterat: 2018-02-10 12:49

Och om kroken är specad för 1800 eller 2200 är ju en viss skillnad då, eller hur? Du får dessutom dra mer om det är ett bromsat efterfordon.

Uppdaterat: 2018-02-10 13:08
Xanthopteryx skrev:

Och om kroken är specad för 1800 eller 2200 är ju en viss skillnad då, eller hur? Du får dessutom dra mer om det är ett bromsat efterfordon.

Kan med nästan 100% säkerhet säga att det är samma dragkrok på 1800kg och 2200kg dragvikt för V90.

Uppdaterat: 2018-02-10 13:58

Det är det garanterat, men det är ju bilens spec som är max. Eller hur? Du får aldrig dra mer än vad bilen är gjord för.

Uppdaterat: 2018-02-10 14:27
Xanthopteryx skrev:

Det är det garanterat, men det är ju bilens spec som är max. Eller hur? Du får aldrig dra mer än vad bilen är gjord för.

Jo. Försökt förklara men du förstår inte.

Beställer du eftermarknadsdrag till V90 får du samma krok till 2wd som 4wd. Alltså är kroken specad till det högre värdet. Det innebär att efterfordonet, typ en båtupptagningsvagn, får väga lika mycket som bilens vikt. Är du med?

Uppdaterat: 2018-02-10 19:10

Cross kan jag förstå då den har annan fjädring och så, men varför just awd och inte awd skall spela roll...

Uppdaterat: 2018-02-10 19:13

Exempel:

Brink 55-622900 passar till V90 XC som får dra 2400kg.

Totalvikt : 2420

Brink 55-622900 passar även till V90 D4 awd som får dra 2200kg.

Totalvikt : 2380kg

Brink 55-622900 passar även till V90 D3 man 2wd som får dra 1800kg.

Totalvikt : 2225kg

Således är dragkroken samma till dessa bilar, och specad till minst 2400kg. Med ett obromsat efterfordon typ båtupptagningsvagn så får det väga vad bilen väger vid tillfället. Lastar man D3'an till max totalvikt så får efterfordonet väga 2225kg.

Observera att det är skillnad på ett efterfordon som jag avser här, en obromsad 30-vagn och en obromsad släpkärra som man får åka 80 med. Där gäller 750kg. Det kallas väl för traktortåg, därav max 30km och regeln om max vikt bakom som dragfordonet väger vid dragtillfället.

Uppdaterat: 2018-02-10 19:37
FXX skrev:

Xanthopteryx wrote:Det är det garanterat, men det är ju bilens spec som är max. Eller hur? Du får aldrig dra mer än vad bilen är gjord för.

Jo. Försökt förklara men du förstår inte.

Beställer du eftermarknadsdrag till V90 får du samma krok till 2wd som 4wd. Alltså är kroken specad till det högre värdet. Det innebär att efterfordonet, typ en båtupptagningsvagn, får väga lika mycket som bilens vikt. Är du med?

Det är fortfarande bilens begränsning, det som står i regbeviset.

Köper du originaldrag är det exakt samma drag till alla varianter av V90.

Det står även såhär:

"Kontakta din lokala Volvohandlare för exakta uppgifter om maximal dragvikt för din bil."

Alltså, oavsett drag du sätter på så kommer en V90 inte få dra tyngre än 1800 och AWD inte tyngre än 2200.

Haken blir ju punkten:

"Efterfordonet ska vara kopplat på ett säkert sätt till dragfordonet. Förbindelsen ska vara dimensionerad för att klara de påfrestningar den utsätts för."

Händer något och du drar mer än bilens specade dragvikt får du ju jäkligt svårt att visa att fästanordningen var godkänd för mer.

Även eftermonterade drag skriver samma sak:

"Beroende på motorutförande kommer dragvikten att variera, men den maximala ligger på 2200 kg." från dragkrokslagret.

Så drar du mer än bilen är typad för så är ju inte förbindelsen dimensionerad för de påfrestningar som gäller....

