Det verkar vara känsligt att skriva om bilar som brinner när man nästan inte alls hittar något om exempelvis BMW och Volvos dieselbilars tillkortakommanden.
Vad händer om en dieselbil börjar brinna i en av Stockholms alla tunnlar med helt stillastående köer?
Och nu skall försäkringsbolagen utreda bränderna.Är det inte biltillverkarna som bör stå för alla kostnader när man gjort insugningsrör i plast som smälter och inte försäkringskolletivet?
Maskinskadeförsäkringen borde inte behöva stå för kostnader som är konstruktionsfel som när vevhusventilationen fryser ,DSG växellådor havererar eller som nu bilar brinner upp när man snålat in och satt plastisugningsrör på motorerna.
Ursprungsfel!
Uppdaterat: 2019-07-31 08:39
Elbil2
Kommentarer
Det är väl inte att insuget är i plast som är felet. Men ett resultat av att EGR-ventilen är underdimensionerad. Förövrigt verkar denna ventil vara grunden till de flesta problemen på dieselmotorer. BMW massor av problem och orsaken till att bilen tar fyr. VAG jätteproblem på dieselmotorerna som uppdaterats till följd av Dieselgate. Och nu Volvo.
Men enklast är väl att förbjuda biltrafik i Stockholms tunnlar, då kan det ju inte ske någon olycka......
Det är inte EGR-ventilen som orsakar BMW-bränderna utan EGR-kylaren. Orsaken är, vad jag förstår, att det läcker in kylarvätska i EGR-kylaren som bildar en gegga som kan antändas av de heta avgaserna. Tyvärr har inte BMW gått ut med detta officiellt, men ett tecken på att det är problem är att bilen varnar för låg kylvätskenivå.
"när man snålat in och satt plastisugningsrör på motorerna."
Det är ingen nyhet BMW har haft olika komponenter i plast i och kring motorn sedan i varje fall början av 90-talet och kvaliten på dessa komponenter har inte alltid varit bra, i några fall har de helt enkelt brutits sönder pga. vibrationer och värme.
Vilket jag med stor förvåning haft möjlighet att själv studera annars skulle jag inte veta något om det då ingenting finns att läsa om detta.
Avancerad teknik och stryktålig kvalitet och livslängd brukar sällan följas åt...
Har inget förtroende för BMW:s motorkonstruktioner med alla allvarliga fel de haft sedan 70-talet och framåt pga att de varit mer avancerade än hållbara.
Annars är det ju märkligt att en kylvätska kan börja brinna?
Det borde väl vara komponenterna omkring som blir så heta när kylningen upphör att de smälter någonting, (förmodligen i plast) och därmed startar en brand.
En motor i stål är allt bra mycket pålitligare.
Enda motordelar i plast jag haft problem med satt på en 2,5-liters V6 i en Omega. Där var det olja som inte höll sig i motorn på grund av valet av plastmaterial.
Niklas om du nu är så påläst genom egenstudier så kom gärna med lite mera fakta istället för svammel. Vilken motor? Vilka modeller? Vilka delar rör det sig om? Jag hade mig veterligen inget i plast i direkt anslutning mot motorn på min M20.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.