Till skillnad från Kanelbullens dag, tycker jag att dagen idag är väl värt att fira;-)
https://temadagar.se/v8-motorns-dag/
Jag börjar så smått fundera på när man kan hämta ut V8:an ur sin Törnrosasömn.....
Till skillnad från Kanelbullens dag, tycker jag att dagen idag är väl värt att fira;-)
https://temadagar.se/v8-motorns-dag/
Jag börjar så smått fundera på när man kan hämta ut V8:an ur sin Törnrosasömn.....
Kommentarer
Körde första turen förra veckan.
Torsdag var 15,5 grader.
Nu idag är det 5cm snö så det blir nog ingen start.
Jag säger bara tummen upp.
Idag får man sörja sin senaste V8 lite extra......kanske dags för en ny igen. En av få bilar jag ångrar att jag sålt, så vacker....

Äntligen en dag värd att fira!
Jag får gå ut och klappa om den lite... "såja, snart är det saltfritt, då får du komma ut igen" :-)
Bakade just kanelbullar dagen till ära, rediga sådana i klass med en V8.
Försökte lägga in en bild på bestarna, men då skulle forumet bara uppdatera "kom tillbaka om 3 minuter"
Hur som blev jag mätt på en bulle till kaffet, och kollade på en liten film som en polare lagt in när en motor bromsas till 1180 hk, en V8 givetvis.
Det finns en hel del kul varianter på V8 - VW:s W8 är ju rätt "intressant".

Annat kul finns här: https://jalopnik.com/the-ten-most-complicated-car-engines-ever-made-1480327502
Audi, nåt sånt där gjorde faktiskt GM redan med 400 CI Chevy Smallblock. OK, inte lika mycket, men cylindrarna är inte parallella, de borrades lite kryss då man nått vad som får plats i ett Smallblock.
Annars var väl Alfa först med "raka V-motorer", tror det var 1923 man kom med sin VR4.
V8-motorns dag... Utan att veta vilken speciell dag det är idag körde jag en massa mil med V8 idag. Det känns bra.
hultarn, det var väl Lancia?
Så. Nu är det Avloppsrörets Dag.
Visst var det Lancia, tankevurpa av mig!
Vi hade ju till och med en sådan i klubben (tror det var en 1923), tyvärr har ägaren gått ur tiden och jag vet inte vart den tog vägen.
Han måste varit en av entusiastpionjärerna, som köpte bilen redan 1950 i syfte att renovera och bevara bilen, samtidigt kastades gamla bilar mest på skroten, och en del grävdes ner...
Om ni inte sett den förut, på tal om häftiga motorer:
http://www.sweet16.se/?page_id=525
// Krister
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.