Uppdaterat: 2018-02-10 19:38
Xanthopteryx skrev:

FXX wrote:Xanthopteryx wrote:Det är det garanterat, men det är ju bilens spec som är max. Eller hur? Du får aldrig dra mer än vad bilen är gjord för.

Jo. Försökt förklara men du förstår inte.

Beställer du eftermarknadsdrag till V90 får du samma krok till 2wd som 4wd. Alltså är kroken specad till det högre värdet. Det innebär att efterfordonet, typ en båtupptagningsvagn, får väga lika mycket som bilens vikt. Är du med?

Det är fortfarande bilens begränsning, det som står i regbeviset.

Köper du originaldrag är det exakt samma drag till alla varianter av V90.

Det står även såhär:

"Kontakta din lokala Volvohandlare för exakta uppgifter om maximal dragvikt för din bil."

Alltså, oavsett drag du sätter på så kommer en V90 inte få dra tyngre än 1800 och AWD inte tyngre än 2200.

Haken blir ju punkten:

"Efterfordonet ska vara kopplat på ett säkert sätt till dragfordonet. Förbindelsen ska vara dimensionerad för att klara de påfrestningar den utsätts för."

Händer något och du drar mer än bilens specade dragvikt får du ju jäkligt svårt att visa att fästanordningen var godkänd för mer.

Även eftermonterade drag skriver samma sak:

"Beroende på motorutförande kommer dragvikten att variera, men den maximala ligger på 2200 kg." från dragkrokslagret.

Så drar du mer än bilen är typad för så är ju inte förbindelsen dimensionerad för de påfrestningar som gäller....

Nej, dragvikten som specas gäller en bromsad vagn. När du använder bilen som "traktor" är det bilens vikt som gäller.

Kolla på http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-vilka-regler-for-batslap-28347

Citat :

» Bilens maximala släpvagnsvikt får överstigas då färdhastigheten ska vara låg, men endast under förutsättning att man förvissat sig om att fordon och kopplingsanordning klarar det beträffande hållfasthet och köregenskaper.

Uppdaterat: 2018-02-11 17:54

Lada Niva är bilen för underlaget. Volvon ska hålla sig från sånt. Det är tydligt. :-)

Uppdaterat: 2018-02-11 18:28
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
FXX skrev:

Xanthopteryx wrote:FXX wrote:Xanthopteryx wrote:Det är det garanterat, men det är ju bilens spec som är max. Eller hur? Du får aldrig dra mer än vad bilen är gjord för.

Jo. Försökt förklara men du förstår inte.

Beställer du eftermarknadsdrag till V90 får du samma krok till 2wd som 4wd. Alltså är kroken specad till det högre värdet. Det innebär att efterfordonet, typ en båtupptagningsvagn, får väga lika mycket som bilens vikt. Är du med?

Det är fortfarande bilens begränsning, det som står i regbeviset.

Köper du originaldrag är det exakt samma drag till alla varianter av V90.

Det står även såhär:

"Kontakta din lokala Volvohandlare för exakta uppgifter om maximal dragvikt för din bil."

Alltså, oavsett drag du sätter på så kommer en V90 inte få dra tyngre än 1800 och AWD inte tyngre än 2200.

Haken blir ju punkten:

"Efterfordonet ska vara kopplat på ett säkert sätt till dragfordonet. Förbindelsen ska vara dimensionerad för att klara de påfrestningar den utsätts för."

Händer något och du drar mer än bilens specade dragvikt får du ju jäkligt svårt att visa att fästanordningen var godkänd för mer.

Även eftermonterade drag skriver samma sak:

"Beroende på motorutförande kommer dragvikten att variera, men den maximala ligger på 2200 kg." från dragkrokslagret.

Så drar du mer än bilen är typad för så är ju inte förbindelsen dimensionerad för de påfrestningar som gäller....

Nej, dragvikten som specas gäller en bromsad vagn. När du använder bilen som "traktor" är det bilens vikt som gäller.

