Då var årets vintertest klart.
Stellantis Peugeotbilar går från klarhet till klarhet i att avvika mest från WLTP.
Kineserna presterar som vanligt nu mer bäst med sydkoreaner snart därefter
VAG ligger stadigt på drygt 20% tapp.
Renault vågade inte ens ordna fram en bil utan skyllde på omorganisation.
Bäst presterat Polestar 3 med ett minimalt avvik från WLTP.
Tesla 3 LR RWD som har drygt 70 mil WLTP, ”skuffer” med ett stort tapp gentemot WLTP, på samma nivå som VAG bilarna.
https://www.motor.no/bil/vinterens-store-rekkeviddetest-2025/302344
Kommentarer
Notera också att var tredje bil i testen är kinesisk, noll japanska.
Vi såg det inte komma…
Jag får det till att hälften är kinesiska eller bygda i Kina.
Men strutsarna har svårt att se detta.
Nej kineserna kan inte bygga bilar, eländiga med dålig kvalitet och eländig räckvidd, så lyder domen bland ViB:s forumsexperter 😉
Och alla tre utdömda bilarna från BYD presterar bättre än i stort sett alla europeiska elbilar.
Kia EV-3 kommer långt! Dessutom till relativt lågt pris. Bra jobbat Kia
Och andra strutsar har svårt att se att kinesiska elbilar antingen är svindyra eller ytterst mediokra i sin helhet än så länge 🤷♂️
Och snälla dra inte upp BYDs försäljning för femtioelfte gången, helt irrelevant när 99% av den sker inhemskt/östasien där kraven verkar vara stora skärmar. Inget mer.
För annars så borde europeiskt bilindustri oroa sig över Maruti Suzuki? Säljer miljontals bilar varje år i Indien.
Jepp, E-GMP plattformen är riktigt bra. Lite problem med ICCU som går sönder och 12V som laddas ur/dålig kvalitet på batteriet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.