Kolla på http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-vilka-regler-for-batslap-28347

Citat :

» Bilens maximala släpvagnsvikt får överstigas då färdhastigheten ska vara låg, men endast under förutsättning att man förvissat sig om att fordon och kopplingsanordning klarar det beträffande hållfasthet och köregenskaper.

Och hur förvissar du dig om det?

Finns ju en anledning till maxvikten på fordonen.

Uppdaterat: 2018-02-11 19:01

Om du tänker efter lite! 80km/h kontra 30km/h. Ingen större skillnad?

Uppdaterat: 2018-02-11 19:28

Självklart är det det, men åter igen, hur skall du förvissa dig om detta?

2 ton i uppförsbacke är också en viss skillnad mot nära 3 ton i uppförsbacke, som exempel.

Uppdaterat: 2018-02-11 19:34
Xanthopteryx skrev:

Självklart är det det, men åter igen, hur skall du förvissa dig om detta?

2 ton i uppförsbacke är också en viss skillnad mot nära 3 ton i uppförsbacke, som exempel.

3 ton? Är det bruttovikten på en V90 D3?

Uppdaterat: 2018-02-11 20:20
Reverend Benny skrev:

Imponerande, men jag vill ändå leta på killen och klubba ner honom å bilens vägnar för att han är elak mot en sådan fin bil. ;-)

Spelar väl ingen roll med en sån där dussinbil...

Det är ju bara en Volvo i mängden.

Uppdaterat: 2018-02-12 14:39
It's a very good idea to leave a sinking ship

Styrman_Jansson - Jag upplevde samma sak vid provkörning av nya Volvo XC40, som väl har Haldex gen 5, som jag skrivit om i en annan tråd. Nu vågade jag inte pressa en ny dyr bil så långt att jag fick se hur brett den skulle gått, men jag utgår från att antisladden hade fångat upp den. På en öppen plats kunde jag ändå få den att gå ganska brett utan att sladden ströps. Men vid för stort hjulutslag, vid u-sväng med gaspådrag, ströps motorn. Tyckte även den kändes väldigt bakhjulsdriven och det kändes inte så tryggt i trafik på vinterväg när man inte visste hur brett den skulle sladda. Men säkert roligt, speciellt om man lärt sig hur den beter sig när man sladdar bredare. Vore kul få testa dess gränser på nån plats som tillåter sån körning.

Uppdaterat: 2018-02-21 16:21

Det lilla jag testat så, det beror på.

Som nämnts tidigare om XC40 så stryper den föredömligt ner när man börjar trycka ut rumpan för att sladda, men att ställa lite småsnyggt i en kurva går om man inte är för på. Om man vill häva så rattar man bara upp så återgår den direkt.

Kör man sportläge på ESP-krafset så är det inget problem alls att göra munkar och åttor. Den går hur lydigt som helst dit du vill är vad jag upptäckt i allafall.

Nu har ju dock inte väglaget varit så extremt när jag åkt så har inte riktigt känt hur den beter sig på mycket moddiga motorvägar och liknande, då alla små tendenser brukar ge sig till känna med en ibland inte alltid så uppskattad tydlighet.

Min gamla Mazda 6, framhjulsdriven, var ruskigt riktningsstabil vilket innebar att om det tenderade att släppa i slushen så man låg på gränsen (med blinkande ESP-lampa) så fortsatte man gärna i tangentens riktning om vägen sakta började svänga. När man då släppte av gasen eller rattade mer kraftfullt så kunde du börja få svängmöjlighet igen.

Grymt skönt vid omkörningar med moddsträng: Ta lite avstånd, gasa på och hålla ordentligt driv och snedda ut över strängen varpå bilen gick spikrakt över slushet och sedan vrida upp på fastare mark.

Att få bakvagnen att sticka ut provade jag flera gånger att provocera fram på öppna ytor och så fort man kände att nu - Nu släpper det! Så *nig* så bromsade den till lämpligt framhjul varpå bilen neg till lätt och styrd upp igen.

Skitttråkig men extremt förutsägbar.

Uppdaterat: 2018-02-22 10:26

Xant. Det är så roligt att läsa det du beskriver om din krockade Mazda och snösträngen och allt för det är Pricis min bedömning av dom 2wd bilar jag haft åtminstone sedan 2010.

Jag har alldrig känt något större behov av 4wd eftersom man nästan alltid kan styra sitt beteende och körsätt med sunt förnuft och jag känner mig 100% trafiksäker med 2wd.

Enda gången är mär båten skall upp men med sunt förnuft funkar det också

Uppdaterat: 2018-02-22 10:47
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Enda gången är mär båten skall upp men med sunt förnuft funkar det också

Hur får du grepp på framhjulen med sunt förnuft?

Uppdaterat: 2018-02-22 11:00

Hehe. Sunt förnuft.

Jag väljer en bra sjösättnings platts som inte är 49 grader tvär brant och lösgrus.

Och oftast är det bara ett telefon samtal för att verifiera före om man skall dra båten till grannkommunen.

Inga problem med det och även om jag hadde 4wd så kräver båten bra djup pga usa vagn så jag måste ändå verifiera för det.

Sunt förnuft.

Skall jag vara ärlig så har jag ett jula 12v vire spel för 500:- i båten utifall det skulle skita sig riktigt.

Uppdaterat: 2018-02-22 11:09
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Hehe. Sunt förnuft.

Jag väljer en bra sjösättnings platts som inte är 49 grader tvär brant och lösgrus.

Och oftast är det bara ett telefon samtal för att verifiera före om man skall dra båten till grannkommunen.

Inga problem med det och även om jag hadde 4wd så kräver båten bra djup pga usa vagn så jag måste ändå verifiera för det.

Sunt förnuft.

Skall jag vara ärlig så har jag ett jula 12v vire spel för 500:- i båten utifall det skulle skita sig riktigt.

...och hur ofta har det skitit sig?

Antagligen inte särskilt ofta om jag får gissa?

Precis som de gånger jag faktiskt hade behövt fyrhjulsdrift (dock vet jag inte om det hade Hjälpt men hade ökat chansen åtminstone) - de tillfällena kan jag räkna på ena handens fingrar och får ändå fingrar över. Den ena gången kan det kanske (ingen vet ju) ha varit så att det faktiskt hjälpte mig att inte ha fyrhjulsdrift. Ty att få loss två hjul nedgrävda 1,5 dm i sumpgräsmatta är ju betydligt lättare än att få upp fyra. Jag är nämligen långt ifrån säker på att fyrhjulsdrift hade löst loss bilen (det finns ju gränser även där så att säga).

Sedan kan det alltid Underlätta med det. SOm du säger, sunt förnuft och lite planering löser det mesta. Med fyrhjulsdrift kanske du kan planera lite sämre som exempel.

Uppdaterat: 2018-02-22 11:19
Styrman_jansson skrev:

Det roliga med min upplevelsen av 4WD i Skodan är att jag blir mer sugen på 2WD igen. Dock bakhjulsdrivet nu ;)

X: Jag har inte riktigt samma upplevelse av Mazda 6 som du. Den är mycket riktig riktningsstabil men det går absolut provocera ut en sladd om man vill. Speciellt eftersom styrningen är så direkt att det känns som om ESP inte riktigt hänger med (eller så tillåter den sladden) om man är snabb.

Men i normalfallet plogar den naturligtvis.

Vilken årsmodell? Kombi eller sedan?

Uppdaterat: 2018-02-22 11:20
Styrman_jansson skrev:

Xanthopteryx wrote:Styrman_jansson wrote:Det roliga med min upplevelsen av 4WD i Skodan är att jag blir mer sugen på 2WD igen. Dock bakhjulsdrivet nu ;)

X: Jag har inte riktigt samma upplevelse av Mazda 6 som du. Den är mycket riktig riktningsstabil men det går absolut provocera ut en sladd om man vill. Speciellt eftersom styrningen är så direkt att det känns som om ESP inte riktigt hänger med (eller så tillåter den sladden) om man är snabb.

Men i normalfallet plogar den naturligtvis.

Vilken årsmodell? Kombi eller sedan?

2008 sedan, 2.5 Sport.

Ah, okej. Vi hade en kombi, 2010 (hämtad ny 2011 dock).

Vet du om det var första eller andra generationen? Skiftet var precis där i krokarna.

Att det var sport kan ju också betyda att den var lättare att trycka ut. Vet inte exakt vad som skiljer mellan sport och vanlig.

Uppdaterat: 2018-02-22 11:35

Inte för inte som vissa har en "förnuftig" bil..som reklamen gör gällande:)

Jag har som måtto att väder och vind aldrig ska få styra över mina behov. Därför kommer jag alltid ha minst en 4wd i min ägo. Jag vet inte hur många gånger (innan jag köpte 4wd) som jag varit tvungen att avstå från gratis ved för att vi haft snö och is i våran backe och helt omöjligt att dra upp släpkärran. Eller när släpet varit fyllt med skräp som ska till tippen från husrenovering, men "nähä det går inte att åka till tippen idag heller för det är is i backen".

Sedan känns det tryggt att veta att tanten aldrig kommer att köra fast för att jag har snålat och köpt en 2wd till henne.

Men visst, den dagen jag säljer kåken, båten, släpkärran, hustrun :), så kanske jag inte längre har behov av 4wd.

Uppdaterat: 2018-02-22 18:14

Fxx.

8av10 ved eldare slutar jäklas och borrar bärg värme.

Och bannar sig över hur kunde man vara så dum att hålla på och jäklas med ved.

Jag slutade med ved sedan pellets och nu värmer jag 220 m2 inklusive dubbel garage och duschvatten med 3400-3600 kw per år från en Nibe 7kw värmepump.

Ja då kan du sälja släp kärran och kosta på nya dubbdäck till lilla gumman och gumman kan duscha så mycket hon vill utan att du behöver elda.

Ja och så vidare.

Smiley.

Uppdaterat: 2018-02-22 22:09
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Mso1000 - Hur du lyckas värma 220m2 + garage och göra tappvarmvatten med 3500kwh ström per år med en värmepump måste vara ett lika stort under som när Jesus gick på vattnet. Men den är väl lika effektiv som 1,0tsi motorn kanske :)

Uppdaterat: 2022-02-14 18:33
Guran skrev:

Mso100 - Hur du lyckas värma 220m2 + garage och göra tappvarmvatten med 3500kwh ström per år med en värmepump måste vara ett lika stort under som när Jesus gick på vattnet. Men den är väl lika effektiv som 1,0tsi motorn kanske :)

Nu skrev han inte kWh utan kW - så det är väl klart att det funkar. 3.500 kW värmer valfri byggnad året om;-)

Uppdaterat: 2018-02-23 19:51
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
mso 1000 skrev:

Fxx.

8av10 ved eldare slutar jäklas och borrar bärg värme.

Och bannar sig över hur kunde man vara så dum att hålla på och jäklas med ved.

Jag slutade med ved sedan pellets och nu värmer jag 220 m2 inklusive dubbel garage och duschvatten med 3400-3600 kw per år från en Nibe 7kw värmepump.

Ja då kan du sälja släp kärran och kosta på nya dubbdäck till lilla gumman och gumman kan duscha så mycket hon vill utan att du behöver elda.

Ja och så vidare.

Smiley.

Öhhh, härligt med människor som drar egna slutsatser! Jag har 3st värmepumpar! Huvudsystemet är vattenburet som jag kör med en Luft/vatten. Sedan har jag en Luft/luft som hjälpkärra. Poolen kör jag med en poolvärmepump, 32gr under 5 månader. Eldar gör jag i en täljstenskamin i vardagsrummet när vi vill njuta av 27-30gr.

3500kWh på ett år är starkt jobbat, men då har du väl 15 grader inne. Jag hatar att frysa, har minst 23gr. Jag ligger på 25000kwh om året, poolen (7x4m) tar nog 10000 av detta.

Uppdaterat: 2018-02-23 20:01
FXX skrev:

mso 1000 wrote:

Öhhh, härligt med människor som drar egna slutsatser! Jag har 3st värmepumpar! Huvudsystemet är vattenburet som jag kör med en Luft/vatten. Sedan har jag en Luft/luft som hjälpkärra. Poolen kör jag med en poolvärmepump, 32gr under 5 månader. Eldar gör jag i en täljstenskamin i vardagsrummet när vi vill njuta av 27-30gr.

3500kWh på ett år är starkt jobbat, men då har du väl 15 grader inne. Jag hatar att frysa, har minst 23gr. Jag ligger på 25000kwh om året, poolen (7x4m) tar nog 10000 av detta.

Med en Octavia trepip vid garaget är faktiskt allt möjligt;-)

Uppdaterat: 2018-02-23 20:19
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Guran. Lite ot blir det.

Men 220m2 inklusive dubbel garage.

3400-3600 kw/h inklusive badkar och dusch varmvatten och minst två som duschar varje morgon.

Bra rejölt dimensionerad värmesida och djupt borrhål.

7kw pumpen ger drygt 9kw.

Klarar 100% till ca -24 i två dygn utan tillsatser el.

Har 16A huvudräkning.

Och en 1,0 tis med bränslevärmare.

Hihi.

Glömde att jag också har en kamin som eldas max en gång per vinter för jag alltid sitter i en varm bil.

Hihi.

FXX klart du skall unna gumman 4wd på det stället där du bor det fattar jag också ;)

Och jag fattar att många väljer det .

Uppdaterat: 2018-02-23 20:56
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Mso1000

Jo men kWh är strömförbrukning och KW effekt.

Har som värmlänning självklart en Thermia Duo 10 värmepump som ger ganska så gott med kräm i systemet, närmare 15kw med några plusgrader på brineledningen. Men min årsförbrukningen är långt mer än 3500 kWh för att värma det gamla huset. Tror att du fått det hela om bakfoten eller så pratar vi om olika saker.

Vad detta har med en Volvo som kör i en lerpöl att göra vet jag inte...

Uppdaterat: 2022-02-14 18:33

Vi avslutar och återgår till ler pölen.

Annars har min pump en egen mätare.

Den totala förbrukningen ink hushålls el ligger på ca 12500-14500 kw/h per år inklusive värmepumpen.

Uppdaterat: 2018-02-23 21:41
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Vi avslutar och återgår till ler pölen.

Annars har min pump en egen mätare.

Den totala förbrukningen ink hushålls el ligger på ca 12500-14500 kw/h per år inklusive värmepumpen.

Ja, då kan vi återgå till leran och släppa #47 som ett falsarium. Så då diskuterar vi Octavia 3-pip.......

Uppdaterat: 2018-02-23 21:53
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ha ha ha...jag kan inte sluta skratta. Jag måste ändå tillstå att han är ganska underhållande med sina sagor, oavsätt om det gäller elförbrukning eller bensinförbrukning.

Uppdaterat: 2018-02-24 08:35

Nu är det väldigt OT på tråden om V90 men jag förstår inte vad som är så roligt FXX, eller kanske skulle öppna en ny vp tråd.

Vad det gäller den bilen så stämmer det till 100% med bränsleförbrukningen på min 1,0tsi

Och med en rätt dimensionerad värmepumps installation så är det väl inte det minsta konstigt eller omöjlighet vad jag känner till.

Den som skrattar................

Uppdaterat: 2018-02-24 09:19

Fxx.Den som stirrar sig blind på tre vp offerter kan spara fem-tiotusen i installationen men tappa 20% årlig energibesparing på kåken i 20 år.

Ett vanligt scenario tyvärr.

Uppdaterat: 2018-02-24 09:42
